Reklameskilte udspionerer dig via din telefon

Et amerikansk firma vil målrette udendørs reklameskilte verden over efter forbrugernes rejsemønstre. Nu kræver en amerikansk senator en undersøgelse af, hvorvidt den strategi krænker retten til privatliv.

Mere end 675.000 udendørs reklameskilte verden over skal vide, hvor du er, og kende dine rejsemønstre. Det er ideen bag programmet Radar, som firmaet Clear Channel står bag i samarbejde med andre firmaer samt teknologivirksomheder, der samler data via blandt andet apps. Det skriver abcnews.

Men den nye strategi for reklameskilte, der blev annonceret i februar, er nu kommet under beskyldning for at overtræde retten til privatliv.

»En persons mobil skal ikke blive et James Bond-lignende personligt tracking device, så firmaer kan samle information om forbrugere uden forbrugerens samtykke,« siger Charles Schumer, der senator i New York, ifølge abcnews.

Derfor kræver han, en undersøgelse af, hvorvidt Radar er lovlig.

Analyserer rejsemønstre anonymt

På firmaets hjemmeside forklarer en video, hvad det præcis er, at Radar kan.

»Måler forbrugeres rejsemønstre og adfærd gennem deres dag, analyserer data på rejseretning, giver mulighed for at se reklameskilte og besøg på specifikke destinationer.«

Derved kan Clear Channel sælge specifikke placeringer, der stemmer overens med de segmenter, de enkelte firmaer vil ramme med deres reklamer.

Data vil dog udelukkende bygge på anonyme data indsamlet af andre virksomheder, der har certifikat på at leve op til standarder i forhold til forbrugerbeskyttelse. Sådan lyder det i en officiel udtalelse fra Clear Channel.

Ifølge Charles Schumer er en undersøgelse alligevel nødvendig, da de fleste ikke opdager, at deres placering bliver overvåget via deres telefon – selv hvis de på et tidspunkt har accepteret, at en app må videresælge informationer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Hansen

Jeg gider sku ikke komme kørende og blive bombarderet med "black dwarf amputee toilet seat handjob porn" reklamer.
Altså ikke fordi JEG søger på den slags, ever! :D

  • 9
  • 3
Anne-Marie Krogsbøll

"Nu kræver en amerikansk senator en undersøgelse af, hvorvidt den strategi krænker retten til privatliv. "

Det burde jo være indlysende, at det gør den. Men det er så - utroligt nok - ikke indlysende for alle. Det bliver desværre mere og mere udbredt at betragte mennesker som "råstoffer" for økonomisk udnyttelse - ikke som personer med rettigheder til f.eks. privatliv.

  • 7
  • 0
Bent Jensen

"Altså ikke fordi JEG søger på den slags, ever! :D"
Tale med venner på TS under et spil, og der var der en som mente at Tysk og Japansk porno var sygt. En anden svaret "det kommer an på hvad man skriver i søgefeltet" LOL

  • 2
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Mere end 675.000 udendørs reklameskilte verden over skal vide, hvor du er, og kende dine rejsemønstre. Det er ideen bag programmet Radar, som firmaet Clear Channel står bag i samarbejde med andre firmaer samt teknologivirksomheder, der samler data via blandt andet apps. Det skriver abcnews. Men den
nye strategi for reklameskilte, der blev annonceret i februar, er nu kommet under beskyldning for at overtræde retten til privatliv. »En persons mobil skal ikke blive et James Bond-lignende personligt tracking device, så firmaer kan samle information om forbrugere uden forbrugerens samtykke,« siger Charles Schumer, der senator i New York, ifølge abcnews. Derfor kræver han, en undersøgelse af...