Revisorer: Alt for meget bøvl med offentlige selvbetjeningsløsninger

3. juli 2017 kl. 14:174
Revisorer: Alt for meget bøvl med offentlige selvbetjeningsløsninger
Illustration: Imagesbavaria/Bigstockphoto.com.
Skat er topscorer på listen over offentlige it-systemer, som har flest transaktioner. Men alligevel byder Skats systemer på for mange svagheder, mener revisorerne.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Selvangivelseskladder, der ikke kan gemmes, anmodning om genoptagelse, der ikke kan ske digitalt, it-systemer, der kører langsomt og smider brugeren af midt i en indberetning. Listen, over de problemer og bøvl, revisorerne oplever i den digitale dialog med det offentlige, er lang, lyder det i en skarp kommentar fra FSR- Danske Revisorer.

Eksempler på forslag fra Virksomhedsforum til forbedring af offentlig selvbetjening

  • Adgang til systemer hos SKAT
    Virksomhedsforum foreslår, at SKAT sikrer, at brugere i videst muligt omfang ikke oplever systemer hos SKAT, der er langsomme eller ikke svarer op til indberetningsfrister.

  • Retningslinjer for fristudsættelser
    Faste retningslinjer for fristudsættelser, når der ikke er adgang til it-systemerne.

  • Kopiering af oplysninger i Selskabsselvangivelsen
    Oplysninger fra tidligere indkomstår kan genbruges ved indberetning.

  • Anmodning om genoptagelse af selvangivelse via kladde - efter udløb af selvangivelsesfrist
    Når der gives genoptagelse hos SKAT, føres selvangivelsen tilbage til kladde, så der kan ændres direkte i den digitale indberetning hos SKAT.

  • Rådgiverindberetning: fritagelse for feltlåsning
    Bedre adgang til at kunne rette i indberetningsfelter som rådgiver.

  • Styrk brugervenligheden i e-Boks
    Mere fokus på at brugervenligheden øges af e-Boks.

  • Forbedret skattekonto
    Bedre sammenhæng mellem skattekonto og SKATs inddrivelse.

»Vi har fået mange henvendelser fra medlemmerne og dermed masser af input til forbedringer af de offentlige IT-systemer,« skriver administrerende direktør Charlotte Jepsen for FSR - Danske Revisorer, i indlægget.

Revisionsfirmaerne har i disse uger travlt med at få indberettet hundredtusindvis af selvangivelser for erhvervsdrivende og selskaber, og samtidig har foreningen sat fokus på at få rettet op på offentlige systemers ringe brugervenlighed og børnesygdomme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sammen med en række andre erhvervsorganisationer og fagforeninger har FSR gennem det uafhængige rådgivende organ Virksomhedsforum for enklere regler udarbejdet en række forslag til, hvordan it-løsninger som e-Boks, skattekonto og selskabsselvangivelsen kan blive bedre.

12 mio. indberetninger om året.

Alle forslagene er i juni vedtaget i Virksomhedsforum og er nu blevet sendt til regeringen og de respektive ministerier, der er forpligtigede til at behandle forslagene efter 'følg eller forklar-princippet', det vil sige, at forslagene skal implementeres, medmindre der er god grund til at ikke at gøre det.

Ifølge Virksomhedsforum er der rundt regnet 12 millioner indberetninger til det offentlige om året.

Skat er 'topscorer' på listen med de it-systemer, som har flest transaktioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi ved, at revisorer ofte bruger Skats løsninger på vegne af kunderne. Derfor er det særlig vigtigt for revisorerne, men selvfølgelig også for virksomhederne, at især de transaktionstunge it-systemer virker,« skriver Charlotte Jepsen.

»Meget af det bøvl, Virksomhedsforum adresserer, kunne være undgået, hvis myndighederne fra start af havde fokuseret på, at nye offentlige it-systemer skal skabe mærkbare forbedringer for virksomhederne – og ikke kun for det offentlige selv.«

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
4. juli 2017 kl. 16:35

Wauv vita.toldskat.dk ligner noget jeg kunne have lavet som Hello-World-webapplikation i 2006.

Nu er systemet også væsentligt ældre end det. Her er en reference fra 2001:https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=erhverv_vejledning_side&childOid=107246&parentOid=107212

Men De skal naturligvis være opmærksom på, at "[e]n CD-ROM udgave med flere faciliteter end internet-udgaven kan købes ved henvendelse til [...]".

Jeg har ikke googlet, men burde baggrundsdata ikke findes et sted i verden?

3
4. juli 2017 kl. 16:06

Wauv vita.toldskat.dk ligner noget jeg kunne have lavet som Hello-World-webapplikation i 2006. Håber Ikke det er seriøst ment at det er sat i drift?

2
4. juli 2017 kl. 11:24

Uha. VITA er godt nok for viderekomne. Man skal nærmest have hjælp til hjælpen.

Hvad værre er, som de skriver allerførst:

"Anvendelsen af dette videnbaserede tariferingssystem har ikke retsvirkning for varers tarifering."

Hvad skal man så med det?

1
3. juli 2017 kl. 22:18

Hvem sidder og laver dem. Det er altid uden tanke på brugervenlighed....

Men hva' pokker, man er jo også tvunget til at være kunde i butikken, så selvfølgelig er brugeren en idiot, hvis han ikke kan finde ud af det...

PS: Prøv lige dette brugervenlige offentlige system: http://vita.toldskat.dk/vita.htmPrøv at finde tariffen for elektronik til Zambia....