Rejsekort trækker i land på app-løfte

Rejsekortet rykker længere væk fra at blive integreret med din smartphone – stik imod andre kort-teknologier.

Mens betalingskort generelt bevæger sig i retning af at kunne ligge digitalt på en mobiltelefon, så kommer du fremover fortsat til at gå rundt med dit fysiske rejsekort i lommen – med den konsekvens, at du eksempelvis ikke kan tjekke saldoen på telefondisplayet.

»Udsigten til, at rejsekortet, om jeg så må sige, bliver lagt ind i mobiltelefonen, er svindende. Det ser dårligere ud nu, end det gjorde for et år eller to siden,« siger chefkonsulent i Rejsekort A/S Gregers Mogensen.

Årsagen er, at den trådløse NFC-­teknologi (Near Field Communication), som Rejsekort A/S tidligere har lagt op til kunne anvendes til at checke ind og ud med en mobiltelefon ved rejsekortstanderen, alligevel ikke uden videre fungerer med rejsekortsystemet.

Læs også: Rejsekort: Derfor er alle alternativer til NFC i mobiltelefoner problematiske

Ekspert inden for kort-teknologier Henning N. Jensen, seniorpartner i PlusCon, kalder det et betydeligt strategisk distributionsproblem, at rejsekortet og mobiltelefonen har bevæget sig længere fra hinanden.

»Det vil befolkningen ikke kunne forstå. Det giver ikke logisk mening, sådan som teknologierne udvikler sig. Andre kort er jo netop på vej til mobile NFC-løsninger i henhold til de standarder, der har eksisteret i flere år,« siger han.

I april 2013 skrev Gregers Mogensen i et notat, at rejsekortet var teknisk klar til NFC-mobiltelefoner.

Men det holder i udgangspunktet kun, hvis NFC-chippen i telefonen kommer fra en bestemt producent, nemlig NXP, og Gregers Mogensen vurderer selv, at kun omkring 25 procent af telefonerne på markedet opfylder det krav.

En anden chipproducent, Broad­com, der nu leverer NFC-chips til flere af Googles populære Nexus-enheder, fungerer altså ikke med rejsekortsystemet. Den første Nexus 7-tablet (2012) havde således en chip fra NXP, mens den seneste fra 2013 har en chip fra Broadcom.

Læs også: Sådan opdagede pendler problemet med rejsekortets ‘NFC-parathed’

Desuden fremgik det af notatet, at NFC-teknologi mangler i de populære iPhones, som har en stor markedsandel i Danmark. Uanset hvad Apple gør, ændrer det dog ikke på, at der kommer stadig flere NFC-telefoner fra andre producenter.

»Notatet er skrevet i forventning om, at vi ikke ville få et problem i forhold til Broadcom-chips. Det er skrevet, før det problem dukkede op. Vi troede, det var nemmere, da jeg skrev det, end det viste sig at være. Ikke kun på grund af iPhone, men nu også på grund af Broadcom,« siger Gregers Mogensen.

Henning N. Jensen hæfter sig ved, at den tekniske udvikling er løbet fra rejsekortet.

»Systemet er forældet, og det her er endnu et eksempel på, at det ikke er tidssvarende. I realiteten bør systemet skrottes, men det sker næppe. Der er investeret for meget i det,« siger han.

Ifølge Gregers Mogensen er der også generelle problemer med kvaliteten af NFC-antenner i mobiltelefoner til brug for et rejsekortsystem, ligesom det tager for lang tid at checke ind og checke ud for en telefon ved en rejsekortstander sammenlignet med et fysisk kort:

»Hvis du kigger rundt omkring til andre rejsekortselskaber i verden, så er der faldende interesse for rejsekort og NFC, fordi komplika­tionerne er begyndt at tårne sig op i den virkelige verden.«

I sidste ende bliver det mobiltelefoner, og ikke rejsekortstanderne, der kommer til at skulle ændre sig, fortæller Gregers Mogensen:

»Det mener vi ikke er vores opgave. Vi sætter os ned og venter, men det gør vi ikke alene. Vi holder tæt kontakt med en række af de øvrige rejsekort-selskaber rundt om i Europa og følger med i, hvad der sker. Der er ikke nogen, der er klar.«

Gregers Mogensen kan ikke umiddelbart få øje på alternative måder at flytte rejsekortet over på mobiltelefonen på – altså uden om NFC.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (50)
Søren Kjærsgaard

Lav nu bare den app, hvor jeg kan se:
1) Hvad min rejse kommer til at koste, baseret på mit personlige rabattrin
2) Se mine seneste rejser og registrerede saldo (i Jeres langsomme system)
3) Indsætte penge på mit rejsekort og
4) Registrere et nyt betalingskort, eller skifte det jeg har til et andet!

Jeg ved godt at pkt. 3,4 er 'nærmest umulige' at håndtere, I bliver groundbreaking firstrunners på dette.. Eller måske ikke ;-)

Kig lidt på Post Danmarks mobil porto app, hvis I vil have et par hints..

Jeg kan fint leve med et plastic kort der aldrig forlader tegnebogen, men hvor svært kan det andet være?

Kom nu igang.

God weekend, har I den klar til på mandag?

mvh

Anders Hybertz

Gregers Mogensen - "I sidste ende bliver det mobiltelefoner, og ikke rejsekort-standerne, der kommer til at skulle ændre sig, fortæller Gregers Mogensen:"

Ja det tror jeg helt sikkert komme til at ske. Verden retter ind efter dansk rejsekort standard. Jeg håber virkelig at Gregers har nogle gode forbindelser til HTC, Google, Samsung & Apple, for der skal nok en del lobby arbejde til.

Det næste bliver vel at NemID skal vedtages, som en påkrævet fælles EU standard.

Dennis Krøger

Denne gang har jeg svært ved at holde Rejsekortet ansvarlig: MiFare og NFC er kompatible: Overførsels metode er det samme, frekvens er det samme og protokollen er næsten den samme. Det eneste der stopper Broadcom fra at understøtte MiFare er software patenter.

Jeg er ked af at miste MiFare funktionalitet, men jeg er virkelig glad for at NXP temmelig sikkert mister en masse kunder på deres patent krav (hvem gider satse på MiFare nu?).

Henrik Madsen

bare gøre offentlig transport gratis.

// Jesper

Jamen så er det jo citat-tid igen.

"Gratis, betyder bare at der er nogen andre der betaler".

Bilejerne betaler i forvejen for 3 biler når de køber en, de betaler grøn ejerafgift, miljøafgifter og moms hver gang de får bilen serviceret, jeg syntes ikke det ville være fair at vælte regningen for offentlig transport over på dem også.

PS. Før du nu siger "Så kunne de sælge deres bil og tage det "gratis" offentlige transportmiddel" så husk at den slags ofte ikke er muligt når man bor udenfor København og der er 30 kilometer til nærmeste togstation og busserne kører hver 3 time samt at det tager 2 timer at komme fra A til B fordi man skal skifte bus og vente ved skiftet på den næste bus.

Stig Jørgensen

Hvis check-in standerne ikke er online må det betyde at hele rejsekort konceptet bygger på at data gemmmes på kortet i løbet af dagen, og først synkroniseres om natten. Dette forklarer hvorfor der går noget tid før indsatte penge er synlige på, og det er derfor at håndterminalerne fungerer så hurtigt...De er heller ikke online, men læser info direkte fra kortet. Og derfor kan man kun lave en rejsekort app der viser saldo hvis man bruger kortets specifikke NFC Standard. Jeg ville ønske rejsekortet droppede søforklaringerne og lagde kortene på bordet.

Casper Hansen

Nu må i lige skille skidt fra snot.

Indtil man har færdiggjort en given opgave af sådan størrelse, så er der altid tale om "tro" - troen på at ens antagelser er rigtige.
Så ja, det sagde han og ja, det giver god mening.
(At de muligvis er inkompetente til at estimere en opgaves kompleksitet, er en helt anden snak)

Henrik Strøm

Det viser bare hvor lidt fantasi og innovationslyst der findes i det system.

I stedet for at lade sig begrænse af NFC, som ikke løser problemerne med at folk glemmer at checke ind og ud, ikke virker over Øresund, ikke kan oplyse priser på forhånd, folk skal stå i kø foran standerne etc., så kunne man jo tage udgangspunkt i at smartphones er udstyret med GPS, Bluetooth og Wireless LAN og ikke mindst evnen til at køre apps.

Jeg er sikker på at man kunne finde på nogle løsninger der var meget smartere og mere brugervenlige.

Christian Schmidt
Jens Christian Hillerup

Jamen så er det jo citat-tid igen.

"Gratis, betyder bare at der er nogen andre der betaler".

Tjah, man kunne jo begynde med at se på hvor mange penge, der kunne spares ved ikke at skulle holde milliarddyre billetteringssystemer i live, samt at forestå lønninger til kontrollører mv.

De har gjort det i Tallinn, med en stigning i offentlig bytransport på 12,6% og en mindskning af bybilisme på 15%.

Selvfølgelig skal privatbilisme også kunne lade sig gøre for folk, der ikke er bosat i de store byområder, men det er altså ikke et argument for ikke at se på hvad nultaksering egentlig ville koste, hvis man samtidigt kunne frigøre sig af omkostningerne til at holde hele billetsystemet i live i de store byer. Jeg ved ikke om kalkylen giver mening, men det fungerer tilsyneladende i Tallinn.

Jesper Frimann

Re: Man kunne også...


Det var lidt af en automat reaktion ;)
Rent basalt er rejsekortet jo bare en fakturerings metode til endnu en offentlig indtægtskilde.
Prøv at lave analysen på, hvor stor del af dem der er ansat i det offentlige transport system der er beskæftiget med at kradse penge ind, lave IT-systemer til fakturering, reklamer, kontrol etc etc. etc.
Igen hvis offentlig transport var gratis, kunne disse mennesker lave noget (undskyld udtrykket det er ikke for at nedgøre det arbejde de laver) mere produktivt for samfundet.

Når det så er sagt så ligger der en dybere underliggende IT-politisk diskussion her, nemlig hvor meget af det 'offentige' IT der laves bibringer egentlig os skatteydere værdi ?
Og hvor meget af det går ud på bare at fiske flere penge op af lommen på os skatteydere ?
Det kunne være noget der var relevant at grave i for en journalist :)

Hvis du har børn i børnehave, så prøv at se på hvor mange forskellige hænder der er nede i dine lommer for at betale for denne ene ydelse. Det er ineffektivt som bare..

// Jesper

niels henrik højbjerg

det ser vel ikke dårligere ud nu end det gjorde før.

før var der bare så lang tid til implementering at det var nemmere at bilde verden ind at det kunne lade sig gøre.

nu begynder det at blive alvor og så kommer sandheden frem.

sandheden har hele tiden været der.

vh nh

Ebbe Hansen

Skal det - udover almindelige optanknings- og saldoøvelser kunne
Lave tjekind også inden jeg ankommer til stationen/bussen
Lave tjekud inden jeg står af, også fra en anden placering end den fysiske (jeg vil kunne lave tjekind og tjekud til en rejse samtidig, også før rejsen er påbegyndt)
Tjekke priser på rejser
Tjekke tidligere rejser

Altså alt hvad man kan med rejsekort , standere og automater. Uden at være i nærheden af rejsekortets udstyr. Online.

Hvis der er kontrolmæssige problemer i ikke at benytte rejsekortet men en app, må kontroludstyret udvides med bluetooth funktionalitet.

Hvis jeg skal bruge rejsekortet er features tæt på ovenstående et must.

Mogens Kjær

Så de sprang på den forkerte NFC-standard. Det er jo hvad der kan ske. Det er da let at rette. Men det tager lang tid inden rettelsen slår fuldt igennem. Hvor lang forventes en terminals levetid at være inden den udskiftes?

Benni Bennetsen

Det er ikke muligt, fordi der er for få kunder, fordi det er for dyrt. Ved flere kunder ville man også kunne køre flere steder. Alt efter hvordan amn sætter det op, kan det jo altså godt være "gratis" (ikke skal finanseres), hvis vi sparer penge på sundhedsudgifter ved at fjerne forurening og dermed død ved at fjerne bilerne fra vejene.

Hvorfor er det man tager udgangspunkt i NFC, er da også mere simpelt, at det er GPS i mobil, man benytter til at stemple ind og ud. Ved at have wifi's på stationerne, kunne dette bidrage til at gøre det præcist, hvor man er. Og så endelig afregne fra a-b og ikke pga alle mulige amts-regler.

Jarle Knudsen

Så de sprang på den forkerte NFC-standard.


Nej, det gjorde de ikke. MiFare havde den bedste pris vs. funktionalitet ratio (i forhold til f.eks. UltraLight og DESFire). Den var billig, havde nok hukommelse og understøttet kryptering.

Det kan dog godt være at Rejsekort A/S vil skifte til DESFire - ikke så sværet da infrastruktur allerede er på plads og formatet bliver mere og mere udbredt pga. prisfald (VISA og MasterCard ser ud til at bevæge sig i den retning fra NativeOS til UBJ).

Peter Haldbæk

Gregers Mogensen kan ikke umiddelbart få øje på alternative måder at flytte rejsekortet over på mobiltelefonen på – altså uden om NFC.

BLE virker da som en rimelig oplagt afløser eller er der noget jeg har misforstået?

Dennis Krøger

MiFare havde den bedste pris vs. funktionalitet ratio (i forhold til f.eks. UltraLight og DESFire)


Errrr, UltraLight og DESFire er også MiFare. Begge er, så vidt jeg ved, heller ikke kompatible med NFC.... På trods af at mange applikationer kalder deres MiFare-brugende dimser "NFC". Se f.eks. Samsung TecTile NFC tags som er MiFare Classic, og dermed kun virker med NXP chips (jeg mener dog godt at chippens ID kan læses, så de kan bruges til visse ting der ikke er afhængigt af at læse/skrive selve indholdet).

Dennis Krøger

Det virker farligt: BLE virker på stor (større) afstand, så der skal som minimum implementeres en måde at bekræfte at man ville checke ind/ud.

På den anden side kunne det være en fordel, så man ikke nødvendigvis skal stå i kø ved standerne.

Mathias Svensson

Nej, det gjorde de ikke. MiFare havde den bedste pris vs. funktionalitet ratio (i forhold til f.eks. UltraLight og DESFire). Den var billig, havde nok hukommelse og understøttet kryptering.

Krypteringen i MiFare Classic 4k er dog en joke. Det tager 30 sekunder at knække alle nøglerne på et kort, og derefter tager det ganske få sekunder at dumpe data.

Nøglerne er desuden mig bekendt ens på alle kortene, så du kan nøjes med at knække nøglerne hjemmefra.

Mogens Kjær

Hvis resten af markedet bevæger sig den modsatte retning af det man har valgt, så mener jeg at man har valgt forkert. Men pyt nu med det.
Både min telefon og tablet kan læse mifare classic, så for min skyld kan de bare sætte sig til tasterne og lave den app. ;-)

Peter Kyllesbeck

Og derfor kan man kun lave en rejsekort app der viser saldo hvis man bruger kortets specifikke NFC Standard. Jeg ville ønske rejsekortet droppede søforklaringerne og lagde kortene på bordet.


Yeps, now you got it.
Det er kun kortet, der gælder. Alt andet er administrativt back-office.
Man kunne jo nøjes med de Rejsekortautomater, der så sparsomt er spredt ud over Rejsekortets anvendelsesområde. (hint. de er dyre) Så kunne man direkte tanke op og bruge det straks efter. Men mange vil gerne have automatik (betalingsservice-lignende tank-op), og da check-ind/ud-standere ikke er garanteret online (slet ikke i busser) og man ikke ved hvor kortindehaveren er næste gang, skal informationen (optankning mm) være klar på alle standere så hurtigt de kan lade sig gøre.

Peter Kyllesbeck

så kunne man jo tage udgangspunkt i at smartphones er udstyret med GPS, Bluetooth og Wireless LAN og ikke mindst evnen til at køre apps.

Jeg er sikker på at man kunne finde på nogle løsninger der var meget smartere og mere brugervenlige.


Der er da ikke noget mere brugervenligt for alle aldersklasser, for dem som ikke har en smartphone osv., end et lille kort, man bare hold hen til en skanner. (Man skal endda ikke ramme en lille spalte med et klippekort;-) )

Rasmus Kaae

Hvad med at droppe det der rejsekort som noget separat og i stedet integrere ind i DSB billetapp. Den fungerer overraskende godt, tager betalingskort, husker billetter og kan scannes af kontrollørenes hardware.

Peter Kyllesbeck

En app til smartphone ville være et rigtig godt (og prisbilligt) sted at starte.


Det betyder da ikke, at du slipper for at gøre noget, når rejsen er slut, med mindre du angiver rejsens mål i form af antal zoner ved rejsens start, og det findes allerede, mobilbillet ( det er så ikke billigere end rejsekort, hvor der gives rabat uden for myldretid).
F.eks.
https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.unwire.projects.dmm

Michael Larsen

Tjekke ud - så kort kan rejsekortets altoverskyggende problem beskrives. Hvis arbejdsgangen 'tjekke ud' ikke fandtes, kunne man med det samme indføre mobilbilletter.
Derfor ligger løsningen lige for, drop tjek-ud, drop rejsekortet, opret et forenklet zonesystemet og lad den håndholdte computer/mobilen være guide for det store flertal, der har svært ved at gennemskue zonesystemet.

Palle Simonsen

Bare i nærområdet kan Norwegian og DSB finde ud af at have en brugervenlig, simpel gyldig, checkbar rejsehjemmel på en mobiltelefon. Jeg glæder mig meget til at hører en vandtæt teknisk forklaring på, hvorfor Rejsekortet ikke kan.

En teknologi, der sagtens kan klare en checkin kø på en lettere overbooket indenrigs flyvning kan vel også klare en overfyldt 150s på Nørreport :)

Peter Kyllesbeck

Bare i nærområdet kan Norwegian og DSB finde ud af at have en brugervenlig, simpel gyldig, checkbar rejsehjemmel på en mobiltelefon. Jeg glæder mig meget til at hører en vandtæt teknisk forklaring på, hvorfor Rejsekortet ikke kan.


Rejsehjemmel på mobiltelefonen (til Norwegian og DSB ) er blot en kvittering for en forudbetalt ydelse (kendt rejse).
Rejsekortet er ved ind-checking kun starten (betalt depositum og dermed gyldig rejsehjemmel, og status er checkbar), destinationen er ikke kendt, prisen derfor heller ikke, først ved ud-checkning kendes rejsen og prisen, og saldoen justeres derefter.

Palle Simonsen

Hej Peter,

Rejsehjemmel på mobiltelefonen (til Norwegian og DSB ) er blot en kvittering for en forudbetalt ydelse (kendt rejse).

Det ved jeg. Men hvis man enten f.eks. kombinerer tekniskken med køb af en eller flere rejser på et forudbestemt antal zoner med en simpel brugerflade med en knap til start af rejse, får man alle fordelene ved klippekortet kombineret med alle fordelene ved en app. Mman slipper for udcheckning, man kan fjerne de grimme blå standere der står i vejen når man skal ind/ud af tog og bus og røgslørs argumenterne om NFC etc. kan ignoreres. win-win-win

Thomas Larsen

Rejsekortet er ved ind-checking kun starten (betalt depositum og dermed gyldig rejsehjemmel, og status er checkbar), destinationen er ikke kendt, prisen derfor heller ikke, først ved ud-checkning kendes rejsen og prisen, og saldoen justeres derefter.


Det er da fint at du sådan kan recitere rejsekortets forretningsmodel som den er tænkt af selskaberne bag det men du får altså ikke mig til at hoppe på den limpind at deres 'geniale' konstruktion skal være målestokken for alle andre løsninger. At man skal tjekke ud gavner ingen andre end nogle offentlige kasser som har et mig ligegyldigt behov for at sikre en i deres øjne retfærdig fordeling af midlerne. Jeg skal nok betale hvad rejsen koster men så vil jeg også have lov til at fortælle både hvor jeg rejser fra og hvor jeg skal hen inden rejsen starter så jeg ikke havner i en af rejsekortets latterlige "hov du kører med bus og da du skulle tjekke ud virkede standeren ikke så nu må du vente på den næste bus der først kommer om en time eller tåle en dummebøde"-situationer.

Peter Kyllesbeck

At man skal tjekke ud gavner ingen andre end nogle offentlige kasser som har et mig ligegyldigt behov for at sikre en i deres øjne retfærdig fordeling af midlerne


Det har du vist misforstået. (det er mellem-check-ind, der gør det)
Check-ud er for at finde ud af hvad du skal betale for rejsen.

Jeg skal nok betale hvad rejsen koster men så vil jeg også have lov til at fortælle både hvor jeg rejser fra og hvor jeg skal hen inden rejsen starter

Fint, så brug mobilbillet, som jeg henviste til oven over.

Palle Simonsen

Fint, så brug mobilbillet, som jeg henviste til oven over.

Lad mig citerer fra google play (https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.unwire.projects.dmm):

"Horrible Almost every time I buy a ticket and then switch to another app, I have to re-register my mobile number just to see the ticket again... And get error messages until I Uninstall and reinstall the app again. How am I supposed to use my phone for other things while on the train if it behaves like this? Please help."

...

"Dårlig app! Det er den mest upålidelige app jeg nogen sinde har haft.Den er næsten ubrugelig til sit formål."

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017