Reuters: Adtech-virksomheder har ikke styr på samtykke på grund af Google's snøvleri

3. juli 2018 kl. 11:55
Reuters: Adtech-virksomheder har ikke styr på samtykke på grund af Google's snøvleri
Illustration: mixmagic / BigStock.
Google valgte at udskyde indførelse af adtech-virksomheders samtykke-standard lige inden GDPR trådte i kraft. Det sætter reklamefinansierede hjemmesider og apps i risiko for GDPR-bøder, fortæller seks personer involveret i standarden til Reuters.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Virksomheder risikerer GDPR-bøder, fordi Google har udskudt at deltage i samarbejde om at verificere gyldigt samtykke til behandling af persondata til markedsføring.

Det skriver Reuters, der har talt med seks personer involveret i kæmpe adtech-konsortium, som oplever problemer med at sikre gyldigt samtykke, fordi Google endnu ikke er trådt ind i ny samtykke-standard.

Google træder først ind i samarbejdet til august, hvilket har skabt rod i den software-drevne samtykke-godkendelse, som adtech-virksomhederne har udviklet.

Selve risikoen ligger ved reklamefinansierede hjemmesider og apps, som er ansvarlige for at skaffe det gyldige samtykke til Google og adtech-virksomhedernes databehandling.

Software verificerer samtykke

Data om en internetbrugers identitet kan passere gennem adskillige adtech-virksomheder inden en målrettet annonce indlæses på hjemmesiden, og under GDPR skal der være indhentet samtykke eller andet grundlag for behandlingen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor lancerede hundreder af adtech-virksomheder sammen software en måned inden GDPR trådte i kraft den 25. maj. Softwaren skal verificere samtykke inden annoncerne bliver vist for den besøgende.

Google - den mest centrale spiller i de kæmpe reklamenetværk - annoncerede dog den 22 maj, at de først vil tage del i softwaren til august. I stedet har de lavet en midlertidig løsning, men den er mangelfuld, fortæller de fortrolige kilder Reuters.

Resultatet er ifølge kilderne, at nogle af Google's reklamekunder målretter annoncer til brugere, der ikke har givet samtykke til den slags markedsføring.

Håber på forståelse fra tilsynsmyndigheder

Google har fravalgt at kommentere på anklager, men gentager i stedet over for Reuters, at GDPR »er en stor ændring for alle,« og at virksomheden arbejder med partnere på compliance.

Artiklen fortsætter efter annoncen

GDPR-bøder kan være på op til 4 procent af en virksomheds årlige omsætning, men fire chefer for adtech-virksomheder fortæller Reuters, at de regner med, at tilsynsmyndigheder tager hensyn indtil Google støtter konsortiets teknologi.

»Når Google indfører samtykke-standarden, så vil forvirringen begynde at falde lidt,« siger Walter Knapp, administrende direktør i adtech-virksomheden Sovm Holdings Inc.

Tilsynsmyndigheder i Frankrig og Tyskland har meldt ud, at de endnu ikke har undersøgt samtykke-sager i forbindelse med online-reklamer.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger