Rap og jokes på Youtube om Digital Post til unge set 65.000 gange

Fire Youtube-videoer skal få flere unge til at åbne Digital Post. Her knap en uge efter er videoerne set 65.000 gange.

Det kniber gevaldigt med at få især de unge under 24 til at åbne deres Digital Post. Således har en meget stor andel ikke kigget i den elektroniske postkasse i over et halvt år. For ca. en fjerdedel af de unge i alderen 15-17 år når posten aldrig frem.

Og det er jo lidt skidt, hvis man er indkaldt til undersøgelse på hospital, session hos Forsvaret, eller der ligger en bøde fra politiet, som skal betales.

Læs også: Især unge under 24 år glemmer at åbne Digital Post

Nu skal fire populære youtubere på deres helt egen måde fortælle de unge om vigtigheden af at tjekke den digitale postkasse, fortæller Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

For eksempel får youtuberen Guld Dennis i en svedig rap ordet krypteret til at rime på registreret. Og Benjamin Mann-Nakel ruller sin lillebror ind i tape som straf for, at han svarer forkert i en quiz om Digital Post.

»Det lyder skørt, det er også lidt skørt, men der er mening med galskaben,« forklarer Lene Hartig Danielsen, som er chef for Borgerservice i Aarhus Kommune, som sammen med Region Midtjylland har taget initiativ til Youtube-kampagnen, i pressemeddelelsen.

»Hvis vi vil have fat i de unge, så må vi være der, hvor de er. Og mens det kun er et fåtal, der benytter sig af de kanaler, vi traditionelt kommunikerer igennem – for eksempel aviser og ugeaviser - så ved vi, at de unge bruger de sociale medier, for eksempel Youtube, vældig meget. Det skal vi selvfølgelig udnytte, når vi vil i kontakt med netop den målgruppe,« siger chefen for Borgerservice i Aarhus Kommune.

Gode resultater

De fire Youtubevideoer blev lanceret fredag den 16. juni. Her knap en uge efter er videoerne om Digital Post set 65.000 gange.

»Vi synes, det er ret imponerende, men det mest spændende bliver selvfølgelig at se, om det rykker på antallet af unge, der åbner og jævnligt tjekker deres Digital Post. Det måler vi på om nogle måneder,« lyder det samstemmende fra Lene Hartig Danielsen og Kasper Kolind, som er kontorchef i Koncern Kommunikation i Region Midtjylland.

Projektfolkene er også enig om, at de mange forgæves henvendelser har en række uheldige konsekvenser. Både for den unge og for de offentlige myndigheder.

»De unge misser vigtige aftaler, mens det offentlige står tilbage med udeblivelser og aflysninger. Udeblivelser er spild af tid og penge, så det er vi nødt til at gøre noget ved. Både for de unges skyld og for vores egen,« siger Kasper Kolind.

Kampagnen støttes af kommunerne Viborg, Samsø, Herning, Aalborg, Thisted, Ringkøbing-Skjern, Syddjurs, Holstebro, Horsens, Randers og Frederikshavn.

Se de fire videoer

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere