Der er ikke noget kommercielt grundlag for Linux på skrivebordet for almindelige forbrugere. Det er budskabet fra Red Hat og Novell - de to største Linux-firmaer. Derfor har selskaberne valgt at droppe den videre udvikling af Linux-versioner til private brugere.
De to selskabers beslutning kommer ikke bag på administrerende direktør i analysehuset IDC Nordic, Per Andersen:
»Det betyder ikke noget for Linux i vore øjne. Desktop-markedet har vi altid ment, at Linux kun ville spille en niche på, så de vil koncentrere sig om server-markedet, der også er det interessante,« siger han til Version2.dk.
I sidste uge meddelte Red Hat, at firmaet ikke kan tjene penge på en skrivebords-Linux.
»Markedet for skrivebords-computere lider under at have én dominerende leverandør, og nogle mennesker har stadig den opfattelse at Linux-pc'er simpelthen ikke er et praktisk alternativ,« skriver Red Hat i sin begrundelse med hentydning til Microsoft.
Ubuntu holder stand
Red Hat vil forsætte med at sponsorere den gratis Fedora Linux, men firmaet har ingen planer om at yde support til produktet. Firmaet vil i stedet koncentrere sig om virksomhedsmarkedet, hvor Red Hat har produktet Red Hat Enterprise Linux Desktop.
Også i sidste uge gav Novell udtryk for, at firmaets skrivebordstrategi går efter virksomhedsmarkedet. Det kommer til at gælde de næste tre til fem år, siger Novel-direktør Ron Hovsepian til IDG, ifølge Ars Technica.
Novell vil dog stadig udsende den gratis community-udgave OpenSUSE, inklusive tre måneders telefon-hjælp og trykte manualer.
Ubuntu er den foretrukne Linux-distribution, hvis man ser på de pc-producenter, som leverer Linux for-installeret. Dell har solgt pc'er med Ubuntu i USA det sidste års tid, og firmaet er ganske tilfreds med salget.