Region Midtjylland klar med SMS-påmindelser til patienter - uden NemSMS

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Nu kan midtjyderne blive husket på aftaler på hospitalet med et nyt SMS-system. Men det er med regionens eget SMS-system, for det nationale NemSMS er for dyrt.

Borgere i Region Midtjylland kan nu modtage påmindelser om aftaler på SMS, så antallet af glemte konsultationer og operationer kan bringes ned. Men det sker ikke gennem det fællesoffentlige NemSMS. Regionen bruger et specialudviklet SMS-system i stedet for.

Med til historien hører, at regionen allerede i 2008 kørte pilotprojekter omkring påmindelser over SMS. Det viste, at det var noget, man skulle gøre i fremtiden. Derfor var der da også flere medarbejdere, der havde været inde over pilotprojektet, der rådgav Økonomistyrelsen, da de skulle i gang med at udvikle NemSMS, fortæller Mogens Engsig-Karup, der er chefstrateg for it i Region Midtjylland, til Version2.

Regionen gik uden om en national løsning, fordi påmindelserne ellers kun var tiltænkt at skulle henvise til ens såkaldte aftalekalender på sundhed.dk, fortæller han:

»Grunden til, vi gik solo i forhold til nationale løsninger, var irritationen over, at man partout gjorde det til noget meget hemmeligt, at afdeling K på Aarhus sygehus havde lyst til at sende en besked til en patient om en aftale i overmorgen. Vi vil gøre det forståeligt, og patienterne skal ikke slå op et andet sted, for at finde ud af, hvad meningen med beskeden er,« siger Mogens Engsig-Karup til Version2.

Det dyrere NemSMS

En del af MidtEPJ, der er regionens EPJ, eller elektroniske patientjournal, er udviklet af Capgemini og hedder Bookplan. Det bruges i hele Region Midtjylland foruden Odense Universitetshospital i Svendborg og Sydvestjysk Sygehus. SMS-løsningen trækker derfor på informationer, der allerede er i EPJ-systemet, hvorefter det sendes videre til it-firmaet Onlinecity, der står for at sende beskederne ud til patienterne.

Ifølge Mogens Engsig-Karup er det en løsning, der ikke bare virker, men også giver god mening rent økonomisk:

»Der er ikke noget, der tyder på, at vi får en økonomisk besparelse ved at vende os eksklusivt mod Økonomistyrelsen og bruge deres SMS-service. Vi vil hellere supplere vores nuværende løsning, hvor vi så henter mobilnumre hos Økonomistyrelsen. Det kunne der være en god begrundelse i at gøre, fordi borgerne kunne have en forventning om, at Region Midtjylland også indhentede ens mobilnummer, hvis man har indtastet det på NemSMS«

Og det kan hurtigt blive dyrt at tilslutte sig NemSMS, som kun har omkring 80.000 tilmeldte borgere - til sammenligning ligger Skat inde med 1,8 millioner mobilnumre. Vælger man alene at trække på registerets oplysninger, koster det 18.329 kroner om måneden, per myndighed. Hertil kommer en ekstraudgift, hvis man også vil have sendt beskederne af NemSMS. Den opgave får regionen altså løst billigere hos et privat firma.

NemSMS ikke dømt ude

Men det betyder ikke, at brugen af NemSMS er udelukket. For regionen vil skulle koble sig på tjenesten, som et led i digitaliseringen af det offentlige:

»På et tidspunkt skal vi have lavet en snitflade i vores system til NemSMS. Hvis folk går ind på borger.dk og siger, at de gerne vil modtage informationer fra det offentlige, skal de selvfølgelig også automatisk have det fra Region Midtjylland. Det ville være naturligt at have på plads i løbet af 2012,« siger Mogens Engsig-Karup og påpeger, at de i fremtiden vil benytte sig af registeret ved at trække på oplysningerne.

Det ændrer dog ikke ved, at 80.000 tilmeldte ikke er ret mange. Derfor har man i regionen også valgt at trække på informationer fra de praktiserende læger:

»Den praktiserende læge har ofte et mobilnummer på sine patienter. Hvis der ligger 100.000 mobilnumre hos NemSMS, ligger der måske 3 millioner hos de praktiserende læger. Derfor er det vigtigt også at kunne få dem med,« siger Mogens Engsig-Karup og påpeger, at det er borgernes forventning ikke at skulle opgive sit mobilnummer oftere end højst nødvendigt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Allan Bjerrum

Regionens EPJ, eller elektroniske patientjournal, er udviklet af Capgemini, hedder Bookplan og bruges i hele Region Midtjylland foruden Odense Universitetshospital i Svendborg og Sydvestjysk Sygehus.

Bookplan som komponent i EPJ er nok udviklet af Capgemini, men regionens EPJ hedder Columna og er udviklet af Systematic.

  • 0
  • 0
#2 Jesper Lund

»Den praktiserende læge har ofte et mobilnummer på sine patienter. Hvis der ligger 100.000 mobilnumre hos NemSMS, ligger der måske 3 millioner hos de praktiserende læger. Derfor er det vigtigt også at kunne få dem med,« siger Mogens Engsig-Karup og påpeger, at det er borgernes forventning ikke at skulle opgive sit mobilnummer oftere end højst nødvendigt.

Det må kræve borgerens samtykke at videregive den information. Det samme må gælde de 1,8 millioner mobilnumre (virkelig?) som er registreret hos Skat.

  • 2
  • 0
#3 Morten Borg

Det gør det sikkert. Men personligt er min holdning at det offentlige endelig må udveksle data på kryds og tværs, sålænge man blot får mulighed for efterfølgende at fravælge det.

Vi står med så massive økonomiske problemer i dette land, at man i min optik gerne må slagte et par hellige køer for at øge effektiviteten i det offentlige.

(Jeg undrer mig dog også over de 1,8 mio. numre hos skat, JEG har ikke oplyst mit og synes da normalt jeg er ret effektiv til at oplyse det offentlige om at de gerne må kontakte mig elektronisk.)

  • 2
  • 0
#4 Mogens Engsig-Karup

For god ordens skyld: Både Systematic og CapGemini er leverandører til Region Midtjylland. Systematic har leveret mest af de de to. Desuden anvendes en masse standard 3. partsprodukter fra Oracle, IBM, TIBCO o.s.v.. Endelig har hospitalerne bidraget med udvikling af "Sundhedsfagligt Indhold" (SFI) i lange baner. Der er altså mange kokke. Derfor hedder systemet hverken Columna eller BookPlan, men MidtEPJ.

  • 0
  • 0
#6 Gert Madsen

"påpeger, at det er borgernes forventning ikke at skulle opgive sit mobilnummer oftere end højst nødvendigt".

Det er en bombastisk påstand, om et emne der er ganske elastisk.

De fleste har nok oplevet at skulle opgive forskellige oplysninger når man bestiller en tid, give samme oplysninger, når man kommer til skranken på aftalte tid, og endelig skal de samme oplysninger afgives igen, når man kommer frem til den udførende person.

Det er irriterende, og bør minimeres, men det er absolut ikke det samme som at jeg ønsker at et nummer jeg har opgivet til min læge, skal overføres til Skat.

Man skal være skeptisk, når nogen påstår at vide hvad man ønsker sig. Det baserer sig sandsynligvis på undersøgelser, der er designet til at give det svar undersøgeren gerne vil have.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere