Rejsekort giver 75.000 kroner for app-idé til glemt check ud

Find på den bedste idé til en app-løsning, der gør det muligt at indmelde et glemt check ud. Løsningen må dog ikke åbne ladeport for snyderi, understreger Rejsekort-direktør.

Kunne du tænke dig at vinde 75.000 kroner, og har du en god idé til en app, der gør det muligt at checke ud med tilbagevirkende kraft? Så er den idé-konkurrence, som Rejsekort A/S lige har udskrevet måske noget for dig.

Af konkurrencematerialet (PDF) fra Rejsekort A/S fremgår det, at brugerne af rejsekort glemmer at checke ud på ca. 1,5 % af alle rejser med rejsekort. For rejser, der ville have kostet mindre end forudbetalingen, betyder det en merpris for rejsen. For rejser, der ville have kostet mere end forudbetalingen, betyder det, at kunden har betalt for lidt og risikerer efterfølgende at få spærret sit rejsekort.

På den baggrund vil trafikselskaberne bag Rejsekort A/S gerne have udviklet en løsning, så brugere - via en app eller via en browser - kan indmelde, som det kaldes, et glemt check ud og dermed undgå at få en advarsel, eller ligefrem at få spærret rejsekortet, som det kan ske i dag.

App'en skal på den ene side hjælpe dem, der glemmer at checke ud, men på den anden side, skal den heller ikke vænne rejsekortbrugerne af med check ud, fremgår det at materialet. Og derfor skal der også sættes en grænse for, hvor mange glemte check ud, der må indmeldes - i løbet af eksempelvis et år.

Og så skal app'en indrettes på en måde, så den heller ikke inviterer til snyd. Altså i form af at indmelde check ud et andet sted, end der hvor rejsen faktisk gik til, og på den måde slippe med en lavere rejsepris.

Læs også: Rejsekort-direktør positiv over for hjemmelavet NFC-app, der læser direkte fra rejsekortet

»Grunden til, vi vælger en idé-konkurrence er, at vi egentlig godt vil have fat i al den kreativitet, der ligger ude omkring. Og så bliver vi også nødt til, inden vi går på markedet og udbyder produktionen af sådan en app, at være sikre på, at vi ikke åbner en ladeport for snyd,« siger adm. direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten til Version2 og fortsætter:

»Så vi vil gerne gøre det endnu enklere for de ærlige kunder, men omvendt vil vi ikke lukke en port op for de uærlige.«

Udover at håndtere glemt check ud, er formålet med app'en også, at rejsens pris bliver korrekt afregnet. Så en eventuel difference mellem de 25 kroner, der i dag bliver betalt i aconto ved rejsens start, og så rejsens endelige pris, kan indbetales i forhold til rabattrin, rejsekort-type og andet, der måtte gøre sig gældende for den enkelte kunde.

App-konceptet skal kunne bruges på flere platforme, fremgår det desuden af konkurrencematerialet. Det vil også sige i en browser, og her bliver en HMTL5-baseret løsning nævnt som en mulighed.

Konkurrencen løber fra i dag og frem til 10. marts.

Da der er tale om en idé-konkurrence, skal der til den tid ikke afleveres et færdigt produkt. Besvarelsen skal være i form af en beskrivelse - eventuelt suppleret med flowdiagram, udkast til skærmbilleder og/eller anden form for dokumentation. Softwarekode vil ikke blive evalueret, fremgår det af konkurrencebeskrivelsen fra Rejsekort A/S.

Desuden skal besvarelsen være på dansk. Og materialet skal kunne kopieres til dommerkomiteens medlemmer, uden at indsenderens identitet fremgår af kopierne.

Blandt dommerkommiteens medlemmer, er der iøvrigt en gammel Version2-kending. Nemlig systemingeniør Casper Bang, der ad flere omgange har gjort sig bemærket i online-spalterne, blandt andet da han udviklede en app, der via visse telefoners NFC-chip gør det muligt at scanne et rejsekort og eksempelvis se, om det er checket korrekt ind.

Læs også: Sådan opdagede pendler problemet med rejsekortets ‘NFC-parathed’

I en mail til Version2 fortæller han, at han ikke selv har tid til at deltage i konkurrencen, men at han synes, det er sjovt, at være med som dommer:

»Som pendler og systemudvikler har jeg traditionelt altid haft mine holdninger til rejsekortet, f.eks. brokkede jeg mig for nyligt lidt over at jeg nu får mail flere gang om ugen fra Rejsekort omkring optankning. At jeg bliver spurgt om deltagelse ser jeg derfor som et positivt tegn fra Rejsekort A/S om, at man virkelig gerne vil være bedre og er frisk på at inddrage udefrakommende kræfter. Der synes da også at være sket en hel del her på det sidste,« skriver Casper Bang og fortsætter:

»Jeg er sikker på at konkurrencen vil skabe en masse debat, bl.a. på Version2, omkring hvorvidt man ikke bare bør lave en app, der så også kan checke ind mv. Men som udgangspunkt synes jeg selvfølgelig, at det er en god ide at komme folk, der glemmer at checke ud, til undsætning - for det sker også for en som mig, der pendler hver dag og har gjort det i mange år.«

Udover de 75.000 kroner som 1. præmie, er der 25.000 kroner til nummer to, og 10.000 kroner til tredjepladsen. De overordnede vurderingskriterier i konkurrencen er: brugervenlighed, realiserbarhed og forebyggelse af misbrug.

Yderligere beskrivelse af idé-konkurrencen, kan findes her (PDF), hvor det blandt andet fremgår, at kunden skal kunne:

- Indmelde glemt check ud, dvs. inddatere det stoppested eller den station, hvor hans rejse endte, men hvor han glemte check ud. Kunden skal også inddatere det tidspunkt, hvor rejsen endte. Indmelding skal også høre til en bestemt rejse, hvor der er foretaget check ind.

- Bekræfte sammenhæng mellem check ind og check ud af den samme rejse, dvs. App’en skal kunne håndtere, at check ind-informationen for rejsen nogle gange først kommer ind til rejsekortsystemet et stykke tid efter afslutningen af rejsen og derfor ikke er tilgængelig, hvis kunden indmelder et glemt check ud kort tid efter rejsens ophør. App’en kan derfor f.eks. åbne for, at kunden efterfølgende kan bekræfte sammenhængen mellem det registrerede check ind og det indmeldte check ud.

- Se prisen på den afsluttede rejse, efter glemt check ind er indmeldt. Det vil sige, at når rejsen således er defineret med check ind og check ud, skal prisen beregnes via opslag på rejseplanens prisberegner. For rejser, der har kostet mindre end forudbetalingen, sker tilbagebetaling – minus et gebyr – så automatisk til kundens NemKonto. Denne tilbagebetaling er ikke en del af App’ens funktion.

- Betale forskellen mellem forudbetalingen og rejsens faktiske pris plus et gebyr. For rejser, der har kostet mere end forudbetalingen, skal kunden have en eller flere muligheder for at betale differencen plus et gebyr. Det kan f.eks. være muligt i App’en at betale med et betalingskort, men også at give information til bankoverførsel. Trafikselskaberne skal kunne kvittere for modtagelsen af beløbet og dermed acceptere det indmeldte check ud.

- Genfinde dokumentation for hele forløbet. Det vil sige hele forløbet skal registreres, så kunden har dokumentation herfor, og trafikselskaberne i tvivlstilfælde kan hjælpe kunden.

Kilde: Rejsekort A/S

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (40)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

DSB ville formentlig tjene gode penge, selv hvis de kunne nøjes med at betale 1 mio for at få dette fundamentale designproblem løst

De vil da ikke tjene gode penge på at der ikke bliver tildelt flere hundrede tusinde dummebøder om året.

Så oplægget er i virkeligheden hul tale, og tager ikke fat i det grundliggende problem, nemlig at rejsekortet er defective by design.

  • 10
  • 1
Stig Christensen

Puha, man kender det godt, forkert designet software som nogle prøver at redde ved at udvikle endnu mere på det. Det bliver som regel meget dyrt og aldrig tilfredsstillende.

75.000 kr. forslag: Lad brugeren vælge antal zoner når han checker ind.

  • 9
  • 1
Nils Bøjden

Jeg havde sidste uge en debat her på disse sider med en der vist repræsenterede rejsekortet. Her var et at temaerne service kontra jura.

Men jeg gentager da gerne:

En app der modtager besked for hver gang en scanner bliver aktiveret. Dette vil både kunne fungere som dokumentation for den rejsende for erhvervet rejsehjemmel, samt i kombination med GPS/Timer kunne advisere den rejsende om at det potentielt kunne være en manglende udstempling.

App skal kunne levere besked om scannet berøring med max 1 minuts forsinkelse.

Derudover skal app kunne scanne rejsekortet via NFC således at kombinationen af buskørsel/NFC smartphone også var dækket.

Dette efterlader en del af de rejsende i et service limbo. Da ønsket ikke er at skulle redesigne rejsekortet, vil disse rejsende forblive i limbo.

  • 6
  • 0
Tomas Ussing

Jeg måtte læse overskriften fire gange, før det gik op for mig at de omtalte '75.000 kroner' ikke var blevet udbetalt via en check fra banken!

En check går man i banken med, hvorimod man tjekker enten sit rejsekort eller den søde pige på sædet overfor - ud ;-)

  • 0
  • 5
Peter Kyllesbeck

Nu har Rejsekortet altid kaldt det Check ind og check ud.
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort.aspx

Der er så et gran af dobbelttydning i brugen af check, idet rejsekortet jo er et betalingskort (som det hedengangne Danmønt).

Fra http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tjek&select=tjek
"tjek substantiv, intetkøn
nu uofficiel, men meget almindelig stavemåde: check"

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

Forslag
Lav en (prisbillig) NFC-scanner til visning af status og saldo. Den kunne nemt monteres i busser og på perroner, lidt svarende til stregkodelæseren i supermarkedet.
Da ikke alle smartphones kan læse rejsekortet via NFC (enten har de ikke NFC eller også har de 'den gale' chip), ville man dække et behov for simpel kontrol for alle brugere med en sådan scanner.

  • 1
  • 0
Michael Larsen

Kobl rejsekortkontoen sammen med en mobilapp, hvor man kan forudbetale og forudbestille rejsen. Rejsekortet må så undvære det tjek-ind, der gør at de kan fordele pengene mellem trafikselskaberne. Trist for dem, men godt for os andre. Er mobilen er løbet tør kan vi vise rejsekortet, og vil vi tjekke status på kortet/kontoen, scanner vi den QR-kode, der kunne være på rejsekortet. Er der nogen uden mobil, tjekker de ind og ud som hidtil.

  • 0
  • 0
Christian Schmidt

For rejser, der har kostet mindre end forudbetalingen, sker tilbagebetaling [...] automatisk til kundens NemKonto.

Det ville da være mere fiffigt, om differencen blot blev ført tilbage til Rejsekortet. Men den slags forslag ligger åbenbart uden for konkurrencens område.

  • 0
  • 0
Allan Olesen

Det ærgrer mig helt vildt at se disse ord:
»Så vi vil gerne gøre det endnu enklere for de ærlige kunder, men omvendt vil vi ikke lukke en port op for de uærlige.«

Hele problemet bunder efter min mening i, at Rejsekortet har så travlt med at gardere sig mod en eller andet forestilling om massivt snyd, at produktet ender med at blive uhensigtsmæssigt i brug.

Det kan godt være, at jeg er naiv, men jeg tror faktisk, at de fleste manglende udtjekninger er foretaget af personer, som gerne bare vil have bragt tingene i orden, men forhindres i det på grund af Rejsekortets paranoia. Det kan da godt være, at der er et lille mindretal, som aktivt vil udnytte en snydemulighed, men for det første er det vel de samme mennesker, som i dag vælger at køre helt uden billet, for det andet vil snydemønsteret vel ofte være så tydeligt, at man kan stoppe dem alligevel, og for det tredje er lidt snyd måske en acceptabel omkostning at betale for et system, der fungererer til de betalende brugeres tilfredshed.

Jeg har selv glemt check-ud flere gange, og det ærgrer mig ad h. til hver gang, selv om jeg hver eneste gang har sparet penge, fordi dummebøden var mindre end den pris, jeg skulle have betalt for rejsen. Havde jeg kunnet rette fejlen, ville jeg have gjort det bare for at slippe for det irriterende mærke i karakterbogen.

I det grelleste tilfælde tog jeg endda kontakt til Rejsekort og forsøgte at få det udredt. Jeg havde foretaget en returrejse på første klasse fra Jylland til hovedstaden og endte totalt med at betale en enkelt dummebøde for de to rejser til samen. Efter kontakt til Rejsekort viste det sig, at de havde registrering af følgende hændelser:
- mit check-in om morgenen i Jylland
- en kontrol af rejsekortet i toget til Sjælland
- en ny check-in på Høje Tåstrup station før omstigning til S-tog
- ?
- en check-in om aftenen på S-togsstationen ved påbegyndt hjemrejse
- en ny check-in på Høje Tåstrup station ved omstigning til toget mod Jylland
- en kontrol af rejsekortet i toget til Jylland
- et forgæves forsøg på check-ud ved ankomst til min station i Jylland

Spørgsmålstegnet ovenfor er den registrering, der manglede: Et check-ud ved endelig ankomst om morgenen. Denne manglende check-ud har samtidigt forårsaget, at min check-in om aftenen blev tolket som en fortsættelse af samme rejse, som jeg derfor fik "gratis" med på samme dummebøde.

Ud fra disse data er det jo totalt indlysende, hvad der er foregået, og jeg har ikke rigtigt nogen snydemuligheder for at opdigte en anden rejse, der passer med registreringerne.

Alligevel var Rejsekortet ikke spor interesseret i at hjælpe med at rette fejlen, så jeg kom til at betale for to rejser på første klasse og slap af med dummebøden. Så nu står jeg med en anmærkning i karakterbogen, og DSB står uden de 700,-, de skulle have haft i billetindtægt ud over dummebøden. Det er da for dumt for begge parter.

  • 9
  • 0
Christian Schmidt

Det kan den jo så først næste gang kortet scannes på en stander.

I sagens natur har man jo ikke nogen glæde af at modtage tilbagebetalingen før næste rejse, så det burde være tids nok :-)

Hvis man ikke rejser igen inden for 7 dage, og systemet ikke kan håndtere at have pending-overførsler liggende længere end det, vil de fleste nok være tilfredse med at få udlignet mellemværendet i forbindelse med næste optankning, eller evt. ved selvbetjening i en Rejsekort-automat.

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck

Der er vel ikke noget principielt til hinder for, at man have en konto i backoffice også. En eventuel saldo registreret i backoffice kan så overføres til kortet ved tjek-ind/ud, ligesom der i dag overføres info om automatisk optankning.


Saldooplysninger i backofficesystemet er opsamlet fra kortet (et spejl af kortet med de forsinkelser der opstår da busser er off-line ( op til 24h forsinkelse) og standere (op til 4h forsinkelse)).
Optankning berører ikke den spejlede saldo - kører separat.
Det ville også komplicere proceduren at foretage dobbeltrettet synkronisering.

  • 0
  • 0
Morten Poulsen

En soldrevet lommeregner i kredit-kort størrelse kan erhverves for for nogle få dollars, så hvorfor ikke gå efter en mere simpel løsning? Man kunne fx lade en soldreven skærm tænde når der er lys nok, og skrive om man er checket ind eller ud, og evt tid og sted for seneste check ind/ud?

  • 0
  • 1
David Nielsen

Alle takst zoner fjernes, alle rabatter og des lige.

Enhedspris indføres for en "check-in" - fx. 20 kr - denne billet gælder så til transport i en time i alle transport-midler der er med i rejsekortet - tager ens rejse længere tid - så tjek ind igen (i standere i transport-midlerne).

Check-ud ikke nødvendigt.

Optimering (smartere) kunne være at gøre det online på mobil'en i en app - og med live "count-down" på billettens gyldighed - så kan man spare rejsekortet væk også og alle standerene...

  • 3
  • 2
Nils Bøjden

Dette er en af de bedste beskrivelser der er fremkommet af det der er blevet påstået i denne blog af mange og med stor ihærdighed:

Rejsekortet er ikke blevet til for de rejsendes skyld, men for trafikselskabernes penge og til trafikselskabernes forventninger.

Før Rejsekortet udskiller service og billetdelen vil dette fortsætte og der vil fortsat fremkomme situationer som denne: Øhh, vi har glemt at designe systemet til glæde for de rejsende.

Det der bliver bedt om her burde have været en af de første funktioner der skulle have været beskrevet og store dele af rejsekortet designet omkring dette fuldstændigt centrale behov, nemlig hvordan den rejsende får den nemmeste, sikreste og problemfri rejse. Inkluderet sikker beskrivelse af start/slut på rejsen og tildeling af rejsehjemmel.

"- Betale forskellen mellem forudbetalingen og rejsens faktiske pris plus et gebyr. For rejser, der har kostet mere end forudbetalingen, skal kunden have en eller flere muligheder for at betale differencen plus et gebyr. Det kan f.eks. være muligt i App’en at betale med et betalingskort, men også at give information til bankoverførsel."

Så de vil have en app der kan håndtere og validere betalinger, kontrolle prisstrukturer og udstede billetter, kontrollere rejsekortets mystiske ind/ud regler, kontrollere dokumentation og ordne dette samt en del andre funktioner. Som jeg skriver er det en stort set fuldstændig kundeservice der skal til at udvikles nu. Og så tror de for øvrigt at de kan placere det hele i den magiske boks: App'en.

Men her er en endnu bedre ide:

Lav en app der har een funktion, f.eks dokumentation af ind/ud check via tapning af rejsekortatandernes transaktionsflow.

Når I så har vist at I mestrer det at fremstille en app der kan bruges til at servicere de rejsende så gå videre med punkt2.....1000.

  • 5
  • 1
Torben Mogensen Blogger

De fleste brugere har et ret fast rejsemønster, så en mulighed kunne være at lave et system, der ved glemt check-ud ser på det tidligere rejsemønster, og hvis det med stor statistisk sandsynlighed kan regne ud, hvor og hvornår, der skulle have været checket ud, så gør den det automatisk -- uden at brugeren skal aktiveres. Det vil formentlig klare 60-90% af alle glemte check-outs. Og der er ikke brug for en app, blot noget bayesisk dataanalyse på serveren.

Det er ikke en invitation til generelt at "glemme" at checke ud, for da vil systemet ikke have nok data til at gætte, og dermed bliver der ikke lavet automatisk check ud. Endvidere kunne man indføre et lille gebyr (f.eks. 5 kr) for det automatiske check-ud.

Ja, man kan snyde. Hvis man undtagelsesvis ikke tager hjem efter arbejdet, men i stedet rejser til den anden ene af landet, så vil et "glemt" check ud give lokaltakst i stedet for at taksere den lange rejse. Men man kunne lade systemet også forholde sig til det næste check-ind: Hvis det er langt fra det, som det almindelige rejsemønster ville forudsige, så laves ikke automatisk check-ud.

Men uanset hvilken løsning man finder, så er det som at lappe huller i en betonbåd. Man kan måske forhindre den i at synke, men den vil aldrig blive smuk, og den vil aldrig vinde nogle kapløb. Man burde skrotte hele Rejsekortsystemet og starte forfra med noget mere tidssvarende og - frem for alt - mere gennemskueligt for brugerne.

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

Men her er en endnu bedre ide:

Lav en app der har een funktion, f.eks dokumentation af ind/ud check via tapning af rejsekortatandernes transaktionsflow.

Når I så har vist at I mestrer det at fremstille en app der kan bruges til at servicere de rejsende så gå videre med punkt2.....1000.


Hvad om du selv tænkte, Nils Bøjden?
Hvorfor skal det være nødvendigt at kunderne (de rejsende) skal en smartphone måske endda med NFC (den samme som rejsekortet) med diverse apps for at kunne foretage en rejse med det offentlige?

Rejsekortet er simpelt at betjene, alle store som små kan forstå Check ind og check ud. Det kræver ikke særligt udstyr af brugeren. Saldoen og status er altid på kortet. ( det muliggør også de (næsten) anonyme rejsekort)

Tilsyneladende har mange ikke forstået at kortet er den centrale del. Alt andet er administration og nice-to-have.

Det eneste man kunne ønske var en simpel stander til kontrol af kortets status og saldo (og transaktionsflow for de seneste aktiveringer).
Dem der kender Rejsekortscanneren ved hvad jeg tænker på

  • 1
  • 5
Christian Nobel

Man burde skrotte hele Rejsekortsystemet og starte forfra med noget mere tidssvarende og - frem for alt - mere gennemskueligt for brugerne.

Og så er det at vi står i den tragiske situation, at efter på søndag kan man ikke mere købe klippekort.

Men ok, jeg bruger også kun systemet en gang i mellem, men det bliver så til aldrig fremover - det er alt for dyrt at købe billetter i sammenligning med at tage bilen, også selv om man skal betale for stinke dyr parkering i København.

Og jeg er nok ikke den eneste sporadisk rejsende som den offentlige transport mister.

  • 4
  • 0
Mads Ohm Larsen

Det er ikke en app-idé, men de kan til gengæld få den gratis.

Det har flere gang været oppe og vende og har, af flere omgange, blevet udregnet og fundet plausibelt: Gratis offentlig transport.

Drop Rejsekortet, drop klippekortet, fyr billetkontrollørerne...

  • 5
  • 1
Peter Isachsen

Det største problem for mig, er usikkerheden om, man nu er checket ind. Kan det ikke løses ved at lade rejsekortet være en robust dongle til nøgleringen. Der kunne så være et display, der fx. viste: 1 person er tjekket ind, 1 person + 1 cykel er checket ind osv. Når man afslutter rejsende kunne den så vise: Du er checket ud.

  • 1
  • 0
Torben Jensen

Antager at der så i den her konkurrence antages at "alle" bare har et smart-device, naturligvis baseret på iOS eller Android.

Hvad med min mor som har en ældre Nokia anno 1998 ? Eller dem som bare ikke har en telefon overhovedet ?

Det ville være meget mere servicevenligt hvis rejsekort-terminalerne kunne klare udcheckning efterfølgende. Ellers burde man kunne kræve at et smart-device medfølger rejsekortet.

  • 1
  • 0
Mikkel Munck

...og byg det ind i Mobilbilletter:

DOT Mobilbilletter (hovedstaden) efter DSB
https://appsto.re/dk/1bWFD.i

App'en skal endvidere integreres med Rejsekort, så den billigste rejse-/klippekortindstiiling er default fremfor de eksisterende klippekortformater.

Indstempling og udstempling foregår via mobilen (NFC) og telefonens GPS kan samtidig verificere rejsebevægelser/rejsetid ifm. glemt udstempling, notifikation og senere rettelse af udstempling.

Integrationen mellem Rejsekort og Mobilbilletter kunne passende ske i forbindelse med en gennemgribende revision af det nuværende takst- og zonesystem, også på baggrund af de nye metrolinjer, samt indførslen af en særlig billig City takstzone (en times fri rejse i Cityzonen = 10 kr).

Endelig skal den eksisterende fordelingsnøgle mellem de mange trafikselskaber skrottes og en ny konstrueres med udgangspunkt i de nye rejsezoner fremfor valg af rejseform. Det kræver nok et opgør med de mange særinteresser på området (trafikmafia'er, politiske ben, etc.), hvilket også kan forklare, hvorfor udviklingen herhjemme halter bag efter vore nabolande, men selv politikere og digitale ronkedorer må jo finde sig i udvikling og omstilling.

  • 0
  • 1
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 1
Per Hansen

Nu har Rejsekortet altid kaldt det Check ind og check ud.
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort.aspx

Der er så et gran af dobbelttydning i brugen af check, idet rejsekortet jo er et betalingskort (som det hedengangne Danmønt).

Fra http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tjek&select=tjek
"tjek substantiv, intetkøn
nu uofficiel, men meget almindelig stavemåde: check"


Ja, men det egentlige "problem" er, at der er en grammatisk relateret stavefejl i overskriften. "Check ud" er, når det bliver benyttet som bydemåde, stavet korrekt. Men "check ud" blev i overskriften benyttet som navneord, altså om selve handlingen at checke ud. Og navneord skrives som bekendt i ét ord på dansk. Der skulle altså have stået "check-ud" og ikke "check ud". Og med den stavefejl rettet ville overskriften have været nem og umisforståelig at læse.

Der er en helt praktisk grund til at vi har staveregler – nemlig at gøre det vi skriver nemmere at læse for andre. :-)

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

Og navneord skrives som bekendt i ét ord på dansk. Der skulle altså have stået "check-ud" og ikke "check ud". Og med den stavefejl rettet ville overskriften have været nem og umisforståelig at læse.

Der er en helt praktisk grund til at vi har staveregler – nemlig at gøre det vi skriver nemmere at læse for andre. :-)


Ja hvis der er enhedstryk.
Et sammensat substantiv (navneord) har altid et substantiv som sidste led, og det udtales med ét stærkt tryk.
http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/et-eller-flere-ord/et...

Ind og ud er ikke substantiver. ;-)

Hvis vi taler om handlingen skulle det (måske) hedde udcheckning (glemt udcheckning).

(og din overskrift skulle efter din mening så være tjek-ud. ;-) )

  • 0
  • 0
Finn Christensen

Så oplægget er i virkeligheden hul tale, og tager ikke fat i det grundliggende problem, nemlig at rejsekortet er defective by design.

Da regeringen endelig tog sig sammen, og forlangte at Bjørn Wahlsten lavede det han var betalt for, og der blev opsat en tidsfrist, så kunne butikken 'pludselig' både se ud af boksen og starte lapperi af de værste tåbeligheder og huller ;p

"At rette problemer med det samme værktøj, som skabte problemerne".. ledere af organisationer med gentagende og/eller massive problemer søger som oftest årsagerne til problemerne alle andre steder, end hos sig selv.

Pudsigt som den adfærd faktisk ligner de febrilske forsøg på redning og lovninger, efter at DR Kontant har ristet en eller anden i prime time.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize