Rejsekort-passagerer har betalt strafgebyr trods løfter om gratis rejse

Passagerer har betalt 50 kroner i gebyr under sidste uges rejsekortnedbrud, selvom udmeldingen har været, at de kunne rejse gratis, mens nedbruddet stod på.

Et ukendt antal passagerer har betalt 50 kroner i gebyr under det landsdækkende nedbrud, som ramte rejsekortsystemet i fredags. Det er sket til trods for en melding fra trafikselskaberne om, at ramte rejsekort-passagerer kunne rejse gratis.

Flere læsere har henvendt sig til Version2 med historier om, hvordan de godt har kunnet tjekke ind på en stander, men ikke har kunnet tjekke ud igen ved destinationen, fordi standeren har været nede. Og dermed har de ikke fået de 50 kroner returneret, som bliver trukket i depositum, når de starter rejsen. En af de ramte passagerer er Hans Peter Nissen.

Under en rejse tjekkede han ind på Østerport, hvor standeren virkede, men på Vesterport kunne han ikke tjekke ud, og derfor har rejsen foreløbig kostet ham 50 kroner i gebyr i stedet for de 12 kroner, den burde have kostet, fortæller Hans Peter Nissen i en mail til Version2, hvor han desuden har vedhæftet et screenshot af sin rejsehistorik, som ses til højre.

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten bekræfter, at hvis der ikke er blevet tjekket korrekt ud, så er der i udgangspunktet blevet trukket 50 kroner fra rejsekortet.

»Hvis de har foretaget et tjek-ind, som er gået igennem, så er der trukket de 50 kroner på kortet ved start af rejsen. Så tager den acontobeløbet. Så er tjek-ind lykkedes, så har den taget det. Men kom du ned til en stander på en station, der sagde 'fejl på rejsekort', så har den ikke taget det.«

Bjørn Wahlsten fortæller, at det er op til trafikselskaberne at håndtere en eventuel tilbagebetaling af acontobeløbet til rejsekort-brugerne. Og han forventer, at selskaberne kommer med en samlet udmelding enten i løbet af i dag eller i morgen, i forhold til hvordan de ramte passagerer skal forholde sig. I den forbindelse arbejde Rejsekort A/S i skrivende stund på at indhente data om mængden af manglende tjek-ud i fredags og lørdags som følge af nedbruddet.

»Vi vil give selskaberne et billede af antallet af manglende tjek-ud,« siger Bjørn Wahlsten.

Det er dog ikke muligt for Rejsekort A/S at meddele trafikselskaberne specifikt, hvilke af de manglende tjek-ud, der skyldes nedbruddet, og hvilke der skyldes eksempelvis forglemmelse. Det hænger sammen med, at systemet ikke ved, hvor folk skal tjekke ud ved påbegyndt rejse. Og dermed er det altså heller ikke muligt at sige noget om, hvorvidt standeren, en passager eventuelt har forsøgt at tjekke ud på, har været nede eller ej. Det normale antal manglende tjek-ud ligger ifølge Bjørn Wahsten på mindre end 2 procent.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ren Hansen

Det lader til at man skal sørge for fotografisk dokumentation ved ind- og udtjek med rejsekortet for at sikre sig mod tyveri fra operatøren.
Jeg forudser kødannelser ved standerne når samtlige passagerer skal have digitalkameraet op, og sørge for en slags billeddokumentation for dato og melding på stander ....
Jeg tror jeg venter et par år mere før jeg forsøger mig med dette taberprojekt. Om nogle år virker skidtet vel, eller også er det afskaffet....

Mikael Ibsen

bare ikke så godt, altså lissom på en enormt meget måde.

Nå, men når man binder alt op på it-systemer, som i forvejen er lidt sensible i koderne, er det talte ord mest at opfatte som betydningsløs støj - eller i bedste fald som en beroligende visselulle-lyd. Systemet kør uforstyrret videre - altså når det ellers kører...

Og det gælder også for de mundtlige løfte om gratis rejse.

Systemet gør, som det plejer, om det så er selveste Hr. Trafiministeren, der twitter ud med med beroligende lyde.

Der er vist kun een ting at gøre, og det er at glemme den efterhånden overprogrammerede og utilnærmelige it-løsning bag Rejsekortet for en stund, og manuelt sortere samtlige dagens gebyrer fra, og kreditere dem et ad gangen hos de enkelte kunder - helst uden alt for mange nye fejl - indtil man er færdig.

Surt job, ja sikkert, men det var altså endnu surere for de rejsende (kunder), som stod og kæmpede med den døde blå sild på pinden hin mørke møgmorgen.

Jarle Knudsen

Bjørn Wahlsten fortæller, at det er op til trafikselskaberne at håndtere en eventuel tilbagebetaling af acontobeløbet til rejsekort-brugerne. Og han forventer, at selskaberne kommer med en samlet udmelding enten i løbet af i dag eller i morgen, i forhold til hvordan de ramte passagerer skal forholde sig.

Det er bare for dårlig. Det er en OMMER!

Finn Matthiesen

Det er altid mange interessante, typisk meget sure, kommentarer, efter systemnedbrud som dette.
Nets- og rejsekort-problemer er jo bare følgen af, at vi bliver mere og mere afhængige af netbaserede systemer, som i 99% af tiden virker det og gør livet lettere for os alle.
Derfor: Hvor sure disse nedbrudssituationer end føles, så tænk alligevel på at systemerne oftest virker og gør livet meget nemmere - det meste af tiden.
Men pres på og kræv, at systemudbyderne selv rydder op og betaler hvad det koster. Kræv også, at der er statslig kontrol med systemerne (og sørg for at politikerne bliver målt på det). Stem på politikere, der vil gøre noget ved det. Og lad vær at stemme på politikere, der synes det hele skal være så liberalt og privatiseret, at vi enkeltborgere ikke mere kan kræve at it-systemerne virker uden ekstra omkostninger for os.

Adam Tulinius

Hvor sure disse nedbrudssituationer end føles, så tænk alligevel på at systemerne oftest virker og gør livet meget nemmere - det meste af tiden.

.. man kan godt få den tanke, at der ved problemer sker et fænomen hvor den digitale løsning pludselig samlet set har krævet en større tidsmæssig indsats, end den analoge. Hvis dette er tilfældet, er det en ringe trøst at skidtet som regel virker, og som regel sparer folk for en smule bøvl.

Michael Hansen

Derfor: Hvor sure disse nedbrudssituationer end føles, så tænk alligevel på at systemerne oftest virker og gør livet meget nemmere - det meste af tiden.

I gamle dage købte jeg et klippekort, det virkede perfekt, der var ingen dumme bøder, jeg kunne se hvad en rejse kostede med det samme, jeg kunne se hvornår jeg skulle købe et nyt kort, det kan godt være det bare er mig, men jeg kan simpelthen ikke se rejsekortet har gjort nogen forbedringer der.

Idag er jeg ligeglad, jeg har en bil og kan ikke se mig selv gå tilbage til offentlig transport, skal jeg fra Jylland -> Kbh (ifb med udlands rejser), vil jeg til enhver tid hellere hoppe på et fly, end tage toget derover.

Der har jeg et simpelt app fra SAS på mobilen, det virker simpelt og enkelt, og der er sgu ingen dumme bøder.

Adam Tulinius

I gamle dage købte jeg et klippekort, det virkede perfekt, der var ingen dumme bøder, jeg kunne se hvad en rejse kostede med det samme, jeg kunne se hvornår jeg skulle købe et nyt kort, det kan godt være det bare er mig, men jeg kan simpelthen ikke se rejsekortet har gjort nogen forbedringer der.

Ah, come on, jeg er helt med på lidt tilsvining af rejsekortet, men det der er altså for søgt, og påstanden stopper med at give mening i det øjeblik hvor man rejser et andet antal zoner end man plejer.
Med rejsekortet slipper man for selv at tælle zoner, og dermed slipper man altså også for at have flere forskellige slags klippekort, til de gange hvor man rejser et andet antal zoner.

Finn Matthiesen

Dummebøder nej tak. Det er jeg altså helt enig i.
Men jeg husker nu også at have problemer med 'krøllede' klippekort, automater der ikke ville klippe, 'nødt til at klippe ekstra zoner' fordi jeg ikke lige havde det rigtige klippekort på hånden.
Igen, når man tænker rigtigt efter (og bruger det offentlige jævnligt som jeg), så er der altså en del ting vi slipper for i dag.

Ebbe Hansen

jeg husker nu også at have problemer med 'krøllede' klippekort, automater der ikke ville klippe, 'nødt til at klippe ekstra zoner' fordi jeg ikke lige havde det rigtige klippekort på hånden.


Jup, tingene kan godt gøres bedre end de gamle klippekort. Rejsekortet har bare ikke formået at løfte den opgave....
Jeg bliver gængende på andre systemer idm. indtil rejsekortet kommer som app og med pålidelige priser.

John Vedsegaard

Når man opretter et nyt rejsekort, er (eller var) det gratis på rejsekort.dk.

Derefter skal man vælge en operatør, jeg valgte DSB, hvilket resultere i en tilsendt regning på 100 kroner, selv om jeg manuelt havde sat 300 kroner ind ved købet. Regningen bliver naturligvis ikke betalt, så må vi se om der kommer en sag ud af det, eller de bare vælger at glemme det, som jeg har valgt at gøre.

Jeg har yderligere svært ved at se hvorfor rejsekortet SKAL have mit personnummer, de behøver det ikke mere end version2 gør..

Jarle Knudsen

Derefter skal man vælge en operatør, jeg valgte DSB, hvilket resultere i en tilsendt regning på 100 kroner, selv om jeg manuelt havde sat 300 kroner ind ved købet.


Fra Rejsekort.dk når man bestiller et rejsekort:
http://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/voksen/rejsekort-personligt.aspx

Køb uden betalingskort
Dit rejsekort koster 0 kr. Ved køb uden betalingskort bliver der indbetalt 100 kr. på dit rejsekort, som du kan rejse for.
Du vil modtage en faktura på den samlede pris af 100 kr. Leveringstid 2 uger

Men det kræver at folk læser hvad de køber.

Ole Sanvig

Når dit rejsekort har kostet nul kroner, så er det et Rejsekort Personligt, ja?

Med sådan et i hånden kan du checke ind, så længe der er en 50'er på¨kortet - og du kan rejse lige hvorhen, du vil. Så du har mulighed for at overtrække kortet. Jeg ved positivt, at det koster en del mere end en 50'er at køre i tog fra København til Frederikshavn - men så længe, du har et Rejsekort Personligt, der er checket ind på Kbh. H., så har du gyldig rejsehjemmel hele vejen til Udkantsdanmark.

Derfor vil Rejsekort ApS have dit personnummer, så de ved, hvor de skal sende regningen hen, hvis du "overtrækker" kortet. Hvis du ikke kan lide det, så må du anskaffe dig et Rejsekort Anonymt, hvor der skal stå mindst 700 kroner på kortet, før du kan stille det om til at betale for en landsdækkende rejse.

Længere er den ikke.

Jeg er ikke sikker på, at jeg selv synes, at det er nogen god ide, at Rejsekort ApS skal have personnumre, men alternativet (når nu man har valgt den løsning med et landsdækkende kort, man har valgt) ville være, at man skulle vælge sit rejsemål, når man checker ind - og kan du se det for dig i en myldretidsbus i København?

Finn Aarup Nielsen

"Det normale antal manglende tjek-ud ligger ifølge Bjørn Wahsten på mindre end 2 procent."

Er det 2 procent af alle rejser? Så er det jo ret meget, ikk'?

Jeg ser straks for mig en række eksamensopgaver i kursus 02407 Stokastiske processer på DTU: Antag at sandsynlighed for manglende tjek-ud er ligeligt fordelt for alle rejsende og for alle tider på 0.02 og at man får inddraget sit Rejsekort efter N manglende tjek-ud.

1) Antag endvidere at en pendler rejser 2 gange dagligt, ialt 10 gange om ugen. Hvor sandsynligt er det at han ikke har glemt at tjekke ud i løbet af to uger?

2) Skriv en funktion i matlab eller Python der simulerer (dvs returnerer) antallet af rejser før et Rejsekort blive inddraget ved N=3.

3) Angiv middellevetiden for et Rejsekort, dvs. antallet af rejser før det bliver inddraget ved N=3.

Benny Tordrup

Det er muligt, at Rejsekortet kan finde alle dummebøderne fra i fredags, men de sætter ikke pengene tilbage på kortet. De bruger i stedet NemKonto til udbetalingen - og op til 10 arbejdsdage.

Hvilket for mig udstiller et totalt tåbeligt design. Det er teknisk muligt - det har de jo vist ved, at man kan lave optankning på sit Rejsekort via hjemmesiden. Det eneste, der kræves er rejsekortnummeret og et VISA/DanKort (eller andet accepteret betalingskort)

Det er fuldstænding det samme, de skal for at sætte pengene tilbage på kortet i stedet for NemKonto - de skal blot bruge deres eget (Rejsekorts) betalingskort.

Sune Foldager

Brok som sædvanlig, og alle på version2 kunne gøre det bedre. "Hvorfor betaler rejsekortet ikke pengene tilbage lige nu?" Ja, måske fordi de ikke må! Der findes jo love, regler og kontrakter som gør at de nok ikke kan gøre det direkte, men skal forlægge det trafikselskaberne som der også står.

En person der påpeger at reglerne om gyldig rejsehjemmel er uændret i forhold til tidligere bliver straks downvoted.

Og så lidt brok over at det ikke bliver ført tilbage på den måde folk synes er bedst. Seriøst, har I ikke noget bedre og mere konstruktivt at komme med? I næsten alle indlæg om rejsekort og NemID er det stort set intet konstruktivt.

Casper Kvan Clausen

Når hele fundamentet for løsningen - nemlig ejerskabs- og takststrukturerne - er forfejlede fra starten, flytter det ikke rigtig noget at være konstruktiv omkring den tekniske løsning. Uanset hvor mange gode ideer man kan komme på, vil Rejsekort baseret på det nuværende politiske og organisatoriske grundlag aldrig komme til at fungere godt for kunderne.

Ren Hansen

Derfor vil Rejsekort ApS have dit personnummer, så de ved, hvor de skal sende regningen hen, hvis du "overtrækker" kortet. Hvis du ikke kan lide det, så må du anskaffe dig et Rejsekort Anonymt, hvor der skal stå mindst 700 kroner på kortet, før du kan stille det om til at betale for en landsdækkende rejse.

Længere er den ikke.

Jeg kan altså stadig ikke se at argumentet holder....
Der er tilknyttet et betalingskort til aftalen, og for at få et betalingskort skal du opgive dit CPR.
Så hvis rejsningskortet sender regningen til dit betalingskort skal banken nok finde dig....
Det med hvidvaskning af penge kan jeg faktisk heller ikke lige se fornuften i. Jeg tror ikke ligefrem at det er vældig mange der bruger en form for betalingskort når der er tale om sorte penge, så hvis der kan blive tale om hvidvaskning, vil det vel snarere være banken end rejsningskortet der er målet....

Nu er min yndlingssølvpapirshat desværre løbet tør for ioner, så jeg tør ikke nævne noget om BB og overvågning ;o)

Peter Kyllesbeck

Det er fuldstænding det samme, de skal for at sætte pengene tilbage på kortet i stedet for NemKonto - de skal blot bruge deres eget (Rejsekorts) betalingskort.


Det forudsætter, at de berørte som ved normal opfyldning skander kortet ved en stander inden 7 dage. Nemkonto er åben 365-7-24.
Som tidlige nævn af Bjørn Wahlsten, er det kortet, der indeholder den rigtige information.

Log ind eller Opret konto for at kommentere