Rejsekort svarer minister med halvering af dummebøder og 16 andre svar

19. december 2014 kl. 15:2852
Rejsekort-selskabet har i dag fremlagt sin plan for, hvordan en stribe af problemerne med rejsekortet skal løses. Planen udløser ros fra politikere.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Bøden for at glemme et chek-ud halveres og en ny app skal hjælpe brugere med at huske check-ud. Det er et par af punkterne som Rejsekort A/S i dag har præsenteret på et møde med Folketingets transportudvalg.

Handlingsplanen kommer efter en røffel fra transportminister Magnus Heunicke, der i starten af december bad rejsekort-selskabet om et konkret forslag til, hvordan 17 gennemgående problemer kunne løses. Magnus Heunicke krævede blandt andet, at det skulle være lettere at skifte betalingskort tilknyttet rejsekortet, samt at selskabet skulle give brugere mulighed for at blive benådet, hvis systemet spærrede ens rejsekort.

Nu er svaret fra Rejsekort A/S klart. Selskabet vil blandt andet sænke straf-gebyret for at glemme at tjekke ud fra 50 kr til 25 kr. De 25 kr. er ifølge selskabet gennemsnitsprisen for en rejse. Gebyret for at glemme et såkaldt skifte check-ind bliver samtidig sænket fra 50 kr. til 10 kr.
Fordi straf-rabatten kan virke lokkende på brugere, der spekulerer i at undlade at tjekke ud, bliver der også sat fokus på rejsekort-snydere. Rejsekort A/S vil finde en model, der kan lade trafikvirksomheder kræve betaling for lange rejser, hvor kunden har glemt check-ud, lyder det i planen.

Transportordfører fra Enhedslisten, Henning Hyllested, har pæne ord til Rejekort A/S oven på mødet, hvor planen blev præsenteret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»De har arbejdet meget ihærdigt. Generelt synes jeg, de arbejder seriøst med det. Det bliver nok aldrig noget rigtig godt system, men det er det system, der nu er. Og jeg tror på, at det kan komme til at køre mere optimalt,« siger han.

Handlingsplanen bliver heller ikke enden på problemerne med rejsekortet, hvilket også direktør for Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten ifølge transportordføreren fremhævede på mødet med transportudvalget.

De fleste af initiativerne bliver implementeret i begyndelsen af det kommende år.

Handlingsplan for Bedre Kundeoplevelser 20141219

Remote video URL

52 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
50
22. december 2014 kl. 13:57

Jeg mener. Når man nu indføre tracking og logning af personer ville det være en nem opgave for en middel og måske under middel intelligent person at sammenføre den data til at bestemme ens manglende betaling. dvs. hvis jeg benytter systemet 10 gange om ugen med samme start og slut sted hver dag i en rum tid... så tror jeg med en stor sandsynlighed jeg kan gætte mig til destinationen de efterfølgende uger når jeg nu har glemt at tjekke ud de få gange..

Det ville være en løsning brugerne kunne bruge og ledelsen kunne fremvise som et bruger venligt tiltag. Ellers kunne man vel tilbageføre bøde beløbet så næste års zoner bliver billigere da de jo var betalt :)

51
22. december 2014 kl. 16:42

hvis jeg benytter systemet 10 gange om ugen med samme start og slut sted hver dag i en rum tid... så tror jeg med en stor sandsynlighed jeg kan gætte mig til destinationen de efterfølgende uger når jeg nu har glemt at tjekke ud de få gange..

Det ville da være dumt at bruge rejsekortet (i nuværende form) til den type og antal rejser. Der skal man bruge periodekort. Rejsekortet er jo netop til de lidt mere tilfældige rejser. Når der så kommer mulighed for at lægge et periodekort på, så kunne man jo se på om der skulle være et mønster (registrering/tracking ;-) ), men som det er i dag er det netop forudsat, at der ikke er et mønster (lige som ved klippekort).

45
22. december 2014 kl. 11:28

Nu er rejsekortet kommet til den del af Vestjylland hvor jeg bor og i den anledning har jeg anskaffet mig et personligt pensionist kort. I sidste uge var i København og besluttede at indvie det. Jeg rejste fra Hillerød til Hovedbanegården. Det kostede 39,20 kr. Så gik jeg ned til Nørreport og tog toget tilbage til Hillerød. To stationer mindre end udrejsen, men nu kostede det 49 kr. Jamen jamen, der skal såmænd nok være og god forklaring dulgt et sted.

46
22. december 2014 kl. 11:45

Jeg rejste fra Hillerød til Hovedbanegården. Det kostede 39,20 kr. Så gik jeg ned til Nørreport og tog toget tilbage til Hillerød. To stationer mindre end udrejsen, men nu kostede det 49 kr. Jamen jamen, der skal såmænd nok være og god forklaring dulgt et sted.

Det skyldes sandsynligvis, at man får 20 pct. rabat for at køre uden for "myldretiden" jfr. nedenstående:

http://www.rejsekort.dk/rabat-uden-for-myldretiden.aspx

Jeg synes i øvrigt, at det er ret morsomt, at Rejsekortets jurister mener, at de er underlagt hvidvaskloven al den stund, at det jo for en potentiel terrorist eller narkobaron, som ønsker at bruge sin surt sammensparede narkohandelsprofit på at rejse med S-bus mellem Greve og Roskilde er ret let at omgå hvidvasksbeløbsgrænsen på 18.000 kroner ved blot at købe et nyt anonymt rejsekort, når selvsamme narkohandler/terrorist har kørt så mange gange med S-bussen mellem Greve og Roskilde, at hans forbrugssaldo har nået 18.000 kroner.

44
22. december 2014 kl. 10:55

... at skelne mellem dummebøden og forudbetalingen? Hvis jeg glemmer at tjekke ud efter en tur til 20 kr., så er dummebøden jo 30 kr. i dag og 5 kr. om et stykke tid. Der er jo rigeligt med problemer med rejsekortet, så der er ikke nogen grund til at afspore debatten.

29
20. december 2014 kl. 14:41

Der er stor fokus på bøderne... en ting som de fleste vel kun oplever en gang i mellem. Men hvad med rabatsystemet som er skruet helt mærkværdigt sammen?

Ens rabattrin beregnes kun en gang om måneden, og den dag er "tilfældig" (Det er den dag dit rejsekort blev bestilt.)

Typisk er man berettiget til et nyt rabattrin efter kun 2 dages rejse. (4 rejser giver et skift fra rabattrin 0 til 1. Og det er jo lige en tur på arbejde og hjem.. 2 gange.)

Her starter lotteriet så. Måske er du heldig og får dit nye rabattrin i morgen og derefter kan køre til en billigere takst.

Men du kan også risikere at skulle køre 29 dage ydereligere til fuld pris før systemet gider give dig dit nye rabattrin.

Kort sagt: Forskelsbehandling af ens kunder, ud fra regler som er helt tilfældige.

26
20. december 2014 kl. 13:45

Min favorit "feature", det manglende samspil mellem rejsekort og månedskort, er der end ikke spurgt til. Sporten med at spæne ud og ind af toget ved stationen på zonegrænsen for at forlænge sin tur på sit periodekort med et ekstra stykke på rejsekortet er specielt underholdende i myldretiden med en masse medbragt bagage. Det burde ellers være nemt at løse. Hvis man checker ind inden for det område man har periodekort til, burde prisen på turen på rejsekortet beregnes fra stoppet på grænsen.

47
22. december 2014 kl. 11:57

Jeg mener at huske at dette punkt var på listen, som blev fremlagt på udvalgsmødet, så jeg forstår heller ikke. hvorfor punktet ikke er medtaget. Andre diskussionsdeltagere nævner ganske rigtigt at man kan benytte sit klippekort til at forlænge rejsen med, men hvad sker der så når klippekortene udfases? Og kan denne løsning anvendes ved rejser mellem landsdelene/takstområderne?

31
20. december 2014 kl. 16:44

Sporten med at spæne ud og ind af toget ved stationen på zonegrænsen for at forlænge sin tur på sit periodekort med et ekstra stykke på rejsekortet er specielt underholdende i myldretiden med en masse medbragt bagage.

Ja, her virker et klippekort faktisk glimrende. Jeg har flere gange suppleret mit periodekort med et par klip hjemmefra, når jeg skulle uden for det normale område. Alle de billetkontrollører jeg mødt, har accepteret mit periodekort plus et eller to klip på klippekortet, også selvom klippene ikke fysisk dækkede de aktuelle zoner. Så længe klippekortet ikke tidsmæssigt er udløbet, har der aldrig været problemer.

Men kan vi ikke bare sætte punktet på Rejsekortets/Trafikministerens to-do-liste? ;-)

33
20. december 2014 kl. 18:31

Jeg har flere gange suppleret mit periodekort med et par klip hjemmefra, når jeg skulle uden for det normale område. Alle de billetkontrollører jeg mødt, har accepteret mit periodekort plus et eller to klip på klippekortet, også selvom klippene ikke fysisk dækkede de aktuelle zoner. Så længe klippekortet ikke tidsmæssigt er udløbet, har der aldrig været problemer.

Det står i reglerne, at man kan supplere et periodekort med et klippekort eller enkeltbilletter på den måde, du beskriver. Derudover så skal man beregne udløbstiden ud fra det samlede antal zoner, du har. Hvis du har et 4 zoners månedskort og klippet en enkelt gang med et 2-zoners klippekort, så udløber det først når et enkelt klip på et 6 zoners klippekort ville have udløbet.

38
21. december 2014 kl. 08:24

Ja det lyder jo enkelt. ;-)

Det var også årsagen til at jeg undrede mig over dit indlæg, hvor du opstillede det som et problem, der kræver den store togførereksamen at løse.

40
21. december 2014 kl. 10:50

</p>
<pre><code>Det kan koges ned til ét simpelt spørgsmål: Hvad er billigst for passageren?
</code></pre>
<p>

</p>
<pre><code>Ja det lyder jo enkelt. ;-)
</code></pre>
<p>Det var også årsagen til at jeg undrede mig over dit indlæg, hvor du opstillede det som et problem, der kræver den store togførereksamen at løse.

Det er jo et naturligt krav at stille, men det kunne jo være der var nogle beregningstekniske problemer, man skal have løst inden man kan opfylde det enkle krav. Forhold som f. eks.: mellem-check-ind uden for periodekortets område; rejser der begynder og ender uden for periodekortets område men går gennem; rejsetid; at en rejse ud af området og returrejsen får samme pris.

Hvis det var så simpelt, som du antyder, er det da mærkeligt, at det ikke er implementeret endnu, eller hvad? ;-)

21
20. december 2014 kl. 11:51

2500 € er ca 18000kr

Thank You.

Det ville så betyde at man uden problemer kunne have indført personlige, anonyme kort (f.eks lænket til en bankkonto) med en beløbsgrænse på 2500/18000 om året. Og derefter lukket kortet eller krævet legitimation.

Svaret giver derfor stadigvæk ingen mening. Altså ikke dit.

Gad vide hvor mange kort der bruges til beløb over 18.000 om året? 0,01%?

23
20. december 2014 kl. 11:57
17
20. december 2014 kl. 11:01

Er der specielle fordele ved "Scribd", som handleplanen er indsat med. Man kan ikke kopiere tekst, og det kræver specielt login at downloade. Det forekommer mig noget bøvlet.

16
20. december 2014 kl. 10:00

Og det vil de så bare informere om - altså, jeg havde en datter der lige fyldt 16.

De har hendes CPRnr - så hvorfor i alverden skal jeg tage tidligt fri for arbejde en dag og tage med hende 20 km til det nærmeste sted (hvor de kun har åbent 10-15) hvor jeg kan få ændret hende fra barn til voksen og hun skal endda kunne vise en eller anden form for legitimation for at bevise at hun er fyldt 16 ??

Løsningen var så bare at "tabe" hendes børnerejsekort og bestille et nyt voksen kort til hende - det må da koste rejsekortet mere end bare at automatisk registrere at hun er fyldt 16 og så lave hendes kort om automatisk.

15
20. december 2014 kl. 09:48

Jeg syndes at det virker virkelig godt, forstår ikke hvad problemet er - Folk glemmer at tjekke ud, hvorfor er det et problem for alle os andre det er da et personligt problem. Jeg vil da ikke skulle tjekkes af en person hver gang jeg fortager en rejse for at tjekke om jeg har tjekket ind/ud, jeg er af den overbevisning at det kan jeg godt selv klare, derudover vil det jo tage meget lang tid i når der er belastning så ville folk vel klage over at de skal stå i kø for at blive tjekket.

Kan ikke sådan lige se et problem med rejsekortet som jeg faktisk syndes virker godt.

13
20. december 2014 kl. 02:42

Da jeg læste Rejsekortets liste over brugerproblemer igennem fik jeg samme fornemmelse i kroppen, som når jeg i en evighed gnider min finger frem og tilbage på et lasergraveret "+" på en high-tech induktionskogeplade for at skrue op 1 trin ad gangen. En slags ærgelse over, at noget dyrt og futuristisk er meget besværligt.

Jeg var for nogle år siden i Tokyo. Hvis man synes, det er lidt kedeligt at rejse fordi alle lande jo ligner hinanden, med de samme H&M facadereklamer og 7/11, så kan jeg virkelig anbefale det, hvis man vil opleve lidt kulturshock.

Men de havde et lille vaskeri på hotellet med selvbetjening, og der fik jeg en oplevelse, som jeg meget tit tænker tilbage på.

Hver tørretumbler og vaskemaskine havde sit eget møntindkast. Der var altså ikke nogen central tavle, som man skulle gå hen til.

Jeg puttede en 100-Yen i maskinen, og så skete det sjove: I det jeg hørte mønten ramme bunden af kassen, startede maskinen op automatisk. Som havde det været via et mekanisk relæ.

Jeg stod rent faktisk og måbede måløs mens jeg gloede på mit tøj, som blev hvirvlet rundt. Var det alt? Hvad blev der af Start knappen? Hvad blev der af det personlige vaskekort, udleveret i receptionen med RFID og afregning ved check-ud? Hvad blev der af betjeningstavlen med Engelsk, Japansk og Tysk sprogvalg for instruktionerne?

Wow...

14
20. december 2014 kl. 09:39

Jeg puttede en 100-Yen i maskinen, og så skete det sjove: I det jeg hørte mønten ramme bunden af kassen, startede maskinen op automatisk. Som havde det været via et mekanisk relæ.

Vi har et fælles vaskeri som fungere på samme måde (med to-krone mønter). En mønt giver 30 minutter i vaskemaskinen og 15 minutter i tumbleren. Det er en simpel løsningsmodel, men den er jo ikke anvendelig til offentlig transport. Rejsekortet er ikke nogen dårlig ide. Vi bør da have et fælles system i lille Danmark. Men det er implementere elendigt og systemet er blevet alt for dyrt.

10
19. december 2014 kl. 23:48

"Pligt til registrering af CPR‐numre følger af lovgivningen" <- WTF? ^^ WTF?!

24
20. december 2014 kl. 12:12

Jeg har intet problem med at give dem mit CPR-nummer overhovedet. Men så skal mine rejser ikke blive tracket - dvs. som det gamle analoge månedskort fungerede, er det fint.

Jeg har heller ikke det fjerneste mod, at mine rejser trackes. Men så vil jeg ikke opgive min identitet.

Men begge dele - at mine rejser trackes og jeg opgiver identitet, det har jeg noget mod.

19
20. december 2014 kl. 11:43

På spørgsmålet om hvorfor man så kan rejse anonymt var svaret "DOH".

Så er det da godt, der er andre , der kan. Grænsen går ved 2500€ pr. år

Spærring af rejsekort Når ..

der er rejst for mere end 18.000 kr. på et rejsekort anonymt i løbet af
et kalenderår, eller der er rejst for mere end 18.000 kr. på et rejsekort
personligt eller flex i løbet af et kalenderår, og kortindehaveren efter at
være blevet opfordret hertil pr. brev eller e-mail ikke har opfyldt 
legitimationskravene efter hvidvasklovgivningen

side 12 ihttp://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/...

§ 20 i 'Bekendtgørelse af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme'</p>
<pre><code>5) Elektroniske penge som defineret i § 6, nr. 21, i lov om betalingstjenester og elektroniske penge,
.......
c) hvor der for genopladelige medier maksimalt kan lagres op til et beløb, der modsvarer værdien af 2.500 euro inden for et kalenderår, og hvor der maksimalt kan indløses et beløb, der modsvarer værdien af 1.000 euro inden for et kalenderår.
</code></pre>
<p><a href="https://www.retsinformation.dk/forms/r0710..">https://www.retsinformati…;
<p>2500 € er ca 18000kr

30
20. december 2014 kl. 15:31

Så er det da godt, der er andre , der kan.
Grænsen går ved 2500€ pr. år

Ja, den historie ynder du at rejse rundt med. Jeg tror ikke på den.

Jeg bor i hovedstads området under Movia. Vi antager at jeg har seks zoner til arbejde (ingen urimelig antagelse) - og det samme hjem. Jeg har også sociale kontakter tættere på, så jeg vælger det gule 3-zoners klippekort til 200,- for ti klip for optimal fleksibilitet.

For at passe mit arbejde skal jeg altså bruge: 2 x 2 klip a 20,- i 216 arbejdsdage/år = 17.280,-

Så har jeg altså under 800,-/år at køre for i ferier og i sociale sammenhæng inden politiet slår min hoveddør ind og arresterer mig for hvidvaskning.

Yaeh, right...

34
21. december 2014 kl. 01:29

Så er det da godt, der er andre , der kan.
Grænsen går ved 2500€ pr. år</p>
<p>Ja, den historie ynder du at rejse rundt med. Jeg tror ikke på den.

Ja det er så dit problem. Jeg citerer bare lovgivningen for hvidvaskning, som er årsagen til registreringskravet ved overskridelse alternativt spærring af kort.

Jeg bor i hovedstads området under Movia. Vi antager at jeg har seks zoner til arbejde (ingen urimelig antagelse) - og det samme hjem. Jeg har også sociale kontakter tættere på, så jeg vælger det gule 3-zoners klippekort til 200,- for ti klip for optimal fleksibilitet.</p>
<p>For at passe mit arbejde skal jeg altså bruge: 2 x 2 klip a 20,- i 216 arbejdsdage/år = 17.280,-</p>
<p>Så har jeg altså under 800,-/år at køre for i ferier og i sociale sammenhæng inden politiet slår min hoveddør ind og arresterer mig for hvidvaskning.</p>
<p>Yaeh, right...

yeah right nu er det om rejsekortet og ikke om klippekort. ;-)

36
21. december 2014 kl. 02:00

yeah right nu er det om rejsekortet og ikke om klippekort. ;-)

Det handler lige præcis om rejsekortet. Hvad der muligvis er smuttet under din radar, er at jeg kan rejse som jeg lyster for hvilket som helst beløb jeg lyster med klippekort. Jeg skal bare betale for mit sæde til enhver tid. Fair nok.

Med rejsekortet er jeg potentielt kriminel hvis jeg rejser for kr. 18.000/år eller mere.

Hvad bilder de psykopater i Rejsekortet A/S sig ind?

Og hvem er så dum at finde sig i et sådant overgreb? Ja, jeg spørger bare.

41
21. december 2014 kl. 10:52

Hvad bilder de psykopater i Rejsekortet A/S sig ind?

Det er ikke rejsekortet men den til enhver tid siddende trafikminister der er ansvarlig for dette.

"”RejsekortA/S har sikret sig, at den gældende lovgivning på området er fulgt.CPR-nummer er et lovkrav i henhold til Hvidvaskloven, som rejsekortet er underlagt. Hvidvaskloven har til formål at bekæmpe hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme. Hvidvaskloven har forrang i forhold til andenlovgivning, herunder Persondataloven. Derfor er eventuelle begrænsninger i Persondataloven om brug af CPR-nummer tilsidesat, således at Hvidvasklovenoverholdes."

http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/spm/11/svar/836290/1045702/index.htm

Ikke at det giver nogen som helst form for mening, men der er begrundelsen. Og læg lige mærke til den fine lille detajle: Persondataloven gælder ikke for Rejsekortet! Dvs at ulevering af persondata relaterede oplysninger til anden myndighed heller ikk er underlagt persondataloven. Tag den!

39
21. december 2014 kl. 10:26

Det handler lige præcis om rejsekortet. Hvad der muligvis er smuttet under din radar, er at jeg kan rejse som jeg lyster for hvilket som helst beløb jeg lyster med klippekort. Jeg skal bare betale for mit sæde til enhver tid. Fair nok.

Du skrev ellers en lang fortælling om hvordan du rejser med klippekort, hvilken type du køber og hvor mange klip du laver pr. dag uden at nævne rejsekortet. Den fortælling har jo intet med rejsekortet at gøre, ej heller hvidvaskningsloven.

Med rejsekortet er jeg potentielt kriminel hvis jeg rejser for kr. 18.000/år eller mere.</p>
<p>Hvad bilder de psykopater i Rejsekortet A/S sig ind?

De opfylder det lovkrav vore 'valgte' politikere har lavet.

11
20. december 2014 kl. 01:11

"Pligt til registrering af CPR‐numre følger af lovgivningen" <- WTF?
^^ WTF?!

Ja, det er rent vanvid. End ikke Stasi kunne drømme om dette. George Orwell sidder på sin sky og måber.

I dag går jeg i Brugsen og køber klippekort og betaler med kontanter. 100% anonymt. Og jeg kan fremvise gyldig rejsehjemmel til en togrevisor på forlangende. Anonymt. Hvem rager det hvor jeg rejser, hvornår og hvordan? Bare jeg betaler det forlangede.

(Beklager redigeringen af emnetitel men V2 ville ikke acceptere mere end 64 tegn!?)

7
19. december 2014 kl. 17:58

Hvis de sætter straffen ned, håber jeg ikke, at de glemmer dem af os med anonyme rejsekort. Jeg har aldrig hørt nogle argumenter for at straffe os hårdere, ud over at de gerne vil kunne tracke hvor meget hvem rejser.

12
20. december 2014 kl. 02:29

Jf artikel paa EB om emnet, er straffen for anonyme kort sat ned fra 750,- til 600,-

begrundelse: "Prisen er stadig forholdvis høj, fordi kortene netop er anonyme. Det betyder, at det er væsentligt sværere for os at finde personerne, og derfor koster det så meget mere, siger Christian Linnelyst [Salgschef DSB]."

Hvem giver besked til Danske Sprognaevn om den nye defnition paa anonym?

5
19. december 2014 kl. 17:22

... at læse baggrundsnoterne. De er på ingen måde ringeagtende skrevet, f.eks. guldkorn for problemet med at glemme at tjekke ud: "I langt de fleste tilfælde vil man kunne gå tilbage til en station eller vente på den næste bus for at checke ud." eller "På 98‐99 procent af alle rejser checker kunderne ud."

En semi-god nyhed er dog at idiotien med at man SKAL bruge sit rejsekort inden for 10 dage fra en optankning bliver mildnet lidt af at man nu får 30 dage. Men optankningshalløjet er stadig skørt designet.

4
19. december 2014 kl. 16:59

De ekstra check in er i det mindste gratis at undvære i 2015.

Og jeg har en ide de godt må bruge: Nå personalet tjekker rejsekortet, sætter deres udstyr selv det nødvendige check in. Det sker faktisk allerede, så der er ikke noget nyt i det. Det nye er at arbejdet flyttes fra passageren til medarbejderen.

De enkelte selskaber må selv vurdere om de af den grunde har brug for flere medarbejdere.

PS Det er noget sludder at disse check in kan bruges til trafikplanlægning. Fx kommer der aldrig nye linjer hvis man bruger bruger målinger til at planlægge efter.

6
19. december 2014 kl. 17:29

En anden ting som Rejsekort er fuldstændig blinde for er turister. Visse turister er her ikke kun i 1-3 dage (faktisk er der ret mange som er her længere). Det ville bedst kunne betale sig for dem at have et rejsekort, men de har ikke noget dansk CPR.nummer (af ret gode grunde). De er så tvunget over på anonymt kort som for dem koster kassen hvis ikke de lige regner med at komme tilbage til Danmark så hyppigt at købet af det kort koster kassen. Alt dette gælder også udvekslings studerende m.fl. så det er ikke bare 14 dages turister som kommer i klemme.

Og endelig så erkender Rejsekortet i ID 14 at deres model aldrig kan komme til at virke. Det burde reelt føre til at man skrotte modellen. Houston we have a problem... we can't reach the moon. Men rejsekortets svar er at flyve videre.

3
19. december 2014 kl. 16:31

Når man lige skimmer planen igennem, ligner det jo en udmærket plan - sådan én man altid laver ved større projekter. Men nu kommer den store udfordring: OPFØLGNING!

Hvem er overordnet ansvarlig for ledelsen af dette projekt?

Rejsekort A/S burde udpege en uafhængig 'indpisker', der - måned for måned - rapporterer offentligt om fremdriften i projektet uden selv at være direkte involveret i løsningerne ... sagde den gamle kvalitetschef ;-)

37
21. december 2014 kl. 07:31

Rejsekort A/S burde udpege en uafhængig 'indpisker', der - måned for måned - rapporterer offentligt om fremdriften i projektet..

Man kunne sparer løn til indpisker, hvis ham den dikkende lammehale...

Handlingsplanen bliver heller ikke enden på problemerne med rejsekortet, hvilket også direktør for Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten..

fik sparket, og en faglig kompetent leder som erstatning lavede arbejdet.

I sin tid udtalte den dikkende lammehale..

Fredagsprofilen: Bjørn Wahlsten - transportnyhederne.dk ...Af: Mikael Hansen - Det handler om at gøre det godt for kunderne, siger Bjørn Wahlsten, ny direktør for Rejsekortselskabet Lige før sommerferien fik ...

Af en eller anden årsag, så glemte lammehalen helt formålet med sin ansættelse, og først da regeringen skulle til valg, og han laver uro på bagsmækken via elendigt arbejde, så forsøger han at lappe på situationen med lidt bogstaver på papir.

Jeg håber en kommende regering rydder bulen(1) - for beklumret og utroværdig til en brugbar ud-/afvikling.

[1] Bjørn Wahlsten 1993–2008 (15 år) DSBs salgsdirektør og så næste fallitbo 2008-2014 (6 år) hos Rejsekortet.

2
19. december 2014 kl. 16:30

Gode forsæt for hvad der vil komme til at virke... Lad dem prøve

  • mens vi holder nuværende systemer i drift f.eks. indtil 2018 - hvor den nye metro så kan være med...

HA!

DUD Lars Ole

1
19. december 2014 kl. 15:40

Citat: "Det bliver nok aldrig noget rigtig godt system, men det er det system, der nu er."

"Sunk costs" er altid et meget ringe argument. Og så i dette tilfælde.