Region Sjælland tilkalder amerikanske eksperter til at fikse Sundhedsplatformen

Overlæge noterer på papirlapper fordi it-systemet forhindrer ham i at være nærværende over for patienterne.

Region Sjælland har tilkaldt eksperter fra USA, der skal forsøge at forbedre den udskældte IT-platform Sundhedsplatformen, der blev indført på regionens sygehuse i november måned. Det oplyser P4 Sjælland.

I radioen fortæller overlæge Michael Halder fra Nykøbing Falster Sygehus, at han skriver sine notater ned på små lapper under samtalerne med patienterne i stedet for - som det ellers er meningen og som mange andre gør - at notere i systemet under samtalen:

»Jeg kan ikke være nærværende og sidde og tale med patienter og pårørende om meget tunge ting og så samtidig sidde med næsen inde i computeren. Det fungerer slet ikke,« siger han til P4 Sjælland.

Grundlæggende er han vred og kalder systemet en katastrofe:

»Gang på gang er der problemer med medicinlisterne. Så må jeg ringe til help-desk eller en superbruger. Nogle gange kan de hjælpe, andre gange ikke. Jeg bruger ofte 2-3 timer på at udskrive en patient. Det er i den grad frustrerende i en travl hverdag,« siger han til P4 Sjælland.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

... Der kommer en god løsning i morgen:
http://ugeskriftet.dk/nyhed/sundhedsplatformen-i-cambridge-vi-havde-ogsa...

Men det er for sent for denne læge:
http://ugeskriftet.dk/nyhed/sundhedsplatformen-faar-overlaege-til-sige-op

Spørgsmålet er også, hvem Cambridge-lederen repræsenterer? Alverdens SP-ledere, som er meget begejstrede, fordi deres egen karriere har blomstret pga. af SP, og fordi den giver mulighed for at mødes til sjove årlige User Group Meetings (nævnes af Cambridge-manden, blev frekventeret af næsten 60 danske ledere og kostede Region Hovedstaden over 1 mill. kroner - og er en årlig tilbagevendende begivenhed i Harry Potter Land: https://ugm.epic.com/ ), hvor man uddanner offentligt ansatte Epic-ambassadører - professionelle begejstrede? Eller brugerne på gulvet, patienterne? Eller folk med stor interesse i afregningseffektiviteten - som jo er det, Epic angiveligt skulle være virkeligt effektiv til (borst fra, at det jo nok kommer til at koste Region Hovedstaden over 7000 millioner i manglende effektivitet/indberetning af aktiviteter?).

Allan Astrup Jensen

Hvad skal vi med besværlige læger, til at afhøre patienterne, når robotter er meget mere effektive og billigere? At behandlingen bliver derefter, og flere patienter får en dårlig oplevelse, flere mén eller dør, berører ikke de bestemmende, der er mere interesserede i og har forstand på Excel ark og økonomi.

Det er utroligt, at embedsmænd og politikere stadig tror, at alle læger, alle sygdomme, alle diagnoser og alle patienter er ens. Hospitalerne fremstiller ikke legoklodser på samlebånd, men behandler individuelle mennesker med individuelle sygdomme og individuelle behov ved hjælp af et bredt favnende sundhedspersonale, som har forskellige egenskaber, erfaringer og uddannelser.

Det amerikanske EPIC system er sikkert fantastisk til at skrive fakturaer ud i amerikanske betalingshospitaler, men det dur tilsyneladende ikke i det danske sygehussystem, der financieres på en anden måde. At man så især indfører systemet for at spare penge ved at fyre lægesekretærerne, der er bedre til at taste end lægerne og uddannet til det, gør det hele molboagtigt - men det er også dansk. Selvom systemet er håbløst, er det nok for stort til at lade falde og afskrive, som en privat virksomhed ville have gjort forlængst!

Jan Heisterberg

Artiklen nævner to forhold med kilde P4 Sjælland:
- journalskrivning, notering
- medicinlister

Det første er et brugerproblem baseret på manglende rutine og itilstrækkelig adfærdsændring.
Jeg tror mange patienter har set deres læge med øjne og opmærksomhed fokuseret på skærmen. Min læge, som absolut var så gammel at han nu er på pension, valgte istedet at sige (til sine patienter, mig): "jeg skal lige se ....", "eller jeg skriver lige ...." Og ELLERS var han 100% patientfokuseret og nærværende.
Den pågældende læge, og alle andre med samme problem, skal bare lære at flip-floppe mellem skærm og patient - istedet for at multi-taske og have tilsyneladende opmærksomhed på begge.
Det kan trænes og læres - hvis ikke intuitivt indlysende.
Iøvrigt, er situationen den samme når/ hvis en yngre person sidder og bruger sin smart phone midt i en samtale, et møde, under spisning.

Medicinlisterne er, som beskrevet, et teknisk problem, og skal løses som sådant. Måske et brugerproblem, men så må det afdækkes og rettes af den lokale support organisation.
Måske er fejlen her ? Brugeren tages ikke alvorligt, eller der er for lidt tid til on-site support ?

P.S.: Jeg er ikke dum-smart supporter af SP, men vil heller ikke bare falde om ved enhver brugeroplevelse.

Jan Heisterberg

Jeg opfattede det som en relevant analogi.
- jeg gør det ikke selv
- jeg opfatter det som voldsomt irriterende når andre, uanset alder, gør det

Naturligvis kan en person, i selskab med andre, have et akut behov for at modtage en besked eller opringning. God takt og tone tilsiger, at personen på forhånd siger f.eks.: "Undskyld, men jeg behøver ....".

I øvrigt har jeg selv for 30 år siden, hvor it-skærme også var en integreret del af min hverdag, lært det. En medarbejder sagde nemlig: "Det generer mig at .....".

Klavs Klavsen

Og min læge (og hendes sekretær) (og ligeså hendes far som var lægen før) - gør/gjorde det samme - netop at snakke med en - og så lige fokusere på skærmen og sige "jeg noterer det lige".. Det gik temmelig stærkt for dem at notere - nok mest pga. lægelige forkortelser, så umiddelbart burde journal delen ikke være et problem.

De har dog også prøvet sundhedsplatformen (de anvender den til at kommunikere med hospitalerne når de indskriver folk osv. som jeg forstår det) og mener også den er betydeligt mere besværlig end deres eget system (som mange privat praktiserende anvender) - og i deres eget system, har de kunnet få forbedret de ting - de synes var irriterende i deres dagligdag..

Det kan man ikke ændre i sundhedsplatformen (har den privatpraktiserende læge sagt at hun havde fået af vide da hun spurgte hvorfor sundhedsplatformen skulle spilde hendes tid - når det nu var gjort så meget smartere i hendes eget system til privatpraktiserende læger).

Mads Jamborg Jørgensen

Kender ikke til Sundhedsplatformen, er hverken for eller i mod

Men jeg vil tillade mig at udfordre at du skriver:
”Det første er et brugerproblem baseret på manglende rutine og utilstrækkelig adfærds ændring”

Er overbevist om at overlæge Michael Halder har ret, det er ganske enkelt mere effektivt at have en dialog med patienten og kun notere ned i stikords-form på papir, for så at opdatere it systemet når patienten er gået - på den måde har han optimale betingelser for at kunne levere den bedste kvalitet til sin patient, og det kan endda være at det ikke tager længere tid... eller at kvaliteten af det der skrives ind i it systemet er meget bedre og at man på den måde også bliver mere effektiv

Det koster opmærksomhed at benytte IT, det fandt jeg i sin tid ud af da jeg skrev mine første danske stile direkte i en tekstbehandling (det gav dårligere kvalitet / lavere karakter), eller da jeg forsøgte at lave noter på en bærbar til en undervisnings-lektion (jeg havde ikke tid til at reflektere over undervisningen mens at den foregik, eller at stille spørgsmål, gik derfor glip af meget) – i begge situationer var det for mig meget mere effektivt at lave korte noter på papir (stikord), og at skrive ind på computer senere

Mennesker er ineffektive hvis vi skal skifte fokus hele tiden - det at bruge en computer kræver meget opmærksomhed, hvis man skal skifte imellem at have en dyb samtale og benytte et it system, så skifter man fokus

Mon der er nogen der har evalueret, hvad der er det mest effektive for en læge, eller gør man bare som man altid har gjort?

Jens Beltofte

Umiddelbart er de systemer som praktiserende læger bruger meget simplere end sundhedsplatformen. De benytter stadig alm. fritekst-baserede notater, hvor sundhedsplatformen vist er meget "peg og klik og gentag 20 dage"-agtigt.

Tror ikke at de praktiserende læger bruger sundhedsplatformen ved henvisninger. Vil tro at de oprettes i lægens eget system og sendes videre til en central visitering (i hvert fald i Region SJ), alternativt i et andet webbaseret system. SP er så vidt jeg husker et rent desktop-baseret platform.

Jens Beltofte

I forbindelse med vores datters fødsel, var min kæreste og datter indlagt et par dage på Riget. I den forbindelse brugte nogle af sygeplejerske en iPhone med specielt cover med en scanner. Den blev blandt andet brugt til at registrere forskellige ting på stuen. Det morsomme og som overraskede mig meget, var at sygeplejersken blev promptet om at installere nye iOS opdateringerne. Hun valgte at udskyde det til om natten, hvor hun havde fri.

Har man i regionerne, i dette tilfælde RH, ikke styr på automatisk installation af opdateringer fra central hold på sådanne devices? Eller understøtter iOS ikke dette?

Steen Christensen

Jeg undrer mig lidt over, atMichael Halder tror, at han skal notere hele samtalen på Sundhedsplatformen (SP) under samtalen. Det mener jeg ikke har været meningen. Man kan selvfølgelig have brug for at huske visse ting og kan derfor skrive det ned - enten på computeren eller på et stykke papir. Det er op til en selv og meget individuelt.
Jeg selv bruger ingen af delene, når jeg taler med patienterne. Så føler jeg mig mest nærværende. Jeg skriver først et notat, når jeg er færdig med samtalen i ambulatoriet eller ved stuegang. Jeg bruger kun SP under samtalen, hvis jeg skal vise et røntgenbillede frem eller læse et svar (røntgen, mikrobiologi o.a.) eller fortælle et specifik blodprøvesvar, som patienten eller den pårørende spørger til.
SP blev som det sidste udrullet i Region Sjælland i november-december 2017. Meningen var så, der skulle komme opdateringer/nyere version i slutningen af 2018. At Epic allerede nu kaldes ind til rettelser skyldes lægernes bekymring om patientsikkerheden. Som det har været nævnt i pressen, så har vi ikke et ordentlig overblik over medicinen (hvad vi havde i det gamle system OPUS), og vi er bange for at lave fejl hos vores patienter pga dette. Vi håber på, at vi får et bedre overblik med nogle rimelige hurtige rettelser/ændringer i SP. Egentlig burde man sætte nogle læger, sygeplejersker, sekretærer og it-folk ind i et lukket rum, og så måtte de først komme ud, når en løsning var lavet, og de lige som ved pavevalget kunne sende hvid røg op gennem skorstenen.

Jakob Dahl

Eller understøtter iOS ikke dette?


Det kommer lidt an på hvilket managementsystem man bruger, nogle systemer understøtter at man kan pushe en opdatering af iOS ud til grupper. De systemer der kommer fra andre steder end USA er ikke så modne endnu da Apple i lang tid kun havde åbnet for udvikling til deres DEP program hvor det var frigivet.
Men det jeg har set forhindrer til gengæld ikke at iOS kan prompte for opdateringer. Hvis man pusher kan brugeren til gengæld /ikke/ vælge at udskyde til pausen og så ville din oplevelse have været at opdateringen var gået i gang.

Jakob Dahl

Benytter man overhovedet et managementsystem???


Uden at kunne sige det med sikkerhed så er jeg ret sikker på at det gør de, alt andet ville være halsløs gerning. Det er den eneste måde at håndtere at de relevante apps er tilstede på devices og at apps er opdaterede.
Ellers skal man udlevere gavekort til appstore til medarbejderne så de selv kan hente apps. Det var den måde det foregik på før Apple åbnede for deres volumenstore i de mindre europæiske lande.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize