Rigshospitalet: Sundhedsplatformen kører godt - kun få ting der undrer

Mange klik kan undgås med genvejstaster - men en autocomplete-funktion mangler.

»Jamen, overordnet set så går det godt. Og faktisk går det bedre end forventet.«

Susanne Poulsen, der er vicedirektør på Rigshospitalet, er glad efter ti dage med den nye Sundhedsplatform - det store, fælles it-system, som afløser en lang række forskellige it-systemer og blandt andet samler patienternes journaler under ét, skriver TV2Lorry.

Læs også: Lørdag nat kom Sundhedsplatformen til Danmarks største hospital: »Vores strategi er stadig rigtig«

»Det er nemmere for os, fordi vi er nummer to. Det var jo Herlev og Gentofte Hospital, der startede, og vi oplever ikke de fejl, der var i første omgang,« forklarer hun.

Klinikere på Rigshospitalet fortæller til Version2, at der er behov for, at man bliver god til genvejstaster for at undgå de mange klik, som systemet kræver.

Desuden undrer klinikerne, som Version2 har talt med, sig over, at Sundhedsplatformen ikke har en autocomplete - eller søgeforslag - i systemet, når lægen f.eks. vil ordinere Ibuprofen til en patient.

Printere ikke sat rigtigt op.

Susanne Poulsen siger til Lorry, at de problemer, Rigshospitalet har stået med, primært har været af mindre teknisk karakter - for eksempel printere, der ikke har været korrekt sat op.

»Og så ved vi selvfølgelig godt, at det er svært at bruge systemet - fordi det er nyt. Folk kan jo ikke bare bruge det fra dag et,« siger hun.

Susanne Poulsen påpeger, at hun stort set kun støder på positive personalereaktioner.

»Nogle mener, at det er guds gave - og andre, ja, de synes, det er svært, men det er ikke overraskende, og vi skal nok få alle med.«

På Rigshospitalet har man også med opslag gjort en del ud af at varsko patienterne om, at det nyt it-system kan betyde forsinkelser og forandringer.

I forbindelse med indførelsen af systemet har Rigshospitalet desuden udvidet support i fire uger, hvor hele systemet får intensiv opmærksomhed. Og så er produktionen på sygehuset sat ned i samme periode. I de første to uger er det planen, at der kun udføres 50 procent af den mængde planlagte opgaver, der ellers skulle have været udført. De næste to uger arbejder man på 75 procents kraft - og derefter begynder hverdagen.

»Derfra vil vi så give individuel opmærksomhed til de medarbejdere, der endnu ikke er helt der, hvor de skal være,« forklarer vicedirektøren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Andreas Plesner

Det er meget muligt at påstandene på opslaget ender med at være sande. Men på hvilket grundlag kan man allerede konkludere dette nu? Herlev/Gentofte kører stadig ikke på 100%, så hvem står på mål for de påstande?

  • 3
  • 0
Peter Sørensen

Susanne Poulsen påpeger, at hun stort set kun støder på positive personalereaktioner

Det må vist være en skrivefejl – mon ikke der skal stå, at hun stort set kun støder på negative personalereaktioner..?

I dag var jeg til undervisning (jeg er i slutningen af mit lægestudie) på Rigshospitalet, og den professor som underviste os kunne næsten ikke stoppes i at remse op hvor forfærdeligt sundhedsplatformen var. Han fortalte en anektode om, at professorerne i USA (på de hospitaler som anvender EPIC) har ansat såkaldte 'clickers', dvs assistenter som efter han har stillet diagnosen klikker den ind i systemet, da det er for tidskrævende for ham selv at gøre det. (Dette kunne dog undgås hvis Regionen ville investere i dikteringsmodulet, fremfor at spare det, og alle lægesekretærene væk.)

Man kunne i den anledning fristes til at tro, at professoren på Riget 'bare' er en ældre læge, som ikke er vant til omstilling til nye systemer. Men NEJ. På Gentofte, hvor jeg også har undervisning, viser den unge overlæge (som er vores underviser) os hvor ustabilt SP kører; Han skulle eksempelvis finde en CT-scanning frem, og først efter at have ledt i virkelig mange menuer kom han frem til scanningen, hvorefter systemet frøs og gik ned... Han kiggede opgivende ud på os studerende, og sagde " sådan er det alt for ofte ". Direkte adspurgt om han synes systemet fungerede godt svarede han prompte NEJ.

Selvfølgelig er al omstilling svær, specielt når man har vænnet sig til at arbejde i OPUS og alle de andre systemer man tidligere anvendte. Men det er lidt som om, at man forsøger at favne over for meget i sundhedsplatformens brugerinterface.
Hvis jeg nu laver en lidt atypisk sammenligning med Office pakken, så har man Word til at skrive i, Excel til at 'regne' i, powerpoint til præsentationer etc etc.
Altså; man har ét program som fungere virkelig godt til dets formål - men der er samtidig en vældig god integration programmerne imellem. Hvis jeg eksempelvis kopierer en graf jeg har lavet i excel over i Word, og opdaterer den i excel, så bliver den også opdateret i Word etc etc.
Tænk hvis man havde samme smarte enkle opdeling i Sundhedsplatformen. Altså én bred journal, med hurtige og nemme 'undersystemer', eksempelvis billedevisningsdel, laboratoriedel, medicin-del mm. Altså sammen overskueligt med god integration, hvor der er genvejsikoner til hver enkelt del på skrivebordet, samtidig med at man kan finde dem vha genveje i ’modersystemet’. Det ville være langt mere simpelt at arbejde i, fremfor de utallige valgmuligheder og skjulte undermenuer der er i sundhedsplatformen. Man skal virkelig vide hvor man skal kigge for at finde det man leder efter.

ps; jeg håber virkeligt at SP kommer til at fungere godt. Det skal den nok en gang :)

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize