Sådan kom Hvidovre.dk med på responsive design-bølgen

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
It-udfordringen: Hvidovre kommune skulle have en erstatning til deres ni år gamle hjemmeside. Svaret blev responsive design.

Hos Hvidovre kommune havde man for to år siden desperat brug for en ny hjemmeside. Den gamle var efterhånden næsten et årti gammel, og den nye hjemmeside skulle være fremtidssikret og nem at vedligeholde.

Svaret på Hvidovres kommunes bønner blev en ny hjemmeside på responsive design, der tilpasser sig alle formater, browsere og platforme.

Siden er lavet af Netmester og designet af SortHvid, og selvom processen har været langvarig, har der ifølge projektleder og webmaster Jennie Bjerregård Jensen været forsvindende få udfordringer i samarbejdet.

Jennie Bjerregård Jensen er webkonsulent hos Hvidovre kommune, og har stået i spidsen for arbejdet med at udvikle det nye hvidovre.dk. Her fortæller han om projektet:

Hvad går projektet ud på?

Hvidovre kommune skulle have nye hjemmesider, et nyt hvidovre.dk og hjemmesider til vores kommunale virksomheder: plejecentre, vuggestuer, børnehaver, idrætscentre og den slags. Det, vi endte med at komme i luften med, var et nyt hvidovre.dk og 50-55 subsites. Et vigtigt krav var, at hjemmesiderne skulle laves i et responsivt design. Da vi startede udbudsprocessen, blev der talt meget om responsivt design, og vi kom så med på denne bølge. Vores hjemmesider tilpasser sig nu til forskellige teknologier, og er forhåbentlig brugervenligt. Vi synes, at vi er lykkedes godt med arbejdet. Vi skal brugerteste det til efteråret, men umiddelbart har tilbagemeldingerne været overvejende gode.

Hvad er din rolle i projektet?

Jeg var projektleder. I mit daglige arbejde er jeg webkonsulent, og har arbejdet i en del år som webmaster på kommunens gamle sites. Som det ser ud nu, kommer jeg også til at sidde og have en tilsvarende rolle med at drive og videreudvikle det nye site.

Hvad er målet med projektet?

Vi havde en meget gammel platform. Den gamle hjemmeside var ni år gammel, så det var på høje tid, at den blev moderniseret. Den skal selvfølgelig leve op til tilgængelighedskravene for offentlige virksomheder. Da vi startede projektet, ville vi gerne være blandt de ti bedste i Bedst på Nettet. Nu findes Bedst på Nettet så godt nok ikke mere, men det var et signal til os selv og andre om at vi ville være ambitiøse.

Hvilke problemer og udfordringer har I oplevet?

Sådan et stort projekt har taget tid. Vi har været i gang i tæt på to år. Vi var ude i et længere udbudsforløb. Vi gennemførte et begrænset EU-udbud og den slags tager jo meget tid. Dem der vandt var Netmester, de bød med en Sitecore-løsning. Der har været mange mennesker i gang, og det er en større opgave når man samtidig skal passe ens daglige driftsopgaver.

Der har været pres på. Vi udskød projektet lidt i forhold til den oprindelige tidsplan. Den oprindelige plan var, at vi skulle lancere siden 1. februar, og det blev så midt i marts i stedet. Det tager tid at skrive gode tekster og det tager tid at teste funktionalitet. Ud over at teste i forskellige browsere, skal man med et responsivt design også teste grundigt på forskellige teknologier: smartphone, tablet, pc. Samarbejdet med Netmester og designbureauet SortHvid har fungeret fint.

Hvilke gode råd kan du give videre?

Det betyder rigtig meget, at man har gode samarbejdspartnere, og det har vi været begunstiget med. Det er også vigtigt, at man bruger alle sine gode projektværktøjer for at sikre at organisationen ved, hvad der skal foregå. Få forankret projektet, så ledelsen er med til at sige, at det er det her vi skal.

Vi forsøger her i kommunen at få skabt en effektiv organisering af vores webmedarbejdere. De bliver uddannet i at skrive gode tekster, vide noget om tilgængelighed og søgemaskineoptimering og så videre. Det er vigtigt at tage den opgave meget alvorligt. Man skal insistere på, at de mennesker, der skal sidde og arbejde med at vedligeholde siden, har tilpas viden til at udføre arbejdet. Siden skal jo drives videre, så den opleves af brugerne som en effektiv servicekanal.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tobias Borg Petersen

Hvilket er et problem jeg selv har stødt på op til flere gange. Billedet indeholder en lang række metainformation med vektor-information og andet data, som er irrelevant for slutbrugeren.

Besparelsen ved at fjerne metainformationen kan være enorm. I dette tilfælde har jeg tilladt mig at optimere billedet ved at fjerne det ubrugelig metainformation, og billedet fylder nu 281 bytes i stedet for 47.642 bytes. Altså, en besparelse på 99,41 %.

Det optimeret billede kan findes her, så man kan sammenligne kvaliteten (som ikke er synlig): http://webperformance.nu/blog/SearchButton-Webperformance.nu.png

Ved bare at kigge på forsiden, kan man finde 16 billede-filer hvor præcis det samme er tilfældet. Et perfekt eksempel på hvor lidt fokus folk har på web performance optimering. :-)

  • 4
  • 0
Pauli Østerø

[quote id=241208
Overhovedet ikke. Jeg har sjældent set så rodet kode, det tyder på at det er gået lidt hurtigt. Heldigvis er det ret nemt at rette.
[/quote]

God, pæn og optimal kode tager ikke længere at lave. Det kræver dog at der er fokus på det, at dem som laver det har de nødvendige kvalifikationer og at der er en høj grad af sammenhæng i mængden af sine komponenter.

Er der tilgengæld ikke nogen stram styring, bliver alt outsourcet til diverse psd2html-ish afdelinger som ikke snakker sammen og alt bare klasket sammen til sidst 2 dage før deadline, ja, så er det nemt at ende i noget rod.

  • 1
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Eller også er det et eksempel på folk som har stor fokus på Premature Optimization (http://c2.com/cgi/wiki?PrematureOptimization)


Er jeg den eneste person der er ved at være ret træt af at stort set alle debatter om performance og optimering partout skal indeholde en reference til verdens mest misbrugte citat? Det lader til at gælde uanset hvor fornuftige de omtalte optimeringer er.

  • 1
  • 0
Anders Pallisgaard

Det lader til at gælde uanset hvor fornuftige de omtalte optimeringer er.

Man kan jo kun gisne om, hvilke prioriteringer projektet i Hvidovre har haft internt. Så uanset hvor fornuftig en optimering ser ud, så er det jo ikke til at sige, om den manglende optimering skyldes uvidenhed, sløseri eller manglende tid i projektet. Og derfor synes jeg at konklusionen om at det er et "perfekt eksempel på hvor lidt fokus folk har på web performance optimering" er en smule forhastet. Jeg tror at projektet har haft rigtig mange andre - og sandsynligvis vigtigere - ting at tage sig til. Kan man lave responsive design, så er der en god chance for at man også har styr på web performance optimering - hvis tiden altså er til det. Som sagt er det jo en optimering - ikke manglende funktionalitet. Man fristes jo til at sige "If it ain't broke, don't fix it" :-)

  • 0
  • 2
Povl H. Pedersen

extern CSS er optimering både af vedligehold (det er let at rette), og af download. CSS filen hentes til cache en gang, fremfor at skulle med alle siderne ned inline. Rigtigt design forbyder inline CSS, pånær som ændringer til eksisterende styles fra CSS, og opfordrer til at begrænse.

Optimering af billeder bør man have en agent til. Både meta-data, men også 18 Mpix billeder fra fotografen der bruges til 128x128 pix headshots.

Der findes WAFs (bl.a. fra F5) som kan resize on-the-fly, og hjælpe med optimering af output. En appliance af denne type kunne være en fordel i et projekt som dette. Hvorfor bruge mandetimer på noget maskinen kan klare, når man alligevel har/bør have en WAF ?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize