Da Danmark blev ramt af den kraftige storm i slutningen af oktober, førte væltede træer og nedrevne køreledninger til omfattende forstyrrelser i den offentlige transport. Det fik hundredetusindvis af danskere til at bruge Rejseplanen.dk til at finde ud af, hvordan de kunne komme hjem.
De mange brugere belastede webserverne, og de, der kom igennem, blev frustrerede på grund af den manglende information fra trafikselskaberne.
Torsdag ventes Danmark at blive ramt af endnu en kraftig storm, og denne gang håber Rejseplanen A/S at være bedre klædt på.
»Vi har øget serverkapaciteten med nogle ledige servere. Sidst gik vi ned, fordi serverne blev overbelastet. Det har vi aldrig prøvet før, så det var en lidt speciel oplevelse,« fortæller driftschef Jøren Sinding fra Rejseplanen til Version2.
Rejseplanen har også øget kapaciteten på internetforbindelsen med cirka 25 procent for at kunne klare de mange brugere, som formentligt vil bruge Rejseplanen til at finde ud af, hvordan de kommer hjem, hvis stormen giver større afbrydelser i den kollektive trafik.
»Vi har også lavet det, så vi kan fjerne nogle af tingene fra siden, men vi har ikke kunnet fjerne søgningen på kort. Det er ellers en ting, der belaster serverne meget. Vi har en nødplan, hvor vi har lavet en side, ligesom vi gjorde sidst. Den var ikke så køn, men den virkede,« forklarer Jørgen Sinding.
Efter stormen i oktober kørte Rejseplanen i flere dage med en begrænset side, som webserverne lettere kunne levere til de usædvanligt mange brugere.
Mange brugere vil formentligt benytte sig af Rejseplanens mobilapplikationer, og det var i oktober formentligt en del af forklaringen på, at serverne bliver overbelastet. Selvom mobilapplikationerne ikke skal have vist en webside, men kun have data fra webserveren, så er en forespørgsel fra en mobil mere belastende end på web.
»Mobilapps belaster faktisk mere, fordi der laves en søgning på GPS, som skal finde en adresse. Det bruger flere ressourcer. Det var én af årsagerne til, at det gik ned sidst, fordi halvdelen af søgningerne kom fra apps,« fortæller Jørgen Sinding.
Selv da Rejseplanen kørte igen med den skrabede hjemmeside, så var mange rejsende stadig frustrerede over, at konkrete aflysninger og ændringer ikke var med. I stedet fik brugerne blot generel besked om driftsforstyrrelserne på de forbindelser, de fik vist som resultat på en søgning i Rejseplanen.
Det skyldtes, at de lokale trafikselskaber ikke sendte enkeltaflysninger videre til Rejseplanen. Denne gang er trafikselskaberne dog bedre forberedt.
»Vi har haft en god snak med DSB. De har forberedt deres togplaner, og planlægger allerede nu aflysninger af tog og omlægninger af s-togene,« forklarer Jørgen Sinding.
Det betyder, at torsdagen og fredagens planlagte ændringer er med i Rejseplanen. Hvis der sker yderligere forstyrrelser, så vil de rejsende dog igen kun kunne få en generel meddelelse om driftsproblemer.
Rejseplanen får information om forstyrrelser fra Banedanmark og trafikselskaberne, men kan ikke omsætte en meddelelse om generelle forsinkelser eller aflysninger til resultater i søgningerne, medmindre trafikselskaberne leverer enten opdaterede køreplaner eller fortæller Rejseplanens system om de enkelte aflysninger.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.