Region Syddanmark vil samle medicinske måledata fra 1.500 enheder ét sted

Illustration: sielemann/Bigstock
Måledata fra medicinske apparater skal automatisk opsamles i et it-platform i Region Syddanmark. Målet er at øge patientsikkerheden og reducere antallet af integrationer mellem apparater og forskellige it-systemer.

Der bliver brugt alt for mange timer på håndholdt at aflæse og indtaste doser og værdier på hospitalerne i Syddanmark, ligesom de manuelle indtastninger øger sandsynligheden for fejl og misforståelser. Derfor er Region Syddanmark er på jagt efter en it-platform til opsamling af data fra medicinsk udstyr på regionens hospitaler, en såkaldt Medical Device Information Collection(MDIC).

Regionen har lige nu opgaven i udbud og forventer at lande en aftale om et system over foråret med en af de tre virksomheder, der er prækvalificeret til at byde på opgaven, der forventes at koste omkring 50 millioner kroner.

I første omgang er det planen, at 1.500 enheder skal forbindes, og det tal forventes at stige gradvist til 9.000 enheder i løbet af de kommende syv år. I første omgang er det anæstesi-området, som regionen vil starte med at forbinde, og så kan det bredes. Hvis systemet bliver en succes, står både Region Midt og Region Nordjylland klar til også at købe sig ind på løsningen.

Læs også: Region Syd: »Vi bliver angrebet rigtig, rigtig ofte«

Færre integrationer mellem it-systemer og apparater

Region Syddanmarks vision for MDIC-projektet er at gøre det enklere og lettere at genbruge patientnære medicotekniske måledata i andre sammenhænge, end hvor de er opsamlet, og at reducere antallet af integrationer mellem medicinske apparaturer og it-systemer, ligesom man vil øge patientsikkerheden ved at forbinde patientens identitet med de registrerede måledata, så der ikke sker fejl undervejs.

»Løsningen skal kunne indsamle, opbevare og formidle de målte medicotekniske data på en tidstro, struktureret og standardiseret måde. Fremtidige systemer og MT-udstyr, der skal forbindes, kan med en standardiseret grænseflade formidle data via den centrale MDIC-platform. Det vil sige, at der med en central platform ikke bliver behov for, at de enkelte specialesystemer selv skal indeholde en dataopsamlingsplatform,« skriver Region Syddanmark i udbudsmaterialet.

Illustration: Region Syddanmark

Læs også: Rigsrevisionen: Markant hacker-risiko i Region Syd med admin-rettigheder til 27.000 ansatte

Isoleret fra omverdenen

Det meste medicinske udstyr har i dag en levetid på mellem 20 og 30 år. Det betyder, at meget udstyr slet ikke er designet til at blive forbundet med en IP-adresse på et åbent netværk.

Kombinationen af ældre udstyr, der forbindes, er kendt for at give sårbare åbninger for hackere.

Læs også: Hospitalernes medikoudstyr kobles på nettet: Øger sårbarhed over for cyberangreb

Tusindvis af pacemakere og infusionspumper er de senere år blevet tilbagekaldt på grund af sårbarheder, der skulle lukkes med sikkerhedsopdateringer. Hos Region Syddanmark ønsker man at komme den problemstilling til livs med isolerede netværk.

»Vi overholder de gældende sikkerhedskrav og læner os op ad de førende internationale standarder, f.eks. ISO 27001 om informationssikkerhedsledelse. Den afgørende faktor er, at vi ikke kobler vores medicinske udstyr og dataopsamlingsplatformen på almindelige IP-baserede netværk. Vi har hegnet alt vores medicotekniske udstyr inde i et lukket teknisk netværk uden adgang til bl.a. internettet,« siger Peter West, projektleder i Region Syddanmark.

Hovedstaden kobler med Sundhedsplatform

I Region Hovedstaden har man i dag et tilsvarende system, der integrerer data fra medicinsk udstyr til Sundhedsplatformen.

»Region Hovedstaden anvender primært en integrationsplatform, som er udviklet af NanHealth og sælges af Systematic til opkobling af en meget stor mængde af vores udstyr (godt 2.000 stk i dag) til Sundhedsplatformen. Løsningen er generisk, svarende til hvad er under udbud i Region Syddanmark. Det har taget to år at implementere dette. Derudover har vi forskellige andre løsninger for opkobling for EKG-apparater, Billeddiagnostisk Udstyr og Laboratorieudstyr. Valg af løsning, og hvilket udstyr der kobles op, er bl.a. afhængig af, hvad funktionalitet der findes i Sundhedsplatformen og krav til funktionalitet i sammenkoblingen,« oplyser Region Hovedstaden i en mail til Version2.

Den tendens vil vokse markant de kommende år på grund af byggeriet af de nye supersygehuse.

»Vi vil i de kommende år øge antallet af apparater, der kobles op i eksisterende bygninger. Tendensen forventes også øget med de nye store kvalitetsfondsbyggerier, bl.a. fordi der her vil være flere enestuer og en bedre infrastruktur.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere