Revisionsgigant dropper Lotus Notes: 150.000 medarbejdere skal over på Exchange

Det internationale revisionsfirma Ernst & Young har været en af IBM's prestigekunder på Lotus Notes, men nu er det slut.

IBM står til at miste én af selskabets største enkeltkunder på Lotus Notes-platformen. Det internationale revisionsfirma Ernst & Young vil nemlig droppe Lotus Notes til e-mail og i stedet skifte til Microsoft Exchange. Det skriver Computersweden.

Ifølge Computersweden er Ernst & Young i færd med et migrationsprojekt, som bliver koordineret fra firmaets kontor i London. Ernst & Young har i dag cirka 150.000 brugere på Lotus Notes i 140 lande.

Ernst & Young begyndte at bruge Lotus Notes i midten af 1990'erne med trinvise udrulninger i koncernen. I dag er firmaet én af IBM's største kunder på platformen.

I første omgang vil det kun være selve e-mail-delen, som bliver udskiftet til fordel for Microsoft Exchange 2010, men det kan give Microsoft fodfæste til at skubbe Lotus Notes helt ud.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Morten Abildgaard

Efter at have brugt alt for meget tid med fingrene nede i MS Exchange-grøden, mener jeg nu heller ikke det er noget at råbe hurra for. Men til gengæld bliver man låst på hænder og fødder sammen med verdens mest overvurderede klient, Outlook. Jaja, OWA'en fungere, hvis man kan lide den. Men det er da først i Exchange 2010 at jeg ikke har problemer med den når jeg sidder noget andet end Windåser.

  • 4
  • 3
#3 Jesper Hansen

Bruger man kun Notes til email så er det virkelig til at få lange løg af. Jeg har aldrig set så langsom og ustabil en klient, og kombineret med de rodede menuer og alle de småfejl der er, så vil jeg på ingen måde anbefale den. Outlook eller Thunderbird klarer den opgave langt bedre.

  • 1
  • 0
#4 Michael Falstrup

Ja, så er min første tanke, at du måske ikke skal udtale dig, hvis du ikke kender produktet. Dette er et spørgsmål om smag, for lige så mange dårlige ting der kan siges om Notes kan også siges om Exchange, Outlook og andre produkter.

Nu er Notes, og har altid været, MEGET mere end mail og kalender, men den del er altid blevet misforstået og fortiet.

Oftest sammenlignes Notes med andre produkter på basis af gamle versioner. Man sammenligner aldrig med de seneste versioner, for ens eget produkt skal jo stå stærkt i forhold til konkurrenten.

Og det er jo påfaldende, at kunden altid lytter til råd fra konkurrenten, istedet for at spørge ind til, hvilke muligheder ens nuværende platform har.

  • 4
  • 0
#5 Martin Plantener Jensen

Notes er nu ikke så ringe en mail-klient, hvis man ellers anvender en nogenlunde ny version. Men Jesper har ret i at skal man kun bruge en mail-klient, så er der bedre løsninger. Notes' store styrke ligger som effektivt miljø for drift og udvikling af applikationer. De fordele behøver Ernst & Young ikke give fra sig, selvom de har valgt en anden mailklient.

  • 1
  • 0
#6 Per Hansen

Notes som email-klient stinker, også i nyeste version. Men det er bare min mening.

Ja, Notes er meget mere end email, ligesom sharepoint er meget mere end cms, men i begge tilfælde er det underordnet, da produkterne sjældent bliver brugt til andet end de områder, og set isoleret på de områder, så er begge produkter elendige valg til det formål.

  • 3
  • 0
#7 Jon Linde

Sidder til dagligt med både Notes 8.5 og Outlook 2010. Der er ingen tvivl om at Notes klient (+ Domino Server) kan nogle triks i forhold til Outlook/Exchange.

Men, kigger man udelukkende på de fælles funktioner (Kontakter/mail/kalender/opgaver) så er Notes som klient end ikke i samme kategori som Outlook. Outlook sparker massivt r.. på Notes.

Kigger man på kombinationen af mail og IM (Notes/Sametime vs Outlook/OCS(Lync)) er der desværre heller ingen tvivl om at min store blå ven får massivt baghjul.

Det skal siges til forsvar for Notes/Domino at der er en del funktionalitet som slet ikke kan leveres på samme niveau af Exchange - med mindre at man smider tid og penge efter en programmør og Sharepoint til Exchange løsningen også. (selv da vil jeg måske være lidt skeptisk).

Gennem tiden har jeg mødt mange brugere som er flyttet begge veje og der er slet ikke tvivl om at de glade brugere er Outlook brugere (undtagelser findes naturligvis (enkelte)).

Jeg er enig i at Notes ofte er misforstået. Det er meget mere end en mail klient. Desværre bruger mange først og fremmet e-mail funktionaliteten - øvrige funktioner er sekundære. Notes lider i meget høj grad af "mangel på facelifting". Det virker meget gammeldags og træt i brugerinterfacet og daglige operationer som f.eks. simpel cut/paste kan til tider give underlige resultater. Stabiliteten af klienten samt søgefunktionerne er... ehh... mildt sagt dårlige.

Jeg tror ikke at E&Y får ret mange brugere som er kede af det, når først at de har gennemført deres skifte og brugerne er tilvænnet. Men jeg kunne godt forestille mig at der er en del af deres administratorer som skal på lykkepiller i en periode.

  • 10
  • 0
#9 Nikolaj Brinch Jørgensen

Tak til Jon.

Det rammer præcist min oplevelse som bruger af Notes. Gid fanden havde det værktøj, og man ikke var tvunget til at bruge det. Vi bruger 8.5 FP3 (som vist er den nyeste), og den er sløv, gumpetung og enormt ustabil.

Min oplevelse af Outlook kan ikke beskrives på samme måde. Ja der er mangler i Outlook, men brugeroplevelsen er meget bedre, og jeg føler mig i den grad mere produktiv med Outlook. jeg skal ikke rode rundt i mærkelige menuer og finde indstillinger 117 steder for at forsøge at få den til at gøre sådan som jeg vil.

Til mail og kaldender foretrækker jeg Google, og Apples mail klient er god til netop email. Men skal jeg vælge mellem Notes eller Outlook, så vinder Outlook klart. At der er alle mulige andre funktioner i Notes, gør produktet bloated i mine øjne og vidner om manglende fokus på hvad 95% af brugerne bruger produktet til.

Notes/Exchange sammenlignes iøvrigt i markedet med Outlook/Exchange og Groupwise. At det kan mere end dem på featuresiden vejer ikke op for hvad det mangler i kvalitet af udførelse, og dets produktivitetshæmmende væsen.

Tillykke til E&Y!

  • 0
  • 0
#10 Michael Falstrup

@Jon

Ja, tak for et "næsten" neutralt indlæg, i sidste ende er det et spørgsmål om smag.

Det kunne dog være interessant, at høre fra Outlook/Exchange fans, hvilke 117 indstillinger de bliver nødt til at sætte (som burde være sat centralt og/eller via udrulning af klienten i organisationen) og hvilke fantastiske faciliteter og bruger venlighed, der adskiller sig fra den ene platform i forhold til den anden. For det er meget let at slynge om sig med superlativer uden, at underbygge det.

Men ok, hvis man vil skifte en helt platform ud for noget, som i markedet er ved at blive sekundært (mail og kalender), så be my guest. Fremtiden ligger ikke i den del, men i social communication, som er meget mere end mail og kalender, hvilket er den vej Notes/Domino går.

Så held og lykke E&Y.

  • 0
  • 0
#11 Nikolaj Brinch Jørgensen

Det kunne dog være interessant, at høre fra Outlook/Exchange fans, hvilke 117 indstillinger de bliver nødt til at sætte (som burde være sat centralt og/eller via udrulning af klienten i organisationen) og hvilke fantastiske faciliteter og bruger venlighed, der adskiller sig fra den ene platform i forhold til den anden. For det er meget let at slynge om sig med superlativer uden, at underbygge det.

F:eks. at jeg ikke gider at se på den der Home tab hver gang jeg får det startet, men at den skal åbne min mailbox. Det tager 7 lange og syv brede at finde noget dokumentation der tilnærmelsesvist beskriver dette (brugerfladen er ikke konsistent i sin sprogbrug relateret til dokumentationen). Og så kan man da gætte sig vej frem med at få flyttet det rundt i favorites mm. Det er så uendelig dårlig lavet.

At skidtet går ned ganske ofte, eller ikke kan starte før efter en genstart af maskinen. At det kører ualmindelig langsomt og skærmopdateringen er langsom. Det er mega grimt at se på og følger ikke den underliggende platforms L&F.

At tro at en eller anden Notes afdeling (at man skal have en afdeling for den slags er også mig en gåde. Et Notes team? Det virker helt forkert og vidner om at der skal rigtig meget - alt for meget - vedligehold til af produktet) kan lave en one-size-fits-all på noget af det som rigtig mange arbejder rigtig meget med til dagligt, er naivt. Indstillingerne er der netop for at man kan sættes produktet op selv, så det passer lige til de behov man selv har.

Men ok, hvis man vil skifte en helt platform ud for noget, som i markedet er ved at blive sekundært (mail og kalender), så be my guest. Fremtiden ligger ikke i den del, men i social communication, som er meget mere end mail og kalender, hvilket er den vej Notes/Domino går.

Social Communication kommer jo ikke til at afløse Mail og Kalender, men det kommer til at være en del af hvorledes vi kommunikerer. Vi kommer stadigt til at bruge kalender og mail, til dokumentation bla. med kunderne. Og mail til synkronisering af aftaler, og booking af lokaler mm.

Jeg er ikke fan af nogle af produkterne (MS vs IBM), men skal jeg vælge - så bliver det ikke kolossen Notes.

  • 1
  • 0
#12 Flemming Seerup

Melder mig også ind i klubben, som dagligt lider under Notes.

For mig er det specielt indstillings helvedet som irriterer mig. Diverse indstillinger lader til at være kastet rundt i menuerne med en skovl. Bare det at få en automatisk påmindelse ved møder, tog en krig at finde ud af hvor nogen i deres visdom havde placeret det under diverse indstillinger.

Rent brugermæssigt vil jeg også foretrække Outlook af disse to alternativer. Selvom min oplevelse af Outlook er, at det gerne, og tit og ofte, stjæler al den CPU det kan komme i nærheden af. Næsten i højere grad end flash.

  • 2
  • 0
#13 Thorbjørn Andersen

Vil ikke sige, at Notes mangler meget - men min vurdering er også at Notes klienten ikke er fuldstændig stabil. Derudover er det fuldstændig uacceptabelt og vanvittigt at Notes ikke har redo når man skriver mails. (Jeg kan ikke lade være med at få den idé at netop sidstnævnte kan have været dråben, der gør at nogen skifter systemet ud...)

Hvis man ikke gør brug af de mere avanceret features Notes har, så er overvejelsen om at skifte Notes fuldt ud forståelig.

  • 2
  • 0
#14 Maciej Szeliga

...aldrig arbejdet et sted med Outlook (heldigvis, jeg er sluppet for hele dage uden mail) hvilket gør at jeg syntes at Outlook er ekstremt besværligt at finde rundt i... i modsætning til Notes hvor næsten alt kan gøres med fra højreklik menuerne (som f.eks. hvilken database er den base Notes åbner ved start). Notes documentation er som IBM's docmentation plejer at være: grundig men ikke nødvendigvis letforstålig. Notes/Domino dækker over "en smule" mere end Outlook/Exchange så Notes afd. passer ikke bare mail.

  • 1
  • 0
#15 Jens Jönsson

Jeg kan komme med et godt eksempel, hvor Outlook er langt foran Notes klienten: Regler!

På Notes kan en regel kun afvikles af Notes selv. Den kan ikke afvikles med "tilbage virkende kraft", dvs. den virker kun på nye e-mails. Så prøv lige at køre test på en regel der håndterer e-mails, som du måske modtager én af pr. måned.... I Outlook kan regler manuelt afvikles og du kan bestemme på hvilke mapper. Dvs. at du kan oprette en regel og køre den på eksisterende mapper så du får ryddet op. Selve den måde at oprette reglen på og hvilke hvilke ting der gør sig gældende er også Notes overlegen i Outlook. Der er Notes håbløst gammeldags...

  • 1
  • 0
#16 Jesper Hansen

Det kunne dog være interessant, at høre fra Outlook/Exchange fans, hvilke 117 indstillinger de bliver nødt til at sætte (som burde være sat centralt og/eller via udrulning af klienten i organisationen) og hvilke fantastiske faciliteter og bruger venlighed, der adskiller sig fra den ene platform i forhold til den anden. For det er meget let at slynge om sig med superlativer uden, at underbygge det.

-Har man en gruppe mailbox som du besvarer mails fra, så skal du manuelt indsætte din signatur.

-Svar på emails fra en gruppe mailbox giver ofte "Type mismatch" fejl, men kun første gang man prøver, anden gang kan man fint svare på mailen.

-I 8.5.2, hvis man har mange mapper hvor man arkiverer mails, kan man ikke trække mailen over og lade den "scrolle" automatisk (hvordan man lige skal forklare det ved jeg ikke) ned til mappen. Det kunne man før.

-For at markere en mail som ulæst skal man igennem Edit->Unread Marks->Mark as unread - eller trykke insert, men den genvejstast giver absolut heller ingen mening.

-Selv noget så simpelt som at bruge Windows' default browser kan Notes ikke finde ud af. (Ah, det er faktisk løgn - i 8.5.2 kan den, men man skal manuelt ind og bede om det!)

Det er bare nogen af de ting lider under dagligt. Normalt bruger jeg google bare jeg skal lave den mindste ændring i Notes, for de menuer er simpelthen et stort rod.

  • 0
  • 0
#17 Maciej Szeliga

-Har man en gruppe mailbox som du besvarer mails fra, så skal du manuelt indsætte din signatur.

Ja selvf., det er fællespostkassen som svarer ikke personen, det kan løses ved at ændre postkassedesignet.

Svar på emails fra en gruppe mailbox giver ofte "Type mismatch" fejl, men kun første gang man prøver, anden gang kan man fint svare på mailen.

Tyder på forkert opsat adressebog på Domino serveren. Det har virket fint hos os siden 3.6

-For at markere en mail som ulæst skal man igennem Edit->Unread Marks->Mark as unread - eller trykke insert, men den genvejstast giver absolut heller ingen mening.

Nej, man skal bare højreklicke på mailen og vælge "Mærk som..."

-Selv noget så simpelt som at bruge Windows' default browser kan Notes ikke finde ud af. (Ah, det er faktisk løgn - i 8.5.2 kan den, men man skal manuelt ind og bede om det!)

Det har man kunnet i hvert fald siden 4.6 ?

  • 1
  • 0
#18 Jesper Hansen

Ja selvf., det er fællespostkassen som svarer ikke personen, det kan løses ved at ændre postkassedesignet.

Jeg sidder (heldigvis) kun som bruger af Notes så om det kan ændres ved jeg ikke. Jeg ved bare at det er ekstremt belastende og unødvendigt. Jeg sidder i min egen klient så jeg kan absolut ikke se nogen grund til at den ikke kan bruge den signatur jeg har st op til min personlige mail. Og nårh ja, forwarder man en mail fra en fællespostkasse, så bliver den sendt fra sin personlige mail.

Tyder på forkert opsat adressebog på Domino serveren. Det har virket fint hos os siden 3.6

Det er når når man svarer eksterne, altså folk der ikke er en del af adressebogen. Internt virker det fint. Typisk er det hvis der har været indsat billeder eller tabeller.

Nej, man skal bare højreklicke på mailen og vælge "Mærk som..."

Ok, så er måske pga en af Notes mange 'features' at jeg ikke har den mulighed :) http://i41.tinypic.com/fmrode.png

Det har man kunnet i hvert fald siden 4.6 ?

I så fald vil jeg skyde skylden på de elendige menuer. Jeg har forsøgt et par gange i 7.5 at finde det men har opgivet hver gang.

  • 2
  • 0
#19 Jon Linde

Ja, tak for et "næsten" neutralt indlæg, i sidste ende er det et spørgsmål om smag.

He he, Selv tak. Jeg kan ikke undgå at være lidt (måske meget) farvet, da jeg har arbejdet med Exchange/Outlook som administrator i over 14 år og kun har samlet ca. 2 års brugererfaring med Notes.

En del af de problemer som jeg oplever med Notes i det daglige, skyldes uden tvivl dels det specifikke setup i de virksomheder hvor jeg p.t. opererer men ikke mindst også min mangel på kompetance som bruger.

Men det er måske netop også netop pointen:

Et - i praksis IT analfabet - nært familiemedlem har på kort tid lært at bruge funktioner i Outlook som f.eks. Out of Office og automatiske regler for sortering m.v.

Efter knapt et år, har jeg endnu ikke haft success med at få Notes til at sortere og markere min mail efter regler på en pålidelig måde. Jeg er også endt op med at installere et Notes plug-in til Windows Desktop Search for at få adgang til fritekstsøgning i en udgave som er tilnærmelsesvist tillidsvækkende (og dette Notes plugin trænger i øvrigt hårdt til optimering). ...ja - jeg ved det godt. Det er mig som er en Notes n00b.

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis man ikke kender til andet end Outlook eller Notes, er begge løsninger noget som man kan være fuldt ud tilfreds med.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere