Region Sjælland: Økonomisystem plaget af uforholdsmæssigt mange fejl

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
En pukkel på 35.000 ubetalte regninger og lange svartider plager Region Sjælland efter indførelsen af nyt økonomisystem. Men IBM mener, at it-systemet kører helt som designet og bestilt.

Region Sjælland har siden sommeren 2013 haft problemer med et helt nyt økonomisystem leveret af IBM. Det har blandt andet ført til en pukkel på 35.000 regninger, som ikke er blevet betalt.

»Vi har oplevet uforholdsmæssigt mange fejl med det system, vi har anskaffet. Der vil altid være fejl i et nyt system, men det har desværre vist sig at være ekstraordinært vanskeligt at få dem rettet. Og når nogle fejl er blevet rettet, så har vi konstateret nye,« siger økonomidirektør Morten Koch fra Region Sjælland til Version2.

Version2 skrev i september 2013, at Region Sjælland måtte behandle mange fakturaer manuelt på grund af fejl i det nye system. Det er de fejl, som har ført til en bunke på i øjeblikket cirka 35.000 regninger, som ikke er blevet færdigbehandlet.

Læs også: Nyt it-system skaber kaos: Region Sjælland kan ikke betale regningerne

Det betyder blandt andet, at regionen har oplevet at få spærret benzinkort til regionens køretøjer, fordi regningerne ikke er blevet betalt. Region Sjælland behandler normalt i omegnen af 350.000 fakturaer om året, så cirka hver tiende er altså ikke blevet behandlet på grund af det nye system.

»Vores hovedfokus er at få håndteret de ubetalte regninger, der ligger, så leverandørerne kan få deres penge, og vi kan få et normalt vareflow. Derfor har vi hentet vikarer ind for at få løst det bunkeproblem, der ligger,« siger Morten Koch.

Problemet med de ubetalte fakturaer skyldes fejl i systemet, som blandt andet har betydet, at der har været en begrænsning for, hvor mange fakturaer der har kunnet køres gennem systemet.

»Vi har haft fejl på betalingskørsler fra dag ét, og der har været problemer gennem lang tid, men de er løst nu,« siger Morten Koch.

IBM kan komme til at hænge på vikarregning

Den lange periode med fejl har imidlertid skabt en pukkel, som skal behandles manuelt, og det er grunden til, at regionen har måttet indkalde vikarer. Regningen for det ekstra manuelle arbejde kan IBM komme til at hænge på.

»Når vi er færdige, så vil det indgå i den dialog, vi efterfølgende skal have med leverandøren,« siger Morten Koch.

IBM har leveret system til Region Sjælland. Der er tale et Oracle-baseret system, hvor regionen står for driften af hardwaren på de bagvedliggende systemer, mens IBM står for den øvrige drift og fejlretning.

Hos IBM beklager pressechef Carsten Grønning problemerne, men påpeger, at systemet kører, som det er bestilt til.

»Systemet kører ikke 100 procent, som det skal, men det kører, som det er designet og bestilt. Sådan et system er meget komplekst. Det skal også indarbejdes i organisationen, så det er helt normalt, at der opstår problemer. Vi gør alt, hvad vi kan for at løse fejlene så hurtigt som vi kan,« siger Carsten Grønning til Version2.

Ifølge Region Sjælland er det imidlertid ikke organisatoriske problemer med at indkøre systemet, som har plaget regionen.

»Det er helt konkrete tekniske fejl,« siger Morten Koch.

Ud over problemerne med betalingskørslerne har regionen eksempelvis haft et problem med varebestillinger fra de enkelte afdelinger, hvor en brik til bestilling blev låst, når den havde været brugt én gang. Det krævede en fejlrettelse fra Oracle, før det blev løst.

»Vi har også haft lange svartider. Vi har nogle performance-problemer, hvor det i perioder kører ustabilt. Det forventer vi, at leverandøren får løst,« siger Morten Koch.

Han kan ikke give nogen konkret tidshorisont for, hvornår systemet kan forventes at køre helt som planlagt.

»Det har taget længere tid, end vi havde forventet. Jeg har en forventning om, at rettelserne også kommer til at foregå i 2014, men vi har en klar forventning om, at leverandøren får det rettet så hurtigt som muligt. Når ting ikke kører på automatik, så skal det klares manuelt, og det er ikke derfor, vi har købt systemet,« siger Morten Koch.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Larsen

Jeg har endnu ikke fundet ud af hvad dette geniale offentlige system koster, men hvad koster det pr regning at betale med dette system, og ville det evt være billigere at lave det semi manuelt så?

Hvis det er billigere at lave det semimanuelt..... burde man så ikke lave en billigere løsning? Mindre komplex?

  • 1
  • 0
Silas Ørting

Som jeg har forstået det er det et led i samlingen af regionen. Det primære område regionen tager sig af er sundhed, hvor der er 7 sygehuse i regionen + 6 psykiatriske centre. Hvert sygeshus har mange selvstændinge afdelinger der ikke har noget med hinanden at gøre.
Man kunne vælge at decentralisere det hele, men det giver ikke umiddelbart nogen mening. Mit indtryk er at der ikke har været lavet en ordentlig test af systemet før det er rullet ud, om det er regionens eller leverandørens ansvar er ikke helt klart.

  • 0
  • 0
Jens-peder Vium

Jeg har været IT-kyndig syns- og skønsmand siden 1980. Fælles for de sager, der har været på mit skriveborg er, at der ikke har været gennemført en afleveringsprøve - i en del tilfælde fordi kontrakten, og herunder kravspecifikationen, ikke var et egnet grundlag herfor.
En anden kritisk faktor er parternes evne til at løse problemer sammen.
Lidt en skam, at artiklen ikke belyser, hvor det er, at kæden er hoppet af.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize