Visse rejsekortautomater skal genstartes 3-4 gange for at fungere med seneste opdatering

I forbindelse med en større opdatering af rejsekortsystemet, er der problemer med de såkaldte check ind ekstra-kortlæsere, der har skal genstartes flere gange.

Hvis du oplever problemer med at anvende de såkaldte check-ind ekstra-kortlæsere, designet til at checke flere personer ind på et rejsekort, så kan det hænge sammen med den store opdatering af systemet fra version 4 til version 5, der fandt sted i uge 40. Efterfølgende har nogle kortlæsere vist sig at skulle genstartes flere gange, før den nye opdatering fungerer ordentligt på dem.

Læs også: Derfor lægger opdatering rejsekortets selvbetjening ned hele weekenden

»Nogle af dem skal genstartes en 3-4 gange, og derfor kan man på nogle stationer komme ud for, at check-ind ekstra-kortlæseren ikke virker, før den har været genstartet en 3-4 gange,« siger adm. dir. i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten.

Han påpeger, at det er muligt at anvende rejsekortautomater, de såkaldte RVM'er, på stationerne til at checke flere ind i stedet.

Bjørn Wahlsten forventer, at alle ekstra-kortlæsere er oppe at køre igen ret hurtigt, og at der på nuværende tidspunkt kun er få tilbage, der ikke fungerer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anonym

@ Steen Thomassen

Det er muligt der er noget jeg har overset, men så vidt jeg kan se, så udløber den forlængede levetidssupport på nyeste CE d. 14 Oktober 2014.
Om Rejsekortet benytter, og der betalers licens, på en anden CE med en længere llevetidssupport, kan jeg af de informationer jeg kan finde, ikke se.

  • 2
  • 0
Janus Knudsen

Det er et dårligt softwaredesign når man bliver nødt til at genstarte maskinen for at få noget opdateret. Det kunne have været langt smartere, men vent lige lidt... det har jo også kun kostet 7-8 milliarder indtil videre (http://ing.dk/artikel/samlet-regning-rejsekort-fem-milliarder-kroner-130633)
+1 milliard at drive om året.

Uden nogen egentlig baggrundsviden om hvad det har kostet at udvikle Ubuntu eller Android, så vil jeg da mene at man kunne udvikle sit eget styresystem eller noget tilsvarende for de mange milliarder.... men det er måske bare mig :)

  • 7
  • 0
Steen Thomassen

Det er muligt der er noget jeg har overset, men så vidt jeg kan se, så udløber den forlængede levetidssupport på nyeste CE d. 14 Oktober 2014.
Om Rejsekortet benytter, og der betalers licens, på en anden CE med en længere llevetidssupport, kan jeg af de informationer jeg kan finde, ikke se.


Den nyeste version, som jeg kunne finde, hedder Windows Embedded Compact. Reelt er det leverandørens problem, da de skal både levere hardware, software, drift og support i hele systemens levetid. Og de levere sådan slags terminalenheder til mange andre, så de har stordriftsfordele på det. Det kunne være de har en aftale.. Her kan Rejsekort uden det store sige, at det er ikke vores ansvar.

  • 2
  • 0
Anonym

Her kan Rejsekort uden det store sige, at det er ikke vores ansvar.

Jo. Men det gør de ikke.
Og, det er jo ikke ligefrem fordi det har været hverken billigt, eller nævneværdigt stabilt.

Janus Knudsen beskriver i sit indlæg, hvor umulig økonomien ser ud.
Alene på et forsigtigt skøn, så er Rejsekortet 30% dyrere end det gamle klippekort, så der er ikke noget økonomisk incitament, som kan danne grundlag. Heller ikke hvis alle standerne bliver opgraderet med ny software og evt. hardware. Så selv i en tidshorisont, ud over det som allerede ligger i kontrakterne, vil der ikke kunne blive positiv økonomi.

Så hvorfor bliver man ved med at smide gode penge efter den løsning ?

  • 3
  • 0
Steen Thomassen

Janus Knudsen beskriver i sit indlæg, hvor umulig økonomien ser ud.


Jeg kan se Janus overdriver. Ingeniørens regnestykke siger 4,6 mia. - og det er over hele systemmes levetid på 16 år med anskaffelse og drift. Det giver ca 290 mio kr om året.

Alene på et forsigtigt skøn, så er Rejsekortet 30% dyrere end det gamle klippekort, ..


Tja. Efter Ingeniøren havde lavet din udregning, har Midttrafik tilsluttet sig. Og deres business case giver et positiv resultat. Og Fynbus er også på vej til at underskrive en tilslutningaftale...

Så hvorfor bliver man ved med at smide gode penge efter den løsning ?


Et nyt udbud vil muligvis give en højre pris, da man nu ved hvordan sådan et system skal se ud. Forrige weekends omlægning er del af den opgave at få rettet op på den dårlige start og få et ordentligt system, som er vær at arbejde videre med. Og det gode at Rejsekort A/S skal ikke betale for udviklingen af det - leverandøren tager den store udgift på sig - rejsekort har dog ekstra udgifter til at lave specifikationer og udfører tests af det leveret. Men det del var også undervurderet - så det skal alligevel været om det sker under den nuværende leverandør eller hos en anden.

  • 0
  • 2
Anonym

Muligheden er fortsat, at fortsætte med klippekortet, altså en løsning der fungerer. Klippekort fungerer jo også med elektronisk betaling, så på fakturaen er det intet tjent ind med Rejsekortet.

Jeg kan ikke se, at Danske Skatteydere skal blive ved med at betale milliarder, for Rejsekortet. Uanset om det sker over billetterne, som jo også er delvis Skattefinancierede, eller om det sket direkte over Skatten.

For mig, står Rejsekortet som en fiasko, et bundløst pengehul, som bare koster og koster, uden at der nogensinde er, eller bliver mulighed for at der bliver en endelig fungerende løsning.
Lige i øjeblikket, er der tale om at hverken løsningen fra Thales, eller fakturerings-/ logistsystemet, fungerer og kan arbejde sammen. Det er jo helt enkelt ikke engang halvfærdigt, hvis der ikke engang findes en løsning på det samarbejde, eller findes en løsning på delkomponenterne i leverancerne.
Problematikken omkring at man skal logge ind og ud, bliver jo heller aldrig løst.

Rejsekortet er en digital IC4.

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize