Regeringen vil tvinge kommuner til at dele hjemmeside

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Der er ingen grund til, at hver af de 98 danske kommuner skal bruge millioner på at få egen hjemmeside, siger Socialdemokraterne. I stedet skal kommunerne bruge en fælles løsning.

Hvorfor skal hver eneste kommune bruge millioner på at udvikle og drive egen hjemmeside, når behovet er det samme for alle?

Sådan spørger Socialdemokraternes it-ordfører Trine Bramsen, og hun vil derfor fremover indføre én, fælles løsning, som alle kommuner så kan gøre brug af. Det skriver avisen Politiken.

Forslaget bliver bakket op af de øvrige partier i regeringen, mens Enhedslisten er lidt mere skeptisk over for ideen om én standard, som alle skal følge.

Hvor meget, der er at spare på at afskaffe de lokale løsninger, er ikke gjort op. Men den absolut billigste løsning for en kommunal hjemmeside er lige nu 600.000 kroner, og kommunerne skifter cirka platform for hjemmesiden hvert fjerde år. Det giver en samlet udgift om året på knap 15 millioner kroner for hele landet.

Tallet 600.000 kroner kommer fra Ikast-Brande Kommune, hvor man nu er ved at skabe et nyt website med open source-løsningen Umbraco.

Men generelt er budgetterne for en kommunal hjemmeside væsentligt større, og den potentielle besparelse ved, at kommunerne ikke hver især skal stå for egen hjemmeside, kan derfor være i en helt anden klasse.

Læs også: Kommune får ny open source-hjemmeside til kun 600.000 kroner

Trine Bramsens forslag om én fælles hjemmeside er tænkt som en frivillig ordning i første omgang. Men hvis ikke kommunerne dernæst finder ud af en fælles løsning, vil stokken komme frem, lyder planen fra politikeren.

I takt med at flere kommuner skifter til open source-teknologi til deres hjemmesider, er et samarbejde ved at opstå om at dele udviklingsomkostninger og erfaringer, har Version2 tidligere skrevet om.

Læs også: Drupal-bølgen ruller videre: Ti kommuner samlet til stormøde

I praksis er der heller ikke den store forskel på, hvad en hjemmeside skal kunne rundt omkring i landet, har Ikast-Brandes webansvarlige tidligere fortalt Version2:

»Som kommune vil vi gerne have et unikt skær over vores side - men faktum er at vores borgere i det store hele har samme behov som i andre kommuner. Egedal har også valgt Umbraco, så vi vil kontakte dem for at se på et samarbejde. Det ville give god mening,« siger Mikael Havtorn.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Watts

Jeg har en lille nagende fornemmelse af, at det nok er i strid med loven at definere, hvilken platform, kommunerne bruger til deres webløsning...

Hvis man ændrer overskriften til at inkludere et produktnavn - f.eks. "Regeringen vil tvinge kommunerne til at bruge Sharepoint til borgervendte webløsninger" siger det lidt sig selv, hvilken reaktion, dette ville afføde i markedet.

(For god ordens skyld: Sharepoint/Drupal/Sitecore... ligemeget - bare en eksemplificering af konceptet.)

Vinklen bør i stedet være på at få fælles grundfunktionaliteter på plads (á la Borger.dk løsningerne) som med standardinterfaces kan integreres uden de store problemer for kommunerne, uanset hvilken platform de vælger.

Men at lovgive om produktvalg er en... uhensigtsmæssig... lad os bare bruge det ord... idé.

  • 8
  • 0
#2 Steen Bundgaard

Det er vel et godt oplæg til en ny Polsag, IC4 osv skandale, hvor der postes milliarder i et af de store it firmaer, og måske, måske ikke kommer noget nogenlunde brugbart ud af det. Tror ikke de vil bruge noget eksisterende, men med vanlig vid vil starte helt fra scratch. Ironi kan forekomme

  • 5
  • 0
#3 Jens Beltofte

Helt enig Thomas. I stedet burde man opfordre kommunerne til at samarbejde mere, som f.eks. de 11 kommuner der mødtes omkring Drupal. Der kunne opstå lignende samarbejder mellem kommuner der bruger Umbraco eller andre systemer. Og vel også på ikke websites områder for den sags skyld.

  • 4
  • 0
#4 Mathias Hagensen

Hvornår har store centraliserede offentlige it-strategier nogensinde kunne betale sig. Det er vel bedre at hver kommune giver 600.000 kr, end at et stort it-firma igen får flere milliarder for et projekt, som ikke virker.

I teorien lyder det som en god idé. Historikken har dog vist, at det ikke kan betale sig.

  • 4
  • 0
#5 Deleted User

End ikke i teorien lyder det som en god idé. Endnu et gigantsystem, som kun de helt store spillere på markedet kan byde ind på. Og som udelukker området for kommunale hjemmesider som et, der kan udvikles i forhold til.

Sørg for datadeling - for åbne snitflader - for flere generelt brugbare funktioner, som kommunerne kan bruge eller ikke bruge - og fyr op under netværk og fællesskaber omkring disse ting. Det vil betyde, at selv de kommuner, der vælger de dyre (og på overfladen nemme) løsninger vil blive anfægtet og udfordret.

  • 0
  • 0
#7 Anonym

Hvis ministeren, regner med, at man kan lave en sådan løsning, for 15 millioner, så tror jeg hun ikke helt har overvejet hvad hun siger. Hun tager den kommune i landet, med det mest simple setup, og en af de laveste populationer, og regner så med, at hun kan sammenligne det med f.eks. Københavns kommune. Det hænger jo bare ikke sammen.

Men egentlig, så er det lidt svært at diskuterer pris, for der er ikke noget der beskriver indholdet af en sådan løsning.

  • 0
  • 0
#8 Christian Helring Andersen

ikke bare afvikle kommunerne? Det må der da være en stor gevinst ved. Og jeg er iøvrigt helt på linie med hvad der iøvrigt bliver sagt; det er utopi at forestille sig, at det kan gøres for 15 millioner kr. Men hvis man godt kan lide at fodre de store amerikanske kapitalvirksomheder skal man da bare fortsætte ud af den tangent.

  • 0
  • 1
#10 Janus Boye

Mit forsigtige bud, er at kommunerne bruger over 100 mio om året på hjemmesider, dvs. alt fra drift, CMS licenser, udvikling, grafisk design osv.

Der er kommuner der klarer det godt og billigt, f.eks. Ikast-Brande (600 tkr.) eller Tønder Kommune (450 tkr.), men der er også mange kommuner der bruger over 1 mio årligt. Udover de eksterne udgifter bruges der også mange interne kræfter på web.

Måske man kunne starte med fælles drift af et open source CMS, samle erfaringer og få et bedre kommunalt web samarbejde på plads?

Synes ikke det giver mening, at den dybe tallerken bliver opfundet 98 gange når det kommer til de mange webopgaver. Det må kunne gøres bedre og billigere!

  • 0
  • 0
#11 Mads Vanggaard

Content management for flere sites, rimelig ligefrem opgave. Ensart struktur og flows, gør opgaven mere simpel. Typisk samle på en platform opgave.

Plugin kode til diverse underliggende forretningssystemer, forskellig fra kommune til kommune, ikke nemt og derved dyrt. Typisk ERFA område, hvor udviklere fra kommunerne mødes for at hjælpe hinanden.

Det hele i en opgave, stort og vil sikkert vokse hurtigt til en for stor opgave.

  • 1
  • 0
#12 Martin Bagger Jensen

For mig virker dette oplæg også en smule ugennemtænkt - eller rettere, et typisk eksempel på, at man i et politisk perspektiv ser en potentiel besparelse, men at løsningsforslaget ikke er i omgangshøjde med virkeligheden - i dette tilfælde kommunernes virkelige behov for at kunne tilpasse hjemmesider med lokale informationer m.m og med kommunen som tydelig afsender (modsat fx borger.dk).

Enig med Janus Boy m.fl. i, at det kan være både dyrere og billigere end eksemplet på 600.000 kr. Der er mange lokale variable at tage højde for, og det giver derfor ikke meget mening at generalisere ud fra Ikast-Brandes løsning. Desuden er der vist ingen der ved, om de 600.000 kr. er rene interne arbejdstimer (vel ca. svarende til to årsværk) eller om det er rent konsulentbistand, design mv.

Desuden er der jo over mange år postet rigtigt mange penge i den fællesoffentlige løsning borger.dk, som netop er tænkt som en fælles platform...ergo vil der ikke være mange besparelser i at opgive dét projekt, til fordel for en fælles kommunal hjemmeside.

PS: Husk lige, at det er Soc. Dem.'s it-ordfører, og ikke en minister, som udtaler sig.

  • 0
  • 0
#13 Per Gøtterup

De forskellige kommuners behov er meget forskellige, og mange er på 4-5 iteration af udviklingen af deres sites for at få det mere som der er behov for, og det er først nu at de er ved at være der. En fælles løsning vil være at bombe det hele tilbage til stenalderen.

Men der er stadig kommuner som har hjemmesider som er så primitive at de ligner noget fra forrige århundrede, og de vil muligvis have glæde af et tilbud om en fælles platform hvor de kan hjælpes til komme op på en vis standard.

Så det skal være et tilbud, ikke et krav.

  • 0
  • 0
#14 Gert Madsen

Kommunale hjemmesider når et niveau, hvor de ikke kan forbedres synderligt.

Ind til da, skal man glæde sig hver gang en forbedring opstår, og forhåbentligt fortrænger noget dårligt.

Og mulighederne for forbedring er voldsomt større med mange konkurrerende løsninger.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere