Renoveringspuljens servere tvunget i knæ

Opdateret kl. 13.05. 36.000 tilskudssultne danskere på halvanden time har sendt www.boligforbedringer.dk i knæ med lange svartider i jagten på 1,5 mia. kroner. Erhvervs- og Byggestyrelsen sender aben videre til mail- og teleudbyderne.

Ganske få minutter efter åbningen klokken 09.00 i morges blev Renoveringspuljens hjemmeside tvunget i knæ af tusindvis af boligejere, der ville ansøge om tilskudskroner til forbedringer af boligen.

Renoveringspuljen er på 1,5 milliarder kroner, og interessen for at få del i den sum penge har til formiddag sendt hjemmesiden www.boligforbedringer.dk til tælling med lange svartider.

»OBS! Der er i øjeblikket mange brugere inde i ansøgningsskemaet. Derfor kan du opleve ventetid, når du skal vedhæfte tilbud til ansøgningen. Vent derfor lidt, hvis det ikke lykkes første gang, og prøv igen,« lyder beskeden på forsiden af www.boligforbedringer.dk.

Også oprettelsen af brugerkonti har været belastet af ventetid.

»Du kan også opleve ventetid på modtagelse af oprettelsesmails som bruger. Det skyldes procedurer hos den udbyder, hvor du har din mailkonto, der betyder, at store mængder mail bliver stillet i kø. Det kan altså tage lidt tid, inden du modtager mailen,« hedder det videre på hjemmesiden.

Flere af Version2's læsere har efter eget udsagn oplevet ventetid på mellem en halv time og tre kvarter.

»Jeg forsøgte forgæves i 45 minutter og blev mere og mere frustreret over end ikke at kunne skrive noget som helst,« skriver en læser i debatten til Version2's omtale af hjemmesiden før påske (se link under artiklen).

Skyder skylden på mail- og teleudbydere
Version2 kontaktede derfor Erhvervs- og Byggestyrelsen for at få sat tal på, hvor lange ventetider der er i spil, og hvilke dele af hjemmesiden, der ikke er kontakt til.

»Teknikerne sidder lige nu og prøver at danne sig et overblik. Men serverne er i hvert fald i ikke gået ned,« oplyste kommunikationskoordinator i Erhvervs- og Byggestyrelsen Thomas Warburg til Version2 tidligere på formiddagen.

I en pressemeddelelse oplyser Erhvervs- og Byggestyrelsen sidenhen, at servere og ansøgningsskema har kunnet klare den store belastning.

»Jeg er meget tilfreds med de første tal om ordningen. Efter kun 1,5 time havde 90.000 oprettet sig som brugere på vores hjemmeside. 36.000 har indsendt deres ansøgning online ? og 23.000 har allerede fået kvittering på deres ansøgning,« udtaler vicedirektør i Erhvervs- og Byggestyrelsen Henning Steensig i pressemeddelelsen.

»Vi har hele tiden vidst, at rigtig mange ville være interesseret i ordningen. Det har vi selvfølgelig gearet vores organisation og systemer til,« uddyber Henning Steensig.

Styrelsen sender i samme åndedrag aben videre til mail- og teleudbyderne.

»Dog har der en overgang været ventetid på at modtage log-in pga. stor trafik hos mailudbydere. Ligeledes har der været meget stort pres på call-centret, som har fungeret, men hvor brugerne har oplevet problemer med at komme igennem, fordi flere telefonselskaber ikke har kunnet klare belastningen,« hedder det i pressemeddelelsen fra Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Erhvervs- og Byggestyrelsen: Vi ka' ta' det
Erhvervs- og Byggestyrelsen har tidligere forsikret, at de bagvedliggende servere var klar til boligejernes stormløb i dag.

»Vi ligger på nogle servere, som kan klare fantastisk store belastninger, og derudover har vi leaset ekstra serverkapacitet for at kunne klare spidsbelastningen, når der åbnes for ansøgningen online på tirsdag,« fortalte kommunikationschef i Erhvervs- og Byggestyrelsen, Ulla Jacobsen, til Version2 onsdag inden påske.

»Vi er gearet til at kunne klare ekstraordinære belastninger på serverne,« forsikrede Ulla Jacobsen.

Kommunikationschefen medgav dog over for Version2, at det aldrig er muligt at gardere sig helt mod ventetid. Et udsagn, der nu har fået opbakning af den aktuelle situation på www.boligforbedringer.dk.

Danskerne kan få tilskud fra renoveringspuljen til blandt andet at reparere, renovere eller udskifte tag, ydervægge, vinduer, gulve, energianlæg og isolering.

Der er et maksimumbeløb for tilskud til arbejdsløn på 15.000 kroner og 10.000 kroner på tilskud til energibesparende materialer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Vagn Hansen

Hvem andre end en bodegalysten minister kan sætte sådan en gang makværk igang. 1. Alle skal have lige mulighed for tilskud. her kun dem med stor internetkapacitet kommer med i køen. 2. Systemet skal være testet, og brugerne bør da vide hvad de skal gøre. Er det en kombineret intelligenstest. 3. jeg var på kl 9.00, men fik først afleveret min ansøgning kl 1020, da jeg ikke kunne uploade min jpg-fil. Der var ingen vejledning, og jeg prøvede forgæves. jeg sendte den så pr mail, og vil restforfølge hvis ikke modtagelsetidpunktet for filen danner grundlag for mit tilskud. 4. er dette virkelig noget, man har planlagt for almindelige brugere. hvad med pensionister, som henter skemaet pr post. 5. Det er så stupidt, at jeg ville tillade mig at kalde alle som har stemt for loven som inkompetente. (det er jo uanset hvad ulovligt at kalde folk for idioter, så det vil jeg ikke indlade mig på)

  • 0
  • 0
#2 Martin Zacho

(det er jo uanset hvad ulovligt at kalde folk for idioter, så det vil jeg ikke indlade mig på)

Er vel først ulovligt, hvis man ikke har belæg for de ting man sige om andre. Når det så er sagt, så synes jeg at serverne alt i alt klarede det ok, når man tager den store belastning i betragtning. At ideen med først til mølle stinker er en anden sag. Hvis de så til og med gør puljen større uden at dem, der har ansøgt kan søge igen hopper kæden da først helt af. Jeg har ikke kunnet nå at få alle tilbud hjem og derfor måtte jeg jo nøjes med at søge på det jeg havde fået tilbud på.

Martin.

  • 0
  • 0
#3 Vagn Hansen

hvis det ikke er regeringens skyld, så ved jeg ikke hvem der har skylden. Ingen edb-spedialist som stadig har sit job idag kan have fortalt, at der ikke blive store problemer. Alle telefoner er gået ned. Upload af filer fungerede ikke, og man kunne ikke en gang sende en ufuldstændig ansøgning, så klokkeslæt blev registreret. Virksomhdens CVR-nr var jo opgivet. Du skulle have gjort som mig og overladt alle arbejder til en hovedentreprenør, som du har tillid til. Så ville du have kunnet få alle projekter med uden problem

  • 0
  • 0
#4 Jacob Lorenzen

Jeg oplevede ikke så store problemer som de fleste nyhedsmedier gør det til.

Jeg var klar klokken 9 og fik hurtigt oprettet et login, der gik dog 10 minutter før jeg modtog mail med min adgangskode.

Herefter kunne jeg uden problemer indtaste alle oplysninger og gemme ansøgningen. Jeg havde dog også problemer med at vedhæfte mit indscannet tilbud, men kunne godt indsende min ansøgning alligevel. Har så senere været inde og opdatere min ansøgning og fået vedhæftet mit tilbud.

  • 0
  • 0
#5 Villy Iversen

Atter et eksempel på en tankeløse handling. Alle burde kunne sige sig selv, at en fast deadline kl. 9 mandag morgen vil resultere i overbelastning, evt. nedbrud af serveren. Det er så rart, at man som offentlig ansat med stor båndbredde til Internettet kan komme hurtigt igennem - i arbejdstiden. Det kompenserer jo lidt for den lavere løn ved det offentlige. Havde man sat åbningstiden til søndag morgen, havde det offentlige sparet mange mandeår. Intet system kan dimensioneres til at klare den slags belastninger, hvis der skal tages hnesyn til økonomi. Allerde for 100 år siden begyndte Agnar Krarup Erlang at behandle den slags problemer. Man burde for eksempel behandle alle ansøgninger, der indsendes den første uge, ens

  • 0
  • 0
#6 Vagn Hansen

Kære jacob Jeg forsøgte også sende mit tilbud, men fik ikke lov p.g.a. manglende indskannet fil. Måske har de været hurtige og fjenet spærringen fra jeg forsøgte til du forsøgte. Men mener du ikke som mig, at det er en helt og aldeles uanstændig måde at tildele tilskud på. Du er sikkert en dygtig edb-bruger, men det skal da ikke være kriterie for tilskud til sin bolig. i 12 nyhederne var der en fynbo, der forgæves var kørt fra fyn til københavn, fordi han ikke kunne oploade sit tilbud. Men det hjalp ham ikke, da man ikke kan aflevere skemaet personligt. Er det ikke uanstændigt, og forklarer det ikke min meget negative holdning til den regering der har vedtaget en så usocial lov, som kun de klogeste og uddannede kan få del i. Derfor mine tidligere meget grove kommentarer. Man kan ikke være det bekendt.

  • 0
  • 0
#7 Vagn Hansen

Kære jacob Jeg forsøgte også sende mit tilbud, men fik ikke lov p.g.a. manglende indskannet fil. Måske har de været hurtige og fjenet spærringen fra jeg forsøgte til du forsøgte. Men mener du ikke som mig, at det er en helt og aldeles uanstændig måde at tildele tilskud på. Du er sikkert en dygtig edb-bruger, men det skal da ikke være kriterie for tilskud til sin bolig. i 12 nyhederne var der en fynbo, der forgæves var kørt fra fyn til københavn, fordi han ikke kunne oploade sit tilbud. Men det hjalp ham ikke, da man ikke kan aflevere skemaet personligt. Er det ikke uanstændigt, og forklarer det ikke min meget negative holdning til den regering der har vedtaget en så usocial lov, som kun de klogeste og uddannede kan få del i. Derfor mine tidligere meget grove kommentarer. Man kan ikke være det bekendt.

  • 0
  • 0
#10 Leif Bertelsen

Jeg er ikke sikker på, at der er belæg for Erhvervs- og Byggestyrelsens påstand om, at det et internetudbyderne der er skyld i de lange svartider. Jeg har en lynhurtig fiberbredbåndsforbindelse, (med lange svartider fra Erhvervs-og Byggestyrelsens serveren), og jeg havde også svært med at få uploadet min ene fil. Min internetforbindelse har ikke noget med telefonudbyderne at gøre! I stedet burde Erhvervs- og Byggestyrelsen undersøge om forbindelsen til serveren er god nok, i stedet for at skyde skylden på andre! Det er ikke nok at have en server med masser af kapacitet hvis forbindelsen ikke er tilsvarende ....

  • 0
  • 0
#11 Vagn Hansen

muligvis har du ikke selv søgt, men jeg fik først min jpg fil igennem efter at have fjernet mellemrum i navnet. jeg brugte ca.60 min på upload af filen. hvis 60000 har brugt det samme kan man da godt tale om servere i knæ. Det svarer til en del mandår. Jeg ved ikke om mellemrummet var årsagen. Jeg har solgt pc'er i næsten 30 år, men er stoppet for 5 år siden. Min ansøgning blev dog registreret efter 2,5 time.

  • 0
  • 0
#12 Finn Dalgård

Jo, jeg har også selv søgt og havde problemer med at få uploadet filer. Fejlmeddelelsen var, at listen over vedhæftede filer ikke kunne genereres, hvilket for mig tyder på en server-begrænsning - ikke en trafikbegrænsning. Min indvending går KUN på, at der i en artikel bør være dækning for det budskab, som står i overskriften. Og det er der SLET ikke i dette tilfælde. At overskriften så alligevel kan være SAND, det er så en helt anden sag.

  • 0
  • 0
#13 Rasmus Nielsen

Min egen oplevelse var at jeg først forsøgte at oprette mig som bruger. Da jeg efter nogle minutter ikke havde modtaget en mail, forsøgte jeg igen med en anden mailadresse. Her fik jeg svar indenfor et minut. Mailen fra det første forsøg kom efter en time og 20 minutter. Baseret på dette tror jeg på at problemet har ligget hos mailudbyderne.

Næste problem var upload af tilbud. Det voldte alvorlige problemer og jeg overvejede at indsende ansøgningen uden tilbud for at opdatere senere (som Jacob Lorenzen ovenfor), men opgav da det for mig var uklart om dette var muligt (dvs. jeg var ikke 100% sikker, og man har jo kun et skud). Dette mener jeg burde have været forklaret bedre.

Upload af tilbud (knap 50 kB) tog mig cirka en halv time og var den eneste del af selve ansøgningen, som gav mig problemer. Jeg har derfor svært ved at se det som andet end et problem hos Erhvervs- og Byggestyrelsen i den del af systemet, der håndterer vedhæftede filer.

Alt i alt synes jeg at systemet er bestået, specielt når man tager hensyn til den korte tid, der har været til udviklingen.

  • 0
  • 0
#14 Deleted User

Kære venner!

Vær tolerante med vores øverste myndigheder. De er jo ikke valgt på baggrund af kompetencer. Desværre mener de sig selv i stand til enhver form for detaljestyring inden for snart sagt alle områder.

Det maksimale tilskud til et arbejde på 87.500 kroner er på 28,57% eller lidt mere end moms satsen. Man kunne ligeså godt have ladet håndværkerne modregne tilskuddet i deres momstilsvar. Men for politikere virker det kun med store forkromede og bureaukratiske systemer som ikke fandtes i Erhvervs-og Selskabsstyrelsen hvorfor de fik opgaven med deraf følgende omkostninger til opgradering af IT systemerne der i stedet for at lade SKAT håndtere sagen med de systemer og den erfaring de har til rådighed med organisering og styring af massebetalinger.

Politikere og medier havde efterladt mig med den opfattelse at der var brug for akut hjælp til byggebranchen.

I e-mail med bekræftelse på modtagelsen af ansøgningen skriver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen imidlertid:...Styrelsen vil behandle din ansøgning hurtigst muligt, men der kan gå op til 2 måneder, før styrelsen har behandlet alle ansøgninger...

Renoveringspuljen kan vel så kun være til gavn for virksomheder i byggebranchen som har likviditet til at overleve til efter sommerferien som vel må være det tidligste håndværkerne kan forvente tilskuddet ruller ind i kassen og arbejdet udført for de sidst godkendte ansøgninger.

Jeg talte med en selvstændig køkkenforhandler som kun lige med nød og næppe klarede virksomhedens husleje og sin private termin denne gang, hvorfor han forventede at måtte lukke sin forretning, hvis ikke der straks kom gang i salget. Det bliver nok ikke renoveringspuljen, der skal redde hans forretning og privatøkonomi.

Det er betingelserne for den enlige selvstændige som regeringen gerne vil have flere af som kan udvikle sig. Men hvordan kære venner?

  • 0
  • 0
#15 Jørgen N

Upload af filer fejlede kort efter kl 9:30 og når det virker for nogen og ikke for andre (og eventuelt vil virke senere) er det da snarere server-side problemer end noget andet. En 10 tegn stor fil kunne heller ikke upload'es ;-)

Nogle timer senere fungerede upload. Til gengæld gik der mere end 2 timer inden bekræftelsesmail blev afsendt (jeg kunne ikke logge for systemet mente den var sendt). Det kunne være et udbyderproblemer men i så fald renoveringspuljens udbyder og principielt kontrollerbart for renoveringspuljen.

Som andre er inde på er det største problem vel først til mølle princippet og mangel på alternativer som forfordeler de som er heldige at komme igennem 'let'. At kunne aflevere personligt er besværligt for styrelsen, men bør være muligt når der er problemer for at give alle samme eller tilsvarende muligheder.

  • 0
  • 0
#16 Michael Deichmann

@ Leif Der er nogle forståelige men alligevel alvorlige fejl i dit indlæg:

Men for politikere virker det kun med store forkromede og bureaukratiske systemer som ikke fandtes i Erhvervs-og Selskabsstyrelsen hvorfor de fik opgaven med deraf følgende omkostninger til opgradering af IT systemerne der i stedet for at lade SKAT håndtere sagen med de systemer og den erfaring de har til rådighed med organisering og styring af massebetalinger.

Det er ikke Erhvervs- og Selskabsstyrelsen der driver denne side, men Ervervs- og Byggestyrelsen. Det er 2 forskellige styrelser. Dit forslag om at lade Skat stå for det er for så vidt godt nok - det er jo også baggrunden for at Skat har fået nummerpladerne og også indrivelsen fra bl.a. kommunerne. Men hvor godt har Skat lige forvaltet de 2 nye opgaver? Det nye digitale register er forsinket 3 år (skulle have været i drift til nytår 2008/2009) og der har aldrig været så mange udestående fordringer for det offentlige som nu. Det er trist for din køkkenmand - men man havde vel ikke forventet at man skulle kunne redde ALLE virksonheder. Køkkenfirmaerne har haft gyldne tider, så der har været rigelig mulighed for at polstre virksomheden.

  • 0
  • 0
#17 Deleted User

Tak Michael Deichmann. Du har ganske ret. Jeg har begået en tanke-og skrivefejl. Der skulle selvfølgelig have stået Erhvervs- og Byggestyrelsen.

SKAT har deres problemer med IT og digitalisering ligesom mange private selskaber og personer også har det. Om det er teknologiens kompleksitet eller manglende kompetencer kan diskuteres. Selv Maersk har problemer med samkøring af IT.

Mit forslag indebærer imidlertid brugen af eksisterende IT systemer til håndtering af momsen hos SKAT og formodentligt også hos håndværkerne og/eller deres revisorer, som kunne godskrive kunderne 2 x moms på arbejdsløn og 1 x moms på materialer og så opgøre det manglende momstilsvar over den sædvanlige momsafregning.

Ja, køkkenfirmaerne såvel som den finansielle sektor og mange andre har haft gyldne tider og kunne med rettidig omhu have polstret sig bedre. Bankerne har langt fra gjort det. Mange andre brancher ej heller. Selv resultatet af driften for 2009 hos Danfoss menes ikke at ville kunne betale renterne på den enorme gæld, som de har opbygget igennem det vi alle ser som gullasch tider.

Something is rotten in the State of Denmark, når virksomhederne efter alle tiders optur vælter så snart nedturen kommer. Regeringen fester imidlertid videre for lånte midler såvel som indtægterne fra landets olieudvinding uden hvilke statens regnskaber ville have udvist et kæmpe nul, hvis ikke decideret underskud.

Så, nej jeg synes stadig ikke at jeg kan bebrejde en hårdtarbejdende lille selvstændig køkkenforhandler noget for denne udvikling som kan tage livet af den forretning som nu har givet ham brød på bordet de seneste 15-20 år.

  • 0
  • 0
#18 Vagn Hansen

Som jeg forventede er pengene efter dag 1 stort set opbrugt. Lad nu også pensionister og andre som ikke kan finde ud af at søge på nettet, og luk så efter en uge. Udvid bevillingen, så alle og ikke kun computerfreaks får en mulighed for tilskud. Dernæst annoncer så at alle kan påbegynde arbejde også uden sikkerhed for tilskud. Tilskuddet skal da ikke være betinget af, at man først igangsætter arbejdet efter at tilsagn om tilskud er opnået. jeg mener at alt arbejde igangsat efter f.eks. d.20.4.09 skal være tilskudsberettiget. Man skal da ikke lægge en bremse på byggebranchen, men inspirere den, ikke !

  • 0
  • 0
#19 Mads Bendixen

jeg mener at alt arbejde igangsat efter f.eks. d.20.4.09 skal være tilskudsberettiget. Man skal da ikke lægge en bremse på byggebranchen, men inspirere den, ikke !

Hvorfor vente? - Hvorfor ikke lade det være med tilbagevirkende kraft? Byggebranchen står stadig stille, sammenlignet med samme periode tidligere år, ordremæssigt. Tilbudsmæssigt har de sikkert kæmpe travlt, men det er jo ikke ligefrem godt for økonomien - folk arbejder ikke gratis. Og hvis de gjorde, var finanskrisen ikke et problem :-)

  • 0
  • 0
#20 Vagn Hansen

Kære mads Vi har den 15.4 idag. Den 20.4 er på mandag, og det er vel en god dag at starte et arbejde. Igangværende arbejder er det vel ikke helt smart at give tilskud til. Så må folk selv være kreative og få stoppet et arbejde, søge, og starte op igen på mandag, som jeg foreslår. På fredag er puljen jo helt sikkert brugt op.

  • 0
  • 0
#21 Mads Bendixen

Vagn

Igangværende arbejder er det vel ikke helt smart at give tilskud til. Så må folk selv være kreative og få stoppet et arbejde, søge, og starte op igen på mandag, som jeg foreslår

Det sker allerede med den nuværende ordning, så det ændrer ikke på om starttidspunktet var igår, i morgen eller om 4 uger. Derimod kunne man spare alle de dobbelte tilbud, ved også at lade det gælde med tilbagevirkende kraft. Alle producenter i byggebranchen har alligevel været nødt til at dokumentere at de overholder kravene op til "puljestart", det er derfor en smal sag at indhente denne og vedlægge den med sit "gamle" tilbud.

  • 0
  • 0
#22 Deleted User

Hvorfor hele det store administrative apparat?

40% tilskud på arbejdsløn inklusive moms svarer til 2 gange momsandel af en pris inklusive moms tilsvarende for tilskuddet til materialerne er det reelt set momsen af udsalgsprisen der eftergives.

Hele systemet kunne have været på udligning over håndværkernes momsregnskab i stedet for hele det politisk iscenesatte spil for galleriet som denne ordning i virkeligheden blot er et udtryk for.

Det havde ikke skabt megen omtale hvis man havde udstedt en bekenedtgørelse hvorefter håndværkerne inden for de givne rammer kunne de nævnte momsandele i rabat på fakturaen inklusive moms og så lade håndværkerne udligne det over deres sædvanlge momstilsvar.

Keep it simple har jo aldrig været en politikers motto.

  • 0
  • 0
#23 Finn Dalgård

Mener du så, at tilskuddene skulle gives uden ansøgning og kontrol?

Selve udbetalingen af pengene til håndværkerne virker ikke som noget stort, administrativt apparat. Det er jo bare en liste med beløb genereret ud fra ansøgningernes oplysninger af beløb og cvr-numre.

Hvis det skulle indgå i momsafregningen, ville der blive tale om en refusion af moms, så man slipper jo ikke for at lave selve regnskabet sammen med Skat.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere