Region Hovedstaden lokker CMS-leverandører med 10-15 mio. kr.

1.500 ansatte i Region Hovedstaden skal have nyt CMS til 10-15 millioner kroner.

Region Hovedstaden står klar til at hive et tocifret millionbeløb kroner op af tegnebogen for en ny, CMS-baseret webløsning, fremgår det af en udbudsbekendtgørelse.

Løsningen skal bruges til at holde snor i indholdet på regionens hjemmesider, intranet og ekstranet.

Region Hovedstaden har omkring 1,6 millioner indbyggere og 40.000 medarbejdere, og målet er at opbygge en platform, der breder sig hen over regionens institutioner, hospitaler og andre enheder.

Webløsningen skal baseres på et eller flere content managementsystemer og skal kunne håndtere publikation af tekst, billeder, video, lyd og rich media-indhold.

Løsningen skal også kunne publicere indhold til smartphones og tavle-pc'er. Samtidig skal den indeholde en søgemaskine, der skal indeksere regionens indhold fra blandt andet ESDH-systemer, hjemmesider og intranet.

1.500 brugere

Regionen ønsker ikke at kommentere udbuddet lige nu, da prækvalifikationen er i fuld gang.

»Vi vil gerne koncentrere os om den indledende proces for at sikre os en god aftale med den rigtige leverandør,« skriver projektleder Lars Pedersen i en e-mail til Version2.

Prisen ventes at lande på 10-15 millioner kroner eksklusive moms, og løsningen skal på sigt bruges af omkring 1.500 redaktører.

Ud over selve løsningen dækker prisen blandt andet også hotline og support, licenser og opgradering og videreudvikling af koden.

Udbuddet ventes afsluttet i andet kvartal af 2012.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#6 Thomas Watts

Det her er ikke et kælderfirma bestående af en gut i nettrøje, der skal lave flade sider med lidt tekst og grafik i Dreamweaver.

Et moderne CMS udstiller reel forretningsfunktionalitet, hvor personliggjorte data og workflows understøttes af org.systemer, sikkerhedsadskillelse der følger data eller profiler, sammenkædning af ledelsesdata til dashboards, integration med ESDH systemer... etc. etc. etc. Gerne via en serviceorienteret arkitektur eller tilsvarende.

Vi taler superkomplekse systemintegrationer i en skala, der så absolut berettiger til sådan en pris.

Med andre ord: This ain't your Momma's CMS.

Undskyld, hvis det lyder lidt hovskisnovski, men med mindre I har siddet med reelt ansvar for en leverance af den kompleksitet og størrelse (og det vidner jeres indlæg om, ikke er tilfældet), så burde I nok være lidt ydmyge omkring det... når man har siddet med den her slags projekter i årevis, ved man, hvad det kræver og koster, både i det private og det offentlige - og det gør I tydeligvis ikke.

I kunne starte med at spørge ind til, hvad det er, der får prisen derop, og så kunne I blive klogere, istedet for at ty til usaglig kritik.

  • 5
  • 3
#8 Nikolaj Brinch Jørgensen

Det er ikke CMS teknologien der betales for her, det er integrationen, og det er altså menneskers løn der skal betales, og ikke Drupal, Joomla eller andet open source CMS. At tro at Wordpress + et par moduler, skulle være noget nær en start på opgaven, er ikke under målet for naivt. Det er blot en cowboy tilgang. Læg mærke til antallet af brugere, ikke mindst antallet af redaktører. Udover dette så kig engang på de funktionelle krav, og derefter de non-funktionelle. Ja Drupal eler Alfresco kan sikkert løse web-opgaven rent teknisk, men der skal nok laves et par specialiserede moduler, ligesom der skal laves en hel del integrationsarbejde, for at alle eksisterende systemer kan samarbejde med hinanden og CMS. Der er jo allerede i dag en vældig masse CMS systemer i produktion rundt om i Region H (nogle egenudvikelde), de skal sikkert konverteres, og alle de hjemmestrikkede systemer som før var baseret på disse egenudviklede CMS'er skal så ændres til at integrere op imod det nye. Ikke nogen triviel opgave. 10-15 mio. lyder ikke af særlig meget i mine øre for en sådan omgang, for det skal nok beskæftige en snes folk i meget lang tid.

  • 3
  • 0
#9 Jesper Lund Stocholm Blogger

Undskyld, hvis det lyder lidt hovskisnovski

Det gør det overhovedet ikke - hvis man ved noget om det man taler om. Desværre er der på version2 ikke nogen øvre grænse for hvor meget man kan forsimple en problemstilling og stadig konkludere noget relevant på baggrund af "destillatet". Da en dansk VVS-grossist betalte 400 mio for en SAP-installation blev der allerede i tredje kommentar skrevet følgende guldkorn:

Kan heller ikke forstå sådan et system i det hele taget er så dyrt. Det er jo ikke ligefrem rocket science, eller store matematiske gåder det skal løse, men blot noget relativt simpel CRUD i en database, rapportgenerering osv.

http://www.version2.dk/artikel/jysk-vvs-grossist-faar-ekstra-sap-regning...

Lær at leve med det herinde :o)

  • 4
  • 0
#11 Søren Frydensbjerg

Hej Thomas, Jeg er ikke uenig med dig i at det ikke er et lille projekt, men det ændrer ikke ved det faktum at teknologien ser ud til at være vigtigere end den forretningsmæssige nødvendighed når man læser ovenstående artikel.

Hvorfor skal det offentlige altid lave projekter der ikke kan gennemføres? At samle alt indhold på tværs af en offentlig organisation vil aldrig lykkes, og dette projekt kan vi om 1-2 år læse om er blevet droppet eller omdefineret, fordi målet var for ambitiøst.

Jeg har en stor engelsk kommune som kunde, og der gør vi tingene helt anderledes. Vi tager tingene i små bidder og vi prøver os lidt frem for at finde ud af hvor tingene skal lande.

Det lyder dybt urimeligt for alle højtuddannede projektfolk, men faktum er at vi på rekordtid har banket en BI-løsning sammen som nu bruges af ansatte og de lokale byrådsmedlemmer.

Prisen? Under 1/10'ende del af hvad alle andre leverandører skulle have, men det vigtigste er ikke den store millionbesparelse. Det vigtigste er at systemet er færdigt, det er skalerbart og det fungerer bedre end kunden havde forestillet sig.

Min påstand er at region hovedstaden dummer sig ud over alle grænser med dette projekt, fordi de læner sig for meget op af gamle rutiner, leverandører og troen på at "selvom vi er fejlet mange gange før, så bliver netop dette projekt her en kæmpe success".

Grunden til at jeg skrev alt dette ifbm. økonomi og dit indlæg er at hvis der er bare lidt fornuft i det jeg skriver, så ville prisen kunne lande på 1/3 hvis der vælges en anden implementeringsvej og hvis man gør tingene overskuelige. Det er jeg ikke engang 1% i tvivl om. Jeg er 100% sikker.

Men igen... HVad er formålet med at kaste alle de penge efter et sådanne projekt, udover at det holder IT-folk og forretningsmæssige administratorer igang?

Søren

  • 1
  • 1
#12 Søren Frydensbjerg

Glemte lige.. Jeg kan jo selvfølgelig bare give et tilbud når jeg nu er så klog.

Tja, det kunne min virksomhed godt, men den offentlige dør er lukket for iværksættere indenfor de områder jeg har forstand på.

Er man ikke ejet af en stor amerikansk kapitalfond, så har man ingen chance for at få en ordre. Har ringet og skrevet til mange kommuner og fået mange positive tilbagemeldinger.

Det offentlige betaler for meget for deres ydelser og de vil ikke gøre noget ved det.

  • 1
  • 1
#14 Christian Nobel

Tja, det kunne min virksomhed godt, men den offentlige dør er lukket for iværksættere indenfor de områder jeg har forstand på.

Og der sidder så åbenbart nogen inde i dette forum der har interesser i nogen af de store "malkefirmaer", det er er i hvert fald den eneste grund til jeg kan se du skulle få en thumbs down!

Du glemte så også lige, at hvis man ikke er medlem af SKI klubben, så er det offentlige også lukket land - logikken er jo enestående:

Kommunen langt oppe i det nordjyske har en SKI aftale på hint eller dette som betyder at de har fået 40% rabat på leverandørens priser - så når de skal have løst en opgave så skal der komme en konsulent fra København til 3 timers arbejde som de får 40% rabat på, plus kørsel og hvad ved jeg, så det samlede fakturabeløb bliver 3 gange så højt som hvis de havde brugt en lokal leverandør - men de fik 40% rabat!

  • 0
  • 0
#15 Morten Winther

Når jeg læser følgende tekst i udbudsbekendtgørelsen …

”… regionen ingen præferencer i forhold til licensforhold (closed source, open source, mixed source) eller teknologisk platform (styresystem, database, udviklingssprog, etc.). Region Hovedstaden har ingen præferencer i forhold til brug af forskellige CMS til eksterne hjemmesider, ekstranet og intranet hhv.”

… så tænker jeg at her må der være tale om en organisation uden strategi for deres IT-portefølje. Hvordan skal en organisation kunne køre en effektiv drift hvis de ikke har konsolideret deres platforme? Når man har en eller flere af alt hvad der findes på hylderne kan man ikke have en effektiv it-organisation. Hvor ligger deres it-organisations kompetencer? Vil de være eksperter på Sharepoint, Drupal, Sitecore, MS SQL, Oracle, MySQL, Linux, Windows, Citrix på en og samme gang? Er det de samme folk der skal uddannes?

Derfor bliver det dyrt – ikke kun i anskaffelse men i TCO, fordi de sikkert ender op med at drifte noget de ikke har kompetencer til.

Og hvorfor er det at regionerne ikke går sammen? De løser de samme opgaver. Inden for 6 måneder ser vi sikkert endnu et lignende udbud fra en anden region til samme sum fordi cheferne har været til erfa-gruppemøde og den ene chef har blæret sig med webparts med embeddede youtube-videoer eller lignende på deres nye intranet.

  • 0
  • 0
#16 Christian Nobel

Hvordan skal en organisation kunne køre en effektiv drift hvis de ikke har konsolideret deres platforme?

Tænk det synes jeg faktisk giver rigtig god mening.

Det kunne jo være der kom helt nye (selv om man kan tvivle) løsninger på banen, der kunne løse opgaven billigere og bedre end man selv havde forestillet sig - så er det ret tåbeligt at det skal falde til jorden fordi man forlods havde forlovet sig med den og den leverandør af noget andet!

Hvis vi skal lave en bilanalogi (de er så sjove), hvad er så smartest når man skal have flyttet 10.000 flyttekasser?

  1. vælge en vognmand, som qua det han disponerer over nogle store lastvogne kan klare det på 12 ture til en samlet pris af 25.000 kr.

  2. insistere på det skal flyttes i Fiat 500, og så vælge en der kan gøre det over tusinde ture, til en samlet pris på 200.000 kr.

  • 0
  • 0
#17 Nikolaj Brinch Jørgensen

Hvordan skal en organisation kunne køre en effektiv drift hvis de ikke har konsolideret deres platforme

Hele verden har de seneste 10 år gået mod et heterogent setup, så det giver da god mening. Det er integration der er vigtig, ikke at vi homogent køber ind et sted. Det sikrer alligevel ingenting. Så længe der er standardiserede grænseflader mellem systemerne.

  • 1
  • 0
#19 Thomas Watts

@Søren

Godt konstruktivt svar :)

Jeg siger heller ikke, at det nødvendigvis er den rette løsning, de har valgt - det har jeg ingen forudsætning for at vurdere.

Alt det med, om det er den rette løsning, eller om man skulle splitte det mere op, gå efter konsolidering eller ej... det er valg, der dikteres af organisationens virkelighed (eksisterende systemesammenhænge, kompetencer, erfaring, strategi, politik... eller mangel på disse elementer), og som udenforstående kender man ikke baggrunden godt nok til at kunne vurdere, om de går i den forkerte retning - eller rettere; om de reelt kunne gøre andet end det, de gør.

Så det eneste jeg siger er, at hvis de skal have et CMS med den funktionalitet, de her disker op med, så er prisen ikke i overkanten :)

  • T
  • 0
  • 0
#20 Søren Frydensbjerg

Nikolaj --> Nej det gør jeg ikke. Til gengæld taler jeg om projektstyring og arbejdsmetoder.

Men for at være fair mod "kompleksiteten" i en CMS løsning, så kan vi jo antage at begge løsninger er lige komplekse at implementere.

Jeg har læst flere indlæg herinde om at det er nødvendigt at konsolidere for at skabe stordriftsfordele og stort set for at overleve i 2011 og fremefter.

Jeg kunne godt tænke mig at nogle kunne sætte nogle mere jordnære ord på, og forklare mig hvorfor det er nødvendigt at lave en samlet løsning for en hel region?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide, at såfremt disse mennesker har ret i at konsolidering er stordrift, hvorfor går alle regionerne så ikke sammen om en løsning?

jeg bliver nød til at sige det igen. Hverken BI eller CMS er som teknologi kompliceret mere. Det var det måske for et par år siden, men det er det ikke mere. Der findes gode løsninger der kan opfylde rigtig mange tekniske behov.

Det som er sket i udviklingen er at disse løsninger er blevet fleksible og skalerbare.

Offentlige virksomheder bliver taget godt og grundigt bag i af leverandørerne, og samtidig er det offentlige system sådan at det er vigtigere at dokumentere og sikre at man ikke træder ved siden af. Kombinationen af de to ting gør at man nu igen igen igen bruger mange millioner kroner på noget som i bedste fald ikke giver værdi og i værste fald bliver 2-3 gange dyrere og aldrig bliver implementeret færdigt.

Søren

  • 0
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere