Rigspolitiet afviser at besvare tekniske spørgsmål om fejl i teleoplysninger

26. juni 2019 kl. 10:429
Rigspolitiet afviser at besvare tekniske spørgsmål om fejl i teleoplysninger
Illustration: Rigspolitiet.
Med henvisning til folketingsvalget, regeringsforhandlingerne og ønsket fra offentligheden om at starte en undersøgelse af teleskandalen vil Rigspolitiet på nuværende tidspunkt ikke svare på spørgsmål om sagen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Der er tavshed fra Rigspolitiet om de tekniske detaljer i teleskandalen, som i løbet af den seneste uge har svækket tilliden til det danske retsvæsen.

Det erfarer Version2 efter gentagne forsøg på at få svar på en række tekniske spørgsmål i sagen om, at der i årevis har været fejl og mangler i politiets teleoplysninger, der bliver brugt som bevismateriale i retssager.

Rigspolitiet havde ellers stillet Version2 i udsigt, at myndigheden ville give svar på flere spørgsmål af teknisk karakter. Men i en mail tirsdag aften sendt til Version2 hedder det nu:

»Som følge af folketingsvalg og de igangværende regeringsforhandlinger, samt at der løbende er udtrykt ønske om en undersøgelse af forløbet, finder politiet det bedst at udvise tilbageholdenhed i forhold til at deltage i interviews.«

»En beklagelig fejl«

Sagen udspringer af »en beklagelig fejl« i politimyndighedens it-systemer, som potentielt kan have haft betydning for politiefterforskninger og straffesager gennem de seneste syv år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rigspolitiet har konstateret, at der i perioden fra 2012 til 2019 har været problemer med det system, som bliver brugt, når data fra landets teleselskaber skal anvendes som bevismateriale i retssager ved de danske domstole.

For at give dommere og advokater et lettere overblik over teledata bruger Rigspolitiet systemet til at konvertere teleselskabernes rådata til et mere ensartet og overskueligt format.

Men i konverteringsprocessen har systemet fjernet teleoplysninger, som ikke skulle have været frasorteret. Derfor kan der være informationer, som ikke er kommet med fra rådata til de behandlede data.

Ifølge Rigspolitiet kan der både være problemer med historiske oplysninger om opkald og sms’er. Men også de såkaldt udvidede teleoplysninger, som siger noget om, hvor en given person har befundet sig på et bestemt tidspunkt, kan være fejlbehæftede.

Ubesvarede spørgsmål

Opdagelsen har fået flere partier til at kræve en uvildig undersøgelse af sagen, og ifølge landets forsvarsadvokater er tilliden til retssystemet blevet svækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kristian Mølgaard, der er formand for Landsforeningen af Forsvarsadvokater, er ikke bekendt med, hvilke kontrol- og sikkerhedsforanstaltninger politiet har gjort sig i forhold til kontroller i dataprogrammet – om nogen.

Det har Version2 derfor gentagne forsøgt at få svar på fra Rigspolitiet sammen med en række andre spørgsmål.

Det er blandt andet stadig uklart, hvad der helt konkret har ført til, at fejlen er opstået i politiets systemer, og hvordan Rigspolitiet rent teknisk vil sikre sig, at der ikke fremover opstår lignende situationer i systemerne?

Svækket tillid

I mailen sendt til Version2 via Rigspolitiets presseafdeling bliver der ikke givet svar på spørgsmålene, men derimod erkender Rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg, at fejlen i deres systemer har haft betydning for tilliden til retsvæsenet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Tillid til bevisgrundlaget i straffesager er helt centralt for borgernes retssikkerhed og retsfølelse – og for tilliden til hele retsvæsenet. Politiet har observeret fejl i politiets systemer, der strækker sig flere år tilbage, hvilket svækker tilliden. Derfor gennemgås alle konkrete sager nu.«

Han medgiver desuden, at det kan være en fordel at inddrage uvildige undersøgere til at lave denne gennemgang.

»Politiet har kun interesse i, at en sådan undersøgelse gennemføres på en måde og med en inddragelse af eksterne parter, som sikrer tilliden. Samtidig med undersøgelsen af de konkrete sager, vil vi også lave en grundig gennemgang af forvaltningen og styringen af Rigspolitiets Telecenter, så vi dels sikrer, at alle fejl der måtte være opstået gennem årene er fuldt belyst og rettet, dels at vi undgår noget tilsvarende i fremtiden«.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
27. juni 2019 kl. 00:06

Behovet for en stor politi makulator ??

8
26. juni 2019 kl. 20:19

Så ved vi hvor vi har dem igen.

Det er "public servants", hvis de ikke kan finde ud af det må de byttes ud med nogen der ved hvad det indebærer.

6
26. juni 2019 kl. 15:30

Den har de skam fundet:

... samt at der løbende er udtrykt ønske om en undersøgelse af forløbet ...

5
26. juni 2019 kl. 15:06

for alle de offentlige instanser at der nu er udsigt til en ny regering.

Så mister de jo en undskyldning for ikke at ville svare.

Men de finder nu nok på en ny :-(

4
26. juni 2019 kl. 12:54

Det er faktisk som sædvanlig,- politiet gør kun hvad de vil og vil ikke lytte til andre,- heller ikke en justitsminister. En staten i staten, der undergraver sin egen troværdighed.

3
26. juni 2019 kl. 12:17
Lad os få en kommission så de kan kaste aben rundt og slette sporene i mellemtiden. Derefter sigter vi et par mellemledere for at have løjet for kommissionen. Case Solved.
2
26. juni 2019 kl. 12:16

Er også relevant at få afklaret, vil jeg mene.