Region Sjælland efter udbud: Ingen leverandører kunne skrive et tilbud

Region Sjælland skrotter et udbud af it-systemer til 5.000 ansatte, og må prøve igen. Det lykkedes nemlig ikke en eneste leverandører at give et korrekt tilbud.

Region Sjælland satte tidligere på året en serie administrative it-systemer i udbud, fordi de eksisterende kontrakter med blandt andet KMD og Fujitsu udløber i ved udgangen af 2010.

Men regionen har nu set sig nødsaget til at droppe udbuddet, fordi ingen af de interesserede leverandører kunne levere et korrekt formuleret tilbud efter forskrifterne.

Det fortæller it-direktør i Region Sjælland, Michael Steen Hansen, der oplyser, at regionen nu sadler om og i stedet gennemfører et såkaldt udbud efter forhandling.

Udbuddet skulle have givet Region Sjælland en tiltrængt overhaling af de administrative it-systemer.

Det skulle blandt andet sikre bedre integration og mindre dataredundans på regionens systemer til løn, økonomi, personale, vagtplan og logistik.

Systemerne bruges af omkring 5.000 medarbejdere i Region Sjælland.

Opdatering: Michael Steen Hansen oplyser, at der i alt er 15.000 medarbejdere i regionen.

**LÆS OGSÅ **Region Sjælland sætter it-systemer til 5.000 ansatte i udbud

Region Sjælland bruger lige nu blandt andet Fujitsu Prisme til økonomistyringen, KMD's lønsystem Opus og Logica ILS til indkøb og logistik.

Med det nye udbud efter forhandling får regionen mulighed for at forhandle direkte med de interesserede leverandører.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Johansen

Erfaring fra bilbranchen:

Det tog en af vores sælgere 4 dage at lave papir arbejdet på et tilbud på 13 biler til en kommune. Det viste sig også at der var for få tilbud så kommunen måtte lave udbudet om.

Hvis noget så simpelt som 13 biler tager 4 dages papirarbejde, så kan jeg slet ikke forestille mig hvilken opgave det er at skrive et tilbud på sådan et it-system, når det skal udføres specielt efter kommunens forskrifter.

  • 0
  • 0
Jørn Wildt

> Hvis noget så simpelt som 13 biler tager 4 dages papirarbejde, så kan jeg slet ikke forestille mig hvilken opgave det er at skrive et tilbud på sådan et it-system, når det skal udføres specielt efter kommunens forskrifter.

Jeg har selv lige været med til at svare på et større kommunalt udbud - gæt selv hvor lang tid det tager at komme igennem med et svar til ca. 1000 sider udbudsmateriale!

  • 0
  • 0
Jens Henriksen

Problemet er ikke stat, regioner eller kommuner. Det virkelige problem er den tiltagende DJØFificering af alting, som betyder at reglerne er enten umulige eller ekstremt omkostningstunge af efterleve. DJØF svaret er at arbejdet skal "professionaliseres" dvs. der skal endnu flere jurister uden den ringeste faglige indsigt i andet end jura ind over alting samtidig med at de sidste rester af fornuft går ud.
Glæd jer over at slippe med 1.000 sider - om få år har EU m.fl. sørget for at intet kan udbydes med "så få" siders udbudsmateriale.

  • 0
  • 0
Jørn Wildt

> Jeg tror at de fleste direkte involverede har konstateret at "værditilføjelsen" er negativ

Ja, er det ikke fantastisk med digitalisering af Danmark :-)

Og sagde nogen agil udvikling? Med de udbud der bliver lavet, så er agil udvikling en by i Sibirien.

Personlig er jeg ikke overrasket over at statslige og kommunale IT-projekter gang på gang går i vasken.

Kundens udbud: "Vi skal have en bil. Der skal være titanium tandhjul, krumtapakslen skal være på Ø35,2 mm, køleren skal have en volumen på 34,2 liter, gearingen skal være i forholdet 1:322 osv. osv".

Leverandøren leverer varen.

Kunden: "Jamen, min bil kan ikke køre!"

Leverandøren: "Næh, men du har fået præcist hvad du ønskede" ... "og forøvrigt forbød udbudsreglerne os i at gå i dialog med jer".

Resultat: leverandøren tørrer hænder og siger kunden fik hvad han ville have, og kunden tørrer hænder og siger han fulgte reglerne. Herefter postes der et par millioner mere i projektet, og med lidt held ender det med at kunden får noget de kan bruge.

Kunden fokuserer alt for meget på hvordan løsningen skal se ud - i stedet for at fokusere hvilke problemer der skal løses, for så at gå i dialog med leverandøren om den bedst mulige løsning.

  • 0
  • 0
Thomas Knudstrup

For nogle år siden fandt man ud af, at projekter og projektplanlægning bedre kunne forklares i billeder. Resultatet kan ses på http://www.projectcartoon.com/cartoon/3

Det passer meget godt til ovenstående

Kunden fokuserer alt for meget på hvordan løsningen skal se ud - i stedet for at fokusere hvilke problemer der skal løses, for så at gå i dialog med leverandøren om den bedst mulige løsning.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize