Rejsekort har udstedt 40.000 'dummebøder'

I praksis har folk ikke problemer med at bruge rejsekortet, lyder det fra Rejsekort-direktør, efter kritik af brugervenligheden af det nye billetsystem. På 2 millioner rejser har 40.000 glemt at checke ud.

Et er test og teori - men i praksis er der faktisk ikke de problemer med at bruge rejsekortet, som en DTU-undersøgelse peger på.

Sådan lyder det fra Rejsekort A/S, der står bag det nye billetsystem.

Et af kritikpunkterne i undersøgelsen var således, at det var nemt at glemme at checke ud, når rejsen er slut, fordi man som bruger ikke får nok hjælp til at huske dette helt nye koncept. Blandt andet er der nærmest ingen forskel på scannerne til at checke ind og dem til at checke ud.

Læs også: Rejsekort dumper usability-test med kæmpe brag

Og i bussen skal man stemple ud lige inden, man forlader bussen, hvilket i DTU-testen blev glemt af mange af de 67 forsøgspersoner i undersøgelsen.

»Men i praksis er det under én procent, som glemmer at checke ud i bussen, og samlet er det lige under to procent. Det er rigtig flot, sammenlignet med andre lande, og typisk er det på de første rejser, folk glemmer det, og så husker de det derefter,« forklarer Bjørn Wahlsten, direktør for Rejsekort A/S, til Version2.

Billetsystemet er ved at blive rullet ud med små skridt og bliver nu brugt af 85.000 danskere, som i år har brugt rejsekortet til to millioner rejser. Når der ikke blev checket ud efter knap to procent af rejserne, svarer det til cirka 40.000 gange, at Rejsekort har opkrævet 50 kroner for en lokal rejse eller 150 kroner for regionale rejser, i stedet for rejsens reelle pris.

»Generelt gør folk det rigtig godt med at huske at checke ind og ud. Men vi forsøger at gøre det bedre dag for dag. Vi prøver nu med en rød måtte foran standeren til check-ud, og så har vi højttalerudkald i regionaltogene, der minder folk om at checke ud,« siger Bjørn Wahlsten.

Han afviser heller ikke at ændre farven på scannerne, så de ikke længere er helt ens, eller at gøre den røde markering tydeligere med et skilt på selve scanneren.

»Vi tager alle inputs og gode råd meget alvorligt, og vi begynder også altid med en mindre pilotudrulning, når vi starter op i et nyt område,« siger Bjørn Wahlsten.

At man med rejsekortet skal huske at checke ud, når man stiger af, kan der dog ikke laves om på.

»Det er en basal forudsætning for et rejsekort-system, men vi er enige i, at det er en stor ændring. Det kræver, at kunderne vænner sig til en anden måde at gøre det på - men det kan vi også i praksis se, at de gør,« siger han.

Vil gerne ændre brugergrænsefladen

Et andet kritikpunkt var brugen af de automater på stationerne, hvor man kan fylde flere penge på kortet eller for eksempel købe billet til flere personer på ét rejsekort.

I DTU-undersøgelsen måtte halvdelen af testpersonerne opgive at gennemføre den opgave, de fik, blandt andet fordi de ikke kunne finde ud af at placere rejsekortet i en særlig holder, men i stedet for eksempel ville putte det i Dankort-læseren.

Heller ikke denne kritik kan Bjørn Wahlsten genkende.

»Vi har ikke ret mange henvendelser fra brugere, der ikke forstår det, og vi kan se, at muligheden for at rejse flere på ét rejsekort bliver brugt godt,« siger direktøren til Version2.

Men det betyder ikke, at brugergrænsefladen er mejslet i sten.

»Jeg vil overhovedet ikke afvise, at dialogen på automaten kan blive bedre. Vi har allerede ændret den én gang, og vi har også selv gennemført usability-test, med hjælp fra anerkendte firmaer fra udlandet,« siger Bjørn Wahlsten.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (31)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars W. Larsen

40.000 dummebøder x estimeret 25 kr er lige en million kr ekstra fra kunderne til DSB.

4 Zone kort giver 1 1/2 times rejsetid, regnet fra påstigning. Rejsekort 1 1/2 times rejse regnet til afslutning = 30 minutter mindre rejsetid er ca lig 50 % prisstigning for De rejsende som bruger klippekortet til kortere rejser/ omstigninger i København

Tur / Returrejse med 8 Zoneklipkort ville have kostet 87 kr for 2 personer. Min Rejsekorts pris for 2 personer = 128 kr. PRISSTIGNING på 47 % ift zone klippekort.

Som Rejsekort support tørt konstatere - det kan nok bedre betale sig at fortsætte med at bruge klippekort ind til 2014 - hvor De så ikke længere bliver udstedt.

Kan godt forstå at DSB griner hele vejen ned i banken.

Leif Lodahl

En ting er at brugergrænsefladen er elendig og mangelfuld. En anden ting er, at den organisation der skal håndtere den, slet ikke er dygtig nok.

Jeg har været testpilot i et par uger nu, og dsb kan putte kortet op hvor solen aldrig skinner. Konceptet er vel sådan set ok, men hvor er min business case? I bedste fald får jeg rejsen til samme pris som den næstdyreste betalingsmåde, nemlig klippekort. I værste fald (incl. dummebøderne), kommer det til at koste mig langt mere end hvis jeg benyttede enkeltbilletter.

Som "testpilot" vil jeg forvente en hvis forståelse i startfasen. F.eks. når jeg får en dummebøde, hvor jeg på det bestemteste mener at have tjekket ud. Men nej, tre henvendelser til support - to skriftlige og en telefonisk har her efter to uger ikke resulteret i så meget som en bekræftelse. Mon det overhovedet er blevet registreret? Jeg har en mistanke. Men der er vist nok oprettet en "sag". En SAG? Hallo - vi snakker om 50 kr. Jeg forstår godt aat det er dyrt, når det skal tage mere end en uge at tage stilling til om Leif skal have godtgjort 50 kr.

På rejsekortet.dk er det muligt at oprette en "Tank-op-aftale". Men er det muligt at fjerne den igen? Kan man rette beløbet? Nej så skal jeg ringe og hænge i en telefon-kø. Ikke just den smarteste måde - og heller ikke den billigste.

Opfølgning: Efter blot en uge blev jeg via e-mail bedt om at svare på et par spørgsmål på nettet. Fair nok, det gør jeg gerne - jeg har sagt ja til at være testpilot. For at få lov til at aflevere mit svar skal jeg så indtaste mit ID. Spørgsmål nr. to lød i øvrigt: "Var det let nok at finde ud af det der med ID'en?" ID? Jeg har sgu' ikke fået noget ID. Nåh nej, for den sender vi først til dig om en uge.

Kære Bjørn, I stedet for at svare journalisten efter munden, så GØR DOG FOR F______ noget ved det. Ret ind og gør det bedre. Og så prøv en gang at tænke på mig "bruger" som din KUNDE. Som testpilot udsætter jeg mig selv for bøvl og besvær (hvilken busrute kan jeg bruge?, har jeg husket at tjekke ud?, hvad er det for et brev jeg har fået o.s.v.). Så kan I sgu' da godt svare når jeg spørger jer om noget. Som minimum kvittere for at I har modtaget mails og telefoniske henvendelser. Hvis I har oprettet en "sag", så giv mig status og forventet svartid.

Rolf Molich

@Jesper K: Udmærket artikel :-)

Artiklen omtaler en usability test foretaget af Rejsekortet. Bjørn Wahlsten udtaler "... og vi har også selv gennemført usability-test, med hjælp fra anerkendte firmaer fra udlandet". Er det muligt at få denne rapport at se, så vi kan sammenligne den med de DTU-studerendes rapporter? Umiddelbart lyder der mærkeligt at Rejsekortets test er foretaget af "firmaer fra udlandet".

Det synes at fremgå af artiklen at Bjørn Wahlsten ikke har respekt for brugernes mening fra en usability test. Bjørn Wahlsten respekterer kun klager jf. "Vi har ikke ret mange henvendelser fra brugere, der ikke forstår det ...".

En opfordring: Alle kan nu tilmelde sig Rejsekortet. Lad os alle gøre det, bruge Rejsekortet, og lad os derefter kommunikere vores tilfredshed eller utilfredshed med Rejsekortet så klart og tydeligt, så selv Bjørn Wahlsten kan høre hvad brugerne mener.

Erik Jensen

Det fremgår af artiklen, at det koster "50 kroner for en lokal rejse eller 150 kroner for regionale rejser, i stedet for rejsens reelle pris", hvis man undlader at lave check-ud. Er dette korrekt?
Hvordan kan rejsekort vide, om man har foretaget den ene eller anden type rejse, hvis de ikke har registreret rejsens afslutning?

Thomas Vestergaard

Nu gætter jeg bare - men hvis du cheker ind på et perron med regional eller fjern tog på en banegård, vil det nok blive betragtet som en regional rejse. Men hvis du checker ind i en bus eller på en S-togs perron, vil det blive betragtet som en lokal rejse.

Så hvis du tager IC-toget fra København H til Valby og glemmer at checke ud, bliver det virkelig en dyr forglemmelse.

Erik Jensen

Nej, jeg betaler 50 kr forud på den regionaltogsstrækning, jeg dagligt kører på - så tror ikke det har noget med standeren at gøre.

Er kommet til at tænke på, at jeg synes at have læst noget med, at man skal forhøje sin forudbetaling, hvis man krydser Storebælt. Tror det må være det, de omtaler. Men det har ikke rigtig noget med lokal/regional rejse at gøre.

Christian Schiønning

Sidst jeg rejste fra Holbæk til København H, glemte jeg at check-ud. Det kostede mig 50 kr. Normalt koster det 83 kr. at rejse på den strækning, så jeg sparede 33 kr. ved at glemme check-ud!

Jeg kan godt forestille mig, at der er mange som glemmer check-ud, når de rejser på en strækning der koster mere end 50 kr. Der er selvfølgelig er rabatordning i systemet, men den batter ikke meget med mindre man rejser dagligt.

Rolf Molich

Bjørn Wahlsten udtaler ifølge artiklen "... vi har også selv gennemført usability-test, med hjælp fra anerkendte firmaer fra udlandet"

Jeg har henvendt mig til Rejsekortet for at få fat på rapporten for at se, hvad deres konkrete testmetode og -resultater er. Jeg synes at det er interessant, at Bjørn Wahlsten affærdiger de DTU-studerendes resultater og alligevel selv anvender usability test metoden. Markedschef Thomas Boe Bramsen fra Rejsekortet har netop meddelt mig, at de ikke vil udlevere rapporten, da den er et internt arbejdspapir og "systemet virker upåklageligt". Det er desværre en reaktion jeg har mødt før fra andre firmaer: Flotte påstande og "hemmelig" dokumentation.

Gu' ve' hvad der står i den rapport?

Morten Skerra

Jeg syntes at det er endnu være når man blot rejser inden for 1 eller 2 zoner,man er måske ældre eller dårlig gående, for når rejsen f.eks ikke tager længere en 15 min. så har man mistet 45 min. for man skal jo checke ud.

Når man så skal påbegynde en ny rejse inden for den "time" så har jeg ikke set at systemet giver nogen form for rabat så der bliver lige hugget for 2 zoner til på kortet.

Der mangler en form for rabat når man rejser lokalt, det ser ud som om kortet er lavet for dem som rejser forhold vis langt.

For os der rejser lokalt er rejsekortet blot en elektronisk billet 14 kr. ud og 14 kr. hjem en stigning på 4 kr. så servicen er i top rigtig flot Hr. Transport minister.

Erik Jensen

Det fremgår jo af artiklen, at det er ca. 2%, der glemmer at lave check-ud. Så det er ikke kun dig. I betingelserne står der vist, at de kan spærre kortet ved 3 manglende check-ud pr. år, men ikke at de skal gøre det. De er nok lidt mere large med antallet i starten, hvor folk skal lære noget nyt.

Umiddelbart vil jeg tro, at det med at glemme at lave check ud, hovedsageligt vil ske i begyndelsen, hvor der kun er ganske få, som bruger kortet. Når alle de andre rejsende begynder at lave check-ud, så bliver man jo påmindet om det.

Erik Jensen

Hvorfor er det, at man i Danmark ikke må ændre på hvordan priser er skruet sammen? Ja, det bliver dyrere for nogen - billigere for andre? Er det ikke acceptabelt?

Det er sgu' lige som når de laver skattereform, og ender op med noget, hvor alle skal betale det samme - det hedder bare noget andet.

(er selv bruger af Rejsekort og sparer ca. 15% om måneden i forhold til pendlerkort/klippekort, så er nok lidt farvet af det)

Ib Erik Söderblom

Der må have været en dybere idé bag, at skifte over til dette utilfredsstillende, dobbeltbrugerbetalte system.
Kunden i centrum, synes ikke at have været tankegangen, hvorfor projektet er forfejlet fra start!
Nu er det blot blevet endnu lettere og sansynligvis endnu billigere med bilen, så dén bliver jeg i, indtil det er bevist, at Rejsekortsystemet er anvendeligt i dagligdagen for de brugere, som tidligere havde de letbetjente og økonomisk simplere overskuelige rabatkort og klippekort.
Synes arrogance mod De Dumme Brugere skinner katastrofalt igennem!

Michael Peters

Nej så skal jeg ringe og hænge i en telefon-kø


Jamen sådan har det da altid været i DSB. Kundeservice er ikke beregnet til at varetage alle de fejl der opstår, da de samtidig skal sælge billetter, forklare dummebøder, fortælle hvorfor onlinesystemet ikke altid viser de rigtige priser m.m.

Så længe personer som Bjørn Wahlsten "ikke genkender kritikken" så er der intet håb. Først den dag der kommer en der kan "genkende" almindelige menneskers problemer med DSB sker der noget, og det tror jeg aldrig sker - DSB har jo aldrig kunne "Genkende problemer".

Thomas Vestergaard

@Michael Peters
DSB og Rejsekortet er ikke forbundet på anden måde, end at du kan benytte rejsekortet til at betale hos DSB.
Arrogance kommer nok desværre fra det offentliges syn på brugerne/borgerne - at DSB som gammelt statsmonopol "lider" under det samme er en anden sag.

Men for at ret skal være ret, er kulturen hos Rejsekortet altså ikke DSB's skyld.

Peter Kyllesbeck

Når man så skal påbegynde en ny rejse inden for den "time" så har jeg ikke set at systemet giver nogen form for rabat så der bliver lige hugget for 2 zoner til på kortet.


Det er fordi man 'kun' har 29 min til at fortsætte rejse (f. eks. ved at køre hjem) ( og den skal afsluttes inden for tidsgrænsen (for 2 er den 0:59h og 3 zoner er den 1:14h)

Rolf Molich

Hej Trygve,

Umiddelbart er svaret nej, men jeg må indrømme at jeg ikke spurgte efter firmanavnene, da jeg talte med markedschef Thomas Boe Bramsen fra Rejsekortet.

Af Rigsrevisionens rapport om Rejsekortet http://www.rigsrevisionen.dk/media(1851,1030)/09-2010.pdf
fremgår, at usability-testene først blev udført da systemet var næsten færdigudviklet. Søren Lauesen har i sin rapport til Rigsrevisionen påpeget, at der f.eks. står i kravene at der skal laves tidlig mockup og usability-test, men intet om at fundne problemer skal rettes eller hvor mange der er acceptable.

Jeg undersøger fortsat om rapporten/rapporterne kan skaffes via andre kanaler.

Lars W. Larsen

Hej Peter

Jeg tror, at De fleste af os snart ved at rejsekortets prisafregning er designet til at ligne zone klippekortet - men at priserne pga diverse DSB finurligheder pludseligt er 50% højere på en lusket skjult måde - som kun går op for brugeren, hvis Han/ Hun sætter sig ind i systemet og gransker afregningerne.

På godt dansk hedder det snyd eller bondefangeri. DSB hævder vist også, at man med rejsekort altid automatisk får den billigste og mest retfærdige rejsepris.

Det ville klæde DSB godt - at ærligt oplyse at Rejsekortet i de fleste tilfælde er et dyrt alternativ til 10 turs zone klippekort - med let check in og besværlig check out.

Peter Kyllesbeck

Hej Lars
Hvad med lidt fakta?
Det har længe været kendt, at f. eks. en tur til Hvalsø fra København H var billigere, hvis man købte en billet til Tølløse, og stod af i Hvalsø.

Men hele prisstrukturen er altså et politisk (mak)værk, men særlige tillæg for rejser mellem takstområder. Mængderabatter i nogle takstområder, og tidsbestemte rabatter i de samme eller andre takstområder. Men med den manglende politiske vilje til at 'strømlinje' taksterne, er der jo ikke mange muligheder for transportselskaberne, DSB, Movia og hvad de nu hedder.

Steen Thomassen

@Peter Kyllesbeck

Der kommer et nyt takstsystem, som skal afløse DSB's takstsystem i 2014 til almindelige billetter - rejsekortet bruger allerede det kommende takstsystem, da DSB's system kun er designet til jernbanestrækninger og man med rejsekort kan langt væk fra en jernbanestrækning. Men det skulle også gøre noget ved de problemer med som du nævner med rejser København til hhv. Tølløse og Hvalsø. Men det vil også give stigende takster på de strækninger.

Einar Petersen

Absurd fejldesignet er et ord man kunne bruge, tænk hvor billigt det kunne være at implementere system som andre steder hvor man går ind af en "sluse" i kraft af en roterende tæller ligesom i tivoli og ikke behøvede at checke ud og man blot skulle bippe sit kort som når man går i svømmehallen... men nej det ville være for nemt at implementere noget andre allerede havde udviklet. Så hellere opfinde den dybe tallerken om igen til overpris. Og er der noget jeg har misforstået eller har samme firma ikke gjort samme nummer i Holland allerede ? Eller er det blot et andet firma der har lavet samme fejl som de laver herhjemme.

Der er ingen tvivl om at dummebøden på de 50 DKK er beregnet på at skimme fløde på folks stress, helt ærlig husk at checke ud... total idioti. Ligesom de gamle zoner der virker skabt til at skabe forvirring med forskellige priser for samme rejse frem eller tilbage... nej rejsekortet er desværre udtryk for samme inkompetence eller samme grådighed som ligger bag det nuværende system... man får lyst til at købe sig en bil...

Peter Kyllesbeck

Når man 'går ind af en sluse' skal man også 'gå ud af en sluse', ellers ved ingen jo hvorfra og hvortil og hvor længe. Ved Rejsekortet har man ingen sluser, så man 'tvinges' ikke forbi et check ud. Det må den rejsende selv huske. Hvis ikke - tja :-(
I London skal man med Oystercard gøre det samme som med rejsekortet. Ved Oystercard har man sluser ved tog (Check ind - check ud), i busser skal der 'kun' touches (fast pris).
Fra http://www.tfl.gov.uk/tickets/14870.aspx

Why touch in and out?
So we know where your journey started and ended and can charge you the right fare if you're using pay as you go.

helt ærlig husk at checke ud... total idioti.

Øh - hvor kommer du fra? Krystalkuglen virker ikke endnu ;-)

Log ind eller Opret konto for at kommentere