Revisorer: Alt for meget bøvl med offentlige selvbetjeningsløsninger

Illustration: Imagesbavaria/Bigstockphoto.com
Skat er topscorer på listen over offentlige it-systemer, som har flest transaktioner. Men alligevel byder Skats systemer på for mange svagheder, mener revisorerne.

Selvangivelseskladder, der ikke kan gemmes, anmodning om genoptagelse, der ikke kan ske digitalt, it-systemer, der kører langsomt og smider brugeren af midt i en indberetning. Listen, over de problemer og bøvl, revisorerne oplever i den digitale dialog med det offentlige, er lang, lyder det i en skarp kommentar fra FSR- Danske Revisorer.

»Vi har fået mange henvendelser fra medlemmerne og dermed masser af input til forbedringer af de offentlige IT-systemer,« skriver administrerende direktør Charlotte Jepsen for FSR - Danske Revisorer, i indlægget.

Revisionsfirmaerne har i disse uger travlt med at få indberettet hundredtusindvis af selvangivelser for erhvervsdrivende og selskaber, og samtidig har foreningen sat fokus på at få rettet op på offentlige systemers ringe brugervenlighed og børnesygdomme.

Sammen med en række andre erhvervsorganisationer og fagforeninger har FSR gennem det uafhængige rådgivende organ Virksomhedsforum for enklere regler udarbejdet en række forslag til, hvordan it-løsninger som e-Boks, skattekonto og selskabsselvangivelsen kan blive bedre.

12 mio. indberetninger om året.

Alle forslagene er i juni vedtaget i Virksomhedsforum og er nu blevet sendt til regeringen og de respektive ministerier, der er forpligtigede til at behandle forslagene efter 'følg eller forklar-princippet', det vil sige, at forslagene skal implementeres, medmindre der er god grund til at ikke at gøre det.

Ifølge Virksomhedsforum er der rundt regnet 12 millioner indberetninger til det offentlige om året.

Skat er 'topscorer' på listen med de it-systemer, som har flest transaktioner.

»Vi ved, at revisorer ofte bruger Skats løsninger på vegne af kunderne. Derfor er det særlig vigtigt for revisorerne, men selvfølgelig også for virksomhederne, at især de transaktionstunge it-systemer virker,« skriver Charlotte Jepsen.

»Meget af det bøvl, Virksomhedsforum adresserer, kunne være undgået, hvis myndighederne fra start af havde fokuseret på, at nye offentlige it-systemer skal skabe mærkbare forbedringer for virksomhederne – og ikke kun for det offentlige selv.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jönsson

Hvem sidder og laver dem. Det er altid uden tanke på brugervenlighed....

Men hva' pokker, man er jo også tvunget til at være kunde i butikken, så selvfølgelig er brugeren en idiot, hvis han ikke kan finde ud af det...

PS: Prøv lige dette brugervenlige offentlige system: http://vita.toldskat.dk/vita.htm
Prøv at finde tariffen for elektronik til Zambia....

  • 6
  • 1
Niels Hansen

Wauv vita.toldskat.dk ligner noget jeg kunne have lavet som Hello-World-webapplikation i 2006.


Nu er systemet også væsentligt ældre end det. Her er en reference fra 2001:
https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfls=false&_nfpb=true&_p...

Men De skal naturligvis være opmærksom på, at "[e]n CD-ROM udgave med flere faciliteter end internet-udgaven kan købes ved henvendelse til [...]".

Jeg har ikke googlet, men burde baggrundsdata ikke findes et sted i verden?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere