Rapport: Danske virksomheder er førende i Europa indenfor kunstig intelligens

Illustration: Jakub Jirsak/Bigstock
56 procent af de danske virksomheder anvender kunstig intelligens i forsknings- og udviklingsarbejdet - i hele Europa er gennemsnittet 36 pct.

Danskudviklet AI-baseret billedsoftware kan understøtte diagnosticering af psoriasis via en app.

Det er et af eksemplerne, som ligger til grund for, at danske virksomheder i en ny rapport (PDF), udarbejdet af Ernst and Young for Microsoft, udpeges som blandt Europas førende i at bruge kunstig intelligens.

Eksemplet er fra Leo Pharma, men faktisk er hele 96 procent af virksomhederne i Danmark ifølge rapporten i gang med et AI-projekt, der mindst er nået til pilotfasen. Det tilsvarende gennemsnitstal på europæisk plan er blot 71 procent.

»Danske virksomheder er traditionelt set hurtige og gode til at tage ny teknologi til sig og drage nytte af den, og det er rapporten med til at understrege. Det er for mig virkelig glædeligt, at vi ligger i den europæiske top i forhold til at kaste os ud i AI-projekter, da det har så stort potentiale på tværs af industrier. Det er netop vigtigt at komme i gang og lære af sine erfaringer undervejs,« siger Nana Bule, COO i Microsoft Danmark, i en meddelelse.

Rapporten baserer sig på 277 dybdeinterview med nøglemedarbejdere i europæiske virksomheder, herunder 25 danske virksomheder.

De 25 adspurgte danske virksomheder tæller blandt andre A.P. Møller - Mærsk, Ørsted, Novo Nordisk, H. Lundbeck, Danfoss, Saxo Bank, PFA og Carlsberg.

Danmarks styrkeposition forstærkes af, at AI-projekterne er integreret i forretningen frem for at køre som løsrevne it-projekter.

60 procent af danske AI-projekter er således drevet som en kombination af it-projekter og forretningsstyrede initiativer, mens det europæiske gennemsnit ligger på 45 procent.

»Det er en særlig styrkeposition for danske virksomheder, at AI-projekterne er kommet tættere på kerneforretningen og ikke primært lever i it-afdelingen. Her skiller vi os markant ud fra de andre europæiske lande. Det er helt afgørende for de danske virksomheders succes, at AI-projekterne tager udgangspunkt i de forretningsmæssige udfordringer og muligheder – og forankres bredt i organisationen, hvis vi for alvor skal have gennembrud inden for kunstig intelligens de kommende år,« siger Nana Bule.

Kniber med at nå et avanceret stadie

Rapporten peger også på udfordringer. Blandt de igangsatte projekter i danske virksomheder er 52 procent af dem nemlig fortsat i pilotfasen, og blot 8 procent af virksomhederne vurderer, at de er på et avanceret stadie ift. kunstig intelligens.

»Selvom mange danske virksomheder er gode til at sætte AI-projekter i gang, ser vi også, at de har svært ved at komme videre fra pilotfasen. Og det kan hæmme konkurrenceevnen på sigt. For at komme fra pilot til produkt peger virksomhederne på, at de har brug for kompetencer inden for data management og en tydeligere digital ledelse og retning i virksomhederne,« siger Nana Bule.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere