Rejsekort giver over 800.000 bøder for manglende tjek ud

Flere tusind rejsende glemmer hver dag at tjekke ud med rejsekortet. Det giver 50 kroner i bøde og giver trafikselskaberne millioner.

816.000 gange har rejsende i år glemt at tjekke ud ved de blåt blinkende standere på stationer og i busser. Det er en stigning i forhold til sidste år, hvor bødetallet lå på 614.000. Det skriver Ekstra Bladet.

De 816.000 forglemmelser svarer til, at 2.607 rejsende hver dag fra starten af året til den 9. november har fået den automatiske glemmebøde på 50 kroner. Det giver et samlet bødebeløb i år på 40,8 millioner kroner til trafikselskaberne. Beløbet skal dog retfærdigvis modregnes den pris, som de rejsende burde have betalt for transporten med det offentlige.

Oveni kommer et ukendt antal bøder for manglende tjek-ind ved skift mellem transportmiddel.

Læs også: Minister forholder sig afventende til tvivlsomme rejsekort-bøder

Forbrugerrådet ser det høje antal bøder som et tydeligt tegn på, at rejsekortet er indrettet på en uhensigtsmæssig måde.

»Det er beviset for, at rejsekortet er vanskeligt for folk at bruge korrekt. Det såkaldte skifte-tjek-in generer kunderne, og formålet er udelukkende at hjælpe trafikselskaberne til at fordele penge mellem sig,« siger Asta Ostrowski, transportpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, til Ekstra Bladet

Bjørn Wahlsten, der er direktør i Rejsekort A/S, hæfter sig ved, at omkring 98 procent af alle rejser forløber, som de skal. Han anerkender dog, at det er irriterende at glemme at tjekke ud.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (51)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ove Andersen

Er grunden til de 816.000 bøder KUN, at brugerne er dumme og ikke kan finde ud af systemet? Eller har nogen virkelig undersøgt problemet?

Jeg har selv kun brugt rejsekortet få gange, og har fået én bøde på trods af jeg er overbevist om jeg checkede korrekt ud (stod nemlig i kø ved standeren på stationen).

Men det kan jeg jo ikke bevise når jeg senere ser der er en bøde for manglende check-ud og jeg er derved typecasted til dum bruger.

Men har nogen undersøgt, om standerene altid fungerer 100%, eller nogle af de ufattelig mange manglende check-ud evt. kunne skyldes fejlbehæftede udstyr og system?

Carsten Andersen

Hvor mange glemmer bevist at tjekke ud for at få en rejse til en 50,-? Har man tjekket ind, har man rejst. Det er ikke gratis at rejse, skal trækkes fra de 50,- kroner. EB som sandhedsvidne, det burde der være bødestraf for.

Martin Hundebøll

Jeg brugte i 2013 mit rejsekort til at pendle mellem Aarhus og Aalborg. Efter 8 måneder (maj - dec) havde jeg rejst for ca. 17.000 kr., samt glemt at checke ud 5 gange.

Det kostede mig ét års karantæne...

Ikke alene kostede det Rejsekort A/S en god kunde - det er også en urimelig konsekvens, at mit rejsekort er ubrugeligt i 12 måneder.

Efter henvendelse til Rejsekort Kundecenter, opfordrede de mig til at bruge et Rejsekort Flex. Selv med højeste rabattrin på Rejsekort Flex koster det stadig 95% af prisen ved brug af gammeldags klippekort på samme strækning - hvilket ikke er holdbart for en pendler.

Martin Hundebøll

I de tilfælde hvor jeg glemte at checke ud, var det altid pga. brudte rutiner. Et par eksempler:
- Stres med barnevogn og dertilhørende utilfreds baby.
- Skift til lufthavn/fly med fokus på check-in osv.
- Fokus på fx opsamling ved banegården.

Altid i forbindelse med togrejser. Aldrig ved afslutning i bus...

Jens Jönsson

Er det ikke åbenlyst himmel råbende at det er systemet den er gal med, ikke kunderne ?

Hvis et system genererer så mange bøder, så må der i min optik være noget riv rav ruskende galt.
Men nej, systemet fejler ingenting, det er kunderne der er dumme og ikke kan finde ud af at bruge systemet....

Bjørn Wahlsten, der er direktør i Rejsekortet A/S, hæfter sig ved, at omkring 98 procent af alle rejser forløber som de skal. Han anerkender dog, at det er irriterende at glemme at tjekke ud.

Det ses tydeligt her. Ikke noget med at 2% er en høj fejlprocent, som vi arbejder på skal bringes ned.

Hold op jeg er glad for at jeg >aldrig< skal have et rejsekort. Så meget mere grund til at beholde sin bil...

Kasper Johansen

Jeg har også brugt mit rejsekort til flittigt at pendle mellem kunder i København. Jeg betaler for 1. klasse for at få et bord, så jeg kan bruge min tid i toget konstruktivt. Specielt bordene i de tyske toge fra og til Hamborg er gode at arbejde ved.

Jeg har ikke et komplet regnskab ved hånden, over hvor mange penge jeg har brugt på det, men det må ligge på ~7.000 kr. om måneden.

Jeg har dog i løbet af det sidste halve år glemt at tjekke ud 3 gange, hvilket gjorde jeg ligeledes for nylig fik karantæne i 12 måneder.

Jeg blev så irriteret og fornærmet over det, at jeg er begyndt at tage min bil i stedet. Jeg var i forvejen ikke begejstret for deres forsinkelser eller mangel på service.

Selvom jeg er enig i, de selvfølgelig ikke kan have, at folk ikke betaler korrekt for deres billet, så virker det som en tåbelig måde at behandle sine kunder på. Tænk hvis der bare var en lille smule konkurrence på deres marked?

En normal billet koster for mig desuden ca. 100 kr. mere, end den gjorde på Rejsekort.

Toget tager 30 min. længere tid om at nå frem end samme tur med bilen (det hurtige tog for Hamburg. Regionaltog tager 1 time længere. Jeg har ingen omstigninger)

Mikael Ibsen

i at gøre systemet bedre, når de så nemt kan opnå en ekstraindtægt på 40 millioner kr.?

Og hvad mon der ville ske, hvis alle brugere pludselig huskede at checke korrekt ud ?

Det samme, som når man sparer på vand og el: Prisen bliver bare sat tilsvarende op, så kassen stemmer igen.

Konklusion: Vi lever i den bedste af alle verdener, og alt er såre godt.

Steen Poulsen

Jeg ved med sikkerhed at 3 af de bøder min søn har fået, skyldes tekniske fejl, f.eks. den ene gang lå tjekud datoen 3 måneder ind i fremtiden, fordi standerens ur gik forkert. Der har også været tjekud tidspunkter sent om natten - og han er altså 12 år og sover i sin seng ! Men selvfølgelig får man en bøde - hver gang !!! - Så det er systemdesignet som er skyld i fejlene !! - ikke brugerne.

Men jeg "magter" ikke at debugger deres system, det må de selv ligge og rode med !

Så jeg kan kun sige - Hvad var der galt med klippe kort ??
Rejsekort - er et utidssvarende system, som har arkitektoniske fejl.

Jeg synes i øvrigt at det er et idiotisk koncept at man skal "tjekke ud" - så skal man jo også stå i kø 2 gange ! - både på og af ! - og ved skift
!
Jeg er meget glad for min bil !!! - Bilen længe leve ! hurra hurra hurra !

Thomas Vestergaard

Jeg har selv kun brugt rejsekortet få gange, og har fået én bøde på trods af jeg er overbevist om jeg checkede korrekt ud (stod nemlig i kø ved standeren på stationen).


Hvor mange glemmer bevist at tjekke ud for at få en rejse til en 50,-? Har man tjekket ind, har man rejst. Det er ikke gratis at rejse, skal trækkes fra de 50,- kroner.

Carsten - problemet ligger i, at straffen uddeles automatisk og at bevisbyrden pålægges den enkelte.

Personligt har jeg vurderet, at den mulige besparelse ved at bruge Rejsekortet for nemt bliver spist op af dummebøderne for forglemmelser og defekte systemer.

Michael Schaumburg

Jeg har gentagne gange oplevet at få besked om manglende tjekud på trods af, at jeg havde tjekket korrekt ud og set terminalen kvittere for det i bussen, men hvor bussens kommunikation med Rejsekortets centrale servere åbenbart er fejlet, så systemet så det som et manglende tjekud. Problemet med forsinkelse i sagsbehandlingen er imidlertid dræbende for enhver kommunikation. Hvis man klager over en sådan uberettiget bøde, går der ofte mange uger, før man får svar, og man kan kun gøre det via selvbetjeningens webform interface og vente. Jeg har dog fået medhold i de fleste tilfælde, men den tidsmæssige indsats står ikke mål med udgiften, og det opleves krænkende at blive behandlet som "skyldig indtil det modsatte er bevist" - egentlig kan det kun bevises ved at tage foto af tjekud kvitteringen på terminalen hver gang man bruger kortet - man ved jo ikke på forhånd, hvilke rejser, systemet vil give én bøder for!
Derudover er der problemer med terminalernes placering i busserne, som er så snævre, at man let kommer for tæt på dem, og uforvarende tjekker et kort ind, som ligger i en lomme eller taske, hvilket er sket flere gange for folk, jeg kender. De får så en henvendelse om manglende tjekud, selv om de slet ikke har brugt kortet den pågældende dag, typisk fordi de har periodekort til zone 1-2 i hovedstadsområdet og kun bruger rejsekortet ved rejser derudover. Igen skal man bruge tid på at klage, for at få godtgjort bøden, som jeg synes har karakter af "dummebøde".

Thomas Larsen

Mon ikke det er de samme som for 15 år siden bestilte nye tog og det gik jo
også super.


Du har faktisk mere ret end du aner. Tjek denne pressemeddelelse fra DSB om IC4-købet:

Med DSB’s nye IC4 tog bliver lyntogsnettet i Danmark udvidet. Byer i yderområder får kortere afstand til hovedstaden med hyppigere afgange og kortere rejsetid.

  • Produktionen af IC4 bygger på alle de gode elementer fra IC3, men toget er længere og bredere. Da DSB bestilte IC3 var det med udgangspunkt i, at de skulle kunne være på færgerne, men det hensyn behøver vi ikke at tage denne gang, forklarer Bjørn Wahlsten, direktør i DSB Passagertog.

http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/flere-lyntog-til-alle/

Søren Svensson

Hvad gøre i nå i bliver sat i karantæne. Anonymt kort, rejse på røven?

hvis vi antager at man i fremtiden kun kan få rejsekort er det jo lidt af et problem at blive låst ude.

p.s.
Glad for min UP, den køre når jeg vil hvor jeg vil uden vente tid.

Thomas Sørensen

Jeg er en flittig rejsekort bruger og har været det lige siden starten for godt 2 år siden. Jeg har 1 gang glemt at checke ud og det var min egen fejl.
Efter min overbevisning er systemet designet rigtigt, jeg giver mig tilkende som kunde når jeg går ind i butikken og når jeg går ud betaler jeg og får endda at vide hvad min vare kostede samt hvor mange penge der er tilbage på mit rejsekort. Hvis jeg er den glemsomme der ikke får betalt for min vare, er det da ikke systemets skyld men min egen skyld.
Jeg synes at være bekendt med en del der, hvis ikke de allerede har gjort det, har haft tanken om at glemme med vilje for at spare penge på længere rejser. Så jeg tror en stor del af de såkaldte dummebøder i virkeligheden er nogle brugerne, har valgt til og ikke har fået, fordi de er glemsomme.

Peter O. Gram

En af årsagerne til den høje glemsomhed kunne være, at standerne blev stillet op meget lang tid før kortet blev indført. Man nåede derfor at glemme/overse deres eksistens. Endvidere er de ret anonymt placerede. Derfor skal man aktiv huske på at tjekke ud, og man skal lede efter en tjek-ud stander. Havde de været langt mere synlige, flere og visuelt adskilt fra tjek-ind standerne, havde billedet nok set anderledes ud. Men så er det spørgsmålet, om det kan betale sig at lave om på det.

Rasmus Rask

Jeg brugte i 2013 mit rejsekort til at pendle mellem Aarhus og Aalborg. Efter 8 måneder (maj - dec) havde jeg rejst for ca. 17.000 kr., samt glemt at checke ud 5 gange.

Det "sjove" er at Rejsekorts direktør, Bjørn Wahlsten, sidste sommer udtalte "Alle får to advarsler, og herefter beror det altid på en konkret vurdering".

Det er jo så enten en lodret løgn, eller også foretages denne "vurdering" af idioter. For det giver da ingen mening at sætte en kunde som i karantæne.

Hvor mange rejser vil du vurdere du har foretaget i den periode? Bare for at få en idé om hvor stor en andel af dine rejser, de 5 manglende check-ud dækker.

Det nuværende karantænesystem rammer urimeligt skævt - der er langt større risiko for at de bedste kunder, der rejser ofte og lægger flest penge, får karantæne, end dem der rejser sjældent.

Jeg har vidst sagt det før, men gør dog for pokker karantænegrænsen relativt ift. antal rejser, så man ikke gør idiotiske ting, som at sætte sine bedste kunder i karantæne.

Thomas Hansen

Jeg har for nyligt tilbragt 2 uger i Japan. Det lykkedes mig, uden hjælp, at få købt et kort i stil med rejsekortet fra en automat og jeg formåede at tonse land og rige rundt uden en eneste gang at glemme et checkin/ud.

Hvorfor? Fordi de rent faktisk har designet deres system sådan så du ikke kan komme ind til en perron uden at gå igennem en gate med kortet, og du ikke kan komme ud uden at checke ud i en gate. Voila, hvor svært kan det være?

Og før folk begynder på pjat med problemerne med forskellige firmaer, det kort jeg købte virkede til samtlige subways som de steder jeg var bestod af 6 forskellige firmaer samtidigt med at det virkede til busser hvor du også nemt checkede ind og ud endda uden det tåbelige system hvor du kun må checke ud til sidst i din rejse.

Peter Kyllesbeck
Henrik Værø

Enig med Thomas Hansen. At blive ledt tæt forbi en stander når jeg forlod perronen ville i hvert fald løse problemet for mig. Jeg glemmer at tjekke ud ca. hver 10. gang, og det er lidt bedre end for et år siden, da jeg startede. Grunden til at jeg ikke er blevet smidt ud, er helt sikkert at de kan se, at 98% af mine ture går mellem Kbh H og Roskilde, hvor turen koster 47 kr. Dermed er der "dummebøde" på 3 kr til mig, og det kan jeg og de leve med. Men det er jo bare heldigt.
Jeg prøvede en app der skulle huske en på at tjekke ud, men jeg fik den aldrig til at virke. Den viste bare hvor langt der var til min destination, og så skete der ikke mere.

Martin Hundebøll

Hvad ville et rigtigt pendlerkort (periodekort)koste?


Sådan ca. 2.500 kr. per måned (ca. 20.000 kr. for samme 8 måneder.)

Der er jo ingen der har lovet, at Rejsekortet skulle være billigere end periodekort, kun at det skulle være billigere end klippekort.


Nu bruger jeg selvfølgelig månedskort igen, men jeg synes bare forslaget om Rejsekort Flex var langt ude, da kun lige akkurat er billigere end klippekort på højeste rabattrin.

Henning Hansen

Det er ikke nogen straf. Det er *mistet' depositum.
Systemet kan ikke udregne en pris, når ud-check mangler.

Karantænen er da i hvert fald en straf...

Det er uacceptabelt at udelukke borgere fra den generelle standardløsning til brug af offentlig transport i landet, som vi alle har financieret i fællesskab.

En anden totalt urimelig ting er, at "straffen" for defekte checkud-standere, forsinkelser eller udeblevne busser m.v. pålægges brugeren, når skylden ligger hos transportselskabet.

Man kan altså heller ikke byde brugerne at rende rundt og lede efter standere, der virker - en defekt stander må om udgangspunkt være lovlig årsag til manglende checkind/ud, og så må rejsekort finde en måde at håndtere det på, uden at den rejsende skal opkræves gebyr, hvad endet det efterfølgende kan refunderes eller ej.

Michael Madsen

Japan har uden tvivl den rette fremgangsmåde:

  • Alle takster er afregnet ud fra afstand, ikke tid. Du kan principielt stige på Yamanote-linjen i Tokyo, køre rundt hele dagen, og først stige af på samme station om aftenen - og det koster ikke mere af den grund.
  • Apropos takster, så er de gennemskuelige. Alle stationer har et kort hvor du kan se prisen for at komme fra A til B med en kontantbillet. Bruger du deres smart cards, så er besparelsen på under 10 yen (50 øre), og dette er udelukkende grundet afrunding (billetautomaterne tager ikke mod mindre end 10 yen) - der er ikke noget skjult og uigennemskueligt rabatsystem.

Og før folk begynder på pjat med problemerne med forskellige firmaer, det kort jeg købte virkede til samtlige subways som de steder jeg var bestod af 6 forskellige firmaer samtidigt med at det virkede til busser hvor du også nemt checkede ind og ud endda uden det tåbelige system hvor du kun må checke ud til sidst i din rejse.

Så vidt jeg husker er det kun for de private jernbaner at der ikke er garanteret kompatibilitet på tværs af firmaerne - alle JR afdelingerne har deres egne kort, men de er kompatible med hinanden, og i Tokyo er de private undergrundsbaner også med i samarbejdet (også med deres eget kort). Hvis du er i eks. Kyoto, så skal du vist nok have et separat kort til undergrunden (hvis du da ikke bare vil trække billet).

Den primære forskel blandt de kompatible kort er at hvis du vil have depositummet tilbage (500 yen, ca. 25 kr.), så skal du gøre det hos dem du nu engang købte det hos. Du kan selvfølgelig også bare beholde det, og hvis du vender tilbage indenfor 10 år, så er dit kort (og din saldo) stadig gældende.

Bernd Reul

Jeg har også glemt at tjekke ud lidt for mange gange. Nu har jeg fundet en løsning som minimerer forglemmelsen: jeg har lagt kortet fysisk i min mobiltelefon (bag bagklappen efter at have klippet lidt af kanterne på kortet :-)).
Da jeg ofte har min telefon i hånden er det blevet nemmere at huske at holde den ved standeren og tjekke ud. :-)

Peter Kyllesbeck
Michael Madsen

Hvad er prisen for en sådan sightseeing - 0 kr.? Afstanden er jo 0 km. ;-)


Jeg burde måske have sagt "prisen er kun bestemt af endeligt på- og afstigningspunkt" :) I dette tilfælde, 160 yen (ca. 8 kr.)

Der er dog separat taksering af delrejserne hvis du skifter fra det ene trafikselskab til det andet undervejs på din rute (og rejser du på tværs af landet skal du købe en almindelig billet, da du ikke kan bruge kortene til det), men der skal du også checke ud for overhovedet at kunne komme over til de andre, så det er stadig ikke noget man kan lave fejl ved.

Mark Gjøl

Den såkaldte dummebøde på 50.-kr


Det er vel sagen uvedkommende at de har en teknisk krølle der hedder at man betaler et depositum, som man får noget tilbage af ved turens afslutning. Man mister penge, hvis man glemmer at tjekke ud, og det er en overlagt regel fra Rejsekortet's side for ikke at miste penge (eller noget tilsvarende?). Hvis du rejser regionalt med flex er det i øvrigt 750,- der er dit depositum, hvis jeg ikke husker galt.

Jørgen L. Sørensen

Det er vel sagen uvedkommende at de har en teknisk krølle der hedder at man betaler et depositum, som man får noget tilbage af ved turens afslutning. Man mister penge, hvis man glemmer at tjekke ud,

Er du helt sikker på at man (altid) mister penge?

Nu har jeg ikke selv prøvet at glemme et check-ud, men har den opfattelse at man i givet fald kun betaler 50 kr. Sagt med andre ord: Hvis jeg har rejst en strækning som normalt vil koste 175 kr har jeg faktisk tjent 125 kr. Er der noget jeg har misforstået?

Jeg har faktisk mødt en peson som spekulerede i disse regler og ved sjældne besøg i København tjekkede ind i Jylland og "glemte" at tjekke ud i København. Hvis vedkommende så har anden transport/billet/klippekort tilbage til Jylland var det en billig tur den ene vej...

Torsten Hagemann

Det er også muligt at køre uden at checke hverken ind eller ud. Det giver en bøde i ny og næ ved kontrol, til gengæld får man ikke karantæne. Det giver nok kun mening i S-toge hvor der er stikprøver, men det er også typisk der jeg glemmer at checke ud - i bus plejer det at gå fint med at huske det, og det er også derfor at jeg gerne vil undgå en karantæne, så jeg kan bruge rejsekort i busserne.

Ib Erik Söderblom

Så man har designet et splinternyt, high-tec system, som IKKE er mere betjeningsvenligt end klippekort og månedskortet ?
Et system, som er så anti-intuitivt, at kunderne (i ved, dem som i forvejen betaler for kerneydelsen...) skal trues med straffende gebyrer og ligefrem hindring i at rejse ?

Et system, hvor det er hammersvært at gennemskue hvilke af de blåtlyslarmende standere, der er hvilke ?
Medmindre man er lokalkendt og fast bruger af systemet.
Og værre bliver det, hvis du medbringer cykel..
Forresten kan enhver stander pludselig skifte funktionalitet !

Et system som turister ikke har den mindste chanse for at gennemskue ?

Et system som nu indeholder et komplet overblik over alle kunders rejsen frem og tilbage (hvem har fordel af dét overvågningsaspekt?) ?

Det er sør'me "smart".

Men med den kæmpe ekstraindtægt, bliver intet ændret !
En skræmmende totalitær holdning fra Rejsekortets side, kombineret med en direktørs udtalelser, der giver mig mindelser til Komiske Ali :-(

Helle Eriksen

Det ville være genialt hvis det snart blev lavet således at et rejsekort var et man kunne skrive til fra sin computer (eller smartphone) og bestille og betale sin rejse fra en konto med nemID login. Så ville jeg bestille en måneds forventede rejser fra en brugervenlig side med dag/uge kopieringsmulighed og kun tage kortet op af lommen hvis en kontrollør bad mig om det. Jeg ville måske også gå ind og afbestille en enkelt i løbet af måneden eller ændre et afrejsetidspunkt.

For mig at se er det noget i retning af et kort tilknyttet en netbank hvor kontrolløren har læseadgang.

Børge Truelsen

ske, hvis alle brugere pludselig huskede at checke korrekt ud ?

Det samme, som når man sparer på vand og el: Prisen bliver bare sat

nu er detjo ikke 40 mio extra de får ... faktisk kan det i teorien være de taber penge..selvom jeg tvivler ... jeg skal ihvertefald rejse langt for at det kan betale sig at glemme at tjekke ud, men selvfølgelig folk som ikke rejse så meget som mig ..skal ikke rejse så lang. jeg glemte mange gang at stemple ud, og miste en del penge på det. da jeg kun tage rejser til i mellem 10- 15 kr. per tur til hverdag.. faktisk rejser jeg max en gang i måneden så lang, at det kunne betale sig at lade være .. dog er det sjælen mere end 10 kr. jeg kunne spare. og jeg går ikke ind for at man skal snyde .. man skal selvfølgelig betale for den rejse man får

Log ind eller Opret konto for at kommentere