Rejsekort A/S klar til periodekort

Rejsekort A/S opdaterer i nat rejsekortsystemet og er herefter klar til at udrulle periodekort - men!

Som en del af den planlagte udvikling af rejsekortet opdater Rejsekort A/S i nat rejsekortsystemet. Opdateringen medfører, at selvbetjeningen på rejsekort.dk vil være lukket fra kl. 18.30 i aften og frem til lørdag morgen kl. 06.30.

Weekendens opdateringer er ifølge administrerende direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten en del af mangellisten fra en tidligere softwareopdatering og vil, sammen med et sæt af små rettelser, blandt andet gøre adgangen til kortlukning nemmere for kunderne.

Opdateringen er en del af slutleverancen fra november og betyder, at Rejsekort A/S nu har den software, der skal til, for at kunne rulle periodekortet ud. Periodekortet er især møntet på de faste pendlere.

»Reelt set har vi nu fået leveret, så vi teknisk set kan lever et periodekort på rejsekortet,« fortæller Bjørn Wahlsten.

Kunderne skal dog ikke forvente at se periodekortet i drift før efter sommerferien. Rejsekortet A/S skal først teste de forskellige periodekort-løsninger, som selskabet planlægger at tilbyde sine kunder, hvorefter de skal testes i pilotprojekter hos trafikselskaberne rundt om i landet.

Mens selvbetjeningen er nede, vil det ikke være muligt at tanke op, se rejser eller bestille og spærre rejsekort via rejsekort.dk, oplyser Rejsekort A/S på deres hjemmeside.

Du kan dog fortsat tanke penge på dit rejsekort i alle rejsekortautomater, men ikke på de betjente salgssteder.

Udover den manglende mulighed for at tilgå selvbetjening fredag aften og nat, forventer Bjørn Wahlsten ikke, at weekendens opdatering vil føre til yderligere driftsforstyrrelser.

Kommentarer (22)

Hans Schou

Der er nogle pendlere, der for tiden automatisk hver måned får et nyt periodekort. Når de modtager det med posten (fysisk), så lægger de det ned i tasken og glemmer alt om det. Indtil posten kommer med et nyt måneden efter.

Når disse pendlere så kun kører med tog, og kun i myldretiden, så viser de stort set aldrig deres pendlerkort frem til nogen. Deres bekymringer om pendlerkortet er helt fraværende, sådanne har de ikke.

Nu kommer så Rejsekortet for pendlere. Fordelen for pendlerne er ... (hvilke fordele?). Ulemperne er at nu skal de checke ind når rejsen starter, checke ind igen når de skifter tog, og checke ud når de kommer til destinationen. Der er kø ved automaterne, så deres rejsetid bliver forlænget. Hvis de glemmer at checke ind/ud for mange gange, mister de retten til at bruge offentlig transport.

Kære Bjørn Wahlsten, hvilke forbedringer er det at pendlerne får?

Kim Kirckhoff

Mht. dit første afsnit blev denne service meget belejligt afskaffet i god tid inden rejsekortet skulle kunne bruges som periodekort: "Trafikselskaberne i Hovedstadsområdet har besluttet at lukke Abonnementsservice, fordi systemet bag er forældet, og ikke længere lever op til moderne sikkerhedskrav. Lukningen sker, da det økonomisk og teknisk ikke er muligt at finde en tidssvarende løsning, der kan opfylde nutidens krav."

Den ekstra rabat der var indbygget i ordningen forsvandt også.

Jeg forudser ufattelig trængsel og unødvendig ventetid hvis alle pendlere fremover skal tjekke ind og ud. Der er allerede nu steder hvor det er problematisk.

Peter Kyllesbeck
Steen Thomassen

Der kommer 2 varianter af periodekort på rejsekort - det er et bilag til Movia's bestyrelsesmødet i december 2015 om det (ptk 8)

Den første variant, som kommer, er et et rent periodekort. Movia skriver at man teknisk kan nøjes med tjekind ved fornyelse. Og man skal endnu rejsekort til de øvrige rejser.

Den anden variant er et kombi-kort - her skal man tjekind og ud hver gang. Men den kan både fungere som periodekort og alm. rejsekort uden for periodekortes område.

Kim Kirckhoff

Den første variant, som kommer, er et et rent periodekort. Movia skriver at man teknisk kan nøjes med tjekind ved fornyelse. Og man skal endnu rejsekort til de øvrige rejser.

Den anden variant er et kombi-kort - her skal man tjekind og ud hver gang. Men den kan både fungere som periodekort og alm. rejsekort uden for periodekortes område.

Hold op hvor er det dog håbløst. Hvorfor skulle man vælge den første variant over feks mobilapp'en evt kombineret med et ikke-perioderejsekort? Ideen med to kort burde være skudt ned allerede i ide-fasen.

Hvilke tekniske problemer ville der være med et kort der gælder som et almindeligt pap-periodekort der kun skal vises på forlangende, men som man ved rejser ud/ind af eller udenfor dets normale gyldighedsområde tjekker ind ved start og ud ved slut? Hvor svært kan det være?

Peter Kyllesbeck

Hvilke tekniske problemer ville der være med et kort der gælder som et almindeligt pap-periodekort der kun skal vises på forlangende, men som man ved rejser ud/ind af eller udenfor dets normale gyldighedsområde tjekker ind ved start og ud ved slut? Hvor svært kan det være?


Nu er kortet jo det eneste sted for gyldig information om saldo og igangværende rejse, så derfor er det ikke helt enkelt at skulle (på kortet) flytte startzonen for tjek-ind til første zone uden for periodekortets zoner, når rejsens slutzone ved tjek-ud er bestemt. Rejsens pris beregnes bl. a. ud fra afstanden fra startzone til slutzone, og så skal man med et periodekort for nogle af zonerne beregne en ny afstand. Denne beregning skal jo foretages ved tjek-ud, så rejsens pris kan vises og kortet opdateres.

Jan Gronemann
Jens loggo
Niels Henriksen

Hvor er jeg glad for at jeg bor i sverige og har svensk rejsekort. Jeg viser det kun når jeg går på færgen og ind i bussen. Jeg behøver ikke at tjekke ind og ud når jeg rejser til jobbet i danmark. :D

Peter Kyllesbeck

Jo, det er faktisk meget enkelt, men har ikke noget med problemstillingen at gøre, da variant nummer to, netop foratager disse beregninger.


Jeg tror, du glemte at læse sammenhængen for mit svar. Det var netop spørgmålet om, hvor det svære kunne være ved løsning 2 (kombikort).
Problemstillingen er stadig, at en rejse ud over periodekortets zoner kræver tjek-ind ved rejsen start, og at en korrektion skal foretages ved rejsens afslutning. (og at den skal foretages på den korte tid, kortet holdes op til tjek-ud-standeren)

Peter Stricker

Problemstillingen er stadig, at en rejse ud over periodekortets zoner kræver tjek-ind ved rejsen start


Det er da kun tilfældet, såfremt kravspecifikationen til periodekortet stipulerer, at løsningen skal være så nem som muligt for Bjørn Wahlsten & Co. Hvis man derimod tog udgangspunkt i pendlernes oplevelse, så burde tjek-ind kunne foretages et vilkårligt sted indenfor kortets dækningsområde. Uden udstigning af toget og uden at passageren nødvendigvis skulle forlade sin plads.

Kim Rasmussen

Det giver fint mening at man med kombi-kortet skal checke ind hvis man rejser ud af sit betalte områder - det jeg ikke kan følge er at man også skal checke ind og ud hvis man blot rejser indenfor sit område, nogen der kan forklare det? Eneste grund jeg kan komme på er optjening af mængderabat, men det får man vel ikke på ture der allerede er købt til rabat(pendler)pris...?

Peter Kyllesbeck
Steen Thomassen

Eneste grund jeg kan komme på er optjening af mængderabat, men det får man vel ikke på ture der allerede er købt til rabat(pendler)pris...?


På Sjælland kommer i det fremtidig takstsystem ikke mængderabat på rejsekort. Men kommer rabat på 25-40% på rejsekort i forhold til alm. billet., som kommer til at svare nogenlunde til rabattrin 4 nuværende DSB takstsystem.

Kasper Holm-Jørgensen

Der er mange gæt og spekulationer, nogle er sikkert rigtige. Der er ingen tvivl om at jeg ser frem til at se hvordan løsningen fungerer i praksis, især fordi det har undret mig hvorfor det har været så svært fra start af.

Selv har jeg altid været rigtig glad for mit rejsekort og har brugt det meget. Også de sidste måneder hvor jeg startede på nyt job. Det var dog først efter en artikel i MetroXpress at jeg blev opmærksom på, at et periodekort ville være billigere for mig!

Min daglige tur fra Bagsværd til Sydhavnen koster 20,- på rejsekortet hver vej, med et pendlerkort ville prisen have været 23,- for en returbillet!
Så da jeg tjekkede op forleden, ville en praktisk periode for mig bestå af 45 dage på et periodekort, kontra 33 rejsedage med rejsekort. En prisforskel på 300,- kroner.
Det er så almindelig matematik, at når jeg på de 33 arbejdsdage tog bilen ottende gang, så havde det være billigere at bruge Rejsekortet hele perioden.

Her bliver det jo interessant at se på sin rejsekort-profil, at jeg er på rabattrin 5 - et trin der giver 0,00% rabat, ligesom alle andre rabattrin i Hovedstaden!
Hvorfor i alverden så bruge så mange penge og tid på at udvikle et penderkort, i stedet for at sætte nogle rabatsatser ind i deres rabat-skema?
Nu ender man med en pendlerløsning der måske/ikke kræver Check ind/ud, skal kombineres med længere rejser udenfor gældende zoner, brugeren skal selv planlægge perioder efter sin ferie, hvad med sygdom? en omgang influenza mens pendlerkortet stadig er aktivt er så spildt?
Rabat-skalaen ligger lige til højrebenet, rabatten gives når der rejses, ikke når der ikke rejses, så er det overstået....

Og ja, en sidste ting med hensyn til kaos ved standerne som en nævner. Enig, det er håbløst som de standere er sat op. Der har været mere fokus på at sætte ckeck-in-ud standerne sammen, i stedet for at sætte dem efter flowet af mennesker - det er dybt godnat!

Steen Thomassen

Hvorfor i alverden så bruge så mange penge og tid på at udvikle et penderkort, i stedet for at sætte nogle rabatsatser ind i deres rabat-skema?


Det var den oprindelige tanke at pendler skulle betale pr. rejse, men med høj rabat. Nogle pendlere, som rejser med DSB, bruger fordel den måde. Og i Movia S (Sydsjælland, Lolland og Falster) bruges det også, da de ikke har noget periodekort i det område.

Men de fleste vil helst have et begrænsning på forbruget. Man havde i udregninger sat 40 rejser til at være det samme som periodekort. Hvis det havde blevet indført i hovedstadsområdet, ville det have begrænset antal rejser.

Peter Stricker

Havde du tænkt dig mindst to skannere (ind/ud) ved hver dør i hver eneste togvogn (alm. tog, S-tog og metro)?


Ja, allermindst! Samt en scanner ved hver plads, så man slipper for at forlade sin plads for at tjekke ind/ud.

Pasageren skal alligevel hen til skanneren, eller har du et helt andet system i tankerne?


Ovennævnte løsning lægger stadig op til, at kortet skal scannes ved en scanner. Det er blot adgangen til, og antallet af, scannere der er ændret.

Der kunne muligvis laves et system, der ville være endnu bedre for brugerne, men det må være en opgave for Rejsekort A/S og deres kunder.

Steen Thomassen

En nem løsning ville ved månedens afslutning returnere det beløb, et periodekort havde været billigere - Baseret på de rejser der er betalt for. ..


Der skulle være en funktion i de nye rejsekort-versioner, hvor man betaler rejser inden for periodekort-området indtil man ramme beløbet for periodekort. Men efter hvad jeg har erfaret så kommer det ikke i takst Sjælland i først omgang. Det er op til trafikselskaberne om de vil bruge det.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen