Antallet af digitale reklamer med inficeret med malware steg markant i 2013, og nåede op på svimlende 12,4 milliarder. Det skriver Net-Security.org.
Tallene stammer fra nonprofit-organisationen Online Trust Alliance, og organisationens præsident, Craig Spiezle, vidnede i fredags i det amerikanske senat med en række anbefalinger til ny lovgivning på området. Ifølge Spiezle, er der blandt andet behov for mere åbenhed fra de virksomheder, der bliver ramt af såkaldt ”malvertising”.
» I dag har virksomheder så godt som intet incitament til at dele deres rolle i eller viden om en sikkerhedstrussel med offentligheden. Det efterlader forbrugerne sårbare og ubeskyttede i måneder eller år, og på den tid kan der gøres seriøs skade. Der er brug for lovgivning, der gør det lovpligtigt at notificere de personer, der bliver ramt af malvertising«, udtaler Spiezle.
OTA-lederen foreslår også, at virksomheder, der adopterer godkendte best practices skal beskyttes fra søgsmål fra forbrugere, der har fået malware ved at klikke på deres kompromitterede reklamer. Det skal være incitament til at oplyse om brud på den digitale sikkerhed.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.