Region H vil outsource hele sin it-infrastruktur: Er i dialog med indisk gigant

Illustration: Thomas Voss
Region H planlægger at outsource hele sin it-infrastruktur. Men det er uklart, om regionens it-setup er standardiseret nok - og hvordan outsourcing vil påvirke driftskvaliteten for sygehusene.

Region Hovedstaden undersøger netop nu mulighederne for at outsource hele sin it-infrastruktur til private leverandører.

Direktør Torben Dalgaard, Center for It, Medico og Telefoni (CIMT), Region H, bekræfter at en it-driftsoutsourcing overvejes Illustration: LinkedIn

Det fremgår af en intern præsentation fra regionen, som Version2 er kommet i besiddelse af.

Torben Dalgaard, der er direktør i Center for It, Medico og Telefoni (CIMT) bekræfter sonderingen:

»Det er rigtigt, at vi pt undersøger mulighederne for at source.«

Af det interne dokument fremgår det, at al infrastruktur og al teknisk support skal i hænderne på private leverandører, hvis man beslutter at gennemføre projektet.

Men ifølge Torben Dalgaard er det endnu ikke fuldt afklaret, hvor store dele af regionens it-infrastruktur, der blandt andet omfatter hospitalernes serverportefølje med kliniske systemer, der egner sig til sourcing.

»Vi regner med at tage en beslutning i løbet af sommeren eller efteråret om, hvorvidt det skal ske eller ej og i hvilket omfang,« siger han til Version2.

I dialog med flere leverandører

Region H er pt i gang med en markedsdialog med flere leverandører. Det gælder specifikt indiske Hindustan Computers Limited og KMD på infrastruktur-området og Atea og Atos på teknisk support.

Læs også: Læs KMD's forklaring på tab af Roskildes 82.000 filer: Hardwarefejl ramte 107 servere

Noget af det, der skal afklares, er blandt andet, hvor komplekst det er at drive hospitalernes it, og hvor stort kendskab til de de specifikke fagområder på hospitalerne, der kræves.

Kort sagt: Er det realistisk at købe som hyldevare?

»Jeg ved ikke, hvor komplekse, vi er i forhold til andre kunder. Jeg tror selvfølgelig, vi indeholder en vis form for kompleksitet i vores branche, men jeg tror også på, at leverandørerne bliver dygtigere og dygtigere. Så jeg tror, der er et potentiale, men jeg mangler konklusionen,« siger Torben Dalgaard.

Spareøvelse eller ej?

Hvis infrastruktur og teknisk support outsources er det nærliggende, at der skal være færre medarbejdere i CIMT.

Af det interne papir kan man da også under “kernebudskaber” læse, at antal ansatte reduceres, og der indhentes økonomiske besparelser.

Torben Dalgaard afviser dog, at det er den primære motivation.

»Det er klart, at hvis vi vælger at outsource en større del af det, vi laver internt, så har det en effekt på, hvor mange vi er. Men vores primære fokus er på at bygge den bro mellem sundhedsvæsenet og it. Så hvis vi har et marked, der er modent og kan give os det, vi har behov for, så kan vi måske bruge flere kræfter på sundheds-it end på teknisk support og infrastruktur-services,« siger han til Version2.

»Jeg synes, det er meget svært at forudse, om der er en besparelse på dette her. Men det er klart, at hvis der er en, så vil vi prøve at gå efter den. Vores politikere har jo i forskellige sammenhænge sagt, at de synes, der skal bruges færre administrative ressourcer, hvilket også omfatter it. Derfor er vi meget opmærksomme på, hvordan vi bedst muligt kan frigøre ressourcer til at understøtte digitaliseringen af den direkte patientbehandling fremfor eksempelvis drift af infrastruktur.«

Risiko for medarbejderflugt og dårligere drift

Region Hovedstaden redegør selv for, hvad der er af risici ved at outsource, hvor meget de forskellige risici vil påvirke Regionen, og hvor sandsynlige de er.

Ifølge den interne præsentation er der høj sandsynlighed for, at vigtige nøglemedarbejdere vælger at forlade CIMT på grund af projektet, ligesom der vurderes en betydelig risiko for lavere driftskvalitet i udbudsperioden.

Og ifølge Torben Dalgaard er sourcing-projektet da heller ikke noget, der vækker begejstring blandt de ansatte.

»For nogen medarbejdere skaber dette her jo en usikkerhed om, hvad den enkelte skal i fremtiden. Det reagerer man jo meget forskelligt på, men det er ikke noget, der har løftet humøret i de områder, vi undersøger,« siger han .

»Jeg synes, at mange er meget reflekterede omkring det, og godt kan forstå, at vi kan imødegå nogle fremtidsambitioner ved at gå ind i et sourcing-partnerskab.«

Ifølge vores oplysninger er der allerede medarbejdere, der har forladt deres jobs på grund af projektet. Kan du bekræfte det?

»Der er i hvert fald en enkelt medarbejder, der har meldt ud, at vedkommende er gået på grund af dette her. Nu ved vi jo ikke, hvad der kommer, men det er klart, at en af de negative ting ved det for os som forretning ved at være åbne, er, at vi også giver medarbejderne mulighed for, at de holder op. Vi har haft tre opsigelser i infrastruktur, men om de allesammen har forbindelse til dette her, det er jeg usikker på.«

Nordmænd måtte trække outsourcing tilbage

For nylig har norske sundhedsmyndigheder af hensyn til sikkerheden droppet outsourcing af infrastruktur til it-leverandøren DXC - det tidligere CSC. Den nu brudte kontrakt har indtil videre kostet de norske myndigheder 112 millioner norske kroner.

Ifølge Torben Dalgaard forventer man først i Region H afklaring på sourcing-projektet omkring efteråret.

Version2 følger op på sagen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (46)
Anne-Marie Krogsbøll

Man skulle tro, at det var løgn...

Bliver de aldrig klogere? Støvet fra Sundhedsplatformsimplosionen har ikke engang bare tilnærmelsesvis lagt sig endnu.

Hvad er begrundelsen?
"Det er klart, at hvis vi vælger at outsource en større del af det, vi laver internt, så har det en effekt på, hvor mange vi er. Men vores primære fokus er på at bygge den bro mellem sundhedsvæsenet og it. Så hvis vi har et marked, der er modent og kan give os det, vi har behov for, så kan vi måske bruge flere kræfter på sundheds-it end på teknisk support og infrastruktur-services,"

Hvad er Epics rolle i dette? Ligger der "tilfældigvis" færdige løsninger på dette hos Epic? Er det dette, der fra starten var ideen med at vælge Epic?

Hvordan vil man føre tilsyn? Det er jo naivt at tro, at man kan føre tilstrækkeligt tilsyn med så stor en outsourcing. Vore sundheds- og andre data kommer til at ligge og flyde endnu mere ud over hele jordkloden, end de gør i forvejen. Har man husket at regne enorme rejseudgifter med i budgettet, for det vil det jo kræve, hvis man skal føre bare nogenlunde tilsyn?

Og hvem er det, der har planer om dette? Politikerne? Eller den direktion, som allerede har fejlet grueligt med sundhedsplatformen, og som vel heller ikke er sluppet kønt ud af sagen med Bispebjerg Akut?

Og hvorfor kommer disse planer først frem i lyset nu, med planlagt vedtagelse i løbet af sommeren, så egentlig debat bliver stort set umulig?

Det lyder ikke engang til, at man forventer besparelser - der er direktørens udtalelser meget vævende "Jeg synes, det er meget svært at forudse, om der er en besparelse på dette her" - så har man ligesom ikke sagt for meget... foreligger der en businesss case? Eller tør man ikke mere vove sig ud i den slags?

Hvis man ser på risikografikken i linket, så vurderes størstedelen af risiciene - lavere driftskvalitet, lille andel hyldevarer, krav til udbudsmat. forlænger forløbet, budget overskrides, kræver flere ressourcer end forventet - som middel sandsynlige. At miste vigtige nøglemedarbejdere vurderes som højt sandsynligt. Kun "Prisniveauet i markedet er for højt" vurderes som ringe sandsynligt (hvorfor det?). Så endnu engang må man vel samlet set vurdere det som et højrisikoprojekt? Og hvordan plejer det så at gå? Lederne er sikkert over alle bjerge med deres resultatkontrakter og bonusser, når det hele ramler sammen, men har vi andre råd og nerver til at vove os ud i endnu et højrisikoprojekt?

Hvorfor tænker man ikke på, hvordan dette vil gøre vores infrastruktur endnu mere sårbar? Vil vi virkeligt være så dumme endnu engang? Er vi virkeligt så selvdestruktive?

Hvorfor lærer de ikke af Norges erfaringer? De 112 millioner er kun et foreløbigt tab i Norge - det forventes at blive større:
https://www.nrk.no/norge/helse-sor-ost-skroter-milliardavtale-om-utflagg...

Hvor kommer ideen fra? Hvor mange rejser har CIMT-topfolk folk været på indenfor de seneste 2 år med ledere fra de nævnte firmaer? Har Region Hovedstaden også "rabatordninger" på procenter af evt. køb?

Hvorfor skal vi finde os i endnu en sådan omgang IT-fiflerier, som kun magteliten får indsigt, før det er tromlet igennem? Hvorfor kommer selve visionerne om at outsource alting ikke ud til åben debat i befolkningen? Det er jo ikke kun et spørgsmål om kroner og ører (fugle på taget), men også om principper for, hvordan vi skal drive vores samfund på så pålidelig basis som muligt. Endnu engang har man åbenbart håbet på at kunne luske et sådan samfundsafgørende projekt igennem under radaren.

Jeg ville - på baggrund af de senere års skandaler, begivenheder og afsløringer omkring IT have forventet lige det modsatte - at vi i højere grad hentede vore data og systemer hjem, hvor vi selv kan passe på dem. Men endnu engang træffes vitale beslutninger på lukkede kontorer af folk, som i højere grad har fokus på egne karrierer, netværk og bankbøger end på borgernes behov. Folk, som lever i en international lederboble, og som er fløjtende ligeglade med de undersåtter, som de skal repræsentere.

Lars Simonsen

Jo længere væk ledelsen sidder, desto nemmere er det at opføre sig ubehageligt og utilregneligt overfor medarbejderne.

Afstanden mellem ledelse og medarbejdere, storkapitalister og almindelige mennesker bliver stadigt større.

Og hvorfor?
I dette tilfælde fordi det er så spændende om vi kan spare nogle håndører eller - som vi før har gjort - kommer til at sidde med "uforudsete" milliardudgifter.

Der MÅ være en grund til at mange går tidligt på pension.

Louise Klint

Først lægger Christiansborg ansvaret for sundhedsvæsenet ud til regionerne og dernæst lægger regionerne ansvaret ud til private leverandører – eksempelvis amerikanere/Epic eller irgendwo i Indien. Det lyder som opskriften på politisk rene hænder.

Derudover synes jeg det er rystende, at man i regionens administration er så virkelighedsfjern, at man pt. overvejer ovenstående. Når man står med langvarige, alvorlige udfordringer med Sundhedsplatformen.
Problemer, der har stået på gennem 2 år, forringer hospitalernes drift og ikke har udsigt til at blive løst lige med det første.

Var det ikke en idé – først – at sørge for at få den aktuelle drift af hospitalerne, inklusiv IT-systemerne, op på 100% igen, før man begynder at iværksætte nye tiltag?

Skulle vi ikke sørge for, at patienten har fået sårene helet og er fuldkommen rekonvalescent, før man begynder at udsætte hende for nye prøvelser??
Bare rent ansvarligvis?

(Der er også hårdt prøvet sundhedspersonale, samfundsøkonomi og ikke mindst
patienter involveret her).

Jesper Frimann

Det er for mig fuldstændigt sort..at efter at man har presset IT medarbejderne i regionen til bristepunktet..pga elendig ledelse, nu får lov til at lave endnu en brøler, med et outsourcing projekt med en forældet tankegang som indgangsvinkel.
Desuden er det grotesk at it-sikkerhed slet slet ikke nævnes som en risiko. Det viser med al tydelighed den disconnect der er mellem faglighed og ledelsen i regionen.

//Jesper

Povl H. Pedersen

Jeg forstår ikke at man vil tillade at sundhedsdata "en masse" sendes til 3die lande.

Jeg ville mene at det skulle holdes i Danmark, og ville ikke engang tillade outsourcing til Sverige eller Tyskland.

Jeg forstår ikke hysteriet om CPR numre, når man vil åbne op for komplette journaler til et ukendt antal brugere i et 3die land.

Jeg har endnu ikke set GDPR listen over godkendte lande, så ingen ved om Indien overhovedet regnes for OK til GDPR data, som sygejournaler.

Men man har helt sikkert styr på tingene i verdens 81. mindst korrupte land (De er rykket 2 pladser i den forkerte retning fra 2016 til 2017), og der er helt sikkert ingen der kan få adgang danskernes inderste data her.

René Nielsen

Jeg har efterhånden arbejdet en del år i store (10.000+ brugere) og meget organisationer (100.000+ brugere) og ved at den slags beslutninger altid tages mindst to ledelsesniveauer over den sidste som har forstand på IT.

Men ser man på de meget store organisationer, så er der en grund til at de selv drifter deres systemer. Det hedder besparelser, for man sparer i længden ikke noget ved udlicitering af drift. Uanset navnet på leverandøren.

Og den dag udliciteringen skal hjemtages, så kan det blive rigtigt dyrt, fordi man ikke længere har kompetencerne in-house

På projekter, kan man sparer noget fordi man kan indkøbe de rette ressourcer når der er brug for det til projektet.

Der er jo ikke noget nyt under solen – man har i mindst 20+ år kunnet udliciterer IT til fjerne lande (med lave lønninger). Når det ikke er sket, er det fordi at der mange flere faktorer i ligningen – end det beslutningsgrundlag som organisationen havde.

Skulle der sidde en politikker blandt læserne at min kommentar, så tænkt over hvor ignorant du er? Hvis udlicitering var løsningen, tror du så ikke at det var sket for længst og globalt i det profitmaksiemerende erhvervsliv?

Bo Andersen

Det er for mig ganske logisk og det følge en årelang trend på ledelsesniveauet i både det private og det offentlige.

Ved at outsource IT driften (eller noget andet), så fritager en inkompetent ledelse sig selv fra at skulle træffe noget beslutninger, som man senere kan blive målt- og stillet til ansvar på.

Hvis noget går galt eller ikke fungerer efter outsourcingen, så kan ledelsen bekvemt pege fingre af andre, samtidig med at man kan hæve sin milliongage for at have "et stort ansvar".

Jeg tror at de fleste ledere skal være glad for at vi er lønslaver, ellers ville de være meget ensomme mennesker.

Glenn Møller
Bjarne Nielsen

Jeg forstår ikke at man vil tillade at sundhedsdata "en masse" sendes til 3die lande.

To ting:

1) svjv. så er reglen om at kritiske data skal blive i landet lige blevet ophævet.
2) der er kun tale om et indisk firma - på samme måde som at mange af vore andre IT-firmaer er amerikanske firmaer.

Men det er kun spidsfindigheder, som der nok skal blive slået på i de officielle svar - jeg deler til fulde din undren. Uanset, om dette måtte ske "on-premise", så vil man herved miste kontrol, kompetencer og indsigt i et omfang, som jeg ikke bryder mig om (...eller måske aldrig har haft - gys!).

Anne-Marie Krogsbøll

"Så hvis vi har et marked, der er modent og kan give os det, vi har behov for, så kan vi måske bruge flere kræfter på sundheds-it end på teknisk support og infrastruktur-services,« siger han til Version2"

"»Jeg synes, det er meget svært at forudse, om der er en besparelse på dette her. Men det er klart, at hvis der er en, så vil vi prøve at gå efter den. Vores politikere har jo i forskellige sammenhænge sagt, at de synes, der skal bruges færre administrative ressourcer, hvilket også omfatter it. Derfor er vi meget opmærksomme på, hvordan vi bedst muligt kan frigøre ressourcer til at understøtte digitaliseringen af den direkte patientbehandling fremfor eksempelvis drift af infrastruktur.«"

Hvis og hvis.....I mine ører lyder det af rigtigt meget uld i mund. Handler det i virkeligheden om at flytte om på ressourcerne for at kunne dække et enormt underskud på driften af Sundhedsplatformen, som man forventer fremover? Har man kniven for struben - og vælger så at tisse i bukserne for at holde sig varm? Så de ansvarlige for Sundhedsplatformen kan flytte fokus fra den skandale til en ny, som først ramler frem om nogle år, hvor de ansvarlige for SP så er nået at være over alle bjerge, og ingen kan finde ud af, hvad der er hoved og hale i skandalen?

Og mht. risiciene: Har man faktisk foretaget en egentlig kvalificeret risikoanalyse, eller er der blot tale om et uforpligtende skøn af den type, som kan tilpasses ens overordnede visioner? Hvilke bagvedliggende beregninger og analyser ligge der bag den pågældende grafik og liste? Er det endnu engang fuld fart frem - med hovedet under armen, sådan som det efterhånden er god tone i de kredse?

Jeg bor i Region Hovedstaden. Det løber mig koldt ned ad ryggen at tænke på dette projekt. I mine øjne må de pågældende ledere (og politikere?) enten være fuldstændigt skruppelløse eller fuldstændigt koblet fra den virkelighed, vi andre lever i. De skammer sig ikke - som man ellers skulle forvente - over de senere års hårrejsende skandaler. De er ligeglade. Livet i Boblen, som er godt og grundigt beskyttet af Mørkelygten og Mørklægningsloven. Vi andre er reducerede til malkekøer, både økonomisk, datamæssigt og magtmæssigt. Hvorfor skal vi finde os i det den ene gang efter den anden?

Martin Hoffmann

Hvordan forklarer man beslutningstagere at selvom det ser godt ud i et excelark, og enhver business case vil vise at man kommer til at spare en bunke penge, så er det bare en virkelig dårlig ide i virkeligheden?

Hvis nogen kan svare på det, så skynd dig lige at put det i en finurlig bog med ost eller noget andet i titlen som kan appelere til ledere, for så tror jeg du kan score kassen og i øvrigt redde verdens erhvervsliv.

Mikkel MM

Nu har jeg to gange været gennem denne øvelse som medarbejder i en stor virksomhed! Begge gange er jeg efterfølgende blevet hevet ind som ekstern konsulent, til en løn der skal 5 dobles! Senest 18 måneder i streg, og jeg er her stadig.
Begge gange er kvaliteten og stabiliteten af systemerne faldet drastisk. Begge gange er det gået helt galt og systemerne og driften er under in-sourcesing igen. Begge gang har det kostet på bundlinjen og på renommeet. Begge gang har det udløst bonus til beslutningstagerne, som i den sidste ende er de eneste som vinder på en sådan øvelse!
Skræmmende.

Sten Oyre

Sundhedsplatformen (SP) har nu - med rette - et så dårligt ry, at det er svært at ansætte kvalificerede dygtige IT folk her i Danmark. Tvivler på SP arbejde bliver en vinder på et CV i fremtiden! Derfor ret naturligt at tænke på at bruge Indien. Et land som i forvejen indirekte har fingrene langt ned i vores sundhedsvæsen via SP og Epic. Det fleste programører hos Epic er hentet ind fra Indien (jeg har flere steder set tal så høje som 60% som arbejder under 'slavelignende' 5 årig green card kontrakter), da de færreste amerikanske programører har lyst til at have MUMPS (kernesproget i SP) på CV'et. Et sprog som ikke en gang er på top 50 over udvikler sprog. SP er en katastrofal skandale, som er bare blive værre og værre. Og outsourcing kan meget vel være en måde for ledelsen af vaske sine hænder på. Forrykt hvis I spørger mig. Skrot nu det møg og hold op med at smide gode penge efter dårlige. Det er SÅ tåbeligt.

Mogens Bluhme

Hvorfor lærer de ikke af Norges erfaringer?

Det kan jeg sagtens svare på, Anne-Marie.

Embedsmænd og politikere vil ikke lære af andres fejl men tror i deres bedrevidenhed altid at deres egne projekter er mere unikke end de er.

Vi har nogle fremragende forskere på området - nobelpristageren Daniel Kahneman og den anerkendte danske planlægningsforsker Bent Flyvbjerg.

De har sammen udviklet en model kaldet Reference Class Forecasting, som modvirker optimisme bias og inddrager outside view - og det har faktisk virket i de projekter, hvor det er anvendt. Sjovt nok bare aldrig i Danmark!

Fedt hvis Version2 ville interviewe de ansvarshavende og stille spørgsmål om de vil dykke ned i den norske sag og kender Reference Class Forecasting.

I modsat fald vil deres uvidenhed og inkompetence blive afsløret og vi kan erstatte dem med IT-faglige personer.

Kim Houmøller

Man kan overhovedet ikke betro IT folk at bestemme, hvor tingene bør laves. Det bedste vil være i D.K. og det næstbedste et E.U. land og ikke et U land som Indien. Sikkerhed betyder åbenbart slet ingenting, når bare ledelsen forgyldes. Det bør være, og kun være en politisk beslutning på folketingsniveau.

Anne-Marie Krogsbøll

Super forslag, Mogens Bluhme. Jeg håber, at Version2 følger op på det. Eller kan andre, udenforstående, måske ligefrem køre regionens vision gennem Reference Class Forecasting, hvis regionens begejstring for den idé er begrænset?

Det kunne være både sjovt og oplysende.

Anne-Marie Krogsbøll

Det bør være, og kun være en politisk beslutning på folketingsniveau.


Og kun efter grundig, offentlig og langvarig debat - ikke noget, som luskes igennem med strømme af lobbyistbesøg i diverse udvalg, og på spændende udvalgsrejser til omhyggeligt udvalgte positive eksempler (som det skete i RH med Sundhedsplatformen), hvor tingene klappes af, inden det overhovedet når til folketingssalen - sådan som det mere eller mindre skete med genomcentret.

Martin Hoffmann

Jeg har bare svært ved, at man kan blive leder på det niveau, og så være så dum .... så.....

Jeg tror virkelig det er en svær beslutning når man sidder med det økonomiske ansvar.
Tænk på at de muligheder du får fremlagt jo giver mening på papiret. Du kommer til at spare en bunke penge. Der er sikkert SLA'er om oppetid og support og al den slags, så logisk set er det en no-brainer.

Du og jeg (og alle andre her i forummet) ved at svaret bør være "NEJ!", men hvad er argumentet? Det kan jo stort set ikke være andet end "Jeg tror det kikser.", men du kan formentlig ikke pege på et eneste tal i udbudsmaterialet som du kan anfægte med nogen som helst autoritet.

Så hvis du rent faktisk vælger at sige "NEJ", så skal du bagefter forklare og forsvare overfor dine vælgere/aktionærer hvorfor du ikke valgte at tage den besparelse som blev serveret på et sølvfad.

Omkostningerne ved disse ting er jo sjældent umiddelbart målbare, selv når man står midt i suppedasen. Man har bare en følelse af at ting ikke fungerer og folk er frustrerede.
Når man så kigger på tallene viser det sig at support-sagerne bliver lukket indenfor deres SLA'er og oppetiden er som den var lovet.
Problemet er bare at der er så mange misforståelser undervejs, at de tickets der bliver løst ikke addresserer de egentlige issues, og tusindvis af andre ting der bare ikke fremgår nogen steder andet end på bundlinjen efter lang tid.

Anne-Marie Krogsbøll

Tak for godt svar, Martin Hoffman.

Tænk på at de muligheder du får fremlagt jo giver mening på papiret. Du kommer til at spare en bunke penge. Der er sikkert SLA'er om oppetid og support og al den slags, så logisk set er det en no-brainer.


Jeg kan godt se, hvad du mener - men problemet er jo, at man - hvis det er, som du beskriver - vælger at læne sig op af udbudsmateriale, og åbenbart helt udelukker tidligere erfaringer, som kunne få en til at slå lidt koldt vand i blodet. Og hvorfor sender man det overhovedet i udbud? Nogen har jo fået den (dårlige) idé, inden det er nået så langt.

Det kan jo stort set ikke være andet end "Jeg tror det kikser.",


Det er jo tilladt at lære af sine erfaringer, i stedet for altid at lade sig besnakke/bespise/(betale?) af lobbyister. Og sporene skræmmer jo i mine øjne...

Og så er der jo altså den principielle diskussion omkring, om vi skal outsource vores infrastruktur i det hele taget - det burde i disse farlige IT-tider ikke kun være et spørgsmål om økonomi...

Jesper Frimann

Det klart bedste er, at'man' snakke med andre i sine ERFA grupper/ netværk . Og med 'man' mener jeg så folk/beslutningstagere højere oppe i fødekæden, som har et mere langsigtet mål.

Det er også kanon vigtigt, at man sammenligner æbler med æbler og pærer med pærer. Og det kræver, at man virkelig skal styr på sit 'sh*t', som den der sourcer. Det nytter ikke, at man tror noget. Man skal vide det og have kontraaktuel opbakning, og en vilje til at bruge kontrakten mod sin sourcing leverandør.

Desuden så kræver sourcing af IT, typisk at man har en 'blivende skelet org.' med virkelig kompetente personer, som kan sidde i de samarbejdsorganer som man nødvendigvis har oprettet.

Hvis man skal source, skal man gøre det af de rigtige grunde.. ikke pga. pris.

// Jesper

Anne-Marie Krogsbøll

de tidligere erfaringer er formentlig ikke særligt godt kvantificeret,


Fremgår de tidligere erfaringer med SP ikke med al ønskelig tydelighed af diverse regionsrådsreferater og revideringer af budgetterne vedr. SP gennem de seneste par år?

Og jeg kan da personligt fremlægge (og det ved jeg, at Version2 også kan) adskillige aktindsigter, som viser, hvor utroligt svært det er at få EPIC til at forholde sig til datasikkerheden i SP. Tror man, at det vil blive lettere med et indisk firma?

Martin Hoffmann

Og jeg kan da personligt fremlægge (og det ved jeg, at Version2 også kan) adskillige aktindsigter, som viser, hvor utroligt svært det er at få EPIC til at forholde sig til datasikkerheden i SP. Tror man, at det vil blive lettere med et indisk firma?

Det ville jo være at rette bager for smed.

Jeg leger bare djævelens advokat her. Jeg er fuldstændig enig i at outsourcing er den sikreste vej til fiasko, men der må jo være en grund til at det er så udbredt, trods bedre viden.

Anne-Marie Krogsbøll

Jeg mener bare at i en forhandlingssituation virker det ikke sagligt at sige "Det andet firma i det andet land skuffede, så det gør I nok også". Man er vel nødt til at forholde sig til de individuelle parter på deres egne meritter.


Som jeg ser det, skal man starte med overhovedet at forholde sig til ideen om outsourcing, inden det når så langt. Hvor kommer den fra? Det er vel ikke noget, man er forpligtet at stille op til?

Det er i den sammenhæng - inden udbuddet - man bør sige til sig selv og hinanden: "Vi tager en principbeslutning om, at vi beholder vores IT-infrastruktur herhjemme!" Når først man har sendt det i udbud, så er løbet jo kørt.

Det aller-, aller-, allermindste man kunne gøre, som også Louise Klint gør opmærksom på, er i det mindste at få Sundhedsplatformen på skinner, inden man kaster sig ud i nye "eventyr".

Rene Madsen

Jeg mener bare at i en forhandlingssituation virker det ikke sagligt at sige "Det andet firma i det andet land skuffede, så det gør I nok også". Man er vel nødt til at forholde sig til de individuelle parter på deres egne meritter.

På sin vis enig, men min erfaringen siger noget andet.

Når man et par gange har outsourcet opgaver til Indien og man oplever man skal beskrive selv simple opgaver i gasbeton for at budskabet kommer frem og det forventede produkt er bare nogenlunde i nærheden af det man bestilte, så bliver man hurtigt lidt træt.

Min oplevelse er helt bestemt at kulturforskellen simpelthen er for stor. De har masser af tid og for dem er det helt okay at bruge den allerede brugte tid igen på at lave noget helt om, fordi de har misforstået opgaven, til trods for den udførlige beskrivelse. Men man kan ikke bruge det til så meget, når tiden er en faktor.

Derfor er Indien ikke en option længere i min verden. De bliver bevist frasorteret, da der ganske simpelt er for langt imellem opgavebeskrivelsen og til at de forstår, hvad man vil. Man bruger ganske simpelt for megen tid på at beskrive opgaverne til dem og teste at det afleverede resultat er i orden, sammenlignet med at give opgaven til en her i landet eller andre kulturligende lande.

Oplevelsen er også at man bruger for meget tid på at svare på spørgsmål, som er op til opgaveløseren at finde et svar på og tage en fornuftig beslutning omkring, det er jo lidt konceptet i at hyre folk der siger de kan løse ens opgaver at de så også rent faktisk gør det og ikke skal indrage os i det hele tiden.

Martin Hoffmann
Claus Juul

Jeg tror det kikser.", men du kan formentlig ikke pege på et eneste tal i udbudsmaterialet som du kan anfægte med nogen som helst autoritet

Nej der er sikkert ikke noget at pege fingre af. Og så alligevel, det er vigtigt at se ind af, kan vi udforme kontrakter/sla aftaler osv som dækker alle de forhold vi kender idag? Her bør de fleste anerkende at det kan de ikke og hæve risikoen betydeligt for at projektet fejler.

Martin Hoppe

https://timesofindia.indiatimes.com/toi-features/business/capgemini-indi...

I en virksomhed med 100.000 ansatte i Indien, mener de SELV at 60.000-65.000 tusinde af dem ikke kan lære det de skal lære for at klare opgaven.

Nu har jeg selv stiftet bekendtskab med dem og det der menes med at lære nok til at klare opgaven, er at lære at læse engelsk og læse og udføre en fuldt beskrevet opgave.
Det kan de ikke engang.

Og når en af de sidste 35-40% så støder på en opgave som ikke er beskrevet (dem kan de nemlig godt lige klare), så ender opgaven som oftest tilbage hos en OnShore medarbejder. Og hvad har man så i sidste ende sparet? For OnShore medarbejderen har nok fundet nyt job og skal så hyres tilbage som konsulent.

Så hvis man vil have dårligere kvalitet, til samme penge, GO FOR IT!

Hvis man vil være ansvarlig, så automatiser. Mange af de opgaver som Inderne kan finde ud af, kan langt hen af vejen automatiseres.

Johnny Østergaard

Jeg vil anbefale Region H at de dokumenter samtlige de Services og Processer afdelingerne leverer i dag så det sikres at den ingåede kontrakt indeholder samtlige Services og Processor der leveres i dag samt de tilhørende Service mål.

Min erfaring er at meget få organisationer har en dokumentation for samtlige Services og Processor der leveres med tilhørende Service mål.

De Interne ansatte leverer det som organisationen har behov for.
De eksterne ansatte leverer det som der står i kontrakten.

Og en kommende Leverandør prissætter de i kontrakten omfattede Services og IKKE de Services som Kunden har behov for.

Uden står på den "gamle" og den "nye" Leverance får man en situation hvor valg træffes på et uoplyst grundlag også kaldet at sammenligne "æbler med pærer og bananer"

Og har man først en gang outsourcet så er det ekstermt krævende af lave en senere insourcing.

Og desværre er det nærmest reglen at Kunden træffer valget ud fra at der er en besparelse i deres Business Case og at "Virkeligheden" senere blotlægger så mange Services der ikke er omfattet af Kontrakte at Business Casen kan blive endog meget Negativ.

Dave Pencroof

Når jeg husker tilbage de sidste 20 - 25 år, og ikke kun i Dk men flere steder i hele EU, så har alle jeg har hørt om der har outsourcet, været tvunget ud i at hive alt hjem igen, primært fordi kvaliteten gik hurtigt ned under gulvhøjde, svartider blev absurd lange, oven i det er der kulturelle og sproglige barrierer, og når kvalitet går ned mister man også penge, i dette tilfælde til evt skadeserstatninger, misforståede behov/krav, dobbelt-arb og mange andre komplikationer. Jeg købte for nogle år siden en Dell pc som ikke havde support i Dk men i Irland (fint nok !) det blev flyttet til Polen eller Ungarn til polsk/ungarnsk engelsk tale, de kunne læse spørgsmål op fra et manus men fattede aldrig svaret mm det kun var yes eller no, og man skulle næsten kende manus for at have en chance for at blive sendt til en engelsk teknikker !
Dette er kun et af MANGE eksempler, som er endt med kundenflugt !
Desværre kan vi ikke smutte fra det offentlige monopol, det offentlige er aldeles elendigt ledet og dygtigt personale er meget svært at lokke til, ikke kun grundet dårlig løn men også grundet håbløst rygte som andre her har pointeret, og inkompetence føre sjældent til fyring men snarer til forfremmelse, og de færreste har midler til at betale et privat hospital !

Det er dog ikke KUN sp der er noget l..., men også ansattes fastlåsthed, "sådan har vi altid gjort !" osv. osv. noget jeg har mærket på egen krop gennem de sidste 7 - 8 mdr's post operationelle komplikationer, det er alle steder i sundhedsvæsnet, fra øverste top til bund, og bliver klart forværret af at man påpeger fejl og mangler og tillader sig at give eksempler på mulige løsninger !

Hans Nielsen

Dette er kun et af MANGE eksempler, som er endt med kundenflugt !


Ja prøv også HP, firmaet som samtidigt også har de største fejl procenter på deres PC.
ASUS skal man også holde sig fra.

Mener stadigt at det meste Acer, skal til Tyskland, men det går hurtigt, og de har styr på det.

Så ud over at Acer normalt også er billigst, så har de alligevel den bedste kundeservice som jeg kender til.

Disclaimer. Jeg taler som forbruger vedr dimser købt i Elgiganten og Bilka. Ikke erhvervsaftaler

Men du har helt ret, nogle producenter har en RMA håndteringer, der kan gøre det billige at smide tingene væk.
Det værste er at man ikke ved det på forhånd, og at det også hurtigt kan ændre sig..
Selv om HP har den største fejlrate, så gik det fornuftigt med at få lavet det, da det skulle laves i Danmark og ikke Polen.

Frithiof Jensen

Den neoliberale plan for alt offentligt:

1) Konstante Besparelser (eller direkte sabotage via inkompetent lederskab);
2) Höjlydte klager om om at det saboterede ikke längere fungerer;
3) Forslag om Privatisering/Outsourcing, eftersom "det offentlige" jo helt klart er bevisligt inkompetente;
...
4) Profit, Win for Den Sande Religion om Markedet (samt et vellönnet privat job som tak for god service).

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder