Registrering af danskerne tager til: 90.000 nummerplader ryger løbende ind og ud af ny p-database
En database med 80-90.000 registreringsnumre på køretøjer, der er betalt parkering for, er resultatet af en ny teknologi i København, hvor den gammeldags printede p-billet erstattes af et digitalt system.
Kilde: Københavns KommuneFakta om digital parkering i København
Registeringsnumrene forbliver vel at mærke kun i databasen i det tidsrum, der er betalt for - herefter slettes nummeret fuldstændig fra systemet.
Det oplyser centerchef for Parkering Jes Øksnebjerg, Københavns Kommune, efter at flere læsere af Version2 har undret sig over, om kommunen nu var ved at indføre et nyt overvågningssystem ad bagvejen i forbindelse med det nye p-billetsystem.
Men det afviser centerchefen:
»Det kan godt være, at vi har styr på, hvor befolkningen er henne, med registreringen af data fra rejsekort, mobiltelefoner og sundhedskort. Men vi skal ikke være med til mere af den slags. Det har politikerne i København også lagt stor vægt på – privacy-aspektet fyldte rigtig, rigtig meget i den politiske debat – stort set alle partier sagde, at vi skal ikke have mere 'big brother is watching you',« siger Jes Øksnebjerg.
Tre scanningsbiler overvåger gaderne for p-syndere
Teknikken fungerer som følger: Bilisten taster registreringsnummer og ønsket tidsperiode for parkeringen ind på nye p-automater - og betaler. Oplysningerne gemmes centralt og anvendes i to situationer.
Dels er kommunen ved at anskaffe sig tre scanningsbiler, som vil pløje gaderne igennem for – lidt som politiets nye kameravogne – at tjekke, om der er biler i gaden, som ikke har betalt for parkering. I givet fald varskos en p-vagt om, at der ud for bestemte gadenumre kan være et eller flere køretøjer parkeret, som ikke har betalt.
De nye kamerabiler kan aflæse nummerpladen, selv om bilen er parallelparkeret helt ned til 10 centimeter fra det næste køretøj. Kamerabilen genkender udelukkende tal-/ og tekstsymboler og kan videresende disse oplysninger til en vagt. Kamerabilen tager således ikke 'traditionelle' fotografier af køretøjer, som mangler at betale.
Også håndscannerne, som p-vagterne er udstyret med, kan på et givent registreringsnummer melde med et rødt kryds, hvis der ikke er betalt.
Det betyder, at politiet ikke kan få et udtræk over, i hvilket område en bil historisk har været parkeret. Men i en akut situation vil man godt kunne foretage et opslag om, hvorvidt der her og nu er betalt for parkering for et bestemt registreringsnummer til den givne takstzone (blå, grøn eller rød). Man vil dog ikke kunne få en præcis placering af køretøjet, da dette ikke er nødvendigt for parkeringsvagternes kontrol.
»Vores vagter har et device, hvor de kan slå et bestemt registeringsnummer op. Politiet vil selvfølgelig med det rette udstyr også kunne foretage et sådant opslag,« siger Jes Øksnebjerg.
Standardudstyr gemmer for meget
København har været nødt til at modificere det standardudstyr, der findes på markedet. Mange af systemerne og det kameraudstyr, der findes på markedet i dag, gemmer nemlig data i længere tid. I forskellige lande foregår udskrivningen og fremsendelsen af en parkeringsafgifter også helt maskinelt.
»Det bruger vi ikke. Vi kunne derfor ikke bare bruge en hyldevare. Vi har lavet systemerne om, så vi ikke gemmer data,« siger Jes Øksnebjerg.
Hvis en bil er ulovlig parkeret og får en parkeringsafgift, så gemmes data om parkeringen i tre år. Det skyldes, at borgeren i den periode har mulighed for at klage, og blandt andet af hensyn til klagesagsbehandling gemmer Center for Parkering altså alle oplysninger i den periode for ulovlige parkeringer. Det sker også i dag, så i den henseende medfører digitaliseringen ingen ændringer.
Et enkelt andet datasæt gemmes også. Det er en oplysning om antallet af køretøjer parkeret i gaderne på forskellige tidspunkter. Det er alene data om, at der har været et køretøj – ikke registreringsnummer, model el lign. Det anvender kommunen til at udregne belægningsprocenter for at kunne oplyse politikerne om presset.
Kommunen har indkøbt i alt tre kamerabiler til ibrugtagelse om et par måneder. Lige nu er den første bil i test.
