Midtjysk it-chef: Indadvendt personlighed kan være fyringsgrund

40 it-folk i Region Midtjylland risikerer fyring, fordi deres kompetencer ikke passer med behovet. Det kan også være personlige og sociale kompetencer, siger it-chefen.

Efter en sammenlægning af flere mindre it-afdelinger til én stor er Region Midtjylland nu i gang med en større justering af personalet, hvor op til 40 ansatte nu har udsigt til en fyring.

Der skal bruges folk med erfaring fra store og komplekse it-miljøer, heriblandt databasespecialister og erfarne projektledere, i stedet for dem, der nu er truet af fyring, har it-chef Jørn Lodahl fortalt.

Læs også: Derfor fyrer Region Midtjylland 40 it-folk

Processen har mødt stærk kritik fra HK/Samdata, der i en artikel på fagforenenings hjemmeside kalder fremgangsmåden for uhyrlig.

Kritikken går især på, at it-ledelsen ifølge Samdata ikke har gjort nok for at efteruddanne medarbejderne, så deres kompetencer fulgte med behovet.

Når regionen for eksempel ikke har sendt medarbejdere på projektledelseskurser og nu mangler erfarne projektledere, skyldes det mangel på tid efter den store sammenlægning, fortæller it-chefen for regionen.

Var det ikke noget, I kunne have opdaget tidligere, så I kunne have reageret tidligere og haft den nødvendige tid?

»Jo, det kan du sige, og på sin vis er behovet også identificeret tidligt. Man har bare ikke kunne gøre noget ved det, fordi vi har været så optaget af at gennemføre denne fusion af it-afdelinger. Og det er i den forbindelse, at behovet er opstået. I praksis har det ikke været muligt at gøre det tidligere,« siger Jørn Lodahl til Version2.

Ifølge HK har medarbejderne ikke haft en medarbejderudviklingssamtale (MUS) i flere år, hvor man kunne have talt om de ønskede kompetencer og rettet op på det.

»Det er jeg ikke enig med dem i. Når jeg spørger mine ledere og medarbejderrepræsentanter, siger de, at der bliver gennemført MUS. Og det her behov kunne vi ikke løse ved kompetenceudvikling.«

HK siger også, at nogle af de berørte medarbejdere har fået at vide, at det er sociale eller personlige kompetencer, der mangler. Er det rigtigt?

»Det kan godt være rigtigt. Hvis man skal sidde med telefonsupport en hel dag, er det en fordel at være udadvendt og serviceminded. Det er ikke så kritisk, hvis man arbejder med servere. Så der kan være nogle steder, i kraft af den rolle man har, at der er behov for nogle bestemte personlige egenskaber. Jeg har ingen ambitioner om at forsøge at gøre en indadvendt person til en udadvendt person. I nogle tilfælde vil disse medarbejderne også selv synes, at det er irriterende, hvis telefon for eksempel ringer hele tiden.«

Læs også: Fyringstrussel hænger over 40 it-medarbejdere i månedsvis

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Nilsson

jeg undres lidt. Der er rigtig mange it-folk som måske ikke har de store sociale kompertancer, de sidder for meget foran computeren og det sociale er de bare ikke altid dygtige til. jeg vil endda gå så lang at påstå at det er ganske naturligt. forstår ikke hvorfor man så ikke har prøvet at give dem et kursus i hvad det egentlig vil sige at være social og undervise dem lidt i hvordan normale mennesker opfatter et indvid som social. De fleste it-folk er jo intellegente nok, så mon ikke de kan "emulere" de sociale sider af et menneske, så det ikke er til at genneskue for et normalt socialt menneske ;-)

  • 1
  • 2
Nikolaj Brinch Jørgensen

jeg undres lidt. Der er rigtig mange it-folk som måske ikke har de store sociale kompertancer, de sidder for meget foran computeren og det sociale er de bare ikke altid dygtige til.

For at kunne samarbejde, er man nødt til at besidde visse sociale kompetencer. Nøjagtigt ligesom man er nædt til at besidde visse faglige kompetencer for at bestride et bestemt job. Hvis man ikke selv synes det er vigtigt, men ens arbejdsgiver mener det er vigtigt, så er man ikke enige om forventningerne, og så risikere man altså på et tidspunkt ikke at kunne bruges. At IT medarbejdere ikke skulle have sociale kompetencer, fordi de sidder for meget foran computeren, kan ikke bruges til noget. Der er i alle jobs brug for specifikke bløde såval som hårde kompetencer, og dem skal man som medarbejder enten have eller tilegne sig. Det er ikke altid arbejdsgiverens opgave at sørge for at medarbejderen er kompetencemæssigt klædt rigtigt på, det er først og fremmest medarbejderens ansvar, for det er medarbejderens kompetencesæt, som også er gyldigt udenfor en kontekst af den nuværende arbejdsgiver. Problemet er blot, at en del ikke tager nok ansvar for sig selv på arbejdsmarkedet. Arbejdsgiveren skal hele tiden balancere om det giver forretningsmæssigt mening at efteruddanne de eksisterende medarbejdere, eller skille sig af med dem, og ansætte nogle nye med de kompetencer der er brug for (hvad er konkret den bedste investering == hvad er billigst). Ligesom der i ansættelsessammenhænge skal balanceres om man skal stoppe med den kandidat der nu er den bedste, eller det bedre kan betale sig at fortsætte med at søge efter en bedre kandidat.

Jeg køber iøvrigt ikke den med at "emulere" de sociale kompetencer.

  • 1
  • 0
Peter Nilsson

nogle it folk er faktisk ret gode til "social enginering" at de kan overbevise andre om at afgive personlige oplysninger som kodeord etc, så jo det kan bestemt emuleres, men man skal have interessen for det og så skal det virke naturligt. Iøvrigt syntes jeg at man bør være lidt social for ellers duer det ikke at samarbejde med de almindelige brugere, så jeg er enig i at det er nødvendigt at have de kompertancer, men man kan altså godt lære det.

  • 0
  • 2
Thomas Hansen

Ævl med ævl på.

Jeg har alle dage været karakteriseret som indadvendt, og det har ikke forhindret mig i at varetage telefonsupport opgaver, og oven i hatten fået ros for det af kunderne.

At indadventhed nu skulle være et handikap man er nødt til at skjule ved at 'emulere' udadventhed er dog det mest stupide jeg længe har hørt.

  • 6
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Ævl med ævl på.

Jeg har alle dage været karakteriseret som indadvendt, og det har ikke forhindret mig i at varetage telefonsupport opgaver, og oven i hatten fået ros for det af kunderne.

At indadventhed nu skulle være et handikap man er nødt til at skjule ved at 'emulere' udadventhed er dog det mest stupide jeg længe har hørt.

Det er fint nok det ikke er et problem for dig, men derfor kan indadvendthed sagtens være et problem andre steder på arbejdsmarkedet. Men jeg er enig med dig i at man da ikke skal gå på arbejde og "emulere" en anden end den man er, det holder ikke. Det er temmelig svært at "emulere" kompetencer man ikke har, det er bedre at tilegne sig dem om muligt.

  • 0
  • 0
Lasse Hillerøe Petersen

Det er selvfølgelig klart, at man ikke skal sætte en medarbejder, der ikke har det godt med at yde personlig service, eller måske ikke er så god til mundtlig kommunikation, eller hvad der nu kan være i vejen, til at varetage fx funktionen som telefonsupporter. Ingen problemer der.

Problemet kommer først, når man, som det er mit indtryk at fx HR-afdelinger er tilbøjelige til, prøver at gøre sådanne personlige egenskaber "målbare", ud fra et ideal om at alting kan gøres til genstand for objektiv måling.

Så er det man som (evt kommende) medarbejder bliver udsat for diverse personlighedstests, som man så kan besvare ærligt (eller uærligt), uagtet at sådanne tests videnskabelige grundlag ofte er mere end tvivlsomt. En af de tests, som klassificerer folk som enten indad- eller udadvendt er Myers-Briggs. Den er bygget på Jungs psykologiske "teorier" og kan vist ikke kaldes videnskabelig. Alligevel er den vist ret populær? Jeg plejer at sige at den objektivt er 33% "bedre" end astrologi, fordi den klassificerer mennesker i 16 typer, hvor astrologi kun har 12 typer.

Det kunne være meget interessant at høre lidt mere om, hvordan de omtalte medarbejderes "sociale kompetencer" er blevet "målt" eller vurderet.

  • 1
  • 1
Nikolaj Brinch Jørgensen

Problemet er når man som arbejdsgiver begynder at gemme sig bag personlighedsmålinger for at dække sin r.. ind, når de vil af med medarbejdere man udemærket ved ikke fungere, være det sig sociale eller faglige kompetencer. Det er klassisk konfliktskyhed og det er i alles interesse at sandheden kommer frem. Det er oftest ikke det store problem subjektivt at afgøre om medarbejder ikke fungerer (det er jo sådan det afgøres alligevel), og selvfølgelig skal der handles derpå. Der skal vanskelige samtaler til, som en start, og bliver man ved med at møde de samme problemstillinger, efter at have ærlig forsøgt (både medarbejder og arbejdsgiver) at korrigere, må vejene naturligt nok skilles. Så er det ligegyldigt om det er hårde eller bløde kompetencer det handler om.

Jeg tror iøvrigt ikke der er nogen der vil sætte telefonsælgere til at varetage teknikeres funktion. Men hvis virksomhedens virke har skiftet så meget så det er telefonsælgere der er brug for og ikke teknikere, så skal de da skifte teknikerne ud, med mindre det kan betale sig at omskole dem. Hvis det er billigere at skifte ud, så gør de naturligvis det.

  • 0
  • 0
Thomas Hansen

Det er fint nok det ikke er et problem for dig, men derfor kan indadvendthed sagtens være et problem andre steder på arbejdsmarkedet.

Indadvendthed er ikke et problem. Indadvendthed er et almindeligt karaktertræk, og det bliver først et 'problem' når vi er ude i ekstremer hvor indadvendtheden er sekundær til andre, alvorligere, personligheds issues.

Indadvendthed er ikke et større problem end udadvendthed. De fleste vil nok betakke sig for en ekstremt udadvendt supporter der begynder at fortælle personlige anekdoter for at fylde tiden ud.

  • 3
  • 0
Jesper Vingborg Andersen

Vi er formentlig ganske enige dér. Min pointe var, at det var den forkerte løsning på et falsk problem. De virkelige udfordringer og de ordentlige løsninger bør, som du selv peger på, baseret på lidt mere end nogle tilfældige personlighedstests.

Min private konklusion på hele denne historie er, at it-afdelingerne i Region Midtjylland har et elendigt arbejdsklima, at ledelsen kæmper for egen overlevelse, og at det nok ikke bliver bedre forløbig.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere