Rapport: Alle elever i folkeskolen skal have en bærbar pc

Regeringens rejsehold for folkeskolen vil sætte turbo på integrationen af it i undervisningen og anbefaler bærbare pc'er til alle elever. Ikke overraskende synes Microsofts danske direktør, at dén ide er fremragende.

Der skal være en langt mere konsekvent brug af it i folkekolen. It skal være integreret i undervisningen lige fra børnehaveklassen til det sidste klik i de digitale afgangsprøver. Det anbefaler undervisningsministeriets såkaldte Rejsehold i en ny rapport.

Ifølge rejseholdet kræver den målsætning tre ting for at blive opfyldt. For det første skal alle elever råde over en bærbar pc, for det andet skal lærerne have de nødvendige it-kompetencer, og endelig skal der være bred adgang til it-baserede læringsmaterialer.

Denne udmelding bliver modtaget med kyshånd i Microsofts danske hovedkontor.

»Vi glæder os over, at de ti anbefalinger, som Skolens Rejsehold i dag har fremlagt, også omfatter, at der konsekvent skal bruges it i hele skoleforløbet. Der er ingen tvivl om, at folkeskolen har brug for et digitalt løft, der kan give både elever og lærere de kompetencer, som er nødvendige, hvis Danmark skal have en folkeskole i verdensklasse. Derfor er det også vigtigt, at der sættes turbo på integration af it i undervisningen,« udtaler Jørgen Bardenfleth, der er administrerende direktør i Microsoft Danmark og medlem af Det Digitale Råd.

Især rådet om bærbare pc'er til alle falder i god jord hos Microsoft, der allerede er involveret i projekter, blandt andet på en række Københavnske skoler, hvor pennalhuset er udskiftet med en netbook:

»Projektet viser, at man kan integrere it i undervisningen i alle fag. Og vi glæder os over, at anbefalingerne fra regeringens rejsehold understøtter projekter som disse ? og som vi forhåbentlig vil se flere af i fremtiden,« fortæller Jørgen Bardenfleth.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (41)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rune Eilertsen

For det har ligget i kortene i flere år nu at det er den vej det går.
Altså 1 PC pr elev, trådløs access, og skole intranet over Internettet.

Endda går det videre den vej at PCerne bliver personlige, sådan at skolens behov dækkes enten over Internettet, eller via publiserede applikationer.
Dog ikke en helt enkel udvikling at understøtte sikkerhedsmessige og driftsmessige, hvis man ikke har kontrol over computerne, eller kan logge den enkelte bruger fra en brugerdatabase på egne servere.
Nogle efterskoler benytter denne måde i dag, hvor dem helt har skrottet det at drive egne servere.

  • 0
  • 0
Morten Borg

Hvorfor synes han det er en fremragende idé? Jeg vil helt naturligt forvente at det offentlige selvfølgelig ikke bruger penge på at installere Microsoft software på eventuelle maskiner når der findes gratis alternativer.

Jeg er på ingen måde Linux tilhænger og synes på de fleste punkter at Windows er et bedre OS, men at det offentlige skulle bruge skattekroner på en minimal forskel ville være forrykt når det kan fås gratis og pengene kan bruges på eksempelvis sygehuse, ældrepleje etc. i stedet.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Hvorfor hører vi altid en kommentar fra Microsoft hver ENESTE gang der er noget med offentligt IT?

Det offentlige er en stor kunde hos Microsoft. Så når det offentlige begynder at famle efter tegnebogen i IT-sammenhænge, er det kun naturligt at MS gør opmærksom på sit leverandørforhold.

Det er almindelig forretning, og ikke noget særskilt for MS.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

[b]for det andet...[/b]

skal lærerne have de nødvendige it-kompetencer.

Det er sgu' der det halter. Hvor mange penge vil de afsætte der?

Det lyder som om du problematiserer lærernes andel i dette projekt(?)

Lærerstanden kan samlet set ikke klandres for et eventuelt hul i IT-kompetencerne.
- Folkeskolen er resursemæssigt udpint, så en arbejds-PC til lærerne er langt fra normen.
- Og mere resurse-knaphed: Hver lærer der sendes på IT-kursus, skal dækkes af med erstatningslærer eller vikar.
- Mange lærere har en alder, der betyder at de ikke selv har haft mulighed for at få IT-kompetencer i folkeskolen/barndommen/uddannelsen.

Hvis en investering i et IT-løft for folkeskolen overhovedet skal give mening, skal lærerne hjælpes til at kunne anvende IT i videns-formidlingen, støtte elever i at tilegne sig kompetencer indenfor dette medie, og yderligere sættes i stand til at følge den rivende udvikling indenfor området, så det initielle kompetenceløft ikke sander til og bliver forældet.

Lærerne er alfa og omega i dette projekt - vi får ikke noget ud af de resterende IT-investeringer i folkeskolen, hvis lærernes IT-kompetencer blot bliver et hovsa-punkt i en fodnote.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Nu er der ingen der siger at laptoppen skal køre Windows + MS Office man kan vælge Linux + OpenOffice.

Ikke formelt, nej. Personligt ser jeg også gerne at man tager tyren ved hornene, og nytænker sit setup med købe-software i det offentlige.

Men folkeskolen er udpint, kommunerne har noget eksisterende infrastruktur at tage hensyn til, medarbejdere med MS-specifikke kompetencer, og langtløbende licensaftaler, der altsammen gør det oplagt at gøre som man plejer.

Hvis der skal vindes markedsandele for de open source produkter du nævner, ser jeg det som en nødvendighed at Open Source Leverandørerne (OSL, www.osl.dk) opper sig [b]kraftigt[/b]!

Jeg har ikke set tegn på at OSL-medlemmer er klar i kulissen til at springe op og hjælpe folkeskolen med denne opgave. Jeg tvivler på at mange af dem har læst rapporten. Og kommentarer til den har jeg heller ikke oplevet fra dere side.

Forhåbentlig er der så nogen fra OSL der er i stand til at rejse sig, traske den lange vej ned ad trapperne, og åbne døren til elfenbenstårnet, hvis nogen fra folkeskolen skulle forvilde sig ud i at banke på deres dør.

  • 0
  • 0
Christian W. Moesgaard

Jeg er (næsten) tilhænger af bærbare i 8. og 9. klasse, men lær lige ungerne at læse en bog og lægge tal sammen inden i smadrer deres hoveder ind i en computerskærm, ikke? :|

Jeg får sikkert ikke ret meget medhold i den mening herinde da vi alle er IT-folk/nørder (lidt blandet tror jeg!) men for the love of God... 8. klasse er tidligt nok.

Det er godt at lære om computeren fordi den bruges meget i det moderne arbejdsliv, men den skal ikke gå hen og blive the "be all end all of your education".

  • 0
  • 0
Ebbe Hansen

Altså det er i mine øjne en fejl vej.
Det handler ikke om at ungerne skal lære at bruge computeren - eller blive fortrolige med den. Det klarer de i fin stil, deres logik er ikke gået i stykker endnu. Det handler om at de skal lære at samarbejde om, med og gennem computeren, derfor er det væsentligt at de ikke hele tiden sider begravet i egen skærm.
Der er uendeligt mange anvendelsesmuligheder for it i undervisningssammenhæng. Men mange af de gode intentioner, man kunne have, vil gå fløjten så snart eleverne har hver sin.....

Langt bedre vil det være at give ungerne hvert sit skrivebord, altså et sted hvor de kan gå ind og arbejde og aflevere og få feedback.
Til det formål vil en computer i hjemmet være mere velegnet. Så forstyrrer computeren og de konflikter, pc-prestige uvægerligt vil give, ikke undervisningen.

  • 0
  • 0
Kristian Christensen

For det første er det stort set umuligt at få en computer af eget valg uden at få smidt Windows i nakken. Jeg har prøvet men ikke fundet nogen forretning der har en licens retur politik.
De henviser blot til producenten (f.eks acer osv. Ved end ikke om det er lovligt)

Og så er jeg villig til at holde en kasse bajere på at hvis du dukker op på skolen i folkeskolen og læreren skal undervise så vil han for det første undervise udelukkende i MSO og ikke kunne hjælpe overhovedet med f.eks OO.

Lærene skal være bedre til IT. Hell yeah.. Og held og lykke med at lære dem det.

Jeg husker min efterskoletid hvor en kammerat fik til opgave at skulle skrive at man ikke måtte komme for sent på <efterskolens navn> 50 gange.
Jeg var den eneste der havde computer og printer med og skolen havde ikke nogen computere.

Behøver jeg at sige at det tog længere tid at printe det ud end det gjorde at fremstille 50 linjer med teksten så han kunne aflevere det ?

Ja. Lærene var dybt inkompetente dengang. Og det er kun blevet marginalt bedre mange steder..

  • 0
  • 0
Kim Henriksen

Så var vi en forsøgs klasse, hvor at vores klasse lokaler havde fået installeret whiteboards og vi havde alle fået udleveret en tablet pc.

Problemet var at undervisningen gik op i hat og briller.

Problemet med det var at lærerne ikke havde en ide om hvordan de skulle bruge alle disse ting.

Fx i tysk undervisningen havde vi forbud med at have vores computere fremme.

Når de så endelig var fremme, sad det meste af klasse og spillede spil, nogle få elever havde ingen computer fordi den enten var blevet indraget eller i stykker.

Alt i alt, var det på ingen måde en succes, primært fordi elever ikke følger retningslinjerne og lærer ikke aner hvordan de skal bruge det i undervisningen.

Alt undervisning forgik på papir, vi kunne ikke lave elektroniske aflevering m.m.

Læreren skulle som regel bruge de første 15 minutter på at forsøge at kalibrere whiteboardet for at det virkede ordenligt.

For at dette skal lykkes kræver det at lærerne får vendt deres tankegang total om. Og forstår at man ikke kan laves gammeldags tavleundervisning på denne måde.

  • 0
  • 0
Jimmy Christiansen

At det kan være svært at få en bærbar uden windows på som privatperson ( med mindre det er en netbook: http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showgroup_id=49 ). Men en almindelig stationær saml selv pc kan nemt laves uden overflødig windowslicens.

Men som Flemming påpeger, så kan man få det man vil have hvis man køber dem ind samlet.

Da den efterskole jeg gik på skulle have pcer, en pr elev ( stationær, men det var også i midt i 90érene ).
Så købte de ind sammen med andre skoler, og de vist nok 1800 stk blev købt direkte hos producenten til en lav pris. Efter sigende blev alle bundkortene lavet på en dag på fabrikken.

Når vi taler om en indkøbsaftale til hele folkeskolen, så er det helt andre volumener vi snakker om.

Jeg er heller ikke hooked på at det skal være bærbare. Tynde klienter i alle klasseværelser er nok bedre.
Tænk på et glas mælk spildt ned i en bærbar i spisefrikvarteret. Så hellere en tynd klient med separat tastatur der kan være vandtæt.
Og dem der ikke i forvejen har pc derhjemme kan låne en nettop til at lave lektier på.

  • 0
  • 0
Bo Sørensen

Mon ikke det ville være en idé også at bruge nogle penge på undervisningsmateriale til computerne istedet..?

Jeg tror ikke en døjt på at man lærer dansk eller engelsk ved brug af et tekstbehandlingsprogram. Lige så lidt som jeg tror man lærer matematik ved at bruge et regneark.

Det skal siges jeg arbejder for Mingoville/Dansk e-Learning Center, hvor vi laver engelsk og matematik undervisning til netop folkeskolen - så jeg er om nogen lettere biased i denne sammenhæng ...

Min erfaring er at store dele af skolernes budget til undervisningsmateriale bliver brugt på fotokopier af tekster, regnestykker etc. istedet for på bøger, e-learning og andet undervisningsmateriale som kan genbruges (man skal jo også tænke på den svenske nåleskov). Så det er det stadie folkeskolen er på rent teknologisk - nogle er dog bestemt værre end andre.
Jeg tror ikke på, at en bærbar til alle elever vil ændre på det.

I stedet mener jeg at man bude bruge nogle penge på at lave undervisningsmateriale som eleverne synes er sjove og spændende at bruge. Det behøver for så vidt ikke blive lavet til computere - skærmen på en mobiltelefon er rigeligt stor til matematik undervisning.

  • 0
  • 0
Jimmy Christiansen

@Kristian: Det kan godt være at udvalget af computere med linux ikke er så stort på konsummarkedet.
Men køber du ind til de ca 700.000 folkeskoleelever er det fuldstændig ligegyldigt; leverandøren skal nok lægge det på du vil have, eller levere den uden os.

Elevtal, kilde: http://www.uvm.dk/service/Statistik/Folkeskolen%20og%20frie%20skoler/Ele...

@Bo: interressante ting du nævner.
It er ikke bare pc og mobiltelefoner. Det kunne også være e-bøger; det ville spare på fotokopier, og nok også være en billigere at lave undervisningsmateriale til end hardcopy bøger.

  • 0
  • 0
Jan Nielsen

Jeg fatter ikke, hvorfor vi fokusere så meget på om eleven skal have den ene eller anden slags computerkonfiguration.

Det ville da være det bedste for "samfundet", hvis man udnyttede de muligheder der ligger i moderne webteknologi (her mener jeg standardiseret html)
Jeg mener wiki, blog, webapps og webapps.
Fordelene er legio - uafhængighed af hardware/software, distribution af undervisningsmateriale, centraliseret drift etc.

Så kan eleven/skolen selv vælge hardware - OLPC 2, iPad, netbook - whatever

  • 0
  • 0
Christian W. Moesgaard

Og så sidder alle de små børn og blogger, spiller videospil og koncentrærer sig ikke hele timen.

Og så kommer eksamen.

Man er nødt til at kunne forhindre adgang til nettet under en eksamen og også i undervisning der ikke behøver netværk.

Det kan man sagtens, men hvis man baserer alt på webapps, så kan man ingenting. (Eller jo, muligvis en lokal proxy, men det er altså besværligt)

Men jeg fatter dog heller ikke hvorfor det skal debateres. Linux er klart det billigste valg, men det understøtter ikke MS Office, som rigtig mange gerne vil bruge.

Derfor tror jeg ikke der er noget valg. Kommunerne vil vel bruge det som de normalt bruger. Hvis de gerne vil have OOo, så får folk Linux, ellers får folk Windows. Måske for man Windows i begge tilfælde hvis man kan få en meget billigere licens fra MS (og det kan man)
Mac bliver det i hvert fald ikke - det er for dyrt og har ingen kvaliteter at komme efter i det her tilfælde.

  • 0
  • 0
Henrik Pedersen

og gæt hvad? Jeg går i 8. Klasse og det er stadig nøjagtig som du siger det... hvis computerne ikke er i stykker eller fejler et eller andet, så bruger lærerne det bare ikke... Alle lærerne har fået besked på at de "skal" bruge smartboardet men de bruger det bare som en almindelig tavle og intet andet...

Det er ikke deres skyld, men ville ønske vi havde nogle flere med viden omkring brug af den slags blandt lærerstaben....

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Hvis der skal vindes markedsandele for de open source produkter du nævner, ser jeg det som en nødvendighed at Open Source Leverandørerne (OSL, www.osl.dk) opper sig kraftigt!

Nu skal du bare se hvor let det er at holde Open Source ud af et udbud:
"Kommunen ønsker tilbud på 2500 PC'ere med Microsoft Windows 7 og Microsoft Office 2007"
Der er intet som forhindrer det og man kan ikke komme med andet fordi det så ikke opfylder kravet.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Jeg er heller ikke hooked på at det skal være bærbare. Tynde klienter i alle klasseværelser er nok bedre.

Jeg ville forene det og give dem bærbare tynde klienter baseret på en 11" Netbook med lille SSD, WiFi og VPN (samt evt. 3G). Så kan man bruge den hvor som helst. VPN er her ikke tænkt til beskyttelse af data men for at kanalisere al trafik gennem skolen.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

@Maciej: Jeg vil lige påpege at en netbook med ssd er en rigtig ( omend lille ) bærbar computer.

Det er jeg skam klar over, men de koster kun ca 2200 kr. Til gengæld får man en mobil løsning som er ufølsom over for div. udefrakommende problemer.
Jeg kender godt konceptet med de helt tynde med PXE-boot men det kan ikke bruges til en mobil løsning.

  • 0
  • 0
Hans Schou

@Christian W. Moesgaard,

Alle mine børn har anvendt EDB før de kunne lægge sammen. Nu er en ældste 6 år og kan lægge sammen, men den mindste på 2 kan ikke, men kan godt deltage i noget der sker på skærmen alligevel.

Det er ikke noget de er blevet tvunget til. De har selv bedt om det.

Når man er 5 år er det ikke nemt at skrive bogstaver. Hvis man gerne vil lære dem, men ikke kan den fysiske del af det med at skrive, så kan man øve sig på et EDB-apparat. Meget bekvemt er alle taster med majuskler, så man slår bare CAPS-lock til, og så ligner bogstaverne på tastaturet, dem på skærmen. Vi har også anvendt en Dymo-labelskriver - lidt dyrt i længden - og den har indbygget printer, hvilket er meget praktisk.

Børn vil gerne lære noget nyt, og det ville være helt forkert at forhindre dem i at lære noget om EDB, når de nu gerne vil. De skal vendes til at det er en helt almindelig ting, der helt naturligt indgår når behovet er der. Skal man lære noget om stenalderen, så er internet er nemt sted at starte. Bagefter kan man så lege disse ting, så man rigtigt får en forståelse af det. EDB er ikke et væsentligt element i sig selv, blot noget der giver et bidrag. Vi bruger stadig bøger.

Teknisk: Der er Linux på børnenes PC'er, så Microsoft Office får de ikke lært før de kommer på en Microsoft-venlig uddannelse. Som der står i rejseholdsrapporten ang. "konkrete erfaringer", så kommer de så til at mangle Microsofterfaring, men det er i sidste ende nok mere end fordel, end en ulempe.

  • 0
  • 0
Andreas Rønne-Hansen

Jeg går på efterskole i niende klasse, så jeg er ret godt inde i hvordan IT er i undervisningen.

Det fungerer - for nogle. Der er nogle der kan koncentrere sig og får øget hvor meget de lærer, mens andre spiller og derfor ikke får noget ud af det.
Vi skal selv have PC. Det eneste krav er at man har regneark, tekstbehandler og kan køre "notebook" fra "smart", som kan køre på både Linux, OS X og windows.

ALLE køber alligevel en PC med windows, det er det folk ved hvad er og derfor skal man ikke bruge tid på at sætte sig ind i eksempelvis Linux. Det er jo lige meget om man betaler for windows i dette tilfælde. Den investering er givet godt ud i forhold til alt den tid man skal bruge ekstra hvis man bruger linux.

Jeg selv bruger Ubuntu i skolen og syntes det fungerer rigtigt godt sammen med oo. Jeg kan godt få hjælp fra vores IT lærer da han også er godt inde i Linux. Men det ville kræve for mange resourcer hvis alle lærere og elever skulle sættes ind i det.

Selvom jeg sikkert lige har puttet godt med kul til denne flamewar, er det sådan det forholder sig i realiteten.
Microsoft har haft god markedsføring, og vundet ind på forbrugermarkedet dengang computere blev hvermandseje - og det er så konsekvensen.

  • 0
  • 0
Nicholas Colding

Først og fremmest, er der økonomiske aspekter i forslaget: Hvem skal betale for efteruddannelse af personale og nyt udstyr? Hvem skal være ansvarlig for drift og support?
Måske kunne det være en god ide, at digitaliserer undervisningsmaterialet og leverer hele møget på en iPad, ala den løsning man er ved at udrulle på mange undervisningssteder i USA. Derved får eleverne en computer der har strøm til hele dagen, uden at få ondt i ryggen, af at slæbe på en alm bærbar der kun holder strøm i to timer + et hav af bøger.

VH
Nicholas

  • 0
  • 0
Axel Hammerschmidt

ALLE køber alligevel en PC med windows, ...

Du kan stort set heller ikke købe en blærbar uden. Jeg ville købe en netbog uden OS, men selv Linuxshoppens alle netbøger kommer kun med Windows som OS.

Men jeg syntes diskussionen om it i undervisningen altid kommer til at handle om hardware og OS.

Det vigtige problem er lærernes (manglende) it kompetence.

Fordi:

Det fungerer - for nogle. Der er nogle der kan koncentrere sig og får øget hvor meget de lærer, mens andre spiller og derfor ikke får noget ud af det.

  • 0
  • 0
Andreas Rønne-Hansen

Hvis jeg spørger en af mine venner på efterskolen om de ville spare tusind kroner på en windows licens, ville svaret være nej.
De har ikke nogen forklaring eller grundlag for det. De er ikke linux guruer eller nørder. Største delen vil bare have en computer der kan bruges til skole musik og film, og for drengenes vedkommende: spil. På de punkter er Windows langt bedre end Linux. De behøver ikke at hente en terminal op for at installere noget osv.
Det skal bare have en nogenlunde GUI lige som den de er vant til.

Uanset hvad lærerne gør, vil eleverne altid finde en vej, så de kan spille. Den eneste måde man kan undgå det på ville være at installere et "remote desktop" på alles computere, men det ville ødelægge meget af tilliden mellem lærer og elev.

Vores lærer er bestemt ikke med manglende IT kompetancer - man kan jo ikke forvente at de skal bruge 50% af undervisningstiden på at overvåge elever der spiller.. Det vil bare gøre det til et endnu større spild.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

msi wind u135 m linux, 1756,- kr ex moms. samme m win 7 starter, 1.836,- kr. forskellen er kun 80,- kr. så mon ikke der alligevel betales ms skat?

Nu er prisen på Windows Starter Edition mildest talt ren dumping, den er jo tænkt til 3. verdens lande.

Jeg er lige så utilfreds med situationen som du er... men du trak selv Linuxshoppen frem og jeg ved tilfældigvis at de for ca. 2 uger siden fik de to MSI'ere med Linux på.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Uanset hvad lærerne gør, vil eleverne altid finde en vej, så de kan spille. Den eneste måde man kan undgå det på ville være at installere et "remote desktop" på alles computere, men det ville ødelægge meget af tilliden mellem lærer og elev.

De kan spille på deres PC hjemme ikke på skolens PC.

Du kender vist ikke meget til systemadministration:
man kan forhindre dem i at gøre noget som helst andet end det SysAdm. giver dem lov til, uanset om de kører Windows, Linux eller OS X.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Læs første indlæg: Vi bruger vores egne PCer, hvilket størstedelen af min årgang også vil, hvis IT bliver integreret i undervisningen i 8. 9. klasse.

Det er en meget stor del af problemet med IT i undervisningen. Elevernes egne PC'ere har man ingen kontrol over og derfor er der problemer når de skal på nettet i skolen, de udgør en sikkerhedsrisiko og der skal kæmpes om for at få det til at virke.
Min holdning er meget klar: Giv eleverne låne netbooks og forbyd adgang til skolernes net fra egne PC'ere... og spar tusindvis af timer og kroner i support.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Christian W. Moesgaard:

Men jeg fatter dog heller ikke hvorfor det skal debateres. Linux er klart det billigste valg, men det understøtter ikke MS Office, som rigtig mange gerne vil bruge.

Det må bero på en misforståelse. Der er ingen der vil forbyde folk at bruge MS Office. Det kan man gøre i lige så stor udstrækning som man ønsker.

Derhjemme.

For sine egne penge.

Når det gælder offentlige midler, skal staten, regionerne og kommunerne tilse at de får mest muligt for pengene.

Én af bevæggrundene for at vælge åbne dokumentformater i det offentlige, var at øge konkurrencen på markedet for kontorsoftware:
http://www.version2.dk/artikel/13696-dokumentation-her-er-hele-aftalen-o...

For at fremme anvendelsen af software baseret på åbne standarder i det offentlige [b]og for særligt at fremme konkurrencen på kontorsoftware[/b] [...]

Det siger sig selv, at når lovgiverne forsøger at fremme konkurrencen på kontorsoftware, er det fordi der sagtens kunne/burde være mere konkurrence.

Og det siger sig selv at konkurrence ikke er noget man fremmer for hyggens skyld, men fordi man savner det nedadrettede prispres som ses i markeder med fri konkurrence.

Så hvis du har råd til at købe en masse MS Office licenser og tage Onkel Joakim-bad i dem, så tillykke med det :-)

Det offentlige derimod, er nødt til at udvise omhu og påpasselighed med pengene, og så er det ikke et afgørende kriterie at der er nogle der synes bedre om alternativerne til det særdeles omkostningseffektive OpenOffice.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Læs første indlæg: Vi bruger vores egne PCer, hvilket størstedelen af min årgang også vil, hvis IT bliver integreret i undervisningen i 8. 9. klasse.

Andreas, først engang skal du have tak for din førstehåndsberetning om, hvordan det foregår på din efterskole.

Men når du skriver at I alle anvender egne PCer, så falder relevansen lidt i forhold til folkeskolen.

Ifølge folkeskoleloven er det begrænset hvilke udgifter man kan pålægge elever - det må som udgangspunkt ikke koste penge at modtage undervisning i folkeskolen.

Det kan så godt være at din efterskole kan kræve at man har sin egen maskine, som forudsætning for at man kan gå på skolen. Men den går altså ikke for folkeskolen generelt.

Tilbage står vi så med opgaven med at sikre alle elever en maskine, uanset husstandsindkomst. Det vil ende ud i en kommunal udgift, og så er vi tilbage ved udgangspunktet om at kommunen skal træffe valg om hvordan den vil bruge pengene.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize