Red Hat udvikler verdens første Linux til biler

Biler bliver i højere grad afhængig af software, og nu kommer Linux med i puljen. Illustration: weyo/Bigstock
Red Hat løftede i går sløret for et nyt projekt: Man er i gang med at udvikle Linux til biler som de første i verden.

Softwarevirksomheden Red Hat afslørede i går på konferencen Red Hat Summit, at man er i gang med at udvikle Linux til biler.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Systemet bliver verdens første Linux-løsning til køretøjer, og det skal bygges på allerede testede komponenter i Red Hat Enterprise Linux.

Læs også: Linux Foundation vil sikre software-forsyningskæden med nyt værktøj

»Moderne biler har gentænkt hele køreoplevelsen, lige fra sikkerhedssystemerne og underholdning til selve styresystemet. Denne udvikling ændrer ikke på behovet for større pålidelighed og sikkerhed, hvilket i høj grad også skal afspejles i softwaren i fremtidens forbundne biler. Red Hat er vant til at levere open source-løsninger til kritisk infrastruktur, og ved at samarbejde med Exida vil vi nu bringe verdens førende Linux-platform ind i bilindustrien,« siger Stefanie Chiras, senior vice president og general manager for Red Hat Enterprise Linux Business Unit, i pressemeddelelsen.

Softwarevirksomheden vil udvikle løsningen i samarbejde med sikkerhedsfirmaet Exida for at opnå ISO 26262-certificeringen. Det er en standard, der skal sørge for, at sikkerheden ved elektroniske systemer i køretøjer er i orden.

Når først systemet er implementeret i en bil, skal det opdateres løbende i køretøjets levetid.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jonas Monk

Tesla bruger da allerede Linux... Så team red hat de kan da ikke være de første...

"Our software is based on Linux, GNU toolchain, buildroot, and other open source projects, delivering the security, capability, and performance demanded by our user experience."

^ taget fra teslas egen hjemmeside

  • 5
  • 1
#7 Baldur Norddahl

Uagtet hvordan man vender og drejer den, så har flashhukommelse en begrænset levetid, og det bør man vide når man roder med Linux - det var ikke hardware defekten i sig selv som gav probemet, men inkompetence.

Det har intet med Linux at gøre. Problemet ville være det samme om den så kørte Windows. Det er hellere ikke flash generelt der er problemet. Ellers var der nok et par milliarder servere, laptops, mobiltelefoner etc der ville være i problemer.

Det er klart at hvis man vil spare og vælger en chip, der kun kan klare 10 til 100 gange færre skrivninger end alternativet (den chip de har opgraderet til), så bør man tænke over hvordan antal skrivninger kan begrænses. Da man bliver klar over problemet, vælger de at det er bedre at opgradere hardwaren end at leve med færre skrivninger. Dog forsøger man en feberredning på de gamle biler, ved at nedsætte antal skrivninger, men den gik ikke.

  • 4
  • 1
#8 Christian Nobel

Det har intet med Linux at gøre.

Jeg sagde ikke at Linux var et problem, men at Linux elsker at logge, langt, langt mere end Windows.

Det er ikke noget problem som så, hvis man ellers ved hvad man har med at gøre, og eksempelvis logger til RAM i stedet, og så bare tømmer loggen med mindre aggressive intervaller.

Og det er den viden som de åbenbart ikke har haft hos Tesla - det kan ikke bortforklares på nogen måde - og hvis man er en mand, så indrømmer man ærligt at man har kvajet sig, i stedet for at komme med undskyldninger.

Det er hellere ikke flash generelt der er problemet.

Og det har jeg så heller ikke sagt!

Ellers var der nok et par milliarder servere

Og hvor mange servere er det lige som at baseret på flash memory - og hvor mange af dem logger lige så hysterisk som Tesla?

  • 2
  • 2
#9 Michael Cederberg

Det er ganske enkelt svært at se bilbranchen være særligt interesseret i denne slags løsninger med mindre de kan lave det til closed source med det samme. For bilbranchen lever af at sælge custom add-ons til ågerpris, samt af at en 5 år gammel bil rent elektronisk føles gammel fordi softwaren i praksis ikke opdateres. Jeg er klar over at Tesla opfører sig anderledes ... men det er ikke sikkert det varer ved. Tesla har også brug for at sælge biler når alle har købt deres første el-bil.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere