Rekord-sammenkomst af tech-iværksættere og top-investorer i Operaen

20. maj 2015 kl. 16:34
Det danske iværksættermiljø blomstrer som aldrig før med et massivt fremmøde til begivenheden TechBBQ. »Det handler om at være ambitiøs med, hvem du omgås,« lyder det fra en af deltagerne.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Sjældent har så mange top-investorer og iværksættere været samlet på én gang i Danmark som i Operaen i København onsdag.

Danske stjerne-iværksættere fra Trustpilot, Unity og Universal Robots og mange andre danske virksomheder er mødt op sammen med en række danske og internationale venture-investorer til iværksætter-begivenheden TechBBQ, der har solgt over 800 billetter. Det er langt mere end foregående år og er med til at vidne om et dansk iværksættermiljø i blomstring.

»Der er stadig mange flere små virksomheder og børsnoteringer i Sverige end i Danmark, men jeg tror, at det vil ændre sig i de kommende år,« siger Martin Hauge fra Spotify-investoren Creandum under konferencen.

De hundredvis af deltagere er samlet under Operaens tag på Holmen, hvor der hersker en intens snak i små grupper. Selvom de bliver midlertidigt afbrudt, når der kommer en oplægsholder på scenen, fortsætter mange med at snakke alligevel, for det er det, som mange er kommet for: at netværke. Flere er nemlig enige om, at det langtfra kun handler om produktet for at få succes som iværksætter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi fortæller altid omverdenen, at det går fantastisk, selvom det ikke altid passer. Det gør vi, fordi iværksætteri handler om at vise den perfekte udgave af, hvad fremtiden kan blive,« siger medstifter af Bark & Co og partner i venturevirksomheden Prehype Henrik Werdelin.

»Derfor bygger vi også en masse angst op som iværksættere, og det er der mange, der ikke er gode nok til at håndtere og tale med andre om. Jeg opfordrer derfor folk til at tale med andre iværksættere om det,« siger han.

For Henrik Werdelin handler iværksætteri nemlig også om at omgive sig med de rette personer og være 'socialt ambitiøs'.

»Jeg hang meget ud med folk, der var klogere end mig selv, hvilket jeg tror også var med til at gøre mig klogere i sidste ende,« fortæller han under konferencen til de mange hundrede iværksættere.

Mellem oplæggene kommer der en ny udfordring til deltagerne fra den energiske vært Laila Pawlak, som har stiftet iværksætterbevægelsen Dare2. Hun er den eneste kvindelige iværksætter på scenen under hele konferencen, der er suverænt domineret af mændene. Det kan man også tydeligt se på køen til toilettet, der er fyldt med trippende mænd i ternede skjorter og blazer. De få tilstedeværende kvinder stryger direkte forbi.

Tilbage i koncertsalen bliver iværksætterne bedt om at give hånden til en person, man ikke kender – jo mere sær, desto bedre, siger Laila Pawlak og beder folk om at fortælle hinanden én ting, som de er passionerede omkring. Der går ikke længe, før salen er summende af snak, og det kræver en del besvær fra værtinden at få tysset forsamlingen ned igen før den næste taler.

De fleste af oplæggene handler om iværksætternes personlige historie, og hvordan de tog deres virksomhed fra den spæde idé til et verdensomspændende fænomen.

»En af vores fejltagelser er, at vi var ufokuserede og lyttede for meget på andre i starten, f.eks. ved at læse den slags artikler med 'fem smarte salgstricks' på LinkedIn. Jeg hader den slags. Der er så meget lort, der bliver sendt ud,« siger salgschefen for Priori Data, Anders Lykke, og kommer med et andet råd i stedet:

»Find nogen, du stoler på, og ring til dem for at få råd og vejledning som iværksætter. Vær ærlig om det, du ikke er så god til, og fokusér på det, du er god til.«

Dette nikker de to unge stiftere af det sociale fodbold-netværk Tonsser genkendende til. De fik tidligt som iværksættere hjælp fra business angel Kasper Hulthin, der er medstifter af Podio, som blev solgt til Citrix for omkring 300 mio. kr. i 2012.

»Det er meget lettere at se de tidlige fejltagelser i øjnene, når man har en business angel,« siger medstifter og adm. direktør for Tonsser Peter Holm.

Selvom det måske kan virke som en uoverskuelig opgave at komme ind i varmen hos de forskellige business angels og andre investorer, er det ikke så svært, som det lyder, ifølge flere af de tilstedeværende ved TechBBQ.

»Bare skriv på LinkedIn eller hvor som helst, så længe det er inden for mit område. Du behøver ikke blive introduceret personligt, selvom jeg spørger folk, jeg kender, om, hvad de synes om iværksætternes idéer,« siger investor Tommy Andersen og bliver bakket op af business angel Thor Angelo:

»Folk kan kontakte mig på en hvilken som helst måde. Det er vigtigt at finde den rette business angel, og det er ikke sikkert, det er mig, men så kan jeg introducere dig til en i mit netværk,« siger han.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger