Rejsekortet sender nyt kæmpeudbud på gaden

Plus21. december 2022 kl. 09:5617
Rejsekortet sender nyt kæmpeudbud på gaden
Illustration: Rejsekort.
Den anden af i alt tre rammeaftaler relateret til det nye rejsekort er nu blevet sendt i udbud af Rejsekort & Rejseplan, denne gang sammen med de øvrige trafikselskaber i Danmark.
Artiklen er ældre end 30 dage

Op mod fire leverandører kan komme i spil til den nye rammeaftale, som er blevet sendt ud af Rejsekort & Rejseplan og de øvrige danske trafikselskaber.

Det fremgår af det udbud, som for nyligt er blevet offentliggjort til en forventet værdi af 400 mio. kr. 

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
17 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
12
24. december 2022 kl. 08:42

Tænk hvis man generelt udviklede software på den måde som det offentlige:

Windows blev skrottet, frem for hvad end et nyt udbud måtte levere baseret på ønsketækning i en kravs specifikation, for 20 år siden. Ikke bare en Linux distro. Nej, et helt nyt OS der skulle kunne levere it-sikkerhed til den danske befolkning. Projektet var baseret på en helt ny tilgang til mikrokerner og simplicitet til Intels nye Itanium cpu platform. Trods adskillige advarsler fra prominente folk i branchen og de danske universiteter fortsatte projektet. Dette nye skandale, fejlramte og budget overskridende projekt bliver indsat i produktion før det er parat i en af danmarks regioner. Resultatet er en katastrofe der ender med at være årsag til store tab af materiel og ikke mindst menneskeliv, hvilket regeringen aldrig rigtigt anerkender. Til trods for at de mange advarsler fra før projektet begyndte, påpegede risikoen og forudsete konsekvenserne, fortsætter regeringen projektet. Regeringen valgte at kalde projektet for MitOS. I den tid der er gået siden man satte projektet i produktion i den føromtalte region har man fået tid til at rette alle fejl, forsikrede regeringen. Derudover skyldtes mange af problemerne at danskerne ikke var blevet introduceret ordentligt til de nye standarder, mente regeringen, og startede et en omfattende uddannelses af alle danskere. Nu rulles systemet ud i hele danmark. Der viser sig hurtigt at være utroligt mange problemer med det win32 kompatiblitets lag der skulle sikre at software som endnu ikke er omskrevet til MitOS stadig ville fungere. Store dele af det offentlige Danmark er nu holdt helt op med at fungerer og regeringen iværksætter i hemmelighed et projekt for de services der ikke fungerer på MitOS, hvor man tillader brug af andre operativ systemer.

MitOS blev så erstattet for 12 år siden af et nyt projekt der skulle forbedre de mange fejl og store kompleksitet. I det offentlige bliver der spurgt om ikke man muligvis kunne finde et eksisterende alternativ man blot kunne købe. Her bliver der påpeget at sverige har valgt at købe sig til et eksisterende OS der er udviklet over de sidste 30 år og har opnået relativ stabilitet, hvilket regeringen helt ignorerer. Det nye projekt blev sat i udbud og får senere navnet DanSys. Et Ameriansk firma ved navn E-Bit der tidligere har leveret flere skandaleramte it-systemer til Danmark bliver valgt da de lover at leverer alt i den nye kravspecifikation til en lavere pris end alle de andre leverandører. Da danskerne har tilvænnet sig brugen af MitOS er der et stort press for at det nye os har den samme brugergrænseflade. Specielt musen med 5 obligatoriske knapper er værdsat af en kerne af superbrugere. Regeringen lover at lytte til alle danskere og forsikrer at en ny bruger oplevelses standard vil blive udviklet som en del af det nye projekt.

fortsættes....

13
24. december 2022 kl. 09:12

Efter 2 års udvikling af DanSys er brugerne i det offentlige og danskerne generelt begyndt at have tilvendt sig MitOS. Der er stadig brok over al den software som oprindeligt er udviklet til Windows ikke er blevet erstattet af software der er bygget specifikt til MitOS. Desuden er der stadig nogle funktioner i Win32 filsystems laget der pålideligt får hele MitOS til at gå ned. Et angreb på danmarks infrastructur udføres af en 22 årig fra Brasilien, som fandt ud af at kommunernes database kunne tilgås med ftp på et brugernavn: mitos123 og password: 321sotim. Den 22 årige bliver efter noget tovtrækkeri udleveret til danmark. Retsagen køres for lukkede døre af hensyn til statens sikkerhed. Rygter om angrebet og dets udførsel breder sig til befolkningen. Flere individer fra IT industrien og universiteterne stiller sig skeptisk overfor om det virkelig kunne være rigtigt at den danske sikkerhed var så ringe. Nogle pointerer endda at staten har en del af ansvaret for hændelsen, hvilket regeringen helt ignorerer.

Projekt ejeren af DanSys, en ældre kvinde ved navn Berit, vælger at beordre projektet lukket hvorefter hun går på pension. Rygter fra test af projektet på Bornholm fortæller om helt uacceptabelt lange svartider på enkelte tryk på musen. Men havde øjensyligt valgt at lade alle bruger input gå igennem en Oracle database i Herning.

fortsættes.

14
24. december 2022 kl. 09:58

DanSys projektet er en vigtig del af danmarks infrastruktur, udmeldte regeringen og lancerede i dagene efter et nyt udbud på Dansys 2.0. Dansys 1.0 havde allerede overskredet budgettet på dkk 4 mia. med 90% så regeringen valgte at afsætte dkk. 8 mia. til det nye projekt some E-Bit vandt. Deres tilbud dækkede alt i den nye kravspecifikation og var tilmed vurderet til at være billigere i drift end de andre tilbud. Regeringens valg om i hemmelighed at tillade andre OS, hvor det er nødvendigt har udviklet sig til en situation hvor administratorer har installeret et andet OS på alle maskiner og ladt MitOS køre i et virtuelt miljø. Dette blev almindeligt kendt blandt brugerene og en speciel genvejs taste kombination til at bryde ud af det virtuelle miljø blev vanligt brugt. Langt største delen af den software der skulle bruges i det offentlige var stadig ikke konverteret til MitOS og en langt mere pålidelig funktionalitet kunne opnås ved at bryde ud af MitOS for at køre det. Derfor blev det efter 4 års brug af MitOS officielt anbefalet at bryde ud af MitOS for at køre et specifikt stykke software. Dette blev i løbet af det følgende halve år udvidet til en liste på 11.

Dansys 2.0 blev erklæret færdigt og regeringen fremlagde en plan hvor MitOS og DanSys vill køre side om side i en periode på 6 måneder hvorefter at MitOS blev lagt i graven. Til alles store overraskelse viste det sig nu at DanSys kun ville kunne bruges med en mus med en knap. Man havde udviklet et genvejs system til DanSys som kunne emulere de 5 knappede mus fra MitOS. Man havde specielt taget kritikken fra folk med en eller flere amputerede fingre alvorligt ved udviklingen af det nye muse system. Regeringen valgte denne gang at rulle DanSys først til enkelte services som man havde testet grundigt. Efter at have brugt 6 måneder på at løse fejl og mangler ved denne udrulning meldte regeringen ud at MitOS ville blive erstattet af de andre OS som havde været brugt i den føromtalte undtagelse. Dette blev mødt med glæde fra brugerne som efterhånden brugte det meste af deres computer tid uden for MitOS miljøet. De få stykker software som var blevet udviklet til MitOS fandtes stadig til Windows og kunne stadig løse opgaven.

15
24. december 2022 kl. 10:45

Et læserbrev i Politiken nævnte at nogle af de folk der stod bag valget af leverandøre til MitOS havde fået nogle gaver fra den leverandør der vandt udbudsprocessen. Med henvisning til en journalist ved navn Gertrud, som havde fulgt og skrevet om episoden igennem 20 år. Gertrud får pludselig en enorm dækning i pressen og bliver inviteret til interview i TV nyhederne. Her fortæller Gertrud at hun igennem de mange år har dokumenteret 5 whistleblowere's vidnebyrde. Desuden har hun dokumenteret at leverandøren tilsyneladet er blevet valgt til en hel række af udbud selvom der var alternativer. En række af disse udbud er blevet løst bedre og billigere i Sverige og Norge af de andre leverandører på lignenende udbud. En retsag startes imod leverandøren og skandalen udviklede sig til at omhandle flere leverandører.

fortsættes.

16
24. december 2022 kl. 11:07

En Blogger og bidrager til IT industrien ved Navn Henrik K. Pallesen skriver et langt indlæg til weekendavisen hvor han pointere flere problemer med offentlig dansk IT. Han nævner i brede træk følgende:

  1. Vi lærer ikke af vores fejl.
  2. Software og IT er ikke ligesom noget magisk drys.
  3. At kaste flere resourcer efter Software udvikling kan forsinke processen.

Hans pointer bliver anerkendt af en række folk i IT industrien, men bliver i øvrigt helt ignoreret af regeringen.

Efter at have brugt 4 år på at få DanSys til at virke helt korrekt med den service hvor man oprindeligt startede udrulningen, melder regeringen ud at man nu starter en ny udbudsprocess, på et system der vil få navnet NemPlatform.

17
24. december 2022 kl. 11:40

NemPlatform er slet ikke et OS. Det er en service der bliver udviklet så det er multiplatform. Det kan dermed potentielt køres på en hvilken som helst platform. NemPlatform udbudet bliver startet og E-Bit har fået forbud imod at stille op til udbuddet. Udbudet bliver vundet af et Italiensk firma ved navn Artia, der allerede har en lignende platform som de har udviklet til Kina der blot skal omskrive til de danske forhold. Platformen er af ældre dato og skrevet i et ellers for længst uddødt programmerings sprog ved navn Bumps. Der er mange folk fra industrien der kritiserer regeringen for deres valg, da et system som er udviklet til Kina ikke nemt kan konverteres til de danske forhold og at det vil være svært at finde danske udviklere til NemPlatform p.g.a. sproget Bumps.

Disse ting bliver helt ignoreret af regeringen.

Udviklingen af DanSys sættes i bero og holdes fremover kun vedligeholdt til den enkelte service man nu har kørrende.

Slut prut.

9
22. december 2022 kl. 07:58

Tænk hvis man gjorde offentlig trafik gratis. Hvad det ikke ville spare.

4
21. december 2022 kl. 16:13

Jeg har svært ved at gennemskue formålet. Når vi ser offentlige IT-projekter, virker det oftest som om det er tænkt som beskæftigelsesterapi, der ikke har et formål, men alene er at give plads til nye børnesygdomme, og et indtryk af version 2.0, der ikke altid lever op til version 1.0, hvor de fleste fejl trods alt for længst er rettet.

Selvom man måske er kommet dertil, at man har indset, at version 1.0 kunne være udviklet på en mere smart måde, og at rejseplanen dengang også kunne være en del af det - som jo allerede var udviklet dengang - så er løsningen ikke nødvendigvis, at vi så må starte forfra, for at vise at vi kunne have gjort det bedre for 20 år siden.

Hvilken argumentation er der for, at det nye "rejsekort" ikke kun er et beskæftigelsesprojekt?

Hvis hardware skal skiftes, kan den så laves så den er så kompatibel med det eksisterende system, at ledninger og netværk kan genbruges, og anvender samme type stik. Eller, skal vi også have en elektrikker ud, for at trække nye kabler, og crimpe og udskifte konnektorer, for at optimere beskæftigelsesterapien?

Hvad skal den kunne, som man ikke kunne før? Giver det indtægt? Kan den fås i anonym version?

Vil den være ok for alle os, der ikke vil gå rundt med en tændt GPS i lommen med skridttæller og kilometertakst? Eller, er det en ny måde, at indføre overvågning på, og åbne mulighed for, at vi nu ikke kun skal afregnes for turen, men også for vores gang imellem busserne?

8
21. december 2022 kl. 23:07

det er tænkt som beskæftigelsesterapi

Ja, det er da klart; hvad skulle de danske, u(d)dannede IT-folk ellers leve af?

Det er netop meningen med galskaben, at alle danske skal gå rundt med deres plastic-kort som apps på deres mobil(telefon), så batteriet slides og de køber en ny mobil hver andet år. (fordi batteriet på mange enheder ikke kan skiftes)

Det sparer måske - som med rejsekortet - en del pap/papir; tilgengæld genererer det årligt tonsvis (ca 200t/år) af elektronikskrot og skaber mere beskæftigelse.

Det er et iOrd for det.

2
21. december 2022 kl. 15:11

Som jeg læser og håber er dette "Rejsekortet" en arbejdstitel, for det har tæt på aldrig været en god idé at få endnu et kort... Få nu tingene lavet rigtigt, så det er fleksibelt og matcher den virkelighed vi lever i... God jul til alle <3

3
21. december 2022 kl. 16:06

Det bliver en app baseret løsning som jeg forstår det. Håber det matcher virkeligheden.

1
21. december 2022 kl. 15:10

Klippekortet/billetterne var ikke nødvendigt at sende i udbud!!! nu ser det ud til at er løbende skal bruges en masse penge på at drifte billetsystemet og systemerne løbende skal sendes i udbud til en formue, og det kan kun betales over billetprisen! Det havde nok været billigere og mere driftstabilt at have blevet ved billet/klippekortsystemet. Og det virkede. Det er lidt som cykkelhjulet - det har eger - fordi det virker og er billigt. Hver gang man har forsøgt at ændre konstruktionen, er det altid endt med at man er gået tilbage til egerhjulet!

10
22. december 2022 kl. 12:29

Klippekortet/billetterne var ikke nødvendigt at sende i udbud!!! nu ser det ud til at er løbende skal bruges en masse penge på at drifte billetsystemet og systemerne løbende skal sendes i udbud til en formue, og det kan kun betales over billetprisen! Det havde nok været billigere og mere driftstabilt at have blevet ved billet/klippekortsystemet. Og det virkede.

Alle delene skulle da hele tiden i udbud. Tryk af kort, nye automater og service af dem. Klippe kort var langt fra driftsstabil. Alle der brugte dem kender flere metoder til at få et lidt krøllet kort til at virke. Mange har prøvet at miste sidste klip fordi maskinerne kunne være justeret forkert, jo så kunne man gå hen at få kortet byttet. Derudover var der selvfølgelig fordelen når automaten ikke virkede i bussen og man så fik turen gratis, men samme problem var et marerit på en station når man skulle løbe efter den ene automat der virkede.

Desuden skulle man have investeret i otte foreskelige klippekort bare for at få den samme rabat som et rejsekort gav i hovedstadsområdet. Rejsekortet med automatisk optankning giver brugeren tryghed i at man altid kan komme frem, det gjorde klippekortet bestemt ikke.

6
21. december 2022 kl. 16:19

Ja, tænk, hvis cykelhjul skulle i udbud hvert 5.-10. år...

5
21. december 2022 kl. 16:14

Alle offentlige indkøb skal i udbud - også hvis man valgte at gå tilbage til papirbaserede produkter. Det er min forståelse at de nuværende elektroniske billetprodukter faktisk virker. Jeg forventer at udbyder har tænkt omkostninger per solgt billet ind i strategi og design af næste generations systemer. Iøvrigt er langt de fleste billetprodukter faktisk blot elektroniske versioner af en papirbillet. Her spares en del på distribution og håndtering af fysiske billetmedier. Endvidere skabes der ikke papiraffald - hvilket er godt for miljøet.

11
23. december 2022 kl. 22:57

Iøvrigt er langt de fleste billetprodukter faktisk blot elektroniske versioner af en papirbillet. Her spares en del på distribution og håndtering af fysiske billetmedier. Endvidere skabes der ikke papiraffald - hvilket er godt for miljøet.

Der var ingen indbygget overvågning i de gamle billetter.

Derudover kostede enhederne til rejsekortet 3 gange så meget som de klippeautomater de erstattede. Det er en indikation, i hvert fald, af forbruget for rejsekortet.

Man må også forvente at de enorme beløb (i omegnen af 2 mia. svjh.) for udviklingen, er tegn på en vis miljø og klimabelastning.

Så jeg forstår ikke hvor de forventninger og den tro kommer fra. Historikken taler imod.