Rejsekort skal moderniseres: Ny direktør vil bruge erfaringer fra leverandørslagsmål

14. oktober 2021 kl. 03:4574
Rejsekort skal moderniseres: Ny direktør vil bruge erfaringer fra leverandørslagsmål
Illustration: Bigstock / Fotonen.
Som ny direktør for Rejsekort & Rejseplan skal Kasper A. Schmidt stå i spidsen for en teknologisk modernisering af Rejsekortet og samtidig tage hensyn til en helt anden gruppe – de ikke-digitale. En karriere med erfaringer som både køber og sælger af kritiske it-løsninger skal hjælpe direktøren godt på vej.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Ikke alle it-projekter går efter planen. Årsagerne kan være mange, og forløbene forskellige, men på et tidspunkt kan samarbejdet være så udfordret og tilliden slidt så tynd, at særligt prestigeprojekter falder sammen og tiltrækker sig offentlig opmærksomhed.

Det ved nye direktør hos Rejsekort & Rejseplan Kasper A. Schmidt om nogen.

»Jeg har selv prøvet i tidernes morgen at skifte et lønsystem i Københavns Kommune, som havde en meget høj grad af kompleksitet og var svært at sætte strøm til. Det er ikke bare lige til at gøre.«

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
74 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
74
27. oktober 2021 kl. 22:16

Jeg har i august måned besøgt min søster, som udlånte et rejsekort til mig. Jeg betalte altså også for mine rejser, men jeg fik da i ro og mag lært om login og ud, hvilket egentlig har været noget af det, jeg er nervøs for: Sommetider har jeg måske 6-9 minutter i fuld galop med bagage, så det er jo ikke lige dér, man kan nå at lære noget nyt.

Ulempen var, at vi havde misforstået hinanden, så jeg tog afsted på et tidspunkt, hvor hun ikke kunne følge med- og dermed kortet. På det tidspunk kunne man pga COVID-19 ikke betale kontant.

Så 5 km fra Hovedbanen- uden mulighed for billet!( Det er for langt at gå for mig, jeg har gået 2 x 10000 skridt de to foregående dage, så NU gider min ryg ingenting!)

Jeg brugte så temmelig lang tid på at få DOT-appen til at virke. Den virker åbenbart kun, hvis ens mobil ikke er WIFI, eller tabletten bruger mobilens WIFI. Det lykkedes til sidst, men jeg var hele vejen rundt i manegen uden udgang flere gange! Det virker i hvertfald IKKE somom dem, der laver, nogensinde i deres liv har siddet og forsøgt at downloade den der app, hverken på mobil eller tablet. Jeg fik en "Mangler wifi" fejlmelding, som i, ja jeg har min mobil som hotspot, mobilen har forbindelse, tabletten har, meen, hvad hulen er der galt? (Bandeord udeladt!). Jeg måtte teste med en billet, som jeg betalte, men ikke kunne bruge. Hvorfor kan jeg ikke teste om, det hele er rigtigt inden køb?!

Nå, nu i dag tænkte jeg Rejsekortet jo fint. Det skal jeg da love for det er, hvis man overhovedet kan få købt et kort. Rejsekort uden tank-op koster 150 kr, fordi, det skal tankes op???

Nu er jeg førtidspensionist, det kan jeg kun bruge ved DSB, Fynbus mv vil ikke røre den slags. Men jeg kan bestille DSB billetter ved deres automat (har lige fornyet mit spasserkort, hvor enhver DSB-kassebetjerner kan se min indtægt- og mit CPR-nummer. Det skal fornyes jævnligt, man kan jo blive rask ved et mirakel?!).

Men for at få glæde af det skal, jeg RINGE til Rejsekortet. Nu er jeg bla førtidspensionist fordi, jeg har en arvelig sygdom, der gør mig mere og mere tunghør. Jeg ELSKER derfor at tale i telefon med folk, jeg ikke kender, og sidder og sige hvadbehager? Kan du ikke TALE lidt højere? Min mobilforbindelse er dum (folk kan heller ikke høre mig), og HVAD SIGER DU??! (I bedste Tante Møghe stil). Det er måske sjovt for andre, men som hørehandikappet er det trættende.

Nu overvejer jeg om Orange Billetter og den slags er nemmere -og billigere.

Mvh Tine- jeg vil ikke få rabat i bussen, så hvad har jeg vundet?

73
21. oktober 2021 kl. 16:15

Vi kan ikke fjerne zonerne fordi så vil nogle få billigere rejser og andre vil få dyrere rejser (blablabla).

Fint, så lad os gøre offentlig transport gratis (ie skatteyderbetalt) i en periode på 3-5 år og efterfølgende kan vi indføre en anden afregningsform.

72
20. oktober 2021 kl. 21:07

Hvorfor ikke blot benytte Bluetooth, der scanner hvem der er i transportmidlet? Alle telefoner har det og ellers kan der købes en rejsebluetooth der er koblet op på et kreditkort. Så skal systemet kun være i metro, busser og tog - fremfor nu hvor der er udstyr på alle stationer ;-)

71
20. oktober 2021 kl. 19:21

Man kan dog lave to skalaer af zoner: Man kan lave en tilnærmet hexagon ud af 7 eller 19 mindre hexagoner. Så korte rejser kan tælles i små zoner, og lange rejser (f.eks. længere end 5 eller 7 små zoner) tælles i store zoner.

Hvorfor holde fast i zoner med fast geografiske zoner? Skåne har et system med "egen defineret" zoner, som reelt er takstsystem med afstand, hvor taksten er i intervaller. Det nemt håndtere i både et system om rejsekort og i apps.

De geografiske zoner giver et del problemer hvor nogenlunde samme rejse koster forskellig. Specielt når man rejser på tværs af fingerne. Høje Taastrup-Ballerup koster 3 zoner med rejsekort og billet, mens man med pendlerkort skal betale for 4 zoner...

70
19. oktober 2021 kl. 11:48

Zoner er heller ikke den bedste idé, da det ikke er fair at 800 m rejse i en regning koster det dobbelte af 800 m i en anden retning.

Det problem kan mindskes ved at den mindste takst er to zoner (som det har været siden zonesystemets indførsel). Dermed vil en kort rejse, der krydser en zonegrænse, koste det samme som en kort rejse, der ikke gør. Man skal grundlæggende set krydse en hel zone for at være to zoner væk fra sit udgangspunkt. Der er nogle lidt mærkeligt formede zoner, der gør, at en kort rejse i enkelte tilfælde kan bringe en to zoner væk, men det er undtagelsen mere end reglen. Hvis man laver tilnærmelsesvist hexagonale zoner, er det ikke noget problem. Men det er et problem, hvis man laver meget store zoner: Så bliver korte rejser uforholdsmæssigt dyre.

Man kan dog lave to skalaer af zoner: Man kan lave en tilnærmet hexagon ud af 7 eller 19 mindre hexagoner. Så korte rejser kan tælles i små zoner, og lange rejser (f.eks. længere end 5 eller 7 små zoner) tælles i store zoner.

69
19. oktober 2021 kl. 11:28

Jeg befinder mig i den by(del) iplocation.net angiver (inden for 1 km), Det er på en kablet opkobling.

Det er da meget muligt men hvorfra tror du de har den information når nu det ikke kommer fra din ISP?

Da de gættede på Odense var det fordi vores ISP virksomhed engang havde adresse i Odense. Når nu de gætter på Buddinge, så er det nok udfra at vi har en kunde i Buddinge med en IP adresse der er tæt på min egen IP adresse. Men vi tildeler ikke IP adresser således at der er nogen geografisk sammenhæng. Ham der har min IP adresse +1 kan være bosat i Jylland (jeg bor i Greve / Sjælland). Men hvis du eksempelvis bor i en boligforening og i alle har IP adresser i samme serie, så er der en større chance for at der er en sammenhæng. Eller hvis du selv har sladret ved at være lidt for villig til at klikke ja til at dele din position på diverse sites eller apps, hvorfra de har opsnappet din GPS position.

67
19. oktober 2021 kl. 08:21

Der er intet der er gratis. Vi kommer til at betale på en eller anden måde...

66
19. oktober 2021 kl. 05:57

Men geolocation giver en omtrentlig (overordnet) position ud fra IP. F.eks iplocation.net

Hvis du med overordnet mener "Danmark" så er det rigtigt. Det bliver dog svært for ambulancen at finde dig.

Som ISP må vi ikke videregive adresse eller andre oplysninger bag en IP adresse. Det kræver en dommerkendelse at få den type oplysninger.

Iplocation.net mener iøvrigt at jeg befinder mig i Buddinge. Jeg skriver dette fra Greve. Det er dog en forbedring, de plejer at hævde at jeg er i Odense.

61
18. oktober 2021 kl. 18:34

Der bruges AML (Advanced Mobile Location), så man behøver ikke at have lokation enablet, det gør den selv - og slår den fra igen.

Det kan godt være, men en forudsætning for at wifi lokalisering fungerer er at andre har haft tændt for wifi og gps samt medvirket til indsamling og registrering af data om dit wifi netværk. Det er faktisk lidt mærkeligt at vores 112 tjeneste tilsyneladende er afhængig af at Google indsamler den slags.

60
18. oktober 2021 kl. 17:54

Idéen er jo netop at tage alle de administrative frem og tilbage-kompensationer ud af systemet.

Desuden vil gratis offentlig transport være et håndgribeligt produkt som vi får for vores skattebetaling, og som man kan bruge hver dag uden at være syg, gammel eller barn.

Udbyderne skal jo netop ikke drive socialpolitik, de skal bare sørge for at flest muligt mennesker transporterer sig fra sted til sted mens de har de størst mulige smile på læberne.

Modellen er simpel: Folketinget skal vedtage hvor mange mia, der skal bruges på offentlig transport. Det kunne meget passende gøres via finansloven. De brugervalgte estimatører skal vedtage en fordelingsnøgle som operatørerne skal levere indenfor. En operatør kan presse sig ind på en andens rute - men betalingen herfor falder først når service og kvalitet er bevidst ved faktisk levering af transport på ruten. Estimatørerne kan selvsagt vægte betaling af dækning af yderområder højere end i mere befolkningstætte områder.

59
18. oktober 2021 kl. 17:37

pensionisttakster

Jeg ved godt du plæderer for gratis transport, så spørgsmålet er ikke rettet direkte til dig: hvorfor?

Det kan da ikke være udbydernes rolle at beskæftige sig med socialpolitik - hvis man mener at nogen ældre ikke har råd til at køre med offentlig transport, så må man da give dem en "transportcheck" eller hvad man nu finder på af sjov.

58
18. oktober 2021 kl. 17:15

Rejsekortet version 1, var ikke verdens største succes, men det var på den anden side heller ikke den største fiasko. Jeg tror at det grundlæggende er to krav plus et enkelt faktum, som har bidraget til at Rejsekortet har haft det svært:

  1. Ingen af operatørerne skulle miste omsætning som følge af elektroniseringen af billetterne.
  2. Ingen af de rejsende skulle betale mere for deres rejser.
  3. Takstsystemet hører en anden tid til. Det kan knapt fortolkes af kontrollører med menneskelig sans og konduite. Og slet ikke af en computer.

Derfor må det første skridt være at simplificere takstsystemet. Man kan ikke bruge simpel km-afregning, da det vil få en geografisk slagside. Zoner er heller ikke den bedste idé, da det ikke er fair at 800 m rejse i en regning koster det dobbelte af 800 m i en anden retning. Desuden bør det også være billigere at rejse uden for peak-hours. Derudover skal der være månedskort, pensionisttakster og hvad ved jeg. Jeg tænker at man sagtens kunne lave en matematisk funktion der vil imødekomme ovenstående problematikker på rimelig fair vis - den vil så desværre være uforståelig for menigperson - hvilket så vil føre til endeløse strømme af klager fra nærrigrøvskværulanthæren.

Den eneste sunde model jeg kan se er at man gør al offentlig transport gratis, så skal man ikke spekulere på takster, kontrol, administration osv. Staten skal så afsætte xx mia på Finansloven hvert år til drift af den offentlige transport. Fordelingen af økonomien operatørerene imellem, skal foretages af en gruppe brugervalgte estimatører (lønnet hverv), der kigger på passergerantal, rettidighed, komfort, tilfredshed, service... De operatører det gør det godt får en bedre betaling end dem der gør det dårligere. Estimatørernes arbejde og metode skal være transperant. Operatørerne skal ikke kunne anke estimatørernes endelige fordelingsnøgle. En positiv sideeffekt er at man aflaster vejnettet, da fattig- (undskyld min billedlige ærlighed) og nærrigrøvene vælger offentlig transport istedet for privatbilismen. Klimagevindsten herved vil også være betragtelig.

Så Rejsekortet version 2 skal i mine øjne være en afvikling af Rejsekortet og billettering i det hele taget.

57
18. oktober 2021 kl. 13:56

Lav en mobil-app,

Nej, tak, behold det fysiske rejsekort som virker helt uafhængig af hvilken telefon man har, om denne telefon er løbet tør for strøm

56
18. oktober 2021 kl. 13:06

Det kan rede dit liv. Den nye E112 tjeneste sender automatisk GPS koordinater til alarmtjenesten. Dvs. Galileo koordinater, da vi i EU naturligvis bruger vores eget system. Det er et lovkrav at alle mobiltelefoner solgt efter april 2022 har Galileo og E112.

Der bruges AML (Advanced Mobile Location), så man behøver ikke at have lokation enablet, det gør den selv - og slår den fra igen.

AML automatically turns on Wi-Fi and location services on the handset, collects and computes location data, then sends an SMS to the emergency services containing the caller's location, before turning location services and Wi-Fi off again.

55
18. oktober 2021 kl. 13:00

Det kan rede dit liv. Den nye E112 tjeneste sender automatisk GPS koordinater til alarmtjenesten.

Den slags tiltag indbyder til at blive filosofisk.

Skal man fylde dage i sit liv, eller skal man fylde liv i sine dage?

Der er ingen tvivl om at myndighederne fokuserer enøjet på at mindske tab af levetid, eller i hvert fald på at de sådan ud - specielt når regningen ikke går fra eget budget.

Set isoleret kan visse overvågningstiltag give flere leveår (levedage). Om det holder generelt set, er noget uklart, da det overordnet set giver dårligere livskvalitet at føle sig overvåget.

54
18. oktober 2021 kl. 12:10

Det er generelt ikke en god ide at have GPS slået til. Disse data opsamles mange andre steder end til Rejsekortet.

Det kan rede dit liv. Den nye E112 tjeneste sender automatisk GPS koordinater til alarmtjenesten. Dvs. Galileo koordinater, da vi i EU naturligvis bruger vores eget system. Det er et lovkrav at alle mobiltelefoner solgt efter april 2022 har Galileo og E112.

Alle nye biler solgt siden april 2018 har i øvrigt også GNSS og eCall baseret på E112 indbygget, således at bilen automatisk giver besked til alarmcentralen med koordinater hvis airbags er udløst.

https://en.wikipedia.org/wiki/ECall

https://en.wikipedia.org/wiki/112_(emergency_telephone_number)#E112

53
18. oktober 2021 kl. 11:34

Besynderligt argument. Der er da ingen der går flere kilometer fremfor at betale for offentlig transport..</p>
<p>Er du offentlig ansat med den tilgang til dagligdagens valg af lønsomhed?

Det gør jeg ind imellem. Et par km tager 20 minutter på gåben, og med offentlig transport skal du skal i reglen gå lidt før og efter og vente lidt ved stoppesteder/stationer, så det er svært at gøre det under 10 minutter. Og jeg tager ikke skade af at gå lidt -- tværtimod.

Men normalt cykler jeg. Det er i byen næsten lige så hurtigt som offentlig transport, specielt i myldretiden.

Og hvad har offentlig/privat ansættelse med det at gøre (udover, at man som offentlig ansat har færre penge)?

52
18. oktober 2021 kl. 11:28

Det er generelt ikke en god ide at have GPS slået til. Disse data opsamles mange andre steder end til Rejsekortet.

Selv uden GPS kan der findes ret præcis positionsdata bare ved at pejle til mobilmaster (med GPS slukket giver Google Maps min position med kun ca. 4 meters usikkerhed, selv om jeg er inden døre). Det gør derfor i praksis ikke den store forskel i forhold til overvågning, om du har GPS tændt eller ej. Hvis du skal være sikker, så sluk din mobiltelefon eller lad den blive hjemme.

Appen, som jeg foreslog, kan også bruge mobilmastpejling til lokalisering. I byer er det normalt mere præcist end GPS, da bygninger kan skygge for GPS mens mobilmaster er sat op, så de dækker hele byen (selv i underjordiske metrostationer og -tog).

50
17. oktober 2021 kl. 22:08

Der er praktiske begrænsninger for alt. Har du stået i kø for at komme af bussen med en flok træge nordjyder der først rejser sig når bussen er standset, istedet for at rejse sig og tjekke ud, når stoppestedet som sædvanligt er inden for synsvidde?

49
17. oktober 2021 kl. 22:02

Besynderligt argument. Der er da ingen der går flere kilometer fremfor at betale for offentlig transport..

Er du offentlig ansat med den tilgang til dagligdagens valg af lønsomhed?

48
17. oktober 2021 kl. 21:55

Er det ikke et godt billede af vor tids extremt dyre og ansvarfri Djøffer & Co's univers?

Oprydning i selvskabt kaos udbedret for værgeløse brugeres regning, sælges til næste projektopslag som værdifuld viden?

47
17. oktober 2021 kl. 12:39

Systemet er designet i slutningen af halvfemserne... Udfra datidens teknologiske muligheder.

Den største hurdle for et ordentligt og velfungernede rejsekoert - og ordentlig og velfungernede offentlig transport i det hele taget er takststrukturen, og det faktum at de enkelte trafikselskaber allesammen gerne vil have et lidt større stykke af kagen end de andre.

46
17. oktober 2021 kl. 07:12
45
17. oktober 2021 kl. 05:00

Vejen frem er at gøre den offentlige transport så god, at bilister..

Den vej du'r desværre kun for et begrænset mindretal af rejsende.

En hyppigt rejsende ser transport fra en lidt anden vinkel end "væsnerne" og selskaberne.

En lejlighedsrejsende brokker sig men affinder sig med mangler og tosserier.

Tiden er for pendler kostbar samt fleksibilitet endnu mere værdifuld - her kommer næsten enhver offentlig transport til kort (excl. omkring centrum af storbyer).

44
17. oktober 2021 kl. 04:41

HVIS det faktisk ville være billigere at gøre den gratis, så er vi da godt nok en flok molboer, når vi insisterer på alt bøvlet..

Millimeterdemokrati Anne-Marie millimetertdemokrati. Ingen skal have for meget eller mere end mig, og i hvert fald skal jeg ikke betale for det (men gerne naboen ;)

Og ja det er moboagtigt. Og zoner/takst er bygget over samme tåbelige tanker, som i sin tid blev anvendt hos amterne, men nu videreført af den næste flok molboer.. repræsentanter hos ejerkredsen.

Ejer af Rejsekortet A/S: DSB, Movia, Nordjyllands Trafikselskab, Metroselskabet, Sydtrafik, Midttrafik, FynBus

DSB har brugt mere end én milliard kroner, på at indføre rejsekortet. Prisen for de Danske Regioner har ifølge et notat fra 2010 været 150 mio. kroner for at indføre og drive rejsekortet, hvilket var langt mere end antaget.[61][65] Notatet viste sig efterfølgende at være en bevidst overdrivelse for at få mere tilskud til projektet, da de 150 mio. allerede var medregnet i budgetterne.[89] Ifølge Ingeniøren har det kostet over to milliarder kroner, at udvikle og indføre kortet.[68]! - se her..https://da.wikipedia.org/wiki/Rejsekort

42
16. oktober 2021 kl. 14:01

Grundlæggende synes jeg brugerne bliver taget gidsel i rejsekortets ønske om at fordele midlerne korrekt blandt trafikselskaberne. Først og fremmest burde man fokusere på at gøre offentlig transport nemt at bruge og betale for(eller gratis), og derefter tænke på hvordan man vil lave trafiktælling

Det er kun ca. halvdelen af rejserne, som sker med rejsekort. Dem, som rejser på ungdomskort og pendlerkort (både app og rejsekort (undtaget bus)) bliver rejser ikke registret. Så der tælles stadig manuelt. Så det behov med optælling bliver ikke opfyldt med rejsekort.

41
16. oktober 2021 kl. 13:29

Der kan meget vel være begrænsninger, men jeg har da set det brugt til tidstagning til løb som f.eks. københavns marathon, hvor tusindvis af mennesker vælter ind over start og målstregen. Det er meget størrere afstand end et par cm, og der er stor mennesketæthed. Hvis ikke man kan gøre det i kupeeerne, kunne man måske bare gøre det i dørene når de er åbne.

Grundlæggende synes jeg brugerne bliver taget gidsel i rejsekortets ønske om at fordele midlerne korrekt blandt trafikselskaberne. Først og fremmest burde man fokusere på at gøre offentlig transport nemt at bruge og betale for(eller gratis), og derefter tænke på hvordan man vil lave trafiktælling

39
16. oktober 2021 kl. 12:26

De steder, hvor der er kommet gratis transport, er det fodgængere som flyttes til bussen istedet for at gå. Samme med cyklister. Et andet problem er også at også flytter midler fra forberedninger til drift for at dække tab i billetindtægter... Så det giver ingen forbedringer at gøre transport gratis...

På længere sigt er der jo ingen (i hvert fald ikke mig), der tror på, at uhæmmet privatbilisme kan gøres klimaholdbart ved at flytte folk over i el-biler. Vejen frem er at gøre den offentlige transport så god, at bilister faktisk kan se ideen i at vælge den løsning.

38
16. oktober 2021 kl. 12:22

Er der nogen, der har regnestykket? Hvad koster det at holde de rejsende ude af den offentlige trafik af hensyn til for få pladser, ift. at gøre den offentlige trafik gratis?

De steder, hvor der er kommet gratis transport, er det fodgængere som flyttes til bussen istedet for at gå. Samme med cyklister. Et andet problem er også at også flytter midler fra forberedninger til drift for at dække tab i billetindtægter... Så det giver ingen forbedringer at gøre transport gratis...

37
16. oktober 2021 kl. 11:53

RFID scannere i alle tog og busser,

Der er allerede indtil flere scannere i busserne. For at en aktiv RFID skal virke skal det have strøm. Det får den fra scanneren. Derfor skal den være i scannerens felt for at virke, normalt indenfor et par centimters afstand. Samtidigt er rigtigt svært at aflæse hvis der er flere RFID'er i feltet samtidigt. De har det med at "snakke i munden på hinanden". Din ide har nogle praktiske begrænsninger.

36
16. oktober 2021 kl. 11:47

Ja, det var en opfordring til at forbedre den offentlige trafik - og gøre den gratis.

34
16. oktober 2021 kl. 10:15

Hvis man installerede RFID scannere i alle tog og busser, kunne identificere alle rejsekort med disse og lavede en scanning imellem hvert stop kunne man få en super bruger oplevelse. Man ville ikke skule checke ind eller ud. Det eneste man skulle huske var at have sit rejsekort på sig. Evt kunne man kombinere det med en app hvor man kunne få en notifikation om sin rejse aktivitet.

31
15. oktober 2021 kl. 13:13

Er der nogen, der har regnestykket? Hvad koster det at holde de rejsende ude af den offentlige trafik af hensyn til for få pladser, ift. at gøre den offentlige trafik gratis?

Ja, det kunne være rart at vide, om disse rabatter reelt flytter noget.

Det er nok de færreste, som står op i myldretiden for sjovs skyld. Det gør de fordi de har behov for at transportere sig på det tidspunkt.

Og så er rabatterne bare en unødig komplikation.

30
15. oktober 2021 kl. 13:01

tænk hvis man drastisk reducerede antallet af zoner, samt målrettede systemet til brugerne, og ikke kunderne som det er i dag.</p>
<p>Så måtte operatørerne selv finde ud af at dele kagen.

De to ting (fordelingen mellem operatørerne og antallet af zoner) har ikke meget med hinanden at gøre.

Jeg er enig i at systemet skal målrettes dem der rejser snarere end dem der skal have pengene.

Men jeg så hellere at vi fik mange flere zoner (men ensartede systemer inkl. måde at tælle zoner på). Hvorfor skal prisen på en rejse være den samme når man skal to forskellige steder hen bare fordi de to steder tilfældigvis ligger i samme zone? Og hvorfor stiger prisen på en rejse pludselig ganske meget hvis man skal ét stoppested længere med bussen, bare fordi de to stoppesteder ttilfældigvis ligger i hver sin zone? Så optimalt så jeg gerne at vi kom helt væk fra at have landet inddelt i zoner, ækvivalent at hvert stoppested/station/... lå i sin egen zone = mange flere zoner, og der er så også svaret på hvordan vi kan komme derhen gradvist, så ændringerne ikke bliver alt for store i noget skridt: først lidt flere, så flere endnu, ...

29
15. oktober 2021 kl. 12:45

Det ville nok være lettere og billigere at gøre al offentlig transport gratis, men så ville de offentlige transportmidler bryde sammen under presset. Allerede i dag kan det være svært at finde siddeplads i mylretiden på trods af priserne.

Det ville da rent klimamæssigt være særdeles glædeligt, det er jo den vej, vi skal under alle omstændigheder - og det burde vel kunne løses med udbygning af den offentlige trafik, udbygning af cykelstierne, og fortsat brug af udstrakt hjemmearbejde?

Er der nogen, der har regnestykket? Hvad koster det at holde de rejsende ude af den offentlige trafik af hensyn til for få pladser, ift. at gøre den offentlige trafik gratis?

HVIS det faktisk ville være billigere at gøre den gratis, så er vi da godt nok en flok molboer, når vi insisterer på alt bøvlet med, at det skal koste...

Gratis offentlig trafik i rigelige mængder ville måske også være med til at afhjælpe boligmanglen i byerne...

27
15. oktober 2021 kl. 12:12

Efterhånden har 99% af alle fra skolebørn og opefter en smartphone

Det er jeg faktisk ikke sikker på er rigtigt...

Og hvad er egentligt dyrest i oprettelse og drift: Papirbilletter eller hele rejsekortcirkusset med alle dets gerninger og alt dets (u)væsen? Jeg ved det ikke, men jeg kunne da få en mistanke om, at det er app-brugerne, der burde betale 25% ekstra....Hvorfor skal der ekstraskat på de digitalt udsatte?

26
15. oktober 2021 kl. 11:38

Det forslag kræver at man skal have en smarttelefon og det er ikke specielt godt at stille krav at køre i kollektiv trafik skal have en mobil med bestemte egenskaber.

Derfor skal det (som jeg skrev) suppleres med papirbiletter, der max er 25% dyrere end at bruge appen.

Efterhånden har 99% af alle fra skolebørn og opefter en smartphone -- måske ikke den nyeste iPhone, men gode nok til at have GPS og kunne køre Android eller iOS apps. Så det er ikke noget voldsomt krav -- man har et lignende krav til MitID, hvor man dog kan få en kodegenerator i stedet for. Du kan få mobiltelefoner med Android helt ned til omkring 350kr (ifølge Pricerunner), så det er ikke fordi det er nogen stor omkostning.

25
15. oktober 2021 kl. 08:51

Igen er det vi ser her ikke værdiskabende aktivitet for os borgerne. Hvilken værdi skaber det her for os i en tid hvor der mangles ressourcer til aktivitet der faktisk skaber værdi. Jeg ser to muligheder. Enten gør man det gratis eller så indfører man et ultra simpelt system med minimalt overhead. Som feks. et flag med træk over skatten, der giver ubegrænset brug af offentlig transport. Igen vi bruger oceaner af ressourcer på... lommeuld.. og det er cirka lige så meget værdi som rejsekortet giver os borgere. // Jesper

22
14. oktober 2021 kl. 22:05

Lav en mobil-app, som du aktiverer ved rejsens start og stopper ved rejsens slut. Appen aktiverer GPS og ved at sammenholde med afgangs- og ankomsttider kan appen se, hvilke busser, tog, færger, m.m., du har brugt undervejs. Hvis du glemmer at checke ud, kan du på ethvert senere tidspunkt gøre det, og appen finder (via GPS) ud af, hvornår du sidst var i en bus eller et tog og beregner rejsen ud fra det.

Det forslag kræver at man skal have en smarttelefon og det er ikke specielt godt at stille krav at køre i kollektiv trafik skal have en mobil med bestemte egenskaber. Og der er også problemer, når en mobil løber tør for strøm... Jeg har selv været tæt på det efter en dag stor brug uden mulighed for opladning...

Spørgsmålet at få en model, hvor man også kan rejse uden at have en mobiltelefon...

Og mit indtryk at de fleste app-løsninger hænger meget fast i de gamle måder at takstere rejser. De mest interessante nyere takstsystemer samler alle transationer for rejser sammen og udregner prisen central, hvor man både kan give mængderabat og sætte loft over den samlet pris i en uge/måned, så man ikke betaler mere end hvad der svare til et periodekort.

21
14. oktober 2021 kl. 20:24

Jeg synes at det er skræmmende at den nye direktør praler af at han har erfaring med leverandørslagsmål, og vil bruge denne erfaring i sit virke. Det virker ikke som invitation til et godt og fredligt samarbejde.

20
14. oktober 2021 kl. 16:53

Lad os få et simpelt "klippekort" Da man begyndte at udvikle rejsekortet fandt man ud af at det nlev dyrere end klippekortet incl vedligehold. Etableringen af standere i bus og bane kostede væsentligt mere end forudset. Alt viste sig at blive dyrere, men man slap for reparation af automater og ved digitaliseringen ville det blive meget billigere at drive over en længere periode. Hvor lang bliver den ? Og blev det billigere? Jeg tvivler stærkt. Jeg har set beregninger over anlægsomkostningerne som svarede til at samtlige brugere kunne have kørt gratis i årevis!

18
14. oktober 2021 kl. 15:50
17
14. oktober 2021 kl. 13:37

Udover milimeterafregning, bruges data så til noget?

Har kendskabet til antallet af passagerer fået transportørerne til at ramme bedre med hensyn til kapaciteten?

Er tilslutningerne blevet bedre?

Flytter alle disse rabatordninger noget af betydning, eller regner vi i promiller?

16
14. oktober 2021 kl. 13:33

Papirbiletter kræver automater, der skal vedligeholdes, tømmes og fyldes på, hvor en app kun kræver en lidt serverkraft for at modtage og behandle data.

Ahem, har du glemt hvilket land du befinder dig i?

Når noget skal "appificeres", så koster der jo som regel et milliardbeløb, og der skal ansættes en hærskare af mennesker for at holde det ved lige, og hvad har vi - det koster jo i praksis spidsen af en jetjager.

Og ja, der skal nok fyldes papir på mv, men til gengæld er hele backoffice apparatet beskedent.

Umiddebart gæt er at det i praksis koster det samme per tur.

15
14. oktober 2021 kl. 13:28

Ja, der er mængderabat på el, hvis du opvarmer din bolig med elvarme og bruger over 4000 kWh årligt

Der er tale om en politisk studehandel, hvor der ikke pålægges afgift for den del af forbruget der ligger over 4000kWh, hvis huset er registreret som elopvarmet i BBR.

Der er på ingen måde tale om en mængderabat - elektriciteten bliver ikke billigere fra selskabet, og transmissions- og distributionspris ej heller.

At så hele elafgiften er en pervers og kontraproduktiv konstruktion er en helt anden debat værdig.

eller har elbil med hjemmeladning.

Nej.

Ja, der er nudging på el. Elprisen svinger pr. time, ofte dyrest kl. 6 til 12.

Det har intet med nudging at gøre, men at prisen følger produktions-/markedspris.

Det er en følge af at der er at gøre med en vare der prisfastsættes dynamisk - sådan fungerer offentlig transport ikke.

Men hvis endelig det var billigere at køre tog mellem 6 og 12, så kunne man da godt sætte prisen ned for alle, det har bare stadig intet med mængderabat at gøre!

Transport af el er dyrere kl. 17-20 i vinterhalvåret (kogespidsen).

Det har heller intet med nudging at gøre, men at distributionsselskaberne ikke har udvist rettidig omhu, og dermed står med et net der underdimensioneret, hvorfor de vil begrænse adgangen - de gør det så med prisen, med offentlig transport gør man det bare ved at der ikke plads i togene.

14
14. oktober 2021 kl. 13:09

Offentlig transport bør jo i princippet være omkostningsneutralt, så dybest set så koster en rejse det den koster - hver rejse bliver ikke billigere rent system- og belastningsmæssigt fordi jeg kører meget.</p>
<p>Man kan administrativt sige at et stykke pap der kan bruges 10 gange i stedet for en måske skal være marginalt billigere per tur, men heller ikke andet

Papirbiletter kræver automater, der skal vedligeholdes, tømmes og fyldes på, hvor en app kun kræver en lidt serverkraft for at modtage og behandle data.

Men jeg er enig i, at den nuværende forskel på priser på papirbiletter og brug af Resekortet er horribelt stor. Det bør ikke være mere end max 25%.

12
14. oktober 2021 kl. 12:58

Ja, der er mængderabat på el, hvis du opvarmer din bolig med elvarme og bruger over 4000 kWh årligt, eller har elbil med hjemmeladning. Det er ikke selve elprisen der er mængderabat på, men elafgiften. Uanset hvad, er det færre penge der skal forlade mulvarpeskindet når "nogen" giver rabat, også når det er Moder Stat der er den glade giver ;-)

Ja, der er nudging på el. Elprisen svinger pr. time, ofte dyrest kl. 6 til 12. Transport af el er dyrere kl. 17-20 i vinterhalvåret (kogespidsen).

Spot elpris "i morgen" hos Nordpool: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table

Transport og andre afgifter (søg på lavlast / spidslast i teksten): https://radiuselnet.dk/elkunder/priser-og-vilkaar/tariffer-og-netabonnement/

11
14. oktober 2021 kl. 12:48

Offentlig transport bør jo i princippet være omkostningsneutralt, så dybest set så koster en rejse det den koster - hver rejse bliver ikke billigere rent system- og belastningsmæssigt fordi jeg kører meget.

Jeg har nogle gange tænkt over, om man skulle have en maksimum-pris på en rejse. Når der så er nok passagerer til at kostpris for transport + overhead er dækket, falder prisen for hver passager. Det vil kræve en udvidet form for ikke-anonym overvågning, hvilken er en ret stor omkostning for at kunne lave noget alt-for-avanceret algoritme-snask (hvor mange pr. strækning, hvem var hvor, hvilke zoner etc).

Det ville nok være lettere og billigere at gøre al offentlig transport gratis, men så ville de offentlige transportmidler bryde sammen under presset. Allerede i dag kan det være svært at finde siddeplads i mylretiden på trods af priserne.

10
14. oktober 2021 kl. 12:36

Man må forstå på artiklen at man nu går i gang med at kigge på fremtiden for rejsekortet idet teknologien har mere end 10 år på bagen. Det lyder på direktøren som om at midt i dette årti kunne der komme noget nyt (jeg ved godt han netop ikke siger det, men det kunne tyde på at horisonten var deromkring - RK-udvikling begyndt i 05, lanceret i 09 ca?). Hvis det holder stik, så kan vi se frem til at skifte billetteknologi ca hver 15., måske 20. År. Hvad med man forsøgte at lave noget der ikke skulle skifte så ofte? Ja måske ville det kræve man overvejede noget der ikke var digitalt (gisp! (Så er ikke-digitale også klaret)) eller noget enkelt digitalt, eller virkelig gik ‘amok’ og skattefinansierede den offentlige trafik (dog Borgens bord)

6
14. oktober 2021 kl. 11:27

Offentlig transport bør jo i princippet være omkostningsneutralt, så dybest set så koster en rejse det den koster - hver rejse bliver ikke billigere rent system- og belastningsmæssigt fordi jeg kører meget.

Netop - så gør lige som med licensen: lad det være gratis at køre med den Offentlige transport og kør det over skatten. Så sparer vi både Rejsekort og kontrollører, samtidig med at vi får flere over i den Offentlige transport (som jo åbenbart er meget bedre rent miljømæssigt).

5
14. oktober 2021 kl. 11:21

Det ville også være fint med en forenkling af takstsystemet, men det er sådanset uafhængigt af den teknologi, man bruger til Rejsekortets afløser.

Men det er så afgjort et slag værd - tænk hvis man drastisk reducerede antallet af zoner, samt målrettede systemet til brugerne, og ikke kunderne som det er i dag.

Så måtte operatørerne selv finde ud af at dele kagen.

Appen skal selvfølgelig suppleres med papirbiletter til dem, der ikke har mobiltelefon (eller gerne betaler lidt mere for at undgå tracking).

Og så er det jeg ikke rigtig forstår hele tankesættet bag - hvorfor skal der overhovedet være tale om rabat hvis man køber en billettype (eller får mængderabat) i stedet for en anden.

Offentlig transport bør jo i princippet være omkostningsneutralt, så dybest set så koster en rejse det den koster - hver rejse bliver ikke billigere rent system- og belastningsmæssigt fordi jeg kører meget.

Man kan administrativt sige at et stykke pap der kan bruges 10 gange i stedet for en måske skal være marginalt billigere per tur, men heller ikke andet - vi taler jo om offentlig transport, subsidieret i hoved og røv, så alle ture burde være med til at dække omkostningerne.

Uagtet om jeg tanker 10 liter eller 1000 liter benzin om måneden, så skal jeg betale samme pris per liter.

4
14. oktober 2021 kl. 11:18

Tag en tur til kina, og oplev hvor nemt al betaling, nemid, og meget andet fungerer perfekt. Med mobiltelefon, fingeraftryk, ansigtsgenkendelse og meget andet.

3
14. oktober 2021 kl. 11:14

Ja, så vil det allerede være forældet på udgivelsesdagen!

Man kunne i mellemtiden få tilkoblet mobilepay og trådløst dankort til terminalerne. Så det hele kommer ud af "IT-STENALDEREN". Se på det kinesiske system, det kan næsten ALT med en mobiltelefon, eller med WEchat.

2
14. oktober 2021 kl. 10:23

Lav en mobil-app, som du aktiverer ved rejsens start og stopper ved rejsens slut. Appen aktiverer GPS og ved at sammenholde med afgangs- og ankomsttider kan appen se, hvilke busser, tog, færger, m.m., du har brugt undervejs. Hvis du glemmer at checke ud, kan du på ethvert senere tidspunkt gøre det, og appen finder (via GPS) ud af, hvornår du sidst var i en bus eller et tog og beregner rejsen ud fra det.

Når der ikke er GPS-forbindelse (f.eks. under jorden), kan appen bruge mobilmaster til at tilnærme positionen, og hvis også det fejler, venter den, indtil der igen er forbindelse, og interpolerer positionerne undervejs.

Ja, der sker noget persontracking, men ikke mere end Rejsekortet gør nu, hvor mn skal checke ind ved hvert skift og checke ud ved rejsens afslutning.

Det ville også være fint med en forenkling af takstsystemet, men det er sådanset uafhængigt af den teknologi, man bruger til Rejsekortets afløser.

Med en sådan mobil-app, behøver man ikke standere, så udgifterne til at vedligeholde og opdatere dem spares. Ind- og udstigning i busser bliver også hurtigere, da man ikke skal checke ind og ud i bussen, men kan gøre det på stoppestedet. Appen skal selvfølgelig suppleres med papirbiletter til dem, der ikke har mobiltelefon (eller gerne betaler lidt mere for at undgå tracking).

1
14. oktober 2021 kl. 09:07

næsten fornuftig. Jeg kan bare være bange for, at vi enten får noget, som er ringere end det nuværende i en kortere overgang (dvs. at MVP er for simpel), at der kommer til at være to parallelle systemer i en overgangsperiode med forvirringer til følge, eller at der alligevel bliver noget big bang over første fase.