Rapport: Offentligt bureaukrati bremser rekruttering af it-specialister
Rekrutteringen af udenlandske it-specialister forsinkes af langsom sagsbehandling i den offentlige administration.
Det skriver ITWatch på baggrund af en analyse, som Rambøll har lavet for Dansk Industri (DI). Analysen peger på, at to ud af tre virksomheder, der henter udenlandske it-specialister til det danske arbejdsmarked, oplever store administrative udfordringer i det offentlige, som forsinker den nødvendige arbejdskraft.
Læs også: »Vidtrækkende« nedbrud rammer det britiske sundhedssystem efter cyberangreb
En undersøgelse fra IT-Branchen viste i november sidste år, at 9 ud af 10 virksomheder efterspurgte flere it-medarbejdere.
Michael Stubbe er HR-direktør i målerproducenten Kamstrup, som har en intern udviklingsafdeling bestående af 350 it-medarbejdere og en intern it-afdeling med 80 ansatte. Han foreslår, at virksomhederne skal have mulighed for at ansætte de udenlandske it-medarbejdere hurtigst muligt og derefter stå til ansvar for, at reglerne bliver overholdt i stedet for, som det er i dag, at skulle dokumentere alt på forhånd.
Læs også: Det britiske parlament dropper TikTok af frygt for kinesisk data-snageri
»Vi så gerne, at man kunne udføre opgaven med tilladelserne selv. Vi kender kravene til, hvornår man kan få en medarbejder til landet, og dem sørger vi for at overholde. Vi burde bare kunne hente nogen ind uden assistance fra det offentlige, og så kan de komme og lave kontroller, ligesom man gør med så meget andet,« siger Michael Stubbe til ITWatch.
Analysen fra Rambøll viser, at hver tredje virksomhed, der rekrutterer fra udlandet, oplever sagsbehandlingstiden for opholdsgrundlag som en barriere for ansættelsen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.