Regeringen vil udrydde vage 'op til x megabit'-reklamer

20. august 2012 kl. 15:4826
Får du for lidt? Nu skal forbrugerne kunne få at vide, hvor hurtigt bredbånd de kan forvente at få derhjemme. Det sker for at gøre op med internetudbydernes 'op til x megabit'-reklamer.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det kan godt være, at din internetudbyder har lovet dig en 12-megabitforbindelse hjemme i stuen. Men får du reelt den hastighed, du betaler for?

Hos flere selskaber er hastigheder 'op til' en bestemt grænse et forbehold, som kunderne lige nu bare må sluge.

Men det vil regeringen nu gøre op med som en del af en ny forbrugerpolitisk handingsplan:

»Forbrugerne skal kunne stole på teleselskabernes markedsføring, fx omkring hastigheder, når de køber en bredbåndsforbindelse, så de reelt får det, de betaler for,« hedder det i en pressemeddelelse fra erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF).

Artiklen fortsætter efter annoncen

I stedet bør teleselskaberne oplyse de reelle hastigheder, som forbrugerne kan forvente. Den slags kan variere voldsomt, alt efter hvor i landet man befinder sig.

Derfor bør det være et krav, at forbrugere kan få at vide, hvilken hastighed der kan opnås med 'det givne udstyr i det pågældende lokalområde', som det hedder i handlingsplanen.

**Forbrugerpolitisk eftersyn: Trygge forbrugere, aktive valg**

20. august 2012 Pressemeddelelse

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn fremlægger i dag regeringens forbrugerpolitiske eftersyn ”Trygge forbrugere, aktive valg”. Eftersynet spænder vidt med 23 initiativer inden for bl.a. det finansielle område, teleområdet og markedsføring.

Det forbrugerpolitiske eftersyn skal gøre det nemmere for forbrugerne at træffe aktive og veloplyste valg. Når forbrugerne går efter det bedste til prisen, skaber det innovation og styrker virksomhedernes konkurrenceevne til gavn for væksten i Danmark.

Regeringen ønsker samtidig at gøre en særlig indsats over for de forbrugere, der har sværere ved at agere aktivt og gennemskue markederne.

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn:

Med det forbrugerpolitiske eftersyn skaber vi bedre rammer for, at forbrugerne trygt og sikkert kan foretage aktive og oplyste valg. Engagerede forbrugere inspirerer virksomhederne til at udvikle nye og mere bæredygtige produkter og presser dem til at levere varen til den bedste pris. Det er en gevinst både for forbrugerne og samfundet.

Regeringen sætter ind på en række områder. På det finansielle område vil vi bl.a. sikre bedre rådgivning til forbrugerne, fx ved at alle finansielle rådgivere bliver underlagt samme krav og regler. Samtidig vil vi gribe ind over for urimelige låneomkostninger ved forbrugslån ved at tage initiativ til, at der oprettes en klageinstans for finansieringsselskaber, som får mulighed for at træffe afgørelse om nedsættelse af urimelige låneomkostninger.

Også på teleområdet vil vi styrke forbrugernes stilling. Forbrugerne skal kunne stole på teleselskabernes markedsføring, fx omkring hastigheder, når de køber en bredbåndsforbindelse, så de reelt får det, de betaler for.

Derudover vil vi styrke Forbrugerombudsmanden og gøre håndhævelsen af reglerne mere effektiv og smidig, fx ved at give Forbrugerombudsmanden mulighed for at udstede administrative bøder og dermed hurtigere få afklaret sager. Vi vil også give Forbrugerombudsmanden bedre mulighed for at gribe ind over for vildledende markedsføring på de finansielle markeder.

26 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
21. august 2012 kl. 11:04

Det kan kun munde ud i 2 ting. En lavere hastighed til forbrugerne, eller lavere pris. Og lavere priser er typisk ikke den løsningsmodel som teleudbyderne vælger...

TDCs koncept er pt således, at de som hovedregel kun sælger op til 20mbit forbindelser, og så trækker man bare så meget som der er mulighed for. For nogen kunder kan der kun komme lidt igennem, og for andre kan de få de faktiske 20mbit. Samme pris, hvilket kan virke unfair. Der er dog stor faldgruppe: For en rigtig stor del af kunderne, får de 20mbit eller meget tæt derpå, men grundet belastningen på kobberet kan de måske kun få halvdelen i spidsbelastnings timerne. Hvad bliver løsningen for de kunder? Udbyderne kan ikke garantere dem mere end 10mbit, så de må ikke sælge disse kunder en højere hastighed. Så de kunder der ellers i langt størstedelen af tiden kan få lov at benytte en 20mbit, skal så slå sig til tåls med 10 eller måske mindre, som følge af en sådan regel. Og ja; det er meget typisk at en kobberbaseret forbindelse kan falde 50% pga. belastning i lokalområdet...

19
21. august 2012 kl. 10:43

I 95-96 arbejdede jeg hos en lille ISP, hvor jeg lærte, at man som ISP betalte for opload. Altså, at dét man slap igennem som opload var omkostningsbehæftet, mens dét folk hentede til egen computer, var gratis. Fin model, hvis alle bruger den.

I begyndelsen af 2000-årene var jeg ansvarlig for at skaffe et relevant tilbud på installation af bredbånd i vores forening. Vi fik en symmetrisk forbindelse på 20/20Mbit til alle beboere for 50 kr./måned. Backbonet var en 100MBYTE-fiberforbindelse, så der var hul nok til alle 40 beboere - lagt an på færdigforhandling af TV-udbydelsesrettigheder, som jo var en download-ting til beboerne, og et selvstændigt tilkøb.

Hér fattede jeg, at firmaets forretningsmodel altså var en satsning på, at beboerne ville tilkøbe TV, fordi dét ikke ville koste noget på oploadkontoen. Ren fortjeneste. (Der gik bare for længe med at få TV-rettighederne hentet hjem, så dét krakkede de på).

Er det sådan i dag? Er opload omkostningsbehæftet og download gratis for teleselskaberne?

18
21. august 2012 kl. 10:37

En problematisk politik, da den jo er teknisk bestemt. Ved en fastforbindelse, som f.eks. xDSL, Kabel-TV, fiber osv. Der bør det være absolut muligt at angive en fast hastighed.

Ved mobiltbredbånd og andre trådløse teknologier er det noget sværere, for man ved jo i princippet ikke hvor kunden befinder sig ifht. masten. Og med så stor forskel i dækningen, er det umuligt at fastslå en given hastighed.

12
21. august 2012 kl. 09:26

Så mangler vi bare at de gør noget ved de fuldstændig latterlige forbrugsgrænser på såkaldt mobilt "bredbånd". Evt ved at skrive hvor mange minutter man ved den teoretiske max hastighed kan opbruge forbrugsgrænsen på.

Det vil i langt de fleste tilfælde være under en dag :)

22
21. august 2012 kl. 11:15

"Så mangler vi bare at de gør noget ved de fuldstændig latterlige forbrugsgrænser på såkaldt mobilt "bredbånd". Evt ved at skrive hvor mange minutter man ved den teoretiske max hastighed kan opbruge forbrugsgrænsen på. Det vil i langt de fleste tilfælde være under en dag :)"

Med LTE er det endun mere latterligt... Har opgraderet mit LTE abbonemang til 50 gigabyte/måned (og det er maks størrelsen der ikke reklameres for og den almindelige sælger ikke har adgang til at aktivere) og med den faktiske hastighed kan det bruges på 7-8 timer ved teoretisk maks hastighed er det brugt op på 95 minutter...

Men det er horribel marketing, så det er der ingen der vil sige... Men det gør at prisen er acceptabel... Lige indtil man skal købe ekstra båndbredte...

Der burde regeringen gå ind og regulere markedet på samme måde som EU har reguleret roaming data markedet. Med en lav maks pris/gigabyte på tilkøbs data så teleselskaberne har et encitament til at tilpasse datapakkerne til det faktiske forbrug som forbrugerene har og derved få gjort priserne på månedsquotaen gennemskueligt... specielt på LTE hvor den svært forøgede hastighed gør et meget stort forbrug muligt...

Som det er nu er det, for at tá en bil analogi, at beregne prisen på en lejet sportsvogn på antal kilometer kørt men med et prisniveau der er udregnet med data fra en klapvogn med eksede hjul der køre i knædybt muders... Som 3G data er ifht LTE...

Man må bare håbe at TDC vil give dem faktisk modstand, men mm priserne bliver regulerede vil de bare sige ja tak til exorbitant indtjening...

Hvis LTE enheder bliver svært udbredt med et tilknyttet medie store der ikke var bundet på hænder og føder af eklusivaftaler om medie distribution ville den Mobile danske i frastruktur slet ikke kunne håndtere det... Men med netdeling og blockbuster på vej er det nok snart overstået... Mm det materiale bliver i samme ""kvalitet"" med DRs "High quality" streams.

Men man må håbe at h.265 vil afhjælpe lidt af den problemstilling...

http://mobile.theverge.com/2012/2/10/2789405/mpeg4-successor-hvec-h265-ultra-hdtv

Med 40-67% mindre data så HD video ikke behøver at blive masekreret af compressor indstillinger på rimelige net forbindelser (hvis der er nogen der undre sig over de udtværede pletter noget webvideo har specielt de gratis tjenester) eller selvfølgelig næste generation af ultra HD opløsnings video.

10
21. august 2012 kl. 08:49

"Forbrugerne skal kunne stole på teleselskabernes markedsføring, fx omkring hastigheder, når de køber en bredbåndsforbindelse, så de reelt får det, de betaler for,« hedder det i en pressemeddelelse fra erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF)."

Det burde formuleres sådan, at kunden betaler for det som han/hun reelt får. Hvis ledningen kan kun bære 12 Mbit/s på en "op til 20 Mbit/s" forbindelse, så reduceres prisen tilsvarende.

8
21. august 2012 kl. 02:40

Teleselskaberne driver forretning, og så længe den kære Ole Sohn ikke giver dem følelige bøder, smækker nogle fra ledelsen bag tremmer pga. urent trav eller lignende synlig afstraffelse, så er den kære ministers tro, meninger og ordgøjl en helt gratis omgang.

Selskaberne sidder på flæsket, og der bliver de, indtil nogen flytter dem.. de gør det ikke frivilligt. De har mindst en plan B, C, D, og E klar længe før regeringen kommer i omdrejninger.

6
20. august 2012 kl. 19:12

Det mest korrekte vil vel være at specificere den hastighed man vil have op imod IT & Telestyrelsens hastighedsmåler. Den er (vist nok) placeret i samme bygning som DIX og vil derfor være et knudepunkt man altid kommer igennem for danske sites.

23
21. august 2012 kl. 12:58

Er det sådan i dag? Er opload omkostningsbehæftet og download gratis for teleselskaberne?

Det foregår via peering mellem udbyderne, du kan f.eks se TDC's peering policy på:http://noc.tele.dk/peering/peering-policy.txt

Og se de fleste forskellige udbyderes peering polices på f.eks peeringdb.com -> http://www.peeringdb.com/view.php?asn=3292

De fleste udbydere peerer gratis mellem hinanden*, så længe ratio på trafik ud/ind ikke er for skæv.

Som end user/customer mod en udbyder betaler man stort altid for transit via ISP'en, TDC/Nianet etc. tager ikke ekstra for upload vs download.

DIX
Det mest korrekte vil vel være at specificere den hastighed man vil have op imod IT & Telestyrelsens hastighedsmåler. Den er (vist nok) placeret i samme bygning som DIX og vil derfor være et knudepunkt man altid kommer igennem for danske sites.

Mange hosting centre her i DK peerer tit direkte med forskellige større udbydere hvor trafikken slet ikke ryger igennem DIX.

*) Hvis udbyderen ikke har en peering aftale, med en udbyder som hoster noget en kunde prøver at tilgå, skal udbyderen selvfølgelig betale for transit. (Hvilket så igen kan siges at gøre det dyrere for upload)

Det er også derfor trafik fra/til danske udbydere/sites oftest koster gratis, mens det kan blive dyrere alt efter deres peering aftaler eller mangen på samme til udenlandsk trafik.

(Opdateret 13:15, for at fjerne tekst der kunne misforstås :) )

24
21. august 2012 kl. 13:21

Man kan godt se, at I ikke rigtig kender noget til teleøkonomi.

Trafik koster, og især mobiltrafik koster dyrt,da radiostrækningen er den dyre flaskehals. I kan godt glemme alt om flat rate på mobil. Og udvklingen vil også gå i retning af forbrugsbegrænsninger på fastnet - dog meget højere end på mobil.

Det at netomkostninger er faste investeringer betyder ikke, at man kan løbe fra regningen. En stor del af netomkostningerne må allokeres til trafikken. Routere og trafikveje udbygges på grund af trafikken og ikke på grund af kundetallet eller deres tilslutningshastigheder.

Peering uden afregning gør heller kke trafikken gratis. Det betyder bare, at hver part selv afholder sine trafikomkostninger.

Det er trafikken der gør en høj hastighed med flat rate på kabel-tv, XDSL eller fiber dyrere end en lav hastighed. For tilslutningsomkostningerne er jo næsten ens for en lav og en høj hastighed.

Vælger du en høj hastighed kommer du i gruppe med andre kunder, der har en del tung trafik. Og det betaler du for. Du betaler så at sige for de andres flat rate.

Udviklingen vil formentlig gå i den retning, at du betaler særskilt for en vis mængde trafik - også på fastnet. Og så får du den maksimale hastighed til grundpris.

Ovennævnte betyder også, at det er meningsløst at sammenligne flat rate priser mellem f.eks. kabel-tv og fiber. For det er jo de pågældende kundesegmenters trafik, der er afgørende for prisen.

26
21. august 2012 kl. 21:23

Det er trafikken der gør en høj hastighed med flat rate på kabel-tv, XDSL eller fiber dyrere end en lav hastighed. For tilslutningsomkostningerne er jo næsten ens for en lav og en høj hastighed.

Hvilken hastighed du leverer påvirker ikke prisen af udstyr, med mindre du skal levere en hastighed der er højere end udstyret kan levere, så du bliver nødt til at opgradere. Ser du på den samlede kundemasse, hos en ISP, så er det 2-3 % af kunderne der bruger 70-80% af trafikken. De kunder er ikke nødvendigvis dem, der har den hurtigste forbindelse, men mange af dem har.

Det der gør regnestykket svært, er at en hurtigere forbindelse overfører i princippet ikke mere data end en langsom. Den gør det bare hurtigere, altså på kortere tid, så belastningen af backbone er forskellig. Så det økonomiske regnestykke er ikke helt så simpelt.

25
21. august 2012 kl. 13:42

Det at netomkostninger er faste investeringer betyder ikke, at man kan løbe fra regningen. En stor del af netomkostningerne må allokeres til trafikken. Routere og trafikveje udbygges på grund af trafikken og ikke på grund af kundetallet.</p>
<p>Peering uden afregning gør heller kke trafikken gratis. Det betyder bare, at hver part selv afholder sine trafikomkostninger.

Beskrev det lidt simplificeret selvfølgelig er der udgifter til hardware, gravning af fiber kabler og så videre.

Vælger du en høj hastighed kommer du i gruppe med andre kunder, der har en del tung trafik. Og det betaler du for. Du betaler så at sige for de andres flat rate.

Der er vi så ikke 100% enige(erhvervs brug til dels, privat nej), har en 60/60 fiber idag fra Waoo, den er ikke belastet 99% af tiden, men kun de tidspunkter jeg reelt har brug for hurtigt at downloade/uploade noget, i al den tid den ikke er belastet vil andre uden problemer kunne belaste den uden jeg ville bemærke det, også derfor mange udbydere har relativt mange brugere på en backbone der er langt langt mindre end hvis den skulle kunne levere båndbredde nok til at alle belastede deres linje fuldt ud.

Udviklingen vil formentlig gå i den retning, at du betaler særskilt for en vis mængde trafik - også på fastnet. Og så får du den maksimale hastighed til grundpris.

Vil nu mene vi går den helt anden vej, at mere og mere bliver ren flatrate, hvis man ser på hvordan det er gået med taletid/sms/data(fastnet) etc.

14
21. august 2012 kl. 10:03

Det mest korrekte vil vel være at specificere den hastighed man vil have op imod IT & Telestyrelsens hastighedsmåler. Den er (vist nok) placeret i samme bygning som DIX og vil derfor være et knudepunkt man altid kommer igennem for danske sites.

For det første, så kan du ikke være sikker på at din trafik >altid< kommer igennem DIX'en for danske sites. 2 danske udbydere kan sagtens udveksle trafik direkte imellem dem. For det andet, så er der mange faktorer der spiller ind, før dine datapakker rammer serveren, som IT&T bruger, så den er desværre heller ikke retvisende.

5
20. august 2012 kl. 18:37

til at se 3G annoncer med:

Teoretisk max download hastighed: 21 Mbits/s

Realistisk* download hastighed *: 1-5 Mbits/s afh af geografi, signal, vind, vejr, månefase mm

  • Realistisk download hastighed defineres som gennemsnittet af de 3 bedste hastigheder målt på lokationen

** Hvis der er mange*** brugere på cellen kan hastigheden blive lavere

*** ved mange brugere forstås mere end 2 aktive brugere

3
Indsendt af Peter Binderup (ikke efterprøvet) den man, 08/20/2012 - 16:55

kommer med udtalelser omkring følgende i denne debat:

  • iPhone er grunden til man oplever dårlig 3G (selv om man bruger anden mobil og/eller mobilrouter/dongle) - med sædvanlig link til Youtube video med "fakta" - bare det man kender en med iPhone er nok til at man ikke har den "faktuelle" hastighed.

  • Kunderne efterspørger ikke hastigheder, og da bestemt ikke upload. Flatrate er da slet ikke noget folk vil have til deres IPTV eller streaming services - næh nej.

  • Teleselskaberne investerer mange mange mange mia kroner (hvor mangler vi så at få at vide - Måske i kvarteret omkring Pilestrædet? Så får teleselskaberne da i det mindste fred).

  • LTE er The Holy Grail, også selv der hvor der ikke er dækning - tro flytter bjerge

  • "vores venner" i Dansk Energi vil sikkert give ham ret i dag og deres "fejlslagen strategi" (på trods af de konstant gør det modsatte)

  • Når elselskaberne investerer er det lig med tab - når teleselskaberne gør det er det fornuftige investeringer på linje med sundhedsvæsnet.

  • vi ved intet - han har fakta.

Har jeg glemt nogle one liners fra "Tele Analytiker Classics"?

2
20. august 2012 kl. 16:39

Dejligt og kun på tide. :)

1
20. august 2012 kl. 16:31

Jeg synes også at reklamer skulle tvinges til eksplicit at skrive "10 Mb Download", eller til explicit at angive upload-hastigheden.

For mig er en 10 Mb forbindelse en 10Mb op/10 Mb ned forbindelse, med mindre andet er angivet.

4
20. august 2012 kl. 17:12

Well.. Jeg kan ikke helt se det urimelige ved at de skriver 10Mbit internet forbindelse og implicit mener download. Det er der lang tradition for at skrive det på den måde og langt de fleste teknologier (bortset fra fiber) er asynkrone.

OG NU KOMMER BIL ANALOGIEN!!!! Hvis vi skal til at fluekneppe i den stil så skal BMW også angive tophastighed på deres biler som forlængs tophastighed. Når der kun står tophastighed så kan jeg vel forvente at kunne køre 220km/t i bakgear?

9
21. august 2012 kl. 08:32

Min fiber forbindelse blev asynkron 50/10 da TDC overtog den (tvangsflyttet kunde fra DONG's net) før TDC kom ind i billedet havde jeg 30/30 og 50/50. Glæder mig til den dag hvor jeg igen selv kan vælge indholds leverandør og nettet bliver synkront igen.

11
21. august 2012 kl. 08:55

Fiberforbindelsen er ikke synkron, men (kan være) symmetrisk. TDC har i begyndelsen af overtagelsen af DONG fibernet brugte begrebet "synkron-tillæg" som blev forholdsvis hurtigt fjernet igen. De forlangte 30-50 kr ekstra for en symmetrisk forbindelse, men prisen blev senere voldsomt forhøjet. Den symmetriske forbindelse koster dobbelt op hos min udbyder, som er udenfor økonomisk rækkevide for mit vedkommende.

7
20. august 2012 kl. 20:09

[OffTopic]

OG NU KOMMER BIL ANALOGIEN!!!!

Dagens griner - mange tak skal du have :-)

[OnTopic]

Jeg ved ikke lige hvordan hulen teleselskaberne skal kunne ramme alle med deres reklamer?

Det kommer jo an på afstanden, kvaliteten af kobberet osv osv... Det bliver nogle laaaange reklamer hvis de skal tage højde for samtlige afstande, kvaliteten osv osv...