Region Syddanmark vil samle medicinske måledata fra 1.500 enheder ét sted

1. maj 2018 kl. 05:12
Region Syddanmark vil samle medicinske måledata fra 1.500 enheder ét sted
Illustration: sielemann/Bigstock.
Måledata fra medicinske apparater skal automatisk opsamles i et it-platform i Region Syddanmark. Målet er at øge patientsikkerheden og reducere antallet af integrationer mellem apparater og forskellige it-systemer.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Der bliver brugt alt for mange timer på håndholdt at aflæse og indtaste doser og værdier på hospitalerne i Syddanmark, ligesom de manuelle indtastninger øger sandsynligheden for fejl og misforståelser. Derfor er Region Syddanmark er på jagt efter en it-platform til opsamling af data fra medicinsk udstyr på regionens hospitaler, en såkaldt Medical Device Information Collection(MDIC).

Regionen har lige nu opgaven i udbud og forventer at lande en aftale om et system over foråret med en af de tre virksomheder, der er prækvalificeret til at byde på opgaven, der forventes at koste omkring 50 millioner kroner.

I første omgang er det planen, at 1.500 enheder skal forbindes, og det tal forventes at stige gradvist til 9.000 enheder i løbet af de kommende syv år. I første omgang er det anæstesi-området, som regionen vil starte med at forbinde, og så kan det bredes. Hvis systemet bliver en succes, står både Region Midt og Region Nordjylland klar til også at købe sig ind på løsningen.

Færre integrationer mellem it-systemer og apparater

Region Syddanmarks vision for MDIC-projektet er at gøre det enklere og lettere at genbruge patientnære medicotekniske måledata i andre sammenhænge, end hvor de er opsamlet, og at reducere antallet af integrationer mellem medicinske apparaturer og it-systemer, ligesom man vil øge patientsikkerheden ved at forbinde patientens identitet med de registrerede måledata, så der ikke sker fejl undervejs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Løsningen skal kunne indsamle, opbevare og formidle de målte medicotekniske data på en tidstro, struktureret og standardiseret måde. Fremtidige systemer og MT-udstyr, der skal forbindes, kan med en standardiseret grænseflade formidle data via den centrale MDIC-platform. Det vil sige, at der med en central platform ikke bliver behov for, at de enkelte specialesystemer selv skal indeholde en dataopsamlingsplatform,« skriver Region Syddanmark i udbudsmaterialet.

Isoleret fra omverdenen

Det meste medicinske udstyr har i dag en levetid på mellem 20 og 30 år. Det betyder, at meget udstyr slet ikke er designet til at blive forbundet med en IP-adresse på et åbent netværk.

Kombinationen af ældre udstyr, der forbindes, er kendt for at give sårbare åbninger for hackere.

Tusindvis af pacemakere og infusionspumper er de senere år blevet tilbagekaldt på grund af sårbarheder, der skulle lukkes med sikkerhedsopdateringer. Hos Region Syddanmark ønsker man at komme den problemstilling til livs med isolerede netværk.

»Vi overholder de gældende sikkerhedskrav og læner os op ad de førende internationale standarder, f.eks. ISO 27001 om informationssikkerhedsledelse. Den afgørende faktor er, at vi ikke kobler vores medicinske udstyr og dataopsamlingsplatformen på almindelige IP-baserede netværk. Vi har hegnet alt vores medicotekniske udstyr inde i et lukket teknisk netværk uden adgang til bl.a. internettet,« siger Peter West, projektleder i Region Syddanmark.

Hovedstaden kobler med Sundhedsplatform

I Region Hovedstaden har man i dag et tilsvarende system, der integrerer data fra medicinsk udstyr til Sundhedsplatformen.

»Region Hovedstaden anvender primært en integrationsplatform, som er udviklet af NanHealth og sælges af Systematic til opkobling af en meget stor mængde af vores udstyr (godt 2.000 stk i dag) til Sundhedsplatformen. Løsningen er generisk, svarende til hvad er under udbud i Region Syddanmark. Det har taget to år at implementere dette. Derudover har vi forskellige andre løsninger for opkobling for EKG-apparater, Billeddiagnostisk Udstyr og Laboratorieudstyr. Valg af løsning, og hvilket udstyr der kobles op, er bl.a. afhængig af, hvad funktionalitet der findes i Sundhedsplatformen og krav til funktionalitet i sammenkoblingen,« oplyser Region Hovedstaden i en mail til Version2.

Den tendens vil vokse markant de kommende år på grund af byggeriet af de nye supersygehuse.

»Vi vil i de kommende år øge antallet af apparater, der kobles op i eksisterende bygninger. Tendensen forventes også øget med de nye store kvalitetsfondsbyggerier, bl.a. fordi der her vil være flere enestuer og en bedre infrastruktur.«

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger