Brugerstorm rev kritiske hjemmesider offline

It-delen af katastrofeberedskabet blev i stormens værste timer testet til det yderste. Brugernes tørst efter information sendte vigtige hjemmesider offline.
Illustration: Morten K. Thomsen

Hvad er det første, du gør, når du finder ud af, at dit S-tog er aflyst på grund af stormen?

Rigtigt. Ligesom alle andre på perronen hiver du din smartphone frem og går ind på rejseplanen.dk for at finde alternative ruter hjem. Og finder ud af, at siden er overbelastet.

Rejseplanen.dk har, siden stormen mandag eftermiddag for alvor tog til, kørt ustabilt, og i øjeblikket vises der noget, der ligner en mobilversion.

Det samme billede tegner sig for DSB's hjemmeside, der i skrivende stund redirecter til et skrabet 'dark site' med navnet alt.dsb.dk

Illustration: Morten K. Thomsen

»Vi har bevidst valgt at lægge en særlig nødside på. Den dækker de flestes behov på en dag som i dag, men du kan for eksempel ikke se vores årsrapport,« oplyser DSB's pressetjeneste til Version2.

I parentes bemærket er presset på DSB's telefonsystem også til at tage og føle på. Da det endelig lykkes at opspore nummeret på presseafdelingen, havner Version2 i et køsystem. Umiddelbart som nummer et i køen, men efter syv minutters venten ændrer beskeden sig til at være nummer to - og herefter nummer tre. Efter 14 minutter bliver der lagt på. Retfærdigvis skal det siges, at Version2 efter yderligere ti minutters venten bliver ringet op.

Også DMI melder om rekordstore trafikmænger på hjemmesiden. Da det gik hedest for sig, var trafikken på hjemmesiden op mod tre gange højere end den hidtidige rekord, der blev registreret i forbindelse et varsel om skybruddet i 2012.

Læs også: Skybrud sendte DMI's webtrafik på himmelflugt med 500 mbit/s

»Spredt over hele dagen havde vi to gange en halv time, hvor vi var tunge, men vi gik ikke som sådan ned på noget tidspunkt. Der har været enkelte sider som ‘Byvejr’ og ‘Vejret lige nu’, som har været svære at få fat i, simpelthen fordi vi løb tør for båndbredde,« siger DMI's kommunikationschef, Bjarne Siwertsen, til Version2.

I mangel af information ad de officielle kanaler vendte rekordmange danskere sig mod Twitter. Beredskabsstyrelsen melder, at styrelsens Twitter-profil @BRSdk har fået over 1.000 nye followers, og at nationen kunne følge flere end 6.000 tweets med hashtagget #stormdk

»Myndighederne kan hjælpe borgerne ved at informere via sociale medier under en storm som den i går eller under andre ulykker og katastrofer. Men myndighederne kan også hjælpe borgerne med at hjælpe hinanden. Det er borgerhjælp 2.0, og der er potentialet måske endnu større, udtaler Beredskabsstyrelsens kommunikationschef, Thomas Dybro Lundorf, der dog stadig henviser til sirenevarslinger, public service-kanaler og beredskabsmeddelelser som den primære kilde til information.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Conrad

Hertil kommer at DSB S-tog app'en på Iphone hele dagen i går meldte "Vi arbejder i øjeblikket på vores trafiksystem. Se destination på toget, og vær opmærksom på højttalerbeskeder". Ikke nogen stor hjælp til at orientere sig i en krisesituation. Systemet er stadig nede i skrivende stund, altså en nedetid på mindst ca. 30 timer...

  • 2
  • 0
Benni Bennetsen

og det håndterer de så tydeligvis bedre end rejseplanen selv :)
Jeg kunne da finde min rejse på dsb.dk men rejseplanen.dk var intet værd, der stod et gul skildt jeg skulle huske at klikke på EFTER jevar var klikket ind på rejsen, for at se, at jeg skulle med bus i stedet for tog, hvor der så bare står se bus afgange nedenfor (men der er intet nedenfor).

Sådan uteknologisk virker det dog ok på rejsen, selvom et stykke anolog papir i forruden af bussen om, hvor den rejser hen havde været et hit fremfor man er nød til at spørge en ansat for at finde ud af det.

  • 1
  • 0
Lars Tørnes Hansen

og det håndterer de så tydeligvis bedre end rejseplanen selv :)


Måske fordi Google er gode til at cache den samme forespørgsel, så der kun skal sendes nogle få forespørgsler til Rejseplanen?

Da der ikke rigtigt er noget hemmeligt over køreplaner, som jo er offentlig tilgængelig information, så er Rejseplanen vel nærmest kandidat til at få et par cloud løsninger til at skalere på, så presset kan klares fint uden at det bryder ned.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere