Rejsekort-app til glemt check ud kommer først til foråret

Første udgave af en app, der gør det muligt at tjekke ud, når du har glemt det, kommer først bredt ud til passagererne i foråret 2016.

En en funktion, der gør det muligt for rejsekort-passagerer at checke ud med tilbagevirkende kraft, er udskudt til april næste år. Rejsekort A/S har tidligere givet udtryk for, at funktionaliteten ville være lanceret i første udgave inden nytår.

Men passagerer, der af den ene eller den anden grund ikke lige får ført kortet forbi check-ud-standeren, eksempelvis i bussen, må altså vente lidt endnu, før det bliver muligt via smartphone og web at checke ud på et senere tidspunkt.

»Vi er blevet lidt forsinkede,« siger adm. dir. i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten.

Læs også: Læs hvordan London-fidus overvejes til kommende rejsekort-app for at forhindre snyd

Han fortæller, at Rejsekort A/S lige nu er ved at teste funktionaliteten internt, og at projektet vil nå ud til udvalgte brugere i en pilotfase i første kvartal 2016. Her vil det i første omgang hvor det i første omgang vil være muligt at teste produktet, forudsat man har fået en invitation til det. Altså som det kendes fra andre software-produkter i testfaser.

Til april forventer Bjørn Wahlsten, at der vil blive åbnet op, så alle passagerer har mulighed for at teste funktionaliteten, der stadig vil være i pilotfase.

»Når første runde af kundeerfaringer er samlet op, så kører vi den ud som pilot til Apple, Android, web og det hele. Så kan den det teknisk, som den nogenlunde skal kunne i fase et,« siger Wahlsten.

Læs også: Designere vinder rejsekort-konkurrence om app til glemt check-ud

Efter planen vil produktet befinde sig i en testfase frem mod tredje kvartal 2016, hvor det er meningen pilotforsøget ophører.

Appen og web-løsningen udspringer af en idé-konkurrence, der blev lanceret i februar 2015, som netop gik ud på at komme med en idé til en app, der gør det muligt at tjekke ud med tilbagevirkende kraft, uden at åbne 'en ladeport for snyd', som Wahlsten tidligere har udtrykt det.

Blandt de indløbne forslag, var der ikke et enkelt, der løste hele problematikken i forhold til snyd, og Bjørn Wahlsten har også tidligere forklaret, at det netop er en af de udfordringer, der bliver arbejdet med i forbindelse med udviklingen af appen/web-løsningen.

Læs også: Rejsekort giver 75.000 kroner for app-idé til glemt check ud

Uvist med pendlerprodukt

Rejsekort A/S har netop udgivet en handlingsplan for 2016, der udover tidsestimatet for, hvornår passagererne kan forvente at få fingrene i tjek-ud-app'en, også fortæller noget om, hvornår pendlere kan forvente at få et fastprisprodukt til deres rejsekort. Altså pendlerkort på rejsekort.

Bjørn Wahlsten har tidligere over for Version2 givet udtryk for, at flere trafikselskaber vil lancere et fastprisprodukt til rejsekort i slutningen af 2016. Og det er stadig forventningen.

Alligevel er der ikke sat noget tidsestimat i handlingsplanen for, hvornår sådan et produkt bliver lanceret. 'Skal besluttes', står der ud for feltet 'Lancering af rejsekortprodukt til pendlere'.

Dermed er pendler-rejsekortet det eneste felt i handlingsplanen for 2016, hvor der ikke er påført et tidspunkt. Men det er ifølge Bjørn Wahlsten ikke det samme som, at der ikke kommer et rejsekort-produkt til pendlerne i 2016.

Når der alligevel ikke er nævnt et nærmere tidspunkt i handlingsplanen, hænger det ifølge Wahlsten sammen med, at selskaberne ønsker at teste fastprisprodukter i forhold til kundegruppen og finde ud af, hvordan en løsning nærmere skal skrues sammen. I den forbindelse er der flere løsninger, eksempelvis et kort, der ikke kræver check ind eller ud, men til gengæld udelukkende gælder inden for et givent område. Eller en anden løsning, der gør det muligt at rejse frit ind og ud af pendler-området, men hvor check ud og ind stadig er en forudsætning.

Bjørn Wahlsten peger på, det er op til de enkelte trafikselskaber hvornår og om, de ønsker at levere et fastprisprodukt.

»Jeg kan svare på, hvad jeg teknisk kan levere. Rammerne for det, og hvornår det bliver taget i brug, det er trafikselskabernes valg. Og der er ikke nogen, hvor jeg kan sige, at de gør det den og den dato.«

Tror du, der bliver lanceret et egentligt fastprisprodukt til Rejsekort i 2016?

»Det er jeg helt overbevist om.«

Som Version2 tidligere har fortalt, er det i dag teknisk muligt at understøtte periodekort på rejsekort.

Efter planen kommer der en udvidelse til denne funktion til juni 2016, som bevirker, at når en kunde rejser fra et område dækket af et periodekort til et område, som ikke er dækket, vil systemet ved tjek ud automatisk beregne prisen baseret på den korteste afstand fra kanten af fastprisområdet og så til tjek ud-stedet.

Og flere trafikselskaber har ifølge Bjørn Wahlsten indikeret, at de ønsker at teste denne funktionalitet inden, de ruller en løsning bredere ud, hvilket skulle ske i fjerde kvartal 2016.

Læs også: Periodekort til rejsekort et år forsinket - først i drift i slutningen af 2016

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Lind

Nå nu staten har besluttet sig for, at klippekort skal fases ud, og man derfor ikke kan rejse anonymt med rabat, som med et personligt rejsekort, kunne det så ikke i det mindste være muligt at vælge destinationen ved check-in, så man slap for at checke ud.
Fx de 5 mest benyttede rejser vises på et display, hvor man så klikker på den ønskede destination.
Kun hvis man skal et nyt sted hen eller et sjældent rejsemål, så skal man søge lidt under check-in.

Efterfølgende kan man slappe af.

Og ja, så kan det godt være man (læs transportselskaber/regioner/kommuner) skal gå på kompromis mellem priser på bus og tog, men måske er det slet ikke så skidt endda - så kan det være vi får de transportformer folk foretrækker/vælger mest. :-)

Måske mit forslag ikke rammer skiven lige i mål, men bryg gerne videre - det er fri og oven sovs. :-)

  • 7
  • 0
Martin Nielsen

Fx de 5 mest benyttede rejser vises på et display, hvor man så klikker på den ønskede destination.


Hvorfor så besværligt?

Kopier "tjek flere ind standeren" - og scan normalt for to zoner, eller tilføj flere zoner ved at klikke +. Simpelt, og til at finde ud af. Det må kunne tilpasses de enkelte områder i landet, og vil gøre rejsekortet til et klippekort - noget alle kan forstå. Og for brugerne, skal det være muligt at indstille udgangspunktet. Skal brugeren normalt bruge fire zoner, vil et normalt tjek-ind give fire zoner - foruden brugeren fjerner eller tilføjer zoner.

  • 1
  • 1
Bjarne Nielsen

scan normalt for to zoner

Det forudsætter, at man ønsker at fastholde zonesystemet. Det vil ikke virke, hvis man har en drøm om at "forsimple" det til noget, som ligner reglerne for inddrivelse af offentlig gæld.

Men med det sagt, så kan jeg lide tanken. Det er godt nok meget få gange, at jeg i de sidste mange år ikke har rejst præcist det samme antal zoner hver gang (og de få gange var det kortere og derfor både nemmere og billigere bare at "klippe" de sædvanlig zoner) - ja, faktisk er rejsen gået igennem præcist de samme zoner.

  • 1
  • 0
Jimmy B. Carlsen

et må kunne tilpasses de enkelte områder i landet, og vil gøre rejsekortet til et klippekort - noget alle kan forstå.

Og det kræver så, at vi igen skal til at stå og kigge på mærkelige zonekort i stedet for bare at checke ind, rejse, og checke ud - uden at bekymre os om zonestrukturer...

I øvrigt en god klassiker ved brug af klippekort... Zone 76 Hedehusene st. til zone 41 Lyngby st. via Kbh H = 7 zoner (som var "alle zoner" i gamle dage). Zone 41 til zone 76 via Kbh H = 4 zoner. (Og månedskort til turen kræver Alle zoner)

Det problem skal jo også lige tænkes ind i din løsning.
Turen med Rejsekort Voksen Anonyn koster i dag 25 kr pr. vej. Med mobilklippekort 52,50 den ene vej og 30 kr den anden vej (og tvivler på det er noget "alle kan forstå")

  • 4
  • 0
Martin Nielsen

Og det kræver så, at vi igen skal til at stå og kigge på mærkelige zonekort i stedet for bare at checke ind, rejse, og checke ud - uden at bekymre os om zonestrukturer...


Bemærk at jeg skriver "kopier" - vi kan sagtens have to systemer. En stander til zonekøb og en anden til tjek-ind/ud. Så dem der ikke ønsker at tælle zoner, kan blot tjekke ind og ud på de standere - andre kan klippe zoner på zone-standeren.

Og zonesystemet er ikke på vej ud. Rejsekort handler ikke om at vi skal af med zonerne, men at trafikselskaberne skal have nøjagtig afregning mellem sig. Det handler blot om fordeling af midlerne mellem tog, metro og busselskaber.

  • 1
  • 1
Peter Sørensen

Lad folk med plastik-kort tjekke ind og ud - systemet er (desværre) designet til dette.

Men det forhindre jo ikke rejsekortet i at lave en brugbar app til alle mobil-platforme hvor man kan vælge afrejse og destination på. Evt bare tjekke ind via nfc og så vælge destination når man sidder i toget. Eller tjekke ind, og så have en liste med 'hyppigt anvendte destinationer' og vælge derfra. Byg selv videre på det - det er jo ikke ligefrem raketvidenskab.

DESUDEN: opsæt nu nogle flere tjek ind/tjek ud-standere!. Det skriger til himlen når folk står i kø til dem om morgenen og om eftermiddagen ved stort set alle s-togs-stationer.

  • 0
  • 1
Steen Thomassen

Hvorfor så besværligt?

Kopier "tjek flere ind standeren" - og scan normalt for to zoner, eller tilføj flere zoner ved at klikke +. Simpelt, og til at finde ud af. Det må kunne tilpasses de enkelte områder i landet, og vil gøre rejsekortet til et klippekort - noget alle kan forstå.


Det vil blokere for en forenkling. Fx hvis man vil betale efter afstand... så skulle alle stoppesteder kunne vælges. Derudover med "klippekort" skal man betale for den fjerneste zone, mens med det nuværende system for afstanden i zoner imellem tjekind og sidste tjekud - det er meget tit billigere. Men kortet kan godt klare et ren tjekind - men kræver mere tid og flere terminaler på stationer til at vælge destination.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere