Regeringens stresspanel: Aula bør aflyses

Illustration: sutthinon/Bigstock
Planerne om den digitale samarbejdsplatform til skoleelever og lærere, Aula, bør droppes til fordel for kontaktbogen, lyder det fra stresspanelet.

Danmarkshistoriens største it-projekt, Aula-systemet, som er den nye digitale samarbejdsplatform til skoler og daginstitutioner, bør aflyses, og Forældreintra skal lukkes. Sådan lyder anbefalingen fra regeringens stresspanel,

Det skriver Politiken.

Det nye Aula-projekt, der stadig er under udvikling, skulle ellers erstatte det 15 år gamle Skoleintra.

Aula kommer til at koste 350 millioner kr. for de første otte år, inklusive udvikling og drift, og forventes at få omkring to millioner brugere.

Anbefalingen om at aflyse systemet kommer, netop som de første lærere har taget systemet i brug som et led i en pilottest.

»Problemet er, at Forældreintra i dag stresser både forældre, lærere og elever, fordi det er præget af meddelelsesforurening. Vi anbefaler derfor at lukke Forældreintra og aflyse Aula, som er den kommende erstatning af Forældreintra«, siger stresspanelets formand, Anette Prehn, til Politiken.

I stedet for at udbrede den digitale Aula-platform anbefaler panelet, at man genindfører den gamle kontaktbog, hvor lærer og forældre kan skrive beskeder til hinanden.

Danmarks Lærerforening støtter stresspanelets anbefaling, men hos KL er man ikke instillet på at stoppe udviklingen af Aula.

»Virkelig mærkeligt forslag,« skriver Arne Eggert, der er udviklingsdirektør med ansvar for KL’s indsats på børne-, skole- og uddannelsesområdet på Twitter.

Stresspanelet består af 11 eksperter, som regeringen nedsatte i sommer, og forslaget at lukke Forældreintra og aflyse Aula er det første af i alt 12 initiativer fra ekspertgruppen.

Læs også: Skole-it-systemet Aula åbner for de første lærere

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Pilgård

Skulle man ikke hellere fokusere på hvad det er der gør at Aula og Forældreintra forårsager "streds". Man nævner "meddelelsesforurening". Men handler det ikke mere om at moderere havd der kommer ud via de her kanaler og synliggøre hvad der er vigtigt og hvad der ikke er?

Hvad hvis man kun postede de samme meddelelser i Aula og Forældreintra som man ville i en kontaktbog? Ville problemet så være løst?
Med skilsmisseforældre hvor alle parter gerne vil følge med, og en enkelt lærer der skal udfylde samtlige kontaktbøger falder det vidst ret hurtigt til jorden. Og det der garanteret vil ske er at nogen forældre vil sige "Ihhh, skulle vi ikke lave en facebookgruppe til klassen" og så har man bare rykket problemet!

Hvis dette stredspanel virkeligt ville komme "meddelelsesforurening" til livs skulle de prøve at foreslå at lukke Facebook istedet.

Bjarne Nielsen

Hvad hvis man kun postede de samme meddelelser i Aula og Forældreintra som man ville i en kontaktbog? Ville problemet så være løst?

Hvis jeg forstår dem ret, så er det i høj grad netop det, at vi skal holde øje med det hele tiden, som er problemet. Her taler vi ikke bare om andre forventninger, men også i høj grad vore egne. Så jo, det vil klart være en god start.

Men det hjælper næppe heller, at det er endnu et sted, som vi skal holde øje med. De konstante afbrydelser og de mange steder at checke op på, fordi der er noget (som andre synes) er vigtigt, og som har potentialet til at være alvorligt, gør ikke noget godt for os mennesker. I sær ikke hvis det bare er ulven som kommer.

Det er i virkeligheden på det helt princippielle plan ikke meget forskelligt fra det at føle behov checke sin mobiltelefon, når man er ude at spise med nogen.

Og for at stjæle pointen fra P1 Morgen denne morgen, så har kontaktbogen den store fordel, at barnet ikke er tilskuer, men både er aktivt med i loopet, og også bliver en nødvendig del af det. Vi får nemt koblet vores børn fra, når vi taler direkte sammen, og vi kommer nemt til at tale til vores børn i stedet for at tale med vores børn.

Når man skal formulere sig med pen i en fysisk bog, så vil man også formulere sig meget mere direkte. Det bliver ikke lange breve med lange sætninger og lange ord, som det nemt bliver på skærmen. Personligt skræmmer lange tekster med lange sætninger og lange ord ikke mig, men det er angstprovokerende for nogle. Vi skal ikke kun lave løsninger for mig, der skal også være plads til dem.

Og endelig så suger det meget kommunikation til sig, som ville være bedre, hvis det var sket direkte. Folk er bare mere stridslystne og krænkelsesvillige og -parate - og vil langt nemmere misforstå hinanden, når kommunikationen er asynkron og elektronisk.

Vi skal være bedre til at tænke over, hvad vi mister, når vi sætter strøm til det, som ellers er en naturlig interaktion imellem mennesker. Lad bare maskiner snakker med maskiner, hvis vi i højere grad kan få mennesker til at snakke med mennesker.

Gert Madsen

Men handler det ikke mere om at moderere havd der kommer ud via de her kanaler og synliggøre hvad der er vigtigt og hvad der ikke er?


Jo. Desværre er dette røget helt ud af balance, fordi det er blevet nemt (og billigt) at forstyrre mange mennesker.
Det svarer til de konstante opdateringer af forretningsbetingelser og andet.
Gevinsten ved elektronisk kommunikation er helt på afsenderens side.

Olav M.J. Christiansen Blogger

Jo. Desværre er dette røget helt ud af balance, fordi det er blevet nemt (og billigt) at forstyrre mange mennesker.
Det svarer til de konstante opdateringer af forretningsbetingelser og andet.
Gevinsten ved elektronisk kommunikation er helt på afsenderens side.

Enig.

I bund og grund har det med forventningsafstemning at gøre. Lærerne forventer at forældre følger med hele tiden og læser Forældreintra mindst én gang om dagen. Forældre forventer at de primært bliver kontaktet når der er noget vigtigt at fortælle, og at det ellers er skolens ansvar at undervise børnene.

Jeg er selv én af dem, der er belemret med Forældreintra lige for tiden, og jeg er i hvert fald positiv overfor at nogen har fået øje på at der er et problem.

Bjarne Nielsen

Der er faktisk endnu en fantastisk egenskab ved den gamle kontaktbog: den havde en indbygget og gennemskuelig sikkerhed.

Kontaktbogen kunne ikke læses af uvedkommende (kommune, forskere, styrelse) uden at de først var nødt til at spørge om lov (samtykke). Og når en kontaktbog blev smidt ud, så var der ikke gemt kopier af den rundt omkring, som man kunne risikere at møde senere i livet.

Det er en sikkerhedsmodel, som selv børn kan forstå.

Jacob Gorm Hansen

Hvis der er et problem, er det at foraeldrene har mulighed for at kommunikere indbyrdes via intra. Dette burde droppes, saa kan folk bruge mail eller facebook i forvejen (og det goer de fleste alligevel.) Derudover burde der vaere et email-gateway i begge retninger, som man kunne tilmelde sig, saa det meste kunne klares uden nogensinde at logge ind. Kontaktbogen er ikke en mulighed, taenk paa skilsmisseramte eller bare "mor er paa forretningsrejse og far er for stenet til at faa tjekket intra"-situationen.

Jørgen L. Sørensen

Jeg er fra en tid hvor mine børn brugte kontaktbog af papir :-0

Men jeg har lige set nyhederne, og jeg fik det indtryk at et af de store problemer er en konstant størm af af meddelelser.

Er det virkeligt ikke muligt blot at gå ind og tjkke for beskeder med jævne mellemrum, f.eks. en gang daglig, f.eks. lige som man tjekker mail på en "god gammeldags pc" ?

Eller er man tvungent til at høre beep-lyde hele tiden?

Som sagt kender jeg ikke til forældre-intra, men har det indtryk fra det jeg har læst i dag at løsningen nok er ændret brugeradfærd i begge ender af ledningen.

Og så forstår jeg godt at folk blive stresset når deres telefon hele tiden siger blinge-ling fordi der kommer en mail, sms, fjæsbog-opdatering osv. osv. :-0

Det er jo mere end en halv snes år siden at læger/stress-forskere foreslog at man deaktiverede alle lyd- og billed-notifikationer i sit mail-program, og i stedet tjekke indbakken f.eks. en gang i timen ... måske er det på tide genopfriske det for den årgange som er kommet til siden ;-0

Mogens Kjær

Det er brugerne, som er problemet.

Jeg har én i 6. og én i 8. klasse. Så en vis erfaring som bruger. 7/7 skilsmisseordning, så begge forældre har lige meget behov for kommunikation til og fra skolen.

I starten var det træls. Indrømmet.
Så ændrede jeg notifikationsindstillingerne til kun at sende højst én mail pr døgn.

Og så opfordrer jeg på hvert eneste forædremøde lærerne til at holde deres kommunikation stringent. Kontaktbog, beskeder, ugeplan og arrangementer. Glem alle de andre måder systemet kan bruges. Skolens kontor bruger opslagstavlen, hvor opslag ret hurtigt "drysser" ud ad bunden, men de skriver som regel kun ligegyldige ting om kloakarbejde og parkeringspladser.
Og speltmødrene har vi fået slukket for på en eller anden måde. Måske har de flyttet deres børn til en anden skole, eller også har de indset at alle er bedst tjent med kun at sende relevant og vigtig kommunikation.

Alt i alt, synes jeg det virker ret godt. Jeg ser frem til et nyt system, som forhåbentligt kan integrere de systemer som idag kræver separat login, tabulex og meebook.

Søren Pilgård

Tak, det var netop min pointe at en stor del af problematikken omkring disse systemer lå i nogle specifikke detaljer og i høj grad i brugen af systemet frem for konceptet bag.

Det kan nogen gange være nemt at piske en stemning op omkring alle "størrere" IT systemer, især de offentlige. Men nogen gange, og især som IT profesionel, bør man kigge dybere og se om problemet faktisk er løsbart i systemet istedet for bare at ville forkaste det.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize