Renoveringspuljen: Serverne er klar til boligejernes stormløb

Renoveringspuljens serversystem kan klare presset fra tusindvis af boligejere, når hjemmesiden åbner tirsdag d. 14. april. Det forsikrer Erhvervs- og Byggestyrelsen, der dog ikke kan love nul ventetid.

Tirsdag d. 14. april kl. 9 åbnes der for ansøgning til Renoveringspuljen på 1,5 milliarder kroner, hvorefter tusinder af danskere ventes at gå bersærk i en online blodrus efter tilskudskroner til boligen.

Det er hjemmesiden www.boligforbedringer.dk og dens bagvedliggende servere, der skal modstå presset fra de mange besøgende inden for et kort tidsrum, og det er den klar til, forsikrer Erhvervs- og Byggestyrelsen.

»Vi ligger på nogle servere, som kan klare fantastisk store belastninger, og derudover har vi leaset ekstra serverkapacitet for at kunne klare spidsbelastningen, når der åbnes for ansøgningen online på tirsdag,« fortæller kommunikationschef Ulla Jacobsen.

Hun har ikke mulighed for at oplyse nærmere tekniske detaljer om systemet, da Version2 henvender sig.

»Men vi er gearet til at kunne klare ekstraordinære belastninger på serverne,« siger Ulla Jacobsen.

100.000-120.000 ansøgere
Loven om renoveringspuljen gør det muligt for danskerne at ansøge om del i 1,5 milliarder kroner til renovering eller forbedringer af boligen.

En Gallup-måling lavet for Berlingske Tidende har vist, at 37 procent af danskerne har planer om en eller flere renoveringer på boligen, og hos Erhvervs- og Byggestyrelsen venter man, at mellem 100.000 og 120.000 danskere vil ansøge om tilskud i den kommende tid.

Overbelastede serversystemer er efterhånden nærmere reglen end undtagelsen, når store offentlige hjemmesider åbner for mange besøgende på et bestemt tidspunkt.

Tidligere på året blev serversystemerne bag Skat.dk og optagelse.dk tæppebombet med forespørgsler fra brugere, der ville tjekke restskatten eller søge ind på en ungdomsuddannelse.

Af frygt for alt for lange svartider lukkede Skat i perioder brugere ude med beskeden »Der er travlt på TastSelv i øjeblikket. Prøv igen senere«. Brugerne af optagelse.dk måtte døje med urimeligt lange svartider.

Svært at gardere sig mod lange svartider

Lektor ved DTU Fotonik Villy Bæk Iversen har tidligere fortalt Version2, at det generelt er problematisk at dimensionere et serversystem til at håndtere de mange besøgende.

»Det er meget svært at modellere sådan nogle byger af henvendelser. Man kan ikke gardere sig mod alt, og derfor må man regne med, at der for eksempel en gang om året kommer meget mere trafik. I den situation skal man så bare sørge for, at systemet ikke bryder sammen under presset,« fortalte Villy Bæk Iversen.

Hos Erhvervs- og Byggestyrelsen er man udmærket klar over, at serverne får deres sag for tirsdag efter påske, men holder samtidig fast i, at serverne er dimensionerede til ikke at knække sammen under presset.

»Men man kan selvfølgelig aldrig gardere sig ét hundrede procent mod ventetid, når en hjemmeside får så mange besøgende inden for et kort tidsrum. Derfor har vi lagt nødsider ind i systemet, som forklarer den besøgende, at siden ikke er nede, men at der for øjeblikket er kø på hjemmesiden, hvis der opstår ventetid,« siger Ulla Jacobsen.

Danskerne kan få tilskud fra renoveringspuljen til blandt andet at reparere, renovere eller udskifte tag, ydervægge, vinduer, gulve, energianlæg og isolering.

Der er et maksimumbeløb for tilskud til arbejdsløn på 15.000 kroner og 10.000 kroner på tilskud til energibesparende materialer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Vagn Hansen

Så starter rotteræset kl 9.00 d.14.4. Lars Lykke sidder helt sikkert på en bodega med vennerne og diverse snapse og følger internetbelastningern og hyler af grin, hvis og når nu serverne går ned. Det er totalt usmageligt. Ansøgningsskemaet er tilsyneladende også først tilgængeligt, når klokken ringer. Rigtig Klondyke, som da nybyggerne skulle reservere land i good old USA. Hvorfor lod man ikke tilskudsprocenten være afhængig af antallet af ansøgere de første 4-7 dage, eller garanterede, at samlige ansøgninger indgivet de første 3-4 dage ville blive imødekommet. Momsen er trods alt 25%, så statens belastning er da af en rimelig størrelsesorden Hvorfor kan man ikke bare igangsætte arbejdet og så evt senere få tilskud. Nu stopper man alt byggeri, for enhver vil have tilskud, og ingen sætter noget i gang uden tilskud.

  • 0
  • 0
#3 Michael Deichmann

Tag noget i munden så du ikke kommer til skade, væbn dig med tålmodighed og prøv igen og igen indtil dialogen kommer op uden fekl "Kan ikke loade attachnment oversigt". Klik på vedhæft, find filen og tryk OK og håb at du så kan. Det tog mig 30 - 35 minutter, men efter samlet 48 minutter fik jeg nu afsendt min ansøgning. Men fortæl mig lige hvor fanden man laver sådan noget med Web 2.0, flash og p** og l***? Hvorfor ikke bare en plain vanilla HTML af simplest type? Det er et one (eller two) shot så de skal ikke kæmpe om e-handelspriser og hvad ved jeg. Så måtte de hellere have brugt krudtet på at understøtte digital signatur. Det er helt til grin at de ikke gør det, men at man skal starte med at oprette sig som bruger! Det er en ommer hvis ikke det var fordi det hele er lige meget om 14 dage :-)

  • 0
  • 0
#5 Anonym

Så fik jeg endlig sendt min ansøgning. Det tog en time med mange gentagne forsøg og min ansøgnigsid blev ca. 56000, så hvis ansøgningsid er lig med antal ansøgere er det snart slut...

  • 0
  • 0
#6 Morten Grouleff

Det er da en ganske god applikation, de har lavet til formålet. Den er ganske hjælpsom, og til at bruge, i forhold til en "plain html" udgave.

Det hjælper nok også på presset på serveren at den kun skal tage imod upload af filer og den samlede ansøgning. Der skulle formentlig en væsentligt større serverkapacitet til at håndtere det, hvis alle sidevisningerne "inde i applikationen" også skulle sendes fra den.

Eneste problemer jeg oplevede var, at den i en times tid ikke kunne hente attachment-list og derfor ikke ville uploade filen. På Ubuntu i Firefox viste det sig ret grimt - den hang til døde af det, mens den på Windows viste en fejlbesked efter nogle sekunder.

  • 0
  • 0
#7 Vagn Hansen

Jeg var på kl 9.00. password var en overraskelse, men måske planlagt for at sprede opkoblinger. Vedhæft filer var totalt uden vejledning, og var jo så den store brist i systemet. jeg forsøgte forgæves i 45 minutter og blev mere og mere frustreret over end ikke at kunne skrive noget som helt. Blot måtte man konstatere, at det gik galt. Var inde og læse dine kommentarer. Omdøbte filen så der ikke var mellemrum i teksten og forsøgte igen, og så lykkedes det. Forinden sendte jeg filen som mail. hokus pokus er at du ikke kunne sende din ansøgning før den var korrekt. De dygtige får tilskud, du dumme får ikke. igen en uduelig regering.

  • 0
  • 0
#9 Michael Deichmann

@Vagn Nu tror jeg ikke regieringens medlemmer sidder og designer websider endsige har meninger om hvordan det skal udføres. Det er noget embedsmændende tager sig af og her til lands har vi Gud ske lov ikke (ret mange) politisk udpegede embedsmænd, så det ville nok have været de samme hvis det havde været en Socialdemokratisk ledet regering. @Morten OK - jeg ser din pointe tror jeg - så man downloader noget java + Flash hvori hele applikationen ligger, så hele udfyldelsen af skemaet reelt sker lokalt, hvorefter en XML fil (gætter jeg på) er det der sendes afsted til back-end serveren når man sender ansøgningen? OK - hvis det er sådan kan jeg se at nogen har tænkt lidt over en måde at aflaste serveren på. Min første setback var imidlertid, helt i starten da jeg skulle have den userid. Første forsøg døde i at der kom en Java fejl at SMTP serveren ikke svarede, så min første userid blev aldrig brugt (jeg fik aldrig passwordet tilsendt).Jeg måtte så lave en ny - her med bedre held. Og så havde jeg altså problemet med den der fil upload - som mange andre åbenbart også har haft.

  • 0
  • 0
#10 Vagn Hansen

Jeg har prøvet igen med nyt login. nu er alt tilsyneladende nede. Jeg kunne ikke oprette nyt login. Min mailsvar på ansøgning er heller ikke kommet tilbage. Hvem andre en jordens største jubelidiot kan finde få at lancere sådan en ansøgningsform. Hvofor ikke samtlige i den første uge får tilskud, evt til en lavere procent. Det ville en ikke bodega-afhængig regering gøre. kl lidt over 10.00 var der tilsyneladen en kommentator her med nr. 56000, så puljen er måske allerede brugt op kl 10.15, hvor de dygtige lykkedes at uploade filen. de dumme som mig lykkedes det ikke for så min ansøgning kom først igennem kl 10:20. jeg har nu ikke fået returmail, så anstrengelser kan være spildt. Kom så ikke her og sig at det ikke er en uduelig regering, som laver den slags lo**

  • 0
  • 0
#11 Martin Zacho

Bortset fra lidt tøve kl. 09:00 mht. login så gik det godt indtil upload... Kl. 10:06 var det fuldbragt og har lige (11:02) fået en e-mail med kvittering for ansøgningen (ca. nr. 38300). Synes alt i alt at det gik godt, men blev lidt mopset, da jeg gang på gang fik at vide at jeg ikke kunne uploade mit tilbud.

Martin.

  • 0
  • 0
#12 henrik hammer berthelsen

Kan være at det ikke er så relevant længere, men hvis man ikke får tilsendt sit kodeord prompte, så kan man evt bruge "Glemt kodeord" finten. Det virkede for mig, der fik tilsendt det "glemte kodeord" 20 min før det "rigtige kodeord".

Af gammel skade, havde jeg hverken danske karakterer eller mellemrum i ansøgnings dokumentet - men hjalp dog lige lidt, da "Vedhæft" funktionen fejlede.

Mht hvor mange der slipper igennem nåleøjet, er det vel ikke alle der søger om maximal støtte - kan jo være at nogle blot skal have skiftet et vindue eller en dør, ikk ;-)

  • 0
  • 0
#13 Vagn Hansen

Jeg fik min kvittering kl 11.28 efter at have startet kl 9.00 Mit største problem var også upload-filen. tilsyneladende registrer de nummer efter registrering af password. jeg fik nr 20732.

Jeg er dog ikke tilfreds. Det er en ydmygende behandling, og kun de bedste der får tilskud. I virkelighedn var det vel de svageste, som skulle have tilskud. Dem med brev får jo ikke en chance. Så derfor fortsat. En udulig og inkompetent regering, og jeg mener stadig at lykke sidder og griner på en bodega

  • 0
  • 0
#16 Søren Andersen

Er der nogen der tør gætte på dette makværks administrative byrde.

50.000 ansøgninger går måske igennem. Hver ansøgning tager måske 2 timer at behandle, inkl. senere udbetaling af tilskud:

Der går ca. 1.600 timer på et årsværk, så 100.000 mandetimer bliver til ca. 62,5 årsværk som det koster.

Hertil skal lægges de yderligere 50.000 ansøgninger, der ikke er blevet imødekommet, men som også har kostet håndværkerne tid (og penge) da de skulle give tilskud.

I mellemtiden, de sidste 3-4 uger, har det ikke været muligt at få fat i en redelig håndværkere til at give tilbud på almindeligt arbejde (udskiftning af en håndvask), fordi de alle har haft allerhelvedes travlt med at give tilbud til dette her vanvittige tilskudsmakværk.

Pengene burde kunne gives bedre ud, f.eks. i form af nedslag i ejendomsskatten til isolering af boligen og andre energieffektiviseringer, men nej, dansk Populistparti nr. 1 (Venstre) fulgte forslaget fra Folkepartisterne, om at alle slags håndværksydelser skulle have tilskud.

Forslaget er elendigt, og har mere skær af at kaste perler for svin.

Mvh.

  • 0
  • 0
#18 Vagn Hansen

Kære christian

Jeg mener min kritik er konstruktiv. Vælger man at yde skattefri tilskud skal det gælde for alle og ikke kun til f.eks. mig. jeg mener, at jeg har sikret mig et tilskud på max. Dem der ikke har internet, og derfor bruger telefonen har ikke en chance. Og dem der ikke forstår at bruge hovedentreprenør på opgaverne bliver også snydt. Pengene er tilsyladende brugt op allerede idag, og hvis i ikke kan forstå, at formen de bliver uddelt på er forkert, er det ikke mig, der er noget galt med.

  • 0
  • 0
#19 Vagn Hansen

Kære christian

Jeg mener min kritik er konstruktiv. Vælger man at yde skattefri tilskud skal det gælde for alle og ikke kun til f.eks. mig. jeg mener, at jeg har sikret mig et tilskud på max. Dem der ikke har internet, og derfor bruger telefonen har ikke en chance. Og dem der ikke forstår at bruge hovedentreprenør på opgaverne bliver også snydt. Pengene er tilsyladende brugt op allerede idag, og hvis i ikke kan forstå, at formen de bliver uddelt på er forkert, er det ikke mig, der er noget galt med.

  • 0
  • 0
#20 Christian Nobel

Jeg mener min kritik er konstruktiv.

Og tænk det mener jeg ikke den er.

Dels sidder du og lufter dine holdninger til statsministeren på en øllet måde der ville gøre sig bedre på Ekstra Bladets gadens-parlament-debat, dels råber du op samme dag som pengene uddeles.

Hvis du var bare en snert af konstruktiv, så havde du i god tid henvendt dig til dels "din politiker", dels havde du tilbudt din assistance til at gøre det bedre, siden du er så konstruktiv.

/Christian

  • 0
  • 0
#21 Vagn Hansen

kære Christian Nobel

Man skal ikke engang være ingeniør for at kunne indse, at hvis man havde anvendt en ansøgningsperiode på f.eks en uge, og at tilskudsprocenterne ville blive fordelt forholdsmæssigt efter indkomne ansøgninger, så ville man også have undgået alle disse problemer med udenlandske servere med manglende æøå, ventetid på modtagelse af mail med password og mangelfuld opload af tilbud. (tilskuddet kunne f.eks være max 40% og min 25%) Enkelt og simpelt. Du tror da ikke seriøst, at politikerne ikke var advaret om de mulige problemer, som jo ikke er løst, da alle dem som skulle ringe og få tilsendt et skema ikke har haft en chance. Telefonerne var helt nede. Jeg prøvede og blev smidt af, og her til aften mener 21-nyhederne at pengene stort set er opbrugt. Det kan godt være jeg skal lære at moderere mit sprogbrug, men jeg bliver så gal, når jeg kan se, at man gennemfører noget fuldstændig urimeligt. Vi er alle borgere og burde have samme rettigheder.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere