Revisorer: Alt for meget bøvl med offentlige selvbetjeningsløsninger
Selvangivelseskladder, der ikke kan gemmes, anmodning om genoptagelse, der ikke kan ske digitalt, it-systemer, der kører langsomt og smider brugeren af midt i en indberetning. Listen, over de problemer og bøvl, revisorerne oplever i den digitale dialog med det offentlige, er lang, lyder det i en skarp kommentar fra FSR- Danske Revisorer.
Adgang til systemer hos SKAT Retningslinjer for fristudsættelser Kopiering af oplysninger i Selskabsselvangivelsen Anmodning om genoptagelse af selvangivelse via kladde - efter udløb af selvangivelsesfrist Rådgiverindberetning: fritagelse for feltlåsning Styrk brugervenligheden i e-Boks Forbedret skattekontoEksempler på forslag fra Virksomhedsforum til forbedring af offentlig selvbetjening
Virksomhedsforum foreslår, at SKAT sikrer, at brugere i videst muligt omfang ikke oplever systemer hos SKAT, der er langsomme eller ikke svarer op til indberetningsfrister.
Faste retningslinjer for fristudsættelser, når der ikke er adgang til it-systemerne.
Oplysninger fra tidligere indkomstår kan genbruges ved indberetning.
Når der gives genoptagelse hos SKAT, føres selvangivelsen tilbage til kladde, så der kan ændres direkte i den digitale indberetning hos SKAT.
Bedre adgang til at kunne rette i indberetningsfelter som rådgiver.
Mere fokus på at brugervenligheden øges af e-Boks.
Bedre sammenhæng mellem skattekonto og SKATs inddrivelse.
»Vi har fået mange henvendelser fra medlemmerne og dermed masser af input til forbedringer af de offentlige IT-systemer,« skriver administrerende direktør Charlotte Jepsen for FSR - Danske Revisorer, i indlægget.
Revisionsfirmaerne har i disse uger travlt med at få indberettet hundredtusindvis af selvangivelser for erhvervsdrivende og selskaber, og samtidig har foreningen sat fokus på at få rettet op på offentlige systemers ringe brugervenlighed og børnesygdomme.
Sammen med en række andre erhvervsorganisationer og fagforeninger har FSR gennem det uafhængige rådgivende organ Virksomhedsforum for enklere regler udarbejdet en række forslag til, hvordan it-løsninger som e-Boks, skattekonto og selskabsselvangivelsen kan blive bedre.
12 mio. indberetninger om året.
Alle forslagene er i juni vedtaget i Virksomhedsforum og er nu blevet sendt til regeringen og de respektive ministerier, der er forpligtigede til at behandle forslagene efter 'følg eller forklar-princippet', det vil sige, at forslagene skal implementeres, medmindre der er god grund til at ikke at gøre det.
Ifølge Virksomhedsforum er der rundt regnet 12 millioner indberetninger til det offentlige om året.
Skat er 'topscorer' på listen med de it-systemer, som har flest transaktioner.
»Vi ved, at revisorer ofte bruger Skats løsninger på vegne af kunderne. Derfor er det særlig vigtigt for revisorerne, men selvfølgelig også for virksomhederne, at især de transaktionstunge it-systemer virker,« skriver Charlotte Jepsen.
»Meget af det bøvl, Virksomhedsforum adresserer, kunne være undgået, hvis myndighederne fra start af havde fokuseret på, at nye offentlige it-systemer skal skabe mærkbare forbedringer for virksomhederne – og ikke kun for det offentlige selv.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.