Region Syd hiver i nødbremsen: App til indsats ved hjertestop sættes i bero

En app, der kalder syddanske akuthjælpere ud til for eksempel hjertestop, er ikke driftssikker, og derfor vil regionen ikke udbrede appen, før den fungerer.

Region Syddanmark slår nu bak i forhold til at udbrede First AED-appen, der automatisk tilkalder frivillige med en hjertestarter, når en ambulance rykker ud til folk med hjertestop. Det oplyser Region Syddanmark i en pressemeddelelse.

Appen, som kalder syddanske akuthjælpere ud til for eksempel hjertestop, er nemlig ikke driftssikker, og derfor vil regionen ikke udbrede appen, før den fungerer.

Version2 kunne i går fortælle, at appen ifølge chefen for alarmcentralen er lammet af nye opdateringer til de frivilliges telefoner.

»Vi oplever et stigende antal problemer, som jeg tror hænger sammen med de nye versioner af Android og iOS,« sagde Kim Ahlers, der er leder af AMK-vagtcentralen, som koordinerer ambulanceudrykninger, til Version2.

Problemerne med appen er konstateret på visse telefontyper. Akuthjælperne oplever for eksempel, at deres telefon flimrer, og at telefonen slukker, eller skærmen 'låser', når de modtager et alarmopkald, så alarmoplysningerne ikke kan ses, oplyser regionen.

Beslutningen om at sætte udrulningen i bero blev taget i regionens præhospitale udvalg i går:

Formand for udvalget Thyge Nielsen (V) siger ifølge meddelelsen:

»I udgangspunktet er udkaldssystemet rigtig godt – når det virker. Når appen virker, er akuthjælperne ofte meget hurtigt fremme ved et hjertestop, og det øger muligheden for at redde liv og førlighed. Men vi bliver selvfølgelig nødt til at være 100 procent sikre på, at appen virker hver gang – uanset hvilken smartphone akuthjælperen har. I udvalget er vi enige om, at vi ikke går videre med at installere appen hos de frivillige i 'Danmark redder liv', før vi har sikkerhed for, at appen er driftsstabil og fungerer som den skal.«

Udvalget bad samtidig administrationen om at arbejde videre med at løse problemet sammen med app-leverandøren First AED.

23 syddanske akuthjælper-/nødbehandlerordninger

Baggrunden for hele projektet er Region Syddanmarks tilslutning til projektet 'Danmark redder liv', som giver frivillige førstehjælpere over hele regionen mulighed for at blive koblet op på regionens AMK-vagtcentral og blive kaldt ud til hjertestop, samtidig med at vagtcentralen sender en ambulance.

Planen var, at 'Danmark redder liv' skulle gå i gang her i efteråret, og at det skulle baseres på First AED-appen.

I Region Syddanmark er der i dag omkring 460 akuthjælpere fordelt på 23 akuthjælper-/nødbehandlerordninger. De rykker ud i forbindelse med for eksempel hjertestop i de områder af regionen, hvor ambulancerne er længst tid om at komme frem. Og meningen er, at alle akuthjælpere skal kaldes op via First AED-appen. Den del bliver nu forsinket.

'Danmark Redder Liv' fortsætter med hvervning og uddannelse af frivillige, men appen, som frivillige skal installere på deres smartphones, frigives først, når der er opnået 100 procent driftsstabilitet.

»Vi samarbejder med Dansk Folkehjælp om hvervning og uddannelse af frivillige til 'Danmark redder liv', og vi ved fra dem, at 400 personer har vist interesse for at blive frivillig i ordningen. Vi vil derfor bede alle frivillige om at være tålmodige, indtil vi har teknikken på plads,« slutter Thyge Nielsen.

De frivillige, der har meldt sig til 'Danmark redder liv', vil få direkte besked fra Dansk Folkehjælp.

Projektet skal også øge antallet af akut- og førstehjælpere i regionen fra cirka 460 til omkring 1.600.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Tobias Volfing

»I udgangspunktet er udkaldssystemet rigtig godt – når det virker. Når appen virker, er akuthjælperne ofte meget hurtigt fremme ved et hjertestop, og det øger muligheden for at redde liv og førlighed. Men vi bliver selvfølgelig nødt til at være 100 procent sikre på, at appen virker hver gang – uanset hvilken smartphone akuthjælperen har. I udvalget er vi enige om, at vi ikke går videre med at installere appen hos de frivillige i 'Danmark redder liv', før vi har sikkerhed for, at appen er driftsstabil og fungerer som den skal.«

Hvordan skal de nogensinde blive 100 procent sikre på at appen virker hver gang, så længe den er afhængig af en moderne smartphone? Det er et super godt initiativ, og selvfølgelig skal det fungere hver gang - men det kan man da aldrig forvente af en app på en vilkårlig moderne smartphone.

Og selv hvis målet ikke er 100 procent, hvordan skal denne løsning så nogensinde blive mere driftsikker end f.eks. at sende en SMS? Det virker lidt fjollet i min optik, hvad er det jeg har overset?

  • 1
  • 0
#3 Thomas Peter Berntsen

Jeg tror ikke nødvendigvis, at du har overset så meget.

Jeg hører relativt ofte historier om projekter, hvor kravstiller har haft forventninger til visse aspekter af produktets kvalitet og beskaffenhed, der desværre er urealistiske givet det miljø, som produktet i praksis skal fungere i.

Jeg kan godt forstå ønsket om høj tilgængelighed, og hvor det kommer fra, men kompleksiteterne i vores branche er bare af et sådant omfang, at de er svære at rumme, hvis man ikke har en baggrund heri.

Jeg forstår også din argumentation for det umulige i at nå 100% sikkerhed for, at app'en vil fungere på alle devices. Det kan jeg heller ikke rigtig se ske, med mindre man, som du siger, anvender et lavere lag i mobilstakken: SMS eller cell broadcast.

Imidlertid rejser sagen en anden interessant, etisk problemstilling:

a) Skal teknologi som denne i bund og grund kunne få lov at betragtes som meget skrøbelig (i dette tilfælde forstået som værende meget afhængig af brugernes individuelle smartphones og disses kørselsmiljøer), men også meget værdiskabende, når de virker, idet man kan bruge fx lokations-API'er, kortvisninger etc. til at gøre dem meget kontekstrelevante?

b) Eller skal man kræve langt højere driftstabilitet og i stedet gå på kompromis med funktionalitet og praktisk anvendelighed?

I bund og grund fisker jeg lidt efter, om man, når man står med en teknologi, der kan være meget mere livreddende end ikke at bruge den, skal acceptere en vis "betaficering" af denne teknologi? At den ikke altid virker, at der kan forekomme fejl for visse brugere etc.?

Noget er bedre end ingenting, kunne man argumentere. Man kunne imidlertid også argumentere for, at det, som slutbruger af app'en, må være ret frygteligt, næsten traumatiserende, at få besked om en tilskadekommen lige i nærheden, men så omvendt ikke kunne bruge app'en og derved ikke hjælpe, selvom man gerne ville.

Måske meget af problematikken dog kunne løses ved, at app'en indeholdte et øvelsesmodus, hvor man som bruger kunne afprøve app'ens funktionalitet på ens smartphone, som den vil fungere i kritiske situationer. Virker app'en ikke, må man leve med problemerne, afinstallere app'en eller købe sig en anden smartphone?

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere