Rejsekort: Kravspecifikation fra 2003 tog ikke højde for at skulle skifte betalingskort

Der blev ikke taget højde for, at det skulle være nemt at skifte betalingskort til optankning på rejsekortet. Derfor må brugerne nu døje med flere dages dans med ud- og indtjek.

Det tager tre dage at skifte det betalingskort, man bruger til automatisk optankning på sit rejsekort, og den besværlige proces bliver først ændret ved udgangen af året, skriver DR.

Lige nu skal man først afmelde sin gamle aftale, dernæst skal man foretage en ind- og udtjekning på en station, og først derefter kan man oprette en ny aftale. Mellem hvert trin skal man vente 24 timer.

Den møjsommelige proces er resultatet af, at der ikke blev taget højde for, at det skulle være nemt at skifte betalingskort, da rejsekortet blev designet.

»Rejsekortet er oprindeligt kravspecificeret i 2001 og 2003, og en lang række af de ting, vi ser på internettet i dag, det var jo ikke sådan, det var, hvis vi går der tilbage,« siger direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S til DR.

Rejsekort A/S forventer at være klar med en ny løsning til ændring af optankningsaftaler til nytår.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (35)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Secher Jarlskov

»Rejsekortet er oprindeligt kravspecificeret i 2001 og 2003, og en lang række af de ting vi ser på internettet i dag, det var jo ikke sådan, det var, hvis vi går der tilbage,« siger direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S til DR.

Hvorfor er det at de altid gemmer sig bag ved klassikeren "Jamen, det er jo lavet i en anden tid!". Det vil udviklingsprojekter ALTID være per definition når man vi snakker større løsninger end hvad man kan bikse sammen på et par måneder.

I denne sammenhæng er det dog bare en dårlig undskyldning, da Betalingskort var "old news" - også i 2001 ... og ja, de havde også udløbsdatoer dengang :)

Så la' da vær'!

Peter Makholm Blogger

Da jeg hørte historie i morgenradioen følte jeg mig lidt sat tilbage i tiden. For det er da ikke en nyhed at Rejsekortet A/S ikke har en god procedure for fornyelse af betalingskort.

Man kan foreksempel citere Folketidende.dk fra februar 2012:

På det tidspunkt, hvor vi fik at vide, at næsten alle dankort udløber i år eller næste år havde vi ikke bestilt denne ændring, siger Bjørn Wahlsten, der er direktør for rejsekortet til P4-sjælland.
han er bestemt ikke stolt af proceduren og lover at der bliver gjort noget ved, men at det tidligst kan ske til maj i år.

Version2 har også en række historier om det fra dengang...

Gert Agerholm

Teknologi ændrer sig og det går hurtigere og hurtigere, specielt mulighederne inden for IT området, og rejsekortet er en teknologisk implementering af den gamle billet. Ideen er glimrende, men man bliver nød til at implementere det fleksibelt og nemt at udskifte teknologier men bibeholde brugerfunktionen.

Taler vi om teknologi løsninger er 2001 stenalderen. Men man kan ikke med "teknologi hastighed" ændre ved brugen af funktioner som rejsekortet. Hvis man ikke indser at backend/hw skal være fleksibel og nemt flytbar, så er problemer med 100% sikkerhed implementeret i projektet. Man kan så spørge sig hvorfor det tog så lang tid at få implementeret den nuværende løsning.

Lars F. Jensen

... da Betalingskort var "old news" - også i 2001 ... og ja, de havde også udløbsdatoer dengang...


Visa/Dankort blev også dengang og længe før - udskiftet uden varsel bare ved mistanke om misbrug.

»... i 2001 og 2003, og en lang række af de ting vi ser på internettet i dag, det var jo ikke sådan, det var, hvis vi går der tilbage,«

Internettet var også opfundet i 2001 - ja for mange af os langt tilbage i 1990'erne.

Det er sådanne forsøg på fordrejninger af historien fra marketingfolk, der burde være direkte strafbart. Lad offentligt ansatte, der skal ytre sig være underlagt reglerne for vidneansvar og straf for mened.

Lars :)

Morten Krøyer

Taler vi om teknologi løsninger er 2001 stenalderen.

Som flere allerede har påpeget er netop det problem der fremhæves i denne artikel på ingen måde et udtryk for at teknologien har ændret sig. Selv for kunder der bliver i den samme bank og vil bruge det samme betalingskort, så har de (og havde også dengang) en gyldighedsperiode på ganske få år.
At man ikke har taget højde for det, er på ingen måde et tegn på at teknologien er løbet løbsk, men nærmere for at man ikke har tænkt særligt meget over brugsscenarier

Peter Makholm Blogger

Hvorfor ikke give mulighed for at knytte rejsekort til NemKonto - så er man ude over problemet med skift af betalingskort?

NemKonto er designet til at gøre det let for det offentlige at overføre penge til borgeren. Hvis man pludselig vil bruge samme system til at overføre vilkårlige beløb fra borgeren tror jeg at det kræver en helt anden risikovurdering af systemet.

Desuden vil jeg finde det bekymrende hvis man pludselig gjorde det til den tvungne betalingsvej så jeg ikke kunne modtage penge fra det offentlige uden samtidigt give en blanko-tilladelse til at overføre penge fra mine bankkonti.

Iøvrigt har vi et ganske glimrende system i Betalingsservice det let bør kunen bruges og giver fleksibilitet til at jeg fra aftale til aftale selv vælger hvilken konto der automatisk skal overføres fra. NemKonto har, på grund af sin simplicitet, ikek samme fleksibilitet.

Jonas Ahmt

Jeg er helt enig i din vurdering af at NemKonto ikke vil være en løsning, men det er Betalingsservice i sin nuværende form heller ikke. Det vil kun fordyre rejserne yderligere så længe Nets frit kan udnytte sin monopolstatus og tage vanvittige 5 kr. pr. transaktion.

Nick Keller

Trist, at journalisten lader Bjørn slippe af sted med sådan en nærmest latterlig undskyldning. Hvorfor spørges der ikke med det samme ind til, om ikke Rejsekort A/S havde opdaget udløbsdato på et betalingskort dengang?
Der var nok en enkelt kantinedame, der havde et Dankort eller lignende

Morten Bulskov

Jeg giver dig ret i at det fungerede godt, men online var det ikke :-) Jeg har vedligeholdt systemet i over 6 år og på et ret tidligt tidspunkt blev radio kommunikationen droppet, da den mistede data undervejs. Radio linket var koblet på senere end det oprindelige system, af en anden leverandør. Systemet var i sit design LANGT foran. Der var realtids overvågning af busser så man kunne følge på kort hvor de var, dataudvekling via radio link m.m. Problemet var at radiodækningen var for ringe og systemet "smed" data. Det kunne ikke error correcte godt nok, så data var ikke komplet når det nåede backoffice.

Rejsekortet i busser er i dag ikke online. Data udveksling sker kun på de større busstop og i depot via wifi.

Mogens Hansen

Vi har tidligere fået at vide at der blev stillet 7500 "detailkrav" til Rejsekortet.
Hvis ikke "skift af dankort" er et af dem vil jeg virkelig gerne se hvad de har 7500 vigtigere krav gik ud på...


At man har glemt den detalje fra starten burde være ligegyldigt. Der er så mange detaljer man glemmer, når man laver store projekter.
Hvad der er langt mere alvorligt er, at man åbenbart ikke formår at forholde sig hverken til det tekniske problem (der burde være relativt let at løse; man kan jo spørge en af de mange webshops hvordan man gør) - og åbenbart heller ikke til, at det er et problem der bare vokser for hver dag der går.

Mogens Hansen

Det er jo let nok at skifte til et andet dankort.
1) Ring til Rejsekort, sig at kortet er blevet væk og skal spærres
2) Klip dit rejsekort i stykker
3) Bestil et nyt, sammenkoblet med et nyt dankort nummer
4) Få nyt rejsekort leveret uden at bevæge dig længere end til postkassen.

Hvis alle fulgte den procedure vil det nok ikke tage lang tid, før der findes en løsning på rejsekortet.dk...

Jan Lunddal Larsen

Hvorfor spørges der ikke med det samme ind til, om ikke Rejsekort A/S havde opdaget udløbsdato på et betalingskort dengang?
Der var nok en enkelt kantinedame, der havde et Dankort eller lignende

I 2001 havde Visa/Dankort eksisteret i 13 år, og dengang havde de en løbetid på 2 år, så udløbsdatoer var ikke ligefrem ukendte.

Det er ikke utænkeligt at Bjørn Wahlsteen og andre involverede selv fik skiftet kort i den periode de brugte på at specificere kravene.

Gert Agerholm

At man ikke har taget højde for det, er på ingen måde et tegn på at teknologien er løbet løbsk, men nærmere for at man ikke har tænkt særligt meget over brugsscenarier


Det er vi selvfølgelig helt enige i. Mit budskab er også primært "Tænk fleksibilitet og ikke statisk". Det er selvfølgelig på både software og hardware fronten. Men software er måske nemmere at ændre som statisk låste HW løsninger. Det vil f.eks. være et problem hvis løsningen kun fungerer sammen med én hardware kommunikation. Her kunne man nemt have et HW lag og et "neutralt" SW oven på, hvilket ville gøre at man nemt kunne udskifte til ny HW teknologi uden at skulle ændre alt bag ved liggende.

Gert Agerholm

Rejsekortet i busser er i dag ikke online. Data udveksling sker kun på de større busstop og i depot via wifi.


Hvilket måske også er en fuld ud tilstrækkelig løsning. Problemerne opstår når man man vil implementere teknologisk avanceret og "rigtige" løsninger hvis de ikke kan udføres i praksis. Somme tider er den næst bedste løsning rent faktisk den bedste. Spørgsmålet er hvorfor online i realtid? Giver det noget? Er den nuværende "batch online" løsning ikke fuld ud tilstrækkelig.

Esben Madsen
Henrik Strøm

De besynderlige egenskaber folk nævner her, sammenholdt med den vanvittige proces for skift af betalingskort, får mig til at undre mig over den datamodel de må have anvendt.

Overordnet set er systemet jo ikke mere kompliceret end mange af de løsninger vi alle sidder og arbejder med til dagligt. Der er en Bruger, et Rejsekort, et Betalingskort, en Rejse, en Rejseudbyder etc. etc. etc. og relationer mellem disse.

Der er så nogle vildt komplicerede zoneregler, men jeg har stadig svært ved at indse hvorfor det fx er nødvendigt at tjekke ind og ud for at skifte et betalingskort?

Havde man startet rejsekortprojektet med en ny, simpel zone- og rabatmodel, som brugerne også kunne gennemskue, ville man måske have haft et meget mere simpelt projekt, hvor man kunne bruge tiden på at indrette det så det fungerede for brugerne.

Lars F. Jensen

....den vanvittige proces for skift af betalingskort, får mig til at undre mig over den datamodel de må have anvendt.

Overordnet set er systemet jo ikke mere kompliceret .... etc. etc. etc.

Der er så nogle vildt komplicerede zoneregler,.....


Nå man ikke havde fuld forståelse for dobbeltbogføringens principper og den absolutte nødvendighed heraf, så siger det vel alt.

Der ligger en meget betydelig kompleksitet i dine ord "etc. etc. etc.". Det er fx et system, der som det normale ikke altid opdatere i realtid.

Og så har zonereglerne deres del af skylden for mangt og meget.

Men zoneplanen kan da være årsag til eller undskylde, at skift af kreditkort er en ultra umulig operation.

Det er da ren inkompetance fra både udbyder og fra tilbudsgivere.

Lars :)

Lars F. Jensen

Desværre ville Rejsekort A/S bare grine hele vejen til banken hvis vi gjorde det... ved spærring mister man enhver opsparet rabat...

Det er trafikselskaberne, der leverer rabatten, ikke Rejsekort A/S.

For forbrugeren skal det være rystende ligegyldigt hvilken del af rejsekortet/trafiksamarbejdet, der indrager pengene.

Forbrugeren må kræve og forvente, at han/hun altid samlet set behandles korrekt.

Lars :)

Jesper Poulsen

Spørgsmålet er hvorfor online i realtid? Giver det noget? Er den nuværende "batch online" løsning ikke fuld ud tilstrækkelig.


Hvad tror du der fik Casper Bang til at skrive sin Rejsekort-app?

Har du nogensinde brugt det gamle Sydbus-system?
Har du nogensinde brugt Rejsekortet?

Det gamle Sydbus-kort kunne du tjekke på den nærmeste terminal (placeret ved siden af chaufføren). Rejsekortet kan du ikke tjekke før dagen efter. Det er dårligt design.

Henrik Strøm

Nå man ikke havde fuld forståelse for dobbeltbogføringens principper og den absolutte nødvendighed heraf, så siger det vel alt.

Tak, men jeg er ikke idiot. Det samme gælder jo for masser af andre systemer, og forklarer på ingen måde behovet for de processer der anvendes.

Det er fx et system, der som det normale ikke altid opdatere i realtid.

Igen - det gælder også for andre systemer, og forklarer sådan set heller ikke noget.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize