Derfor kan du ikke stole på Rejseplanen, når du har allermest brug for den

Rejseplanen.dk foreslår frejdigt aflyste togafgange, selvom selskabet bag løsningen har fået besked om aflysningen. Rejseplanen forklarer problemet med, at data bliver sendt som tekstbeskeder.

Tusindvis af danskere måtte finde alternative muligheder for transport eller overnatning som følge af den kraftige storm, som ramte Danmark mandag eftermiddag. På togperroner og ved busstoppesteder forsøgte mange at finde ud af, hvordan de kunne komme hjem, men Rejseplanen.dk var ikke til megen hjælp i den situation.

Valby Station, mandag klokken 16.11: Folkemængden aser og maser for at komme ind i det overfyldte tog, men må minuttet efter over højttaleren erkende, at toget ikke kører videre. Illustration: Morten K. Thomsen

Man kunne godt søge på rejser, men fik blot vist de muligheder, som normalt ville være til stede ifølge køreplanen, sammen med en besked om eksempelvis, at al togdrift syd for Aarhus var indstillet på grund af stormen.

Læs også: Brugerstorm rev kritiske hjemmesider offline

Ifølge Rejseplanen A/S ligger problemet i de data, som Rejseplanens system får ind fra trafikselskaber som DSB, Movia, Arriva og andre.

Trafikselskaberne leverer faste data i form af køreplaner, som suppleres med realtidsdata såsom aflysninger og forsinkelser. Det kommer ind i formater, som Rejseplanens algoritme kan bruge til at beregne en rejse.

Men trafikselskaberne kan også levere data som en ren tekstbesked, og det er netop, hvad eksempelvis DSB valgte at gøre, da togdriften blev indstillet. Sådan en tekstbesked kan Rejseplanen ikke gøre andet ved, end at formidle den videre til brugerne.

»Tekst kan algoritmen ikke gøre meget ved. Så brugeren vil få vist teksten sammen med rejsen. Det er den mindst dårlige besked. I en situation som i mandags bliver der ikke dannet systemdata. Vi ved, det ikke er optimalt, og det er noget, vi arbejder på,« siger kommunikationschef Birgitte Woolridge fra Rejseplanen A/S til Version2.

Under stormen mandag fik brugerne af Rejseplanen altså vist rejseforslag, som de ville se ud ifølge de oplysninger, systemet havde i form af køreplaner og konkrete aflysninger, men brugerne fik samtidig vist tekstbeskederne fra trafikselskaberne.

»Der vil altid være tidsrum, hvor der ikke bliver dannet de data, systemet skal bruge. Der prøver vi hurtigst muligt at få besked ud til brugerne. Vi kan batchaflyse for eksempel togene, men det er heller ikke fedt, for så ser du ikke de tog, der normalt ville køre. Så der vælger vi at have dem på, men med beskeden fra trafikselskabet,« forklarer Birgitte Woolridge.

I tilfælde af, at Rejseplanen valgte at batchaflyse, ville brugerne altså ikke få vist nogen resultater, hvilket også kunne give anledning til frustrationer, og derfor får brugerne altså vist de planlagte afgange, men sammen med meddelelsen om masseaflysninger.

»Vi gør, hvad vi kan, men i en situationen som i mandags er det hårdt,« siger Birgitte Woolridge.

For trafikselskaberne handler det i første omgang om at få en generel meddelelse ud til passagererne om, hvordan vejrsituationen påvirker driften på et overordnet plan. Når driften begynder at blive normal, kan information om konkrete aflysninger af enkelte afgange blive lagt ind i systemerne som data, Rejseplanen kan trække på.

Mandagsstormen førte til omfattende kaos i store dele af landet på den kollektive trafik. DSB indstillede al togdrift syd for Aarhus, lige som busdriften også blev indstillet i takt med, at flere politikredse frarådede al udkørsel.

I hovedstadsområdet blev al S-togsdrift og Metro indstillet, og oprydningsarbejdet betød, at der tirsdag fortsat var store forsinkelser og mange aflysninger i den kollektive trafik. Københavns Lufthavn i Kastrup blev fyldt op med fly, som måtte lande i lufthavnen på grund af stormen over Nordeuropa, og for passagerer, som ankom til Kastrup, var den eneste transportmulighed taxa på grund af aflysningerne i togdriften.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars Tørnes Hansen

Fra artiklen:

I tilfælde af, at Rejseplanen valgte at batchaflyse, ville brugerne altså ikke få vist nogen resultater, hvilket også kunne give anledning til frustrationer, og derfor får brugerne altså vist de planlagte afgange, men sammen med meddelelsen om masseaflysninger.

Det må kunne være muligt at lave det sådan at DSB kunne sende en tekstbesked, der starter et magisk nøgleord der f.eks. kunne betyde:

Køreplan er ubrugelig, og realtids data er ubrugelige, så vis ikke en køreplan, men vis i stedet denne tekst til brugeren

... og DSB skriver så videre på den tekst der skal vises til passagererne.

Rejseplanens software burde kunne laves sådan at selve det magiske nøgleord bliver siet fra, før teksten bliver sendt ud til passagererne.

  • 3
  • 1
Georg Strøm Blogger

Websiderne og informationen til kunderne, er ikke bygget op, så den kan håndtere nødssituationer, altså hvor behovet er størst. Her er overførslen af informationer til selve websiden det mindste problem. Der er også brug for personer som kan holde et overblik over situationen og som har tid til at formulere hvad der skal videre, og en bedre integration af andre systemer end rejseplanen, så oplysninger ikke bliver forsinkede.

Som artiklen beskriver, er det ofte mindre problemer som blokerer, så det er mest et spørgsmål om, om DSB vil lave et beredskab som giver passagerer og stressede ansatte ordentlige informationer når der er problemer.

  • 6
  • 0
Christian Hammer

Enig!

Det virker helt uforståeligt at dine medpassagerer er den bedste kilde til information. De stakkels on-site medarbejdere kæmper en hård kamp for at finde ud af noget, men ved ofte mindre end de af os der var på avisernes hjemmesider (sikkert fordi de ikke må læse online aviser i arbejdstiden).

Min kongstanke - det meste af mandag eftermiddag og aften - var at DSB som minimum kunne bruge de sorte skærme til at fortælle om der er noget nyt og hvornår der vil komme en opdatering. Det var information der kom ud i skrattende og dårlige højttalere efter vi havde ventet ca 2 timer.
Opdateret information ca hver halve time - også selvom det "kun" er at DSB midlertidigt har indstillet al drift (hvilket var fornoftigt nok) - kunne aflaste meget...

  • 5
  • 0
Lars Tørnes Hansen

Min kongstanke - det meste af mandag eftermiddag og aften - var at DSB som minimum kunne bruge de sorte skærme til at fortælle om der er noget nyt og hvornår der vil komme en opdatering. Det var information der kom ud i skrattende og dårlige højttalere efter vi havde ventet ca 2 timer.


God ide at bruge de eksisterende info skærme.

En lavthængende frugt er:
Ret mange idag render rundt med en smartphone, og så kan DSB give beskeder ud på for eksempelvis Twitter.
Man kunne bruge mere end en Twitter konto, @fjerntog og @regionaltog_fyn er f.eks. oplagte muligheder.

Den her kræver noget ekstra, incl at der afsættes penge til formålet, samt til driften:

For ikke at efterlade folk i stikken, der "kun" har en sms+tale mobil - samt som en anden mulighed hvis Twitter ikke virker - så kan man lave en service hvor man kan smide en sms, og i de næste 2 timer får man så en sms per 1/2 time. Med det samme hvis det er akut / meget vigtigt.

  • 0
  • 0
ab ab

Der synes at være mange kommentatorer, der - på trods af, at det fremgår af artiklen - ikke har bemærket, at protokollen for overførsel af data til Rejseplanen allerede i dag giver mulighed for at overføre oplysninger om aflysninger i realtid jfr. følgende passage:

Trafikselskaberne leverer faste data i form af køreplaner, som suppleres med realtidsdata såsom aflysninger og forsinkelser. Det kommer ind i formater, som Rejseplanens algoritme kan bruge til at beregne en rejse.

Trafikselskaberne er dog tilsyneladende ret dårlige til at anvende denne feature - hvilket jeg selv har oplevet flere gange ved forsøg på at fange af Rejseplanen anbefalede Movia-busser, der siden ved opkald til Movias kundeservice viser sig at være aflyst.

I det konkrete scenarie med masseaflysninger kan man meget vel foretille sig, at grunden til at DSB m.fl. ikke anvender protokollens mulighed for at foretage realtidsaflysninger hænger sammen med, at de ikke har klientsoftware med en tilstrækkelig kraftfuld brugergrænseflade til at foretage selektive masseudvælgelser.

Der må jo trods alt stilles visse krav til granulariteten i aflysningsoplysningerne, hvis de skal have informationsmæssig værdi for brugeren. Under stormvejret ville jeg eksempelvis blive ret frustreret, hvis jeg pludselig ikke kunne få lov til at foretage Rejseplanlægning for en togrejse om lørdagen, fordi DSB havde 'aflyst' store dele af deres køreplanmæssige afgange til Fyn om mandagen og ikke mærket det med en specifik udløbsdato.

  • 3
  • 0
Camilla Bang

Det burde have fungeret bedre for rejseplanen. De viste jo, at der kom storm.

Men også i mange andre situationer har Rejseplanen henvist til Movia-busser, som har været aflyst.
Desuden skriver Rejseplanen mange irrelevante oplysninger fx: "Vær opmærksom på at toget kommer til perron 1 i Vordingborg, hvor afstanden ned til perronen er stor.... gangbesværede osv. osv." Ifølge min forespørgsel skulle jeg ikke af toget i Vordingborg.
Eller fx: "ændret kørsel ved XXX-gade pga. fx vejarbejde. Stoppestedet flyttet til YYY-gade". Jeg aner ikke, hvor XXX- eller YYY-gade er. Når jeg så slår XXX-gade op, viser det sig at det er i den modsatte ende af byen og ikke på min vej.

Det burde være meget let at sortere den slags irriterende og irrelevante oplysninger fra.

  • 2
  • 0
Henrik Dalsager

Een ting er at rejseplanen kan modtage og håndtere information om aflysninger, noget andet er hvem der har ansvar for at indtaste oplysningerne.

Jeg kan ikke forstå at det overhovedet kræver menneskelig supervision.
Der burde have været lavet et integrationsarbejde, som når DSB sætter et tog ind eller ud af drift, og / eller har en forsinkelse, selv rapporterer afvigelserne fra køreplanen til rejseplanen.

Det samme med diverse busselskaber.

Det giver ikke meget mening at en medarbejder f.eks. skal ind og vælge specifikke afgange og aflyse dem i rejseplanens system..

  • 4
  • 0
Jesper Høgh

Mon ikke Rejseplanen, som de fleste andre sites, i den grad er inficeret af 3. parts 'løsninger', som ingen helt kan gennemskue, at hvis man endelig fandt en medarbejder i et hjørne, som vidste lidt om regex og/eller SQL - og således potentielt ville være i stand til at 'oversætte' en textbesked til noget maskinbrugbart - så er der måske ingen der rigtig ved hvor det skal placeres (?)

Iøvrigt er Rejseplanens Android app klart nummer ét på min liste over brugbare apps.

  • 2
  • 0
Martin Nielsen

Hvorfor har Rejseplanen ikke sørget for at lave et interface til trafik udbyder så de har en standart metode til at indtaste en aflysning.
En lille web-interface skulle da ikke være svært.


Det vil nok ikke være svært, men alene for at aflyse alle S-Tog efter kl. 15, skal du indtaste 426 togafgange (eks. afgang fra Farum mod Køge). På landsplan taler vi måske 1.000 afgange, der skal aflyses manuelt (jeg kender ikke tallet for landsplan).

Problemet er nok nærmere at DSB valgte ikke at aflyse i deres systemer, men overskrev de data som blev sendt ud til informationsskærmene. Som udgangspunkt virker systemet, da Rejseplanen bliver synkroniseret med data fra DSB, men hvis DSB vælger ikke at opdatere disse data, så får Rejseplanen ingen information.

Så problemstillingen må være hos trafikselskabet, som burde have mulighed for at gå ind i deres systemer og aktivere et nødberedskab - hvor det er nemt at aflyse tog. Altså hvor de kan lave nogle batches som automatisk kan aflyse alle tog på hele strækninger eller dele af strækninger samt indsætte busser. Og her ville det være smart med en formular, der kan skabe batchfilen, så der ikke laves fejl eller systemet overbelaster Rejseplanen med alt for mange oplysninger på samme tid.

  • 0
  • 0
Kristian Dalgård

Er det bare mig, der bruger Google Maps frem for Rejseplanen?

Hvis ikke, synes jeg, artiklen mangler en vinkel i forhold til, hvad der sker på Maps - hvordan de får deres data, hvordan de håndterer realtids-ændringer.

Googles produkt er på alle andre punkter Rejseplanen langt overlegent.

  • 1
  • 1
Martin Nielsen
  • 0
  • 0
Lars Christensen

Da jeg sidste gang lagde verbal arm med Rejseplanen.dk brugte de argumentet at alle data blev indtastet i Polen.
Prøv en hvilken som helst dag at indtaste en vilkårlig rejse i dit lokalområde - 8 ud af 10 forslag er tæt på vrøvl.
Jeg har et par gange om året siden 2002 foreslået rejseplanen, movia, dsb etc at indføre en løbende kvalitetskontrol af rejseplanen.dk - det er for døve ører! Mvh. Lars

  • 1
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere