Rejsekort A/S: Tysk mobil-løsning kan højst supplere dansk plastikkort

Den tyske Touch & Travel-løsning, hvor mobilen anvendes som rejsekort, vil ikke kunne stå alene, men kan i bedste fald supplere det eksisterende danske rejsekort-system, lyder det fra Rejsekort A/S i et svar til Folketinget.

I Tyskland anvendes systemet Touch & Travel, der gør det muligt at bruge en mobiltelefon som et slags rejsekort. En lignende løsning vil ikke kunne erstatte det danske Rejsekort, men vil eventuelt kunne anvendes som supplement. Sådan lyder en vurdering fra Rejsekort A/S, som Transportminister Magnus Heunicke (S) har sendt videre til Folketingets Transportudvalg.

Efter ønske fra Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested havde udvalget bedt transportministeren kommentere på en artikel i Ingeniøren fra 25. april 2014 om Touch & Travel, samt i øvrigt gøre rede for Rejsekort A/S’ udvikling af NFC-teknologien. NFC er en trådløs standard, som stadig flere mobiltelefoner understøtter, og som kan bruges til at udveksle informationer over helt korte afstande.

Artiklen fra Ingeniøren om det tyske Touch & Travel-system har også har været bragt her på Version2.

Læs også: I Tyskland er mobilen dit rejsekort

Touch & Travel går kort fortalt ud på, at en app installeres på en telefon. Når brugeren har registreret sig, er det muligt at checke ind og ud med telefonen. Stedbestemmelsen for check in og check ud kan blandt andet ske via GPS eller den trådløse kommunikationsstandard NFC, som stadig flere telefoner understøtter.

Læs også: Sådan opdagede pendler problemet med rejsekortets ‘NFC-parathed’

»Det er Rejsekort A/S, der driver og udvikler rejsekortet, mens trafikvirksomhederne bag kortet beslutter, hvordan kunderne skal bruge kortet. Dermed beslutter trafikvirksomhederne og Rejsekort A/S den konkrete udvikling og prioritering af kortet,« står der i svaret fra Magnus Heunicke, som er dateret 10. juni 2014.

Ministeren oplyser endvidere, at han har forelagt artiklen fra Ingeniøren for Rejsekort A/S, og i den forbindelse henviser Magnus Heunicke til bilag 1.

Bilaget er et notat med Rejsekort A/S som afsender. Notatet peger både på fordele og ulemper ved det tyske Touch & Travel.

»Det kan ses som en fordel ved dette koncept at kunden kan bruge alle gængse typer Smartphones, men det er en ulempe at kunderne aktivt skal betjene telefonen både ved start og slut af rejsen,« fremgår det af notatet.

Desuden hæfter Rejsekort A/S sig ved udbredelsen af Touch & Travel i Tyskland, hvor der ifølge notatet er kommet 50.000 registrerede kunder siden start af fuldskala udrulning i 2011. Af disse brugere antages ca. halvdelen for at være passive. I den forbindelse har Rejsekort A/S fundet et artikeludsnit frem fra det tyske Handelsblatt d. 2/5/2014. I udsnittet er chef i Deutsche Bahn Birgit Bohle citeret i en del af det.

Læs også: Rejsekort trækker i land på app-løfte

"Det er ikke alle forsøg i den digitale verden, der ender med succes. Projektet Touch and Travel, påbegyndt for seks år siden, er mere eller mindre floppet. Kun 50.000 kunder benytter sig af denne mulighed til at købe billetter til nær- og fjerntrafikken ved hjælp af smartphone.

Bohle erkender, at »kundernes modtagelse endnu ikke er, som vi havde forventet den.«

Desuden virker kombinationen af nær- og fjerntrafikbillet ikke overalt, fordi det er ikke alle lokale trafikvirksomheder, der samarbejder," slutter artikeludsnittet fra Handelsblatt.

Her er det værd at bemærke, at størstedelen af udsnittet, som Rejsekort A/S har valgt at medtage i notatet til Transportministeriet, ikke er et citat fra Birgit Bohle, men tilsyneladende stammer fra den journalist, der har skrevet artiklen i Handelsblatt.

I notatet beskriver Rejsekort A/S desuden Touch & Travel som en mellemting mellem en ren app-løsning og så det nuværende rejsekort. Touch & Travel vil dog ikke vil kunne erstatte Rejsekortet, lyder vurderingen:

»Konceptet ”Touch and Travel” kan måske være en mulig kandidat som supplement til rejsekort, men det vil kræve en nøjere gennemgang af de tekniske muligheder og især ift. de sikkerhedsmæssige aspekter og mulighed for snyd, samt om brugervenligheden er tilstrækkelig, set i lyset af den begrænsede udbredelse i Tyskland,« står der i notatet, som slutter med:

»I øvrigt satser de lokale og regionale trafikselskaber i Tyskland især på løsninger tilsvarende rejsekort, baseret på standarden ”E-ticket, Deutschland”, der er udviklet i regi af de tyske trafikselskabers organisation VDV.«

DB: Antallet af brugere stiger

Version2 har bedt Deutsche Bahn forholde sig til Touch & Travels udbredelse eller mangel på samme på det tyske marked jf. notatet fra Rejsekort A/S til Transportministeriet.

»Vi betragter ikke Touch & Travel som en fiasko. Med Touch & Travel tilbyder vi en pålidelig, state-of-the-art og bekvemmelig løsning til mobil billettering. Antallet af brugere stiger støt. Vi har på nuværende tidspunkt 80.000. Touch & Travel kan anvendes til Deutsche Bahns langdistance-services i Tyskland og også ved udvalgte udlandsforbindelser. Adskillige regionale transportselskaber accepterer allerede Touch & Travel. Vi arbejder på at udvide antallet af samarbejdspartnere i regionerne for yderligere at forbedre tjenesten,« oplyser talsmand for persontrafik hos Deutsche Bahn Heiner Spannuth i en mail til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

»Det er Rejsekort A/S, der driver og udvikler rejsekortet, mens trafikvirksomhederne bag kortet beslutter, hvordan kunderne skal bruge kortet. Dermed beslutter trafikvirksomhederne og Rejsekort A/S den konkrete udvikling og prioritering af kortet,« står der i svaret fra Magnus Heunicke, som er dateret 10. juni 2014.

Det er altså trafikvirksomhederne der er kunderne. Os forbrugere har bare at gøre som de vil have, for ellers kan vi ikke bruge offentlig transport eller også får vi en bøde.

Der er to scenarier der er gangbare:

  1. Tjekke ind ved start og tjekke ud ved slut.
  2. Tjekke ind og vælge destination ved slut.

Intet andet giver mening for kunderne! Alt andet tjener kun trafikselskabernes trang til at kunne millimeterafregne internt. Rejsekortet har idag til formål at sætte strøm til papir.

Når man sætter strøm nok til papir får man ild og flammerne står højt i Rejsekoret.

  • 19
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

"Bohle erkender, at »kundernes modtagelse endnu ikke er, som vi havde forventet den.«"

Det er ikke sådan, når man gør det frivilligt. Man skal bare tvinge det ned over hovederne på folk. Så skal udbredelsesprocenten nok stige gevaldigt, så de kan fejre hinanden på ledelsesgangen.

Man skulle tro, at det var logik for de fleste. Lav en let, lækker og velfungerende løsning, og kunderne/brugerne kommer strømmende til.

Mobilepay er et perfekt eksempel på det. Den er nem og fungerer som den skal. Hverken mere eller mindre. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan app'en havde fungeret (og hvor dyr den havde været), hvis det var det offentlige der havde stået for den.

  • 14
  • 1
Thomas Larsen

Mobilepay er et perfekt eksempel på det. Den er nem og fungerer som den skal. Hverken mere eller mindre.

Suk. Jeg ville ønske at Danske Bank havde lavet DSB's mobilbillet-app.

Og så synes jeg i øvrigt det er fuldstændig åndssvagt at frikort-indehaverne i Folketinget har spurgt Rejsekortet om "Touch and Travel" kunne være en alternativ mobilplatform til rejsekortet også i Danmark.

Det er for søren da ikke endnu en løsning med det åndssvage "check ind og ud" system vi skal have men derimod en løsning hvor man køber sin billet én gang og så ikke forholder sig til spørgsmålet længere på rejsen med mindre man bliver billetteret.

  • 12
  • 2
Lars Bendix

Kunne det være en ide at lave "frikort-indehavernes" kort om til et "gratis rejsekort"? Sådan bare for at se om de nu også virkelig synes at det er en fed og brugervenlig ide hele tiden at skulle huske at tjekke ind og ud. De skulle selvfølgelig selv betale bøden/afgiften alle de gange de glemte det.

Nå, slut med drømmeriet - og tilbage til den virkelige verden og arbejdet ;-)

  • 11
  • 1
Peter Sørensen

Hvor er jeg enig!! Det mest frustrerende ved rejsekortet er, at jeg ikke aner hvad rejsen kommer til at koste. For det meste er det billigst for mig, at købe en billet via DSB's (faktisk udmærkede) app, dog bortset fra fredag og søndag, som er 'dyr-dag' for wildcard brugere. Her er det billigst at bruge rejsekortet, men kun hvis man rejser på off-peak tidspunkter. Og det er ikke engang sikkert at det alligevel er billigst, for hvis ens tog ankommer kl xx.58, og rabatten starter kl xx.00, så kommer man alligevel til at betale fuld pris. Arh, det er til at få helt ondt i hovedet af.

Hvis de lavede en app til min telefon, hvor jeg kunne tjekke ind via nfc eller noget andet, som viste mig prisen på rejsen, og jeg tilmed ikke behøvede at tjekke ud igen, så ville rejsekortet gå fra at være noget værre lort, til faktisk at være brugbart i mine øjne.

Og så lige en note til den lave udbredelse i Tyskland. Kunne det ikke også tænkes, at det først er inden for de sidste to års tid, at nfc/smartphones er blevet sådan rigtigt udbredt i den brede android-befolkningen?

  • 11
  • 1
Peter Kyllesbeck
  • 4
  • 1
Ulrik Suhr

tja når nu spørgsmålet er lidt åbent kunne man jo sammenligne drift budgettet og anskaffelsesprisen og se om det kan bruges. Tror rejsekortet A/S taber på de fleste parameter. også brugervenligheden (rejsende).

tror også at udbredelsen ville være noget nær den danske hvis der ikke fandtes andre muligheder for at rejse som i DK... tvang er godt ik? sikker succes for politikere da befolkningen ikke spørges.

  • 3
  • 1
Steffen Laursen

Der er to scenarier der er gangbare:

Tjekke ind ved start og tjekke ud ved slut. Tjekke ind og vælge destination ved slut.

Intet andet giver mening for kunderne! Alt andet tjener kun trafikselskabernes trang til at kunne millimeterafregne internt. Rejsekortet har idag til formål at sætte strøm til papir.

Helt enig i millimeterafregningen! Det har intet at gøre med at løse opgaven.

Til gengæld er jeg uenig i din fremstilling af at der er to måder at gøre det på. Begge de måder du nævner har to arbejdsgange. Det kan faktisk gøres nemmere. Det gamle klippekort har kun én arbejdsgang pr. klip. Klip og du har betalt for at køre i et stykke tid indenfor en given afstand (zone). Det mener jeg er langt simplere og nemmere at betjene for brugeren.

  • 4
  • 1
Henrik Hansen

"men det er en ulempe at kunderne aktivt skal betjene telefonen både ved start og slut af rejsen" Men det er en fordel at kunderne aktivt skal betjene deres rejsekort ved start, slut OG alle mellempunkter hvor der skiftes transportmiddel?

Måske Rejsekort skulle evaluere deres egent produkt, så de kan indse hvor besværligt det er?

  • 11
  • 0
Peter Favrholdt

Man kunne have indført en enklere prisstruktur, f.eks. 1 krone pr. kilometer i fugleflugtslinie. Det ville gøre det let for alle at udregne prisen for en rejse. Det er ikke kundernes problem at bussen/toget tager en stor omvej (der betaler man jo allerede med større tidsforbrug).

  • 4
  • 0
Kevin Johansen

Spørgsmål: såfremt jeg kender mit startsted, mine skift og min destination kan jeg vel beregne prisen? Det er så vidt jeg ved lovpligtigt at give forbrugerne et beregningsgrundlag som minimum. Eller er det også blevet særlovsundtaget?

  • 0
  • 0
Finn Thøgersen

Tidsgrænsen er noget (min 15min) strammere end ved klippekortet pga forskellen i tidsberegningen.

Her udenfor Ålborg er det reelt tiden der afgør prisen lige så snart der er en omstigning.

Det kan ofte betale sig at lave 2 separate rejser istedet for en lang, og så håbe at deres backend ikke klistrer de to sammen til en lang (dyr) tur.

Fx er 2 stk 2 zoners ofte billigere end en 3 zoners tur.

  • 2
  • 0
Esben Madsen
  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere