Rigspolitichef efter skrotning af Polsag: »Vi tror ikke på projektet«

POLSAG LUKKET: Eksterne konsulenter har anbefalet Rigspolitiet at trække stikket på Polsag-systemet. Politiet frygtede betydelige overskridelser af både budget og tidsfrister.

Det var en øjenåbner for rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg, da han for et par uger siden selv tog turen til Bornholm for at tale med de betjente, som i mere end et år har været forsøgskaniner i pilotdriften af Polsag-systemet.

Betjentene har kæmpet med så omfattende tekniske problemer, at det har været stærkt medvirkende til politiets beslutning om at skrotte hele systemet og vende tilbage til det gamle Polsas.

Læs også: Politiet dropper skandalesystemet Polsag

»Deres oplevelser kombineret med flere dybdegående tekniske undersøgelser af systemet har gjort konklusionen klar: Vi tror ikke på projektet,« udtaler rigspolitichefen i en pressemeddelelse.

Ifølge denne pressemeddelelse har Jens Henrik Højbjerg og hans kolleger i politiets ledelse i trekvart år haft konsulenter til at kulegrave teknikken bag Polsag. De afsluttede deres undersøgelser kort efter nytår med en klar anbefaling om at lukke hele projektet.

Samtidig mistede Rigspolitiet tilliden til, at leverandøren, CSC, kan løse de omfattende problemer uden 'betydelige overskridelser' af både budget og tidsplaner. Den slags overskridelser risikerede at få alvorlige konsekvenser for politiets arbejde.

Læs også: Regeringen har mistet tilliden til Polsag: Det kommer aldrig til at virke

»Det er afgørende for mig, at dansk politi har et sagsbehandlingssystem, der effektivt understøtter vores arbejde. Det vil Polsag efter alt at dømme aldrig kunne komme til,« udtalerJens Henrik Højbjerg.

Foreløbig vender de bornholmske betjente tilbage til det gamle Polsas-system hurtigst muligt. Ifølge Rigspolitiets pressemeddelelse er det blevet opgraderet, så det med ydeligere, 'mindre opgradeirnger' kan anvendes af politiet i 'nogle år'. Hvor mange år nævner pressemeddelelsen ikke.

Samtidig går politiet i gang med at definere et helt nyt it-system til betjentene. Det skal ifølge pressemeddelelsen understøtte 'digitale arbejdsprocesser og integration til andre myndigheder' og bygge på 'en tidssvarende teknologisk platform'.

Pressemeddelelsen nævner ikke, hvor mange af de over 400 millioner kroner, som Polsag var budgetteret til, som rent faktisk er betalt til CSC, eller hvad oddsene er for at få pengene tilbage. I stedet skriver politiet følgende:

'Der går nu en afklaringsproces i gang med CSC, om hvordan samarbejdet vedrørende Polsag skal bringes til ophør'.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
John Vedsegaard
  • at det skulle være så svært at lave et simpelt databasesystem, for ikke at snakke om det utrolige prisen, 400 millioner er trods alt mange penge..

Om det så skulle indeholde billeder, videoovervågninger, diverse rapporter endda i mange forskellige formater, telefonaflytninger og hvad man ellers kan finde på, burde det ikke koste så meget hverken med eller uden hardware!

  • 0
  • 0
Jan Heisterberg

Det er tragisk for Politiets effektivitet, og det er tragisk for samfundet uanset hvor stor slutregningen måtte blive.

MEN det er YDERST BEFRIENDE endelig at møde en ansvarlig leder som tør sige STOP. Det var givet vis den eneste, fornuftigste og billigste løsning.

Når det er sagt, så håber jeg Politiet har lært af processen og vil benytte en helt anden udviklingsmetode til næste system.
Det må handle om prototyper, trinvis udvikling - er det det som ofte kaldes AGILE-metoder ?

P.S.: Måske skulle rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg have søgt jobbet som generaldirektør i DSB ?
Bare ikke en ny kravsspecifikation på 5.000 sider ......

  • 3
  • 0
bent madsen

Jeg vil lige rose den beslutning som er kommet på Polsag, men
jeg synes den er kommet ca. 250 mill. kr. for sent.
Har programledelsen ikke har været opgaven voksen? Jeg tror det.
Alternativt har justitsministeriet ikke haft den fornødne beslutnings-
villighed/kompetance.

Og sp synes jeg at man lige passe på at tro man kan flikke et
polsagsystem sammen med lidt open source og lidt mySQL baser.
Der er helt sikkert en masse krav til sådan et system, som
skal kunne tilfredsstilles. Tænk på oppetid, bruger
sikkerhed, access logning, integration til andre systemer Brugervenlighed, fleksibel forretningsprocess håndtering, og
ikke mindst krav til performance med tusindvis af brugere.

Jeg har netop afsluttet et 9 års projekt (> 1mia. kr.)
hos en stor offentlig kunde. Og man skal virkelig holde
tungen lige i munden på den slags langvarrige opgaver.
Og selvom jeg synes jeg og andre var meget prof. i dagligdagen
så blev det alligevel ikke det system man oprindelig havde i
tankerne. Men i stedet et brugbart system, som ikke blev så
fleksibel som krævet i de oprindelige krav.

Ført og fremmest sørg for at kompetente mennesker skriver
en anvendbar kravspecifikation. Og som kan anvendes til at
både verificere at kravene er opfyldt ved delaflevering af
systemet, og sikre at ændringshåndteringen bliver gjort
sikkert.

Måske i stedet for en std. kravspecifikation, tage slæbet
med at forhandle med udvalgte leverandører om det system man
ønsker sig, så man får at se hvor man burde tænke lidt anderledes
og i stedet måske kunne anvende "købesystemer" i stedet
for at udvikle tingene helt fra bunden.
Det er en tilladt mulighed i EU regi, men er hård arbejde
og kræver at man i organisationen har kompetente medarbejdere
som kender forretningen, og IT folk som kan stille de overordnede
krav som man måtte stille til det nye system.

Jeg ville selv synes at man for at sikre sig at leverandøren
han har forstået kravene, får ham til at lave en demonstration af hvordan han kunne tænke sig systemet sat sammen. Det koster, men jeg tror på at pengene er givet voldsomt godt ud.
Har selv prøvet det på en opgave til 125 mill. kr. Og den røg lige i skabet bagefter. Ingen problemer med om man leverede det rigtige eller om tingene skulle være lavet helt anderledes. Og det var endda en statslig kunde!!

Behovet for en kravspecifikation med de førnævnte kvaliteter er ikke
faldet bort, men kan så istedet laves når man har klarlagt systemets funktionalitet og sikret sig at leverandøren har forstået hvad der skal leveres.

Det er absolut nødvendig at Businesscasen kan
anvendes som retningsgivende for det færdige resultat.

Programledelsen på opgaven skal også kunne styre en
så stor opgave. Og indrømmet Konsulentvirksomheder som
sælger 4-6 år erfarne som Senior Management Konsulenter
er SLET ikke løsningen på den slags opgaver. Men det er
ofte det som budgetterne har luft til.
Der skal mirakler til hvis uerfarne konsulenter kommer igennem projekterne. Betal lidt mere og få de rigtige folk, mens
der stadigvæk eksisterer sådanne i danmark.

Og så er det lige det med en politisk organisation. Den
er ikke nem at styre da der ofte er mange interessenter
som lykkes med at få deres små "forbedringer" igennem
til styregrupperne uden at det bliver opdaget hvilke
konsekvenser det har for hele programmet.

Så mit råd er at få Program- og Projektledelse med dokumenteret
erfaring. Få formet styregrupperne af medlemmer som faktisk
ved noget om det at lave store IT systemer (ikke bare har være
med til Mickey Mouse systemer til få mio. kr. )
Oplæring af styregruppe medlemmerne, og test dem af mod den metode
som anvendes til at styreprojektet.

Og frem for alt anvend kompetente IT-medarbejdere til opgaven,
og lad dem komme til orde når de finder uhensigtmæssigheder i
anvendelsen af den valgte platform, eller evt. fejl i de oprindelige design af systemet.
Og for gudskyld behold viden i organisationen, ikke lagre det i
konsulenters hoveder eller endnu værre outsource det til Østen,
så kommer I til at betale dyrt for at få erfaringerne tilbage
til næste ændring på systemet.

Håber det giver en lidt mere nuanceret syn på den beslutning,
som er taget på Polsag opgaven. Og ikke mindst hvad man kan gøre
for det ikke sker igen ved næste forsøg.

  • 3
  • 0
Jimmy Christiansen

Det lyder som gode råd.

En god projektorganisation der både har kompetancer for it-siden og bruger-siden er vigtigt for et vellykket projekt.
Og man kunne forestille sig at nogle medarbejdere fra projektorganisation. Bagefter blev en del af driftorganisationen, så videnen fra udviklingen blev bevaret og vedligeholdt.

Nu man skal begynde forfra, så er der god grund til at skele til det franskmændene har gjordt:

http://arstechnica.com/open-source/news/2009/03/french-police-saves-mill...

http://www.ubuntu.com/products/casestudies/french-national-police-force-...

  • 1
  • 0
Peter Stricker

Kloge ord Bent. Kloge ord....


Tjah, i mine ører lyder det faktisk ikke særlig fremsynet, men derimod som opskriften på den næste offentlige IT-skandale.

passe på at tro man kan flikke et
polsagsystem sammen med lidt open source og lidt mySQL baser.


Nej, det går da virkelig ikke. Vi skal da starte med en Oracle database eller en DB2. Det kan godt være, at Facebook og Google kan klare sig med den slags amatørsystemer, men når der skal leveres systemer til det offentlige, så snakker vi altså om flere tusinde brugere. Det kræver altså professionelt udstyr!

Jeg har netop afsluttet et 9 års projekt (> 1mia. kr.)
hos en stor offentlig kunde.


... og er nu klar til at gå i gang med det næste megaproject.

Få formet styregrupperne af medlemmer som faktisk
ved noget om det at lave store IT systemer (ikke bare har være
med til Mickey Mouse systemer til få mio. kr. )


Skal de også kunne dokumentere erfaring med at få udviklingsopgaven til at gå flere år over tid og ende i en pris der er adskillige gange højere end den oprindeligt aftalte? Også selvom den oprindelige pris var horribelt høj?

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

sådan som jeg kan se det så snøre it-folkene os om deres lille finger med deres viden om edb til deres fordel, og det er alle stedre, vis de virke vil så kan de godt, det hele hanler om penge, hurtig penge, og det er sådan som jeg ser dem

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere