Reklamekampagne skyld i SAS-nedbrud

En fejlslagen opdatering fik alle flyselskabets hjemmesider til at gå ned i op mod et døgn.

De flypassagerer, der mandag havde regnet med at skulle tjekke ind på SAS’ hjemmeside mandag og tirsdag morgen, fik pludselig travlt.

Alle koncernens hjemmesider blev ramt af et nedbrud mandag eftermiddag omkring kl. 16 og kom først op at køre igen tirsdag morgen efter at have været nede i 15-18 timer.

It-nedbruddet ramte ikke kun hjemmesiderne, men også selskabets app, og forhindrede dermed flere tusinde passagerer i at tjekke ind online.

»Det er sket før, at vores hjemmeside har været i driftsproblemer, men den her gang varede det måske lidt længere, end hvad vi normalt ser,« siger SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen til Version2.

SAS' danske hjemmeside er oppe at køre igen, selvom den i skrivende stund stadig er tung i optrækket og tager omkring 47 sekunder at indlæse.

Årsagen til nedbruddet var en opdatering af sitet, som flyselskabets nuværende it-leverandør CSC foretog.

»De skulle lægge en ny kampagnefunktion ud, og så fik de et nedbrud, som lagde sitet ned i 15-18 timer«, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Der er kun tre uger til, at SAS skifter den danske it-leverandør CSC ud med indiske Tata Consulting Services i en spareøvelse, fordi flyselskabet har skullet spare 50 pct. svarende til 600 mio. kr. på dets it-budget.

CSC har afvist at kommentere på nedbruddet og henviser i stedet til SAS.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Pedersen

CSC Som leverandør folkens! Kan varmt anbefales.

Jeg kunne lave en kilometers lang kommentar, om hvorfor de er den optimale leverandør, for netop dine behov. MEN

Opdaterings-strategi? Kodekvalitet? Rollback-plan?

Og opdateringsvindue, mandag klokken 16? Hvordan kan man i øvrigt ramme ALLE hjemmesider, og selv appen? Er det bare en gigantisk klump spagetti-kode eller hvad? Føj for pokker....... Jeg håber godt nok Tata kan få ryddet op.

Hvis jeg virker muggen er det fordi jeg arbejder med at integrere op imod dem til dagligt. Jeg har ikke set et eneste stykke håndværk fra CSC endnu som har været i orden. Ikke ét!

  • 4
  • 0
Anders Christensen

CSC forsøgte da bare at gøre de nordiske borgere en tjeneste - Aktiv dødshjælp er desværre forbudt her.

Jeg tror borgerne ville være fint tjent med at SAS gik på røven så vi kunne holde op med at hælde skattekroner i et bundløst hul af gamle og slidte fly.

Det lykkedes desværre ikke for CSC at ødelægge systemerne i mere end 18 timer, så patienten overlevede.

  • 1
  • 0
Jens Beltofte

Jeg tror borgerne ville være fint tjent med at SAS gik på røven så vi kunne holde op med at hælde skattekroner i et bundløst hul af gamle og slidte fly.

Så er SAS' fly heller ikke ældre. Pt. er gennemsnitsalderen på deres fly omkring 10 år, og fra 2012 og frem mod 2019 får SAS leveret mere end 50 spritnye Airbus og Boing fly.

Og nej, jeg håber på ingen måder at SAS lukker og slukker. Hellere at de bliver overtaget af et af de andre store Europæiske selskaber eller bliver delvist ejet af et af de rige Arabiske selskaber. Livet er for kort til den dårlige service som discountselskaber som RyanAir, Norwegian, Easy-Jet og andre leverer!

  • 3
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere